Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Extra getraind

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Extra getraind

Ongelezen bericht door Inge »

Vanmorgen heb ik met Biène een extra training gehad.
Er is een groep (vooral gepensioneerden) die wekelijks op dinsdagmorgen traint. Om de 3 weken is dat in Riethoven en dat was vandaag. Was vrijdag gebeld dat ik mee kon trainen als ik dat wilde en ja hoor...dat wilde ik wel. :mrgreen:
Vanmorgen om half 9 was ik dus daar op het terrein. Eerst de dames uitgelaten en toen even een bakkie koffie (terwijl er gewacht werd op de rest die kwamen trainen).
Rond kwart over 9 werd er gestart.
Eerst een rondleiding gehad over het (prachtige!!!) terrein. Ze hebben een geheel nieuw parcours voor het basiscertificaat aangelegd, werkelijk heel mooi!
Daarna kon ik mijn gang gaan en als ik hulp nodig had moest ik maar roepen. :wink:

Dus Biène uit de auto gehaald en eerst richting de toestellen gegaan. Haar een aantal malen over de trap met loopplank laten gaan en vooral geprobeerd haar te remmen, aangezien ze de neiging heeft om halverwege de trap te springen. Dus koekjes op iedere tree en rustig begeleiden. Hetzelfde bij de afloop. :wink: Ze hadden naast de "katteloop" ook nog een lage versie dus dat afgewisseld....aantal keren lage hindernis, daarna weer hoge. Paar tips gehad maar ik vond haar na een tijdje al heel wat rustiger als normaal. (Wij hebben de hindernissen nog niet op de club, dus ik kan dat niet zo vaak oefenen). Daarna een aantal keren door de puinbak gevolgd en daarin halt laten houden, ging verder prima.
Haag laten springen...weer vol steunen! :boos: :boos: Op het terrein stond nog een haag met een elastiek erboven gespannen dus die daarna genomen en ja hoor....ruim eroverheen. :roll: Op vreemd terrein steunt ze dus altijd vol op de haag (op eigen veld dus niet) maar ze heeft het prima door als er iets boven gespannen is wat het "vervelend" maakt om te steunen, dan trekt ze haar poten veel beter in. :19: Trut. :devil:
Nog een paar keer door de tunnel gestuurd, dat leverde geen enkel probleem op.

Daarna gaan volgen. Zowel aangelijnd als los prima, ook omzetten ging gewoon op het eerste commando. Bij de af tijdens het volgen kroop ze even (mag niet :neenee: ), vooruitsturen gewoon als een speer en op commando direct af.
Haar even af gelegd en even later nog het insluiten geoefend (moesten even wat mensen opgetrommeld worden om te helpen). Geen reactie dus netjes.

Daarna nogmaals de toestellen genomen en toen voorwerpjes gehaald en weggelegd om te zoeken. Gewoon keurig zoals altijd. :pffff:

Hierna werden voorwerpen weggelegd voor het revieren, dus dat ook nog maar even meegepikt. Volgens mij was het eerste voorwerp geen breekijzer maar iets anders. Biène tekende wel heel duidelijk maar had een extra commando nodig om te gaan liggen, zo ook bij het geweer dat ze vervolgens vond. Weer wat tips erbij gekregen (haar niet te ver laten gaan, letten op streep op het pad als markering :wink: ) waar ik wat mee kan.

Hierna nog even gekeken bij degenen die aan het speuren waren en daarna bedankt en afscheid genomen (als ik weer mee wilde trainen was ik welkom), moest immers gewoon werken vanmiddag.
Ik bleek nog wel tijd te hebben om zelf even te gaan speuren dus naar eigen terrein gereden en op de wielerbaan achter ons terrein een spoor uitgelegd. Helaas had Biène totaal geen zin meer, de eerste 2 voorwerpen werden nog netjes verwezen maar daarna had madam geen zin meer. Met veel kunst en vliegwerk rond gekomen maar het was bagger. :19:
Dus maar wat pens gehaald, we gaan voorlopig maar eens even slepen om haar wat vaster op het spoor te krijgen. :roll:

De dames nog snel een kort rondje bos laten rennen, vonden ze wel lekker geloof ik. :mrgreen:

Zo....en nu op de club er wat druk achter zetten dat ze de toestellen gaan plaatsen, want wat regelmatiger die kunnen doen is toch wel practisch.
Maandag hebben we vergadering..ik ben er niet bij (coaching op het werk) maar clubgenoot zou het als punt inbrengen. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Zo te horen voel je wel thuis tussen de oude van dagen :smile: :wink:
Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:Zo te horen voel je wel thuis tussen de oude van dagen :smile: :wink:
Tja....ik ben nu eenmaal weer een jaartje ouder hè, komt steeds dichterbij :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Lekker dat je die mogelijkheid hebt om overdag op een doordeweekse dag eens vreemd te trainen! Klinkt goed Inge!

Dat van het luie gedoe op het haagje is heel herkenbaar, mevrouw hier steunt er niet op maar tikt hem vaak wel even aan. Ik heb gisteren in Reek een elastiek cadeau gekregen (van Hein, die vroeger veel Zoekhonden en reddingshonden gedaan heeft nog in het oude programma).

Wij gingen gisteren eerst speuren maar gelukkig kwam de boer langs vlak voordat we het eerste zouden gaan uitwerken: hij had die wei net bestrooid met onkruidverdelger..... Dus dat was even spoor teruglopen, voorwerpjes verzamelen en opnieuw leggen, voordat het licht uitging.... Dat was pech, maar het is nu langer licht dus er komen nog wel wat oefenmogelijkheden de komende paar weken.
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:L

Wij gingen gisteren eerst speuren maar gelukkig kwam de boer langs vlak voordat we het eerste zouden gaan uitwerken: hij had die wei net bestrooid met onkruidverdelger..... Dus dat was even spoor teruglopen, voorwerpjes verzamelen en opnieuw leggen, voordat het licht uitging.... Dat was pech, maar het is nu langer licht dus er komen nog wel wat oefenmogelijkheden de komende paar weken.
Ik had het maandag ik reed langs de speurweiden terug naar huis van werk en zag net alle velden geinjecteerd worden :N:
Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Net een sleepspoor gelegd en nu bleef de neus constant aan de grond en kwam ze goed rond. :wink:
Dus dat even volhouden en dan rustig weer afbouwen. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik weet niet hoe die 'kattenloop' er uit ziet, maar is het niet mogelijk daar met een target te gaan werken? Bram sprong consequent van het laatste stuk van de kattenloop en mbv een target loopt hij nu netjes helemaal naar beneden in plaats van die jump op het laatst. Het gaat vast heel anders bij jullie, maar wellicht heb je toch wat aan het idee van een target neerleggen. Voer neerleggen heeft bij Bram namelijk niet gewerkt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Ik weet niet hoe die 'kattenloop' er uit ziet, maar is het niet mogelijk daar met een target te gaan werken? Bram sprong consequent van het laatste stuk van de kattenloop en mbv een target loopt hij nu netjes helemaal naar beneden in plaats van die jump op het laatst. Het gaat vast heel anders bij jullie, maar wellicht heb je toch wat aan het idee van een target neerleggen. Voer neerleggen heeft bij Bram namelijk niet gewerkt.
Biène is zeeeeeeeeeeeeeeer voergericht en gisteren merkte ik direct verbetering.
Bij Biène is het vooral een kwestie van nog niet regelmatig genoeg kunnen doen, waardoor ze slordig is. :wink: Ze wil te snel, is té enthousiast.
Target zou kunnen werken hoor, het lijkt gewoon op een kattenloop alleen is de weg omhoog via een open trap, loopplank en afloop zijn vergelijkbaar.

Foto van zo'n toestel:
Afbeelding
Van andere zijde:
Afbeelding
Dus open trap, daarna loopplank en daarna afloop :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

kan gewoon met voer of bal op het eind, wel goed afbouwen
Jan
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Bram is ook heel voergericht, maar hij wist exact wanneer er voer lag en wanneer niet. Op trainingen liep hij keurig naar beneden om het voer op te eten en tijdens wedstrijden sprong hij. Het was voor hem niet duidelijk wat de bedoeling was van het voer, behalve dat hij het op ging eten :wink: Pas toen ik met een target ging werken (dat heb ik overigens ook heel snel weer afgebouwd), viel het kwartje dat het de bedoeling is dat hij naar onderen doorloopt. Met als gevolg dat hij het nu ook op wedstrijden goed doet, omdat hij het snapt. Ik ben benieuwd of het jou wel lukt met voer :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Inge schreef:
Zoek stok! schreef:Ik weet niet hoe die 'kattenloop' er uit ziet, maar is het niet mogelijk daar met een target te gaan werken? Bram sprong consequent van het laatste stuk van de kattenloop en mbv een target loopt hij nu netjes helemaal naar beneden in plaats van die jump op het laatst. Het gaat vast heel anders bij jullie, maar wellicht heb je toch wat aan het idee van een target neerleggen. Voer neerleggen heeft bij Bram namelijk niet gewerkt.
Biène is zeeeeeeeeeeeeeeer voergericht en gisteren merkte ik direct verbetering.
Bij Biène is het vooral een kwestie van nog niet regelmatig genoeg kunnen doen, waardoor ze slordig is. :wink: Ze wil te snel, is té enthousiast.
Target zou kunnen werken hoor, het lijkt gewoon op een kattenloop alleen is de weg omhoog via een open trap, loopplank en afloop zijn vergelijkbaar.

Foto van zo'n toestel:
Afbeelding
Van andere zijde:
Afbeelding
Dus open trap, daarna loopplank en daarna afloop :wink:
Zeer bekende kattenloop ;-)

Fijn dat je zo weer wat tips bij hebt gekregen, en idd een beetje druk bij de club dat die toestellen er komen!
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Bram is ook heel voergericht, maar hij wist exact wanneer er voer lag en wanneer niet. Op trainingen liep hij keurig naar beneden om het voer op te eten en tijdens wedstrijden sprong hij. Het was voor hem niet duidelijk wat de bedoeling was van het voer, behalve dat hij het op ging eten :wink: Pas toen ik met een target ging werken (dat heb ik overigens ook heel snel weer afgebouwd), viel het kwartje dat het de bedoeling is dat hij naar onderen doorloopt. Met als gevolg dat hij het nu ook op wedstrijden goed doet, omdat hij het snapt. Ik ben benieuwd of het jou wel lukt met voer :wink:
het verschil hier is dat snelheid geen rol speelt alleen gewoonte om helemaal naar beneden te lopen. Bij Agility is vaak de snelheid de oorzaak dat het raakvlak wordt gemist in combinatie met positie van de geleider.
Jan
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ik kan in Stiphout op zaterdag meestal precies zien of er met voer getraind is op de loopplank :wink:

Zal eens vragen of ik de loopplank in Reek nog mag schrobben voor de keuring :mrgreen:

Snelheid is idd geen doel hier, integendeel zou ik zeggen, rustig is hard genoeg :ok:
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Gos schreef:Ik kan in Stiphout op zaterdag meestal precies zien of er met voer getraind is op de loopplank :wink:

Zal eens vragen of ik de loopplank in Reek nog mag schrobben voor de keuring :mrgreen:

Snelheid is idd geen doel hier, integendeel zou ik zeggen, rustig is hard genoeg :ok:
hmmmm zou Diego daarom vort heel langzaam met de neus bijna op de plank naar beneden gaan?????

En ik maar denken dat het aan mijn: rustig! rustig! te danken is :)
Zoek stok!
Zeer actief

janinca2002 schreef: het verschil hier is dat snelheid geen rol speelt alleen gewoonte om helemaal naar beneden te lopen. Bij Agility is vaak de snelheid de oorzaak dat het raakvlak wordt gemist in combinatie met positie van de geleider.
Ah ja, dat klopt. De hond rent en is dan eerder geneigd om te springen. Tijd speelt hierbij geen rol dus? Maar ik kan me goed voorstellen dat het best lastig is om een Mechelaar er rustig over heen te krijgen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Tijd speelt hierbij geen rol dus? Maar ik kan me goed voorstellen dat het best lastig is om een Mechelaar er rustig over heen te krijgen :wink:
Het gaat zeker niet om tijd, je moet het zien als een voorbereidende oefening op bijvoorbeeld het puinzoeken, waarbij de geleider de hond op en over objecten moet kunnen sturen waar hij zelf niet op kan komen, bijvoorbeeld een hogere verdieping, een berg puin. Daarbij is het voor de veiligheid belangrijk dat de hond niet gaat sjezen, omdat dat gevaar voor de hond en eventueel jezelf kan leiden.

Het ziet er misschien uit als een kunstje, maar het is een oefening ter voorbereiding op de praktijk.
Zoek stok!
Zeer actief

Gos schreef:
Zoek stok! schreef:Tijd speelt hierbij geen rol dus? Maar ik kan me goed voorstellen dat het best lastig is om een Mechelaar er rustig over heen te krijgen :wink:
Het gaat zeker niet om tijd, je moet het zien als een voorbereidende oefening op bijvoorbeeld het puinzoeken, waarbij de geleider de hond op en over objecten moet kunnen sturen waar hij zelf niet op kan komen, bijvoorbeeld een hogere verdieping, een berg puin. Daarbij is het voor de veiligheid belangrijk dat de hond niet gaat sjezen, omdat dat gevaar voor de hond en eventueel jezelf kan leiden.

Het ziet er misschien uit als een kunstje, maar het is een oefening ter voorbereiding op de praktijk.
Ik snap het!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”