Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

lastige oefening volgen en af.

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

frank1985
Zeer actief

lastige oefening volgen en af.

Ongelezen bericht door frank1985 »

Ik loop tegen 2 problemen aan waar ik echt niets van begrijp.

Het eerste is de oefening volgen.
Ik heb dit op de club geleerd op het met een balletje te doen. Ik heb haar bal dan naast mijn rechter heup en de hond links. Ze kan het echt best goed. Vanmorgen bijv. het was rustig op straat dus ik dacht we oefenen het ff. balletje naast de heup,hond links comm. volgen en ze deed het echt 4a500 meter perfect. als beloning ff met het balletje laten spelen.

Maar vaker gebeurd het dat ik het balletje naast me heb en dat ze er alleen maar naar toe wil springen. ze gaat dan voor en achter mij langs en springt als een gek. volgens is er niet meer bij. Ze kan het dus wel, dus ik denk dat ik onbewust iets verkeerd doe? ik weet echt niet wat!
kon deze week niet naar de vereniging dus vraag ik het hier.

Andere ding is het af gaan. zitten kan ze prima ook op afstand. alleen het af ( met een snoepje aangeleerd ) kan ze nog steeds niet zonder het snoepje en de hand naar beneden. als ze eenmaal af ligt kan ze wel ff blijven ligen.

kunnen deze dingen komen door haar leeftijd ? net 7maand... wil ik te snel ? te veel?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

yup, je wil te snel,
ze is nog een kleuter....
4 a 500 m volgen :denken: korte stukjes, leuk houden....spelen, ze heeft nog tijd zat om volwassen dingen te doen... :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

als de hond links moet volgen heb ik het balletje ook links (onder mn oksel)... anders krijg je een hond die ervoor langs wil dringen...
Overigens denk ik ook dat je te snel wilt... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
frank1985
Zeer actief

crutz schreef:4 a 500 m volgen :denken:
snap je dat niet ik bedoel dus 400 a 500 meter.weet niet precies. zou ook 200 meter kunnen zijn. je snap vast wel wat ik bedoel denk ik zo..... Soms doet ze het echt uit zich zelf en volgt ze best een groot stuk. dit kan ik dan toch gewoon laten gaan en belonen.....

@ malinois Ok de bal dus links als de hond ook links is. dat ga ik proberen. En als ze een stukje mooi heeft gedaan dan laat je de bal ook gewoon ff vallen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

snap prima dat je het over 400 - 500 m hebt, vind dat gewoon veel te ver sowieso voor oefenen (=doods) en zeker voor een jonge hond
frank1985
Zeer actief

crutz schreef:snap prima dat je het over 400 - 500 m hebt, vind dat gewoon veel te ver sowieso voor oefenen (=doods) en zeker voor een jonge hond
moet er wel bij zeggen dat ze dit min of meer uit haar zelf doet. het is niet dat als ik haar los heb in het park dat ze keurig continu volgt maar als ik over de winkelstraat hier loop loopt ze eigenlijk heel netjes bij me en kijkt ze me continu aan. dat is dan toch juist goed ? dat kan ik toch mooi uitbouwen. en belonen.
tuurlijk wanneer er mensen langs lopen of fietsen is de aandacht wel weg maar jah ze is jong.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

frank1985 schreef: moet er wel bij zeggen dat ze dit min of meer uit haar zelf doet. het is niet dat als ik haar los heb in het park dat ze keurig continu volgt maar als ik over de winkelstraat hier loop loopt ze eigenlijk heel netjes bij me en kijkt ze me continu aan. dat is dan toch juist goed ?
Je geeft het zelf al aan: er is een groot verschil tussen het gedrag wat ze spontaan laat zien in beplaade omstandigheden en wanneer er een oefening van gemaakt wordt :wink:
frank1985
Zeer actief

Gos schreef:
frank1985 schreef: moet er wel bij zeggen dat ze dit min of meer uit haar zelf doet. het is niet dat als ik haar los heb in het park dat ze keurig continu volgt maar als ik over de winkelstraat hier loop loopt ze eigenlijk heel netjes bij me en kijkt ze me continu aan. dat is dan toch juist goed ?
Je geeft het zelf al aan: er is een groot verschil tussen het gedrag wat ze spontaan laat zien in beplaade omstandigheden en wanneer er een oefening van gemaakt wordt :wink:
idd de vraag is dus, moet ik het gedrag dat ze spontaan laat zien ( maar dus wel het goede gedrag is ) nou belonen of niet?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:
Gos schreef:
idd de vraag is dus, moet ik het gedrag dat ze spontaan laat zien ( maar dus wel het goede gedrag is ) nou belonen of niet?
doe ik hier niet als in link tot een oefening (wel belonen, maar niet als "volgen") want de oefening zoals ik hem op de wei wil zien is heel anders dan even vrijblijvend meelopen, dat laatste vraag ik wel op straat, dus ja, wel belonen....maar niet als "oefening"
frank1985
Zeer actief

crutz schreef:
frank1985 schreef:
Gos schreef:
doe ik hier niet als in link tot een oefening (wel belonen, maar niet als "volgen") want de oefening zoals ik hem op de wei wil zien is heel anders dan even vrijblijvend meelopen, dat laatste vraag ik wel op straat, dus ja, wel belonen....maar niet als "oefening"
als ik het goed begrijp beloon je het op straat dan als aandacht die ze voor je heeft?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:
crutz schreef:
frank1985 schreef:
Gos schreef: Je geeft het zelf al aan: er is een groot verschil tussen het gedrag wat ze spontaan laat zien in beplaade omstandigheden en wanneer er een oefening van gemaakt wordt :wink:
als ik het goed begrijp beloon je het op straat dan als aandacht die ze voor je heeft?
nee, als ze gewoon rustig kort bij blijven lopen (overigens loop ik de eerste anderhalf jaar als een idioot achter mijn honden aan op straat, dan kennen ze alleen nog maar het trekken aan de lijn, vanaf een jaartje /10mnd kunnen ze op het veld wel al volgen)
en dan zonder het commando, want het is niet op het trainingsveld....
frank1985
Zeer actief

nou mijn pup kon al redelijk snel netjes mee lopen aan de lijn. moet er niet aan denken dat ze tot 10 maanden je vooruit trekt. tuurlijk ze wil echt nog wel eens trekken als ze iets leuks ziet maar over het geheel genomen doet ze het keurig. ik heb dat trouwens gewoon gedaan met het omkeren en de andere kant op lopen. werke best snel :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:
@ malinois Ok de bal dus links als de hond ook links is. dat ga ik proberen. En als ze een stukje mooi heeft gedaan dan laat je de bal ook gewoon ff vallen.
precies... 2 metertjes is al ruim voldoende overigens... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
frank1985
Zeer actief

malinois schreef:
frank1985 schreef:
ga het zo proberen, doe je het trouwens alleen met een bal of ook wel eens met een voertje/snoepje
crutz
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:nou mijn pup kon al redelijk snel netjes mee lopen aan de lijn. moet er niet aan denken dat ze tot 10 maanden je vooruit trekt. tuurlijk ze wil echt nog wel eens trekken als ze iets leuks ziet maar over het geheel genomen doet ze het keurig. ik heb dat trouwens gewoon gedaan met het omkeren en de andere kant op lopen. werke best snel :ok:
zal best werken, heeft voor mij geen toegevoegde waarde op die leeftijd :mrgreen:

belonen tijdens het volgen (trainen) doe ik met een bijtrol of balletje...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:
malinois schreef:
frank1985 schreef:
ga het zo proberen, doe je het trouwens alleen met een bal of ook wel eens met een voertje/snoepje
heb het eerst met voertjes gedaan maar hij was veel gekker op balletjes dus vanaf toen met balletjes... bal of bijtrol kun je direct ff met hem spelen... met voertjes niet, dus als hij een bal leuk vind, zou ik voor de bal gaan.
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

crutz schreef:zal best werken, heeft voor mij geen toegevoegde waarde op die leeftijd :mrgreen:
voor mij wel, ze moet ook gewoon gezellig mee over straat kunnen wandelen dat is voor ons ook belangerijk. Maar goed ieder het zijne
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”