In het Basis Zoekhonden zit inderdaad ook een oefening voedsel weigeren: bij het los volgen over de onaangename materialen ligt er voedsel dat de hond moet negeren. het wordt dus niet aangeboden door een helper. Ik zou o.a. daarom dus echt geen voedsel neer gaan leggen als beloning voor het naar de sleutels toegaan. Ik gebruik wel voedsel bij bepaalde oefeningen van dit programma, maar afkomstig van mij en niet "gevonden". ik denk dat er inmiddels genoeg tips w.b. de sleutels zijn vermeld die je kunt gebruiken.
De manier die crutz gebruikt om bij haar honden apporteren aan te leren, is haar keuze en ik begrijp ook wel waarom ze die maakt, alhoewel wij het niet hetzelfde doen

Wij hebben bijvoorbeeld met onze pups een beginnetje gemaakt wat vanwege de eigenschappen van de moederhond specifiek gericht was op het zonder druk vooral de lol van het interactiespelletje inprenten. Daarbij gebruiken we nog geen commando's maar ging het er puur om dat de hond erachter aan gaat, het meeneemt en bij jou komt, en ondanks dat hij het voorwerp eigenlijk helemaal voor zichzelf wil houden, een positieve motivatie heeft om het toch op jouw aangeven los te laten. De andere aspecten komen dan later wel aan bod, en in bepaalde situaties gebruiken we idd een lijntje zodat je de opties enigszins beperkt zonder dat er sprake is van "dwang".
Het "netjes" vasthouden van kleine voorwerpjes is bij ons pas een latere stap, en een aparte oefening, die wel heel belangrijk is zoals crutz al aangeeft (het betreft ook echt kleine dingetjes waarvan je ook niet wilt dat de hond het naar binnen werkt of kapot bijt).
Bij het zoekhondenprogramma is het vasthouden tussen de voortanden niet zo noodzakelijk als bij het PH1 zoeken van voorwerpjes, alleen al omdat de voorwerpen groter zijn en de vorm ervan zodanig kan zijn dat het heel onhandig zou zijn voor de hond. Daarbij is het mogelijk dat gezien de aard van het terrein er een iets grovere wijze van apporteren noodzakelijk is om het voorwerp te bemachtigen, en dan zou ik er zeker geen druk op gaan zetten over hoe de hond het moet vasthouden. Hetzelfde geldt voor het vasthouden van de sorteerpijpjes. Laat maar lekker vol pakken die dingen.
Mijn eigen hond heeft op heel jonge leeftijd (bij een andere geleider) onder heel hoge druk moeten apporteren en heeft een behoorlijke tijd niet gedurfd om een voorwerp anders dan tussen de voortanden vast te houden. Doordat ze daarop als jong hondje zo gepakt is, zal dat altijd een werkpunt blijven waarin ik haar elke keer weer opnieuw moet opbouwen. Dat kan dus het gevolg zijn van te fanatiek (en niet zo slim) trainen met een jonge hond, en waarschijnlijk o.a. daarom zal crutz dat met een jonge hond niet doen. Maar daarom moet je het vooral rustig aan doen en niet te grote stappen willen maken. Dat is wel verleidelijk want die mechels die willen wel, maar pas ervoor op. Probeer goed om je heen te kijken en te begrijpen waarom mensen bij die hond op dat punt in de training voor die manier kiezen. Breek het op in kleine stapjes, dan ga je jezelf zekerder voelen en je hond ook.
Dus Frank, er zijn heel veel mogelijkheden maar er is niet 1 juiste. Het hangt af van hoe de hond reageert, wat hij al kan, waar hij moeite mee heeft, wat het doel van de oefening is. Maar je hebt alle tijd, dus laat je niet gek maken en ga niet ineens 10 manieren uitproberen, daarmee verwar je jezelf en je hond ook.
Ga pas "druk" gebruiken als je zeker weet wanneer en waarom, je kunt een hond nl. niet puur op druk laten zoeken in dit programma, dat werkt niet (z'n reukvermogen wordt er letterlijk slechter van). Appel: ja, dat is superbelangrijk, maar binnen bepaalde grenzen moet de hond vrij durven zoeken.