Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moet ie maar gewoon luisteren of....

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Geer schreef:Maar wat zijn nou dingen die je met koek wel lukken, die zonder koek niet gaan. Zijn dat hoogstaande opdrachten en strak appel, of gewoon het algemene meelopen en luisteren binnen de marge?
Ik denk dat je per definitie met voer moet beginnen en dat af moet (kunt, als je wilt) bouwen naar spel of iets anders.

Met voer kun je een soort van hersenspoelen doen om dat commando er rotsvast in te krijgen, wat bij sommige commando's erg handig is, om niet te zeggen van levensbelang.
Dus met voer leer je de basis aan en daarna ga je verder en bouw je voer af.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Marjoleine schreef:Een hond doet het voor de beloning.
Jazekers, maar als ie het alleen voor de brok doet gaat er iets niet goed :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik heb nooit iets bij me. Al járen niet meer. Net zoals Geer is het gewoon een feestje als ze bij me komen. Ze komen trouwens altijd als ik dat wil. 99 van de 100 keer denk ik. En die laatste keer weet Saar gewoon dat het niet heel dringend moet.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Jaap* schreef:
Jazekers, maar als ie het alleen voor de brok doet gaat er iets niet goed :wink:
Maar zo werkt het ook niet. Toen Bram jong was, interesseerde de beloning hem geen klap als hij ergens anders iets leukers zag. Er moet iets van een band zijn, anders kun je met koekjes lopen tot je een ons weegt :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Nilsson word in mei 2 jaar en krijgt nog steeds een beloningsbrokje.
Niet altijd maar als de situatie knijpend wordt, bijv. hij ziet een andere hond en hij wil ernaar toe en laat zich terug roepen dan krijgt hij een brokje en wij prijzen hem de hemel in. :cheer:
Of als hij achter een haas aan wil gaan en ik kan hem terug roepen, dan mag hij van mij kilo's brokjes, die heb ik niet bij mij maar toch......
in zo'n situatie dus ook een brokje en een enthousiaste beloning.

Het gebeurd wel eens dat als ik hem roep en hem dan een brokje geef dat hij dat brokje niet eens ziet, verwachte waarschijnlijk geen brokje.
Hij komt dan gewoon terug omdat de baas zo leuk is :pffff: (toch?)
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Ja, duh... :roll:

(zou mijn dochter zeggen, maar ik sta er wel achter in dit geval :mrgreen: )

Afbeelding

Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Hier ook nog steeds brokjes op zak. Doordat we nog steeds met Taro aan het oefenen zijn om hem dichterbij ons te laten blijven tijdens het loslopen gaan er nog regelmatig wat brokjes doorheen. Sita krijgt dan ook af en toe wat, anders is het wel zielig. Maar ze moet er wel wat voor doen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Jaap* schreef:
Ja, duh... :roll:

(zou mijn dochter zeggen, maar ik sta er wel achter in dit geval :mrgreen: )
Zoekstok schreef:Maar zo werkt het ook niet.
Dat is allemaal wel zo, maar het is niet zaligmakend wil ik maar zeggen :wink:
Anders zou dit forum niet zo vol staan met gedragsvragen. Ik denk toch wel dat het gros van de mensen snel vergeet om voldoende af te bouwen en dan gaan "rekenen" op de beloning (een paniekerig "ohjee, ik ben de brokjes vergeten"). Dat wordt vaak toch wel een blinde vlek op den duur.
Je kunt net zo afhankelijk raken van brokjes als van een slipketting.
En de kans op "verkeerd" gebruik van belonen is ook net zo groot.
Ergo, het blazen van de loftrompet verdient ook enige nuancering vind ik :wink:
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Altijd wel brokjes op zak, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd wat krijgen. :wink: Beloning kan bestaan uit een stembeloning, even gek doen met ze, een aai/knuffel of de bal. Afhankelijk van de situatie en welke hond :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Jaap* schreef: Ergo, het blazen van de loftrompet verdient ook enige nuancering vind ik :wink:
Maar is dat niet ook al een paar keer naar voren gekomen? :mrgreen: :wink:
Het zit 'm natuurlijk, bij lange na, niet alleen in de koekies. Als dat zo was had inderdaad niemand meer enig probleem met zijn hond. Zou wel makkelijk zijn :mrgreen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Moos schreef:
Jaap* schreef: Ergo, het blazen van de loftrompet verdient ook enige nuancering vind ik :wink:
Ik doe het gewoon nóg een keer, voor alle mensen die elke avond kaas staan te snijden enzo :mrgreen: :wink:
Marion.

Jaap* schreef:(een paniekerig "ohjee, ik ben de brokjes vergeten"). Dat wordt vaak toch wel een blinde vlek op den duur.
Je kunt net zo afhankelijk raken van brokjes als van een slipketting.
En de kans op "verkeerd" gebruik van belonen is ook net zo groot.
Ik ben het hier wel heel erg mee eens. Honden van een jaar of 6 die je nog moet belonen voor hierkomen met een brokje... hmmmm :denken:
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:
Moos schreef:
Ik doe het gewoon nóg een keer, voor alle mensen die elke avond kaas staan te snijden enzo :mrgreen: :wink:
Alsof het niks kost :pffff: :mrgreen:

Maar als je hond nou wel heel erg prima luistert met af en toe een kaassie, is daar toch ook niks mis mee? Ik denk namelijk dat een hond die echt alleen maar luistert voor de kaas en de baas als een 'voermachine' ziet, niet heel erg goed zal luisteren eigenlijk :wink:
Als ik even de jonge jaren van Moos als voorbeeld neem :mrgreen: ; die luisterde ondanks hele ladingen koek regelmatig gewoon niet.
Toen hij wat ouder werd en ik doorkreeg hoe met hem om te gaan zodat hij ook nog eens leuk zou luisteren, kreeg hij ook nog regelmatig wel iets lekkers al beloning, maar luisterde dan dus ook gewoon goed. En dat lag dus niet voornamelijk aan dat lekkers eigenlijk :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Ik zal er wel gelijk even bij zeggen dat er dagen zijn geweest dat wij met o.a.: Tzatziki of chips of patat van de patatboer (hij vond die zakjes interessant) op stap zijn geweest :mrgreen:
Let wel, dágen, geen jaren :mrgreen:
Marion.

Moos schreef:Maar als je hond nou wel heel erg prima luistert met af en toe een kaassie, is daar toch ook niks mis mee?
Ik heb gewoon liever dat ze luisteren, en dat ze mij het leukste vinden. Ik wil niet elke keer kaassies of kleffe worstjes mee. Vooral in de zomer heb ik geen zakken, en heb ik graag dat ze zonder ook gewoon bij me komen als ik op een bepaalde tijd weg moet.
Jaap*
Zeer actief

Moos schreef:Toen hij wat ouder werd en ik doorkreeg hoe met hem om te gaan zodat hij ook nog eens leuk zou luisteren, kreeg hij ook nog regelmatig wel iets lekkers als beloning, maar luisterde dan dus ook gewoon goed. En dat lag dus niet voornamelijk aan dat lekkers eigenlijk :wink:
Voila :pffff: :mrgreen:
(Of zoals Cas Spijkers zou zeggen: Walla)
En met z'n hoevelen zouden ze zijn, die honden die niet zo goed luisteren ondanks de koekjes? :wink:
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:
Moos schreef:Toen hij wat ouder werd en ik doorkreeg hoe met hem om te gaan zodat hij ook nog eens leuk zou luisteren, kreeg hij ook nog regelmatig wel iets lekkers als beloning, maar luisterde dan dus ook gewoon goed. En dat lag dus niet voornamelijk aan dat lekkers eigenlijk :wink:
En met z'n hoevelen zouden ze zijn, die honden die niet zo goed luisteren ondanks de koekjes? :wink:
Ja, vrij veel. Maar daarom zeg ik dus ook steeds; het zit 'm niet alleen in die koekies :mrgreen:
Vandaar dat ik het ook vrij irritant vind als ik mijn hond roep uit spel bij een andere hond vandaan, en ze komt en krijgt een fliedertje van het een of ander, dat mensen gaan staan roepen "jaaa, maar jij hebt koekies".
Ja klopt, maar had je me de eerste twee jaar met Moos moeten zien met hele zakken vol (geen fliedertjes), dat zag er heel anders uit hoor :mrgreen:
Kortom, het zit 'm niet alleen in de koek :pffff: :mrgreen: (Saar en Vera zijn van nature gewoon gehoorzamer :smile: :mrgreen: ).
Laatst gewijzigd door Moos op 17 mar 2009 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik loop ook eigenlijk nooit met vreten op zak.
Nu met Bikkel heb ik weer frolic op zak en bij hem is het ook echt nog nodig.
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Marion. schreef:
Moos schreef:Maar als je hond nou wel heel erg prima luistert met af en toe een kaassie, is daar toch ook niks mis mee?
Ik heb gewoon liever dat ze luisteren, en dat ze mij het leukste vinden. Ik wil niet elke keer kaassies of kleffe worstjes mee. Vooral in de zomer heb ik geen zakken, en heb ik graag dat ze zonder ook gewoon bij me komen als ik op een bepaalde tijd weg moet.
Maar je hoeft toch ook niet elke keer kaas of worst mee, dat wordt juist gezegd :wink: Als ik hond zou zijn zou ik het trouwens wel leuk en spannend vinden dat er zo af en toe nog een voertje wordt gegeven. Extra beloning zeg maar en misschien voor sommige honden nét de trigger om toch maar te beslissen om netjes te komen :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief

Moos schreef:
Jaap* schreef:
Ja, vrij veel. Maar daarom zeg ik dus ook steeds; het zit 'm niet alleen in die koekies :mrgreen:
Vandaar dat ik het ook vrij irritant vind als ik mijn hond roep uit spel bij een andere hond vandaan, en ze komt en krijgt een fliedertje van het een of ander, dat mensen gaan staan roepen "jaaa, maar jij hebt koekies".
Ja klopt, maar had je me de eerste twee jaar met Moos moeten zien met hele zakken vol (geen fliedertjes), dat zag er heel anders uit hoor :mrgreen:
Kortom, het zit 'm niet alleen in de koek :pffff: :mrgreen: (Saar en Vera zijn van nature gewoon gehoorzamer :smile: :mrgreen: ).
Ik doe alleen even aan bewustwording hé :mrgreen: :wink:
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:
Moos schreef:
Jaap* schreef:
Ik doe alleen even aan bewustwording hé :mrgreen: :wink:
Ja ja, dat snap ik :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Marion.

Moos schreef:Kortom, het zit 'm niet alleen in de koek :pffff: :mrgreen: (Saar en Vera zijn van nature gewoon gehoorzamer :smile: :mrgreen: ).
Nou? Dus gewoon in het vervolg zonder koek op pad :19:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Moos schreef:
Jaap* schreef:
Het zit 'm zeker niet alleen in de koek. Bij Frenk bijvoorbeeld moet ik contact blijven maken. Als ik een hele wandeling zwijgend en zonder contact rond zou stekkeren, dan zou hij heel vluks van alles bedenken wat veeeel leuker is dan die saaie baas :pffff:
Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd :mrgreen: maar volgens mij zorgt het feit dat ik als we met z'n tweetjes lopen opeens verzin om over boomstammetjes te gaan springen of de bal te verstoppen of dat 'ie een gehoorzaamheidsoefeningetje moet doen ervoor dat het toch wel belangrijk is om met een schuin oog mij in de gaten te houden. Want stel je voor dat je de lol mist :N: :wink:
En dat het goed uitoefenen van een opdracht wordt opgevolgd door een stukkie worst, dat is zeker belangrijk hoor, maar dat is echt niet het hele verhaal :wink:
Afbeelding
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Belle interessert koek geen hol buiten maar als ze dat wel lekker zou vinden zou ik tóch zo nu en dan iets lekkers geven. Al luistert ze nóg zo goed.

Al is het alleen maar omdat ik dat zelf leuk vind :pffff:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Marion. schreef:Ik heb nooit iets bij me. Al járen niet meer. Net zoals Geer is het gewoon een feestje als ze bij me komen. Ze komen trouwens altijd als ik dat wil. 99 van de 100 keer denk ik. En die laatste keer weet Saar gewoon dat het niet heel dringend moet.
Maar met alleen een feestje gaat dat niet lukken bij alle honden. Ik moet echt zo af en toe bijvoorbeeld een kaasfeestje vieren, en dan heb ik weer een hele tijd brave honden die keurig komen als ik ze roep, *ook* als ze eigenlijk van plan waren achter een haas in de verte aan te gaan.

Ik denk dat het in het algemeen zwaar van ras, karakter en gedrag van je honden afhangt of je wel of niet helemaal relaxed voerloos rond kan lopen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jaap* schreef:
Moos schreef:
Toen Jack *net* los liep ging er altijd kaas mee hoor. :mrgreen: Okee, alle honden in het park reageerden maandenlang perfect op het commando "Jack!", want dan werd er (met toestemming van de bazen, ik zeg het er maar even bij :roll: ) kaas uitgedeeld, en Jack stond dan ook meestal netjes tussen de rest van de horde. :mrgreen:

Zonder kaas had ik heel wat meer moeite gehad om een puberende, stuiterende en ziekelijk nieuwsgierige hond als Jack terug te roepen. Niet omdat ik geen leuke baas was, maar bij honden die elke dag weer enthousiast om zich heen staan te kijken wat er vandaag voor leuks te ontdekken valt in de wereld is een plak leverworst op zijn tijd een goed hulpmiddel.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Zoek stok! schreef:
Jaap* schreef:
Maar zo werkt het ook niet. Toen Bram jong was, interesseerde de beloning hem geen klap als hij ergens anders iets leukers zag. Er moet iets van een band zijn, anders kun je met koekjes lopen tot je een ons weegt :wink:
Heel herkenbaar. Toen Silka net bij ons woonde was ze in geen enkele beloning geïnteresseerd. Al liep ik met verse biefstukken op zak.
Honden moeten de 'afspraak' (jij doet iets wat ik vraag en dat levert wat op) ook een beetje door krijgen.
Ik beloon gewenst/goed gedrag altijd, maar niet altijd met voer.
Voer krijgen ze als ze echt in een moeilijke situatie gewenst gedrag laten zien. Dus Silka krijgt wat als ze naar me toe komt ook al huppelt er een konijn over het pad, Bill krijgt een voer-beloning als hij die ene zelfzekere reu negeert, etc..
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Hanneke2 schreef:plak leverworst op zijn tijd een goed hulpmiddel.
Zoals Sybill Fawlty immer placht te zeggen met rollende ogen: "Oh I knooooow" :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nou, speciaal om Jaap gerust te stellen wijs ik dan nog maar weer even op het nut en de zin en het effect van interval-belonen.

Daar doen wij aan en daar zou iedereen aan moeten doen, want dat werkt.
Het mirakel van het niet weten wanneer er wat komt, het wonder van de verrassing en het effect van de angst iets te missen, zeg maar.

Oftewel: zolang je hond niet weet wanneer er wat komt aan beloning, is er niks mis met af en toe een brok. :pffff:
Naar wens af te wisselen met dat wat de hond in kwestie het leukste vindt uiteraard.
Dus in mijn geval:

Orpa een brokje, RR een aai over de bol en Isa een bal naar d'r bol.

Wat ik wel raar vind is dat mensen er altijd maar van uit gaan dat voer de ultieme beloning is. Dat is helemaal niet waar, niet voor elke hond (zie boven).
Maar voer mag niet altijd en de rest wel. Dat is, uitgaande van dat "de ultieme beloning is voer en die moet je afbouwen-principe, niet logisch.

Afbeelding

Jaap*
Zeer actief

Marjoleine schreef:Maar voer mag niet altijd en de rest wel. Dat is, uitgaande van dat "de ultieme beloning is voer en die moet je afbouwen-principe, niet logisch.
Ik wordt dan ook altijd een beetje triestig van honden die gehersenspoeld zijn met balletjes e.d :wink:
Ik vind het niks, die fixatie's.
Je begrijpt hopelijk wel dat ik niks tegen balletjes of voertjes heb, maar wél tegen "misbruik" ervan? Het ging mij er alleen even om dat heel veel mensen dat niet zien of herkennen zien bij zichzelf :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”