tjah dat zou kunnen, maar je kuntnatuurlijk ook een gewone mechelaar nemen die niet geschikt is.... 50/50 bij beide toch dat e geschikt zijnMarjoleine schreef:Ik denk dat het niet zozeer het commentaar is als wel de angst dat er toch waarheid in de vooroordelen schuilt...frank1985 schreef:En ik vind echt dat het onzin is een hond niet te nemen uit voorzorg voor het commetaar dat je evt zal kunnen krijgen.........
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De term Blauwe mechelaar.
Moderator: moderatorteam
- frank1985
- Zeer actief
- LaRep
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tokkel
- Aantal honden: 1
Nee precies! En wat ik hiervoor al schreef wil ik het risico niet lopen er veel energie, tijd enz. enz in te steken. Ik volg de blauwe van Frank op het forum welMarjoleine schreef:Ik denk dat juist ervaren geleiders gaan stuiteren omdat ze geen idee hebben van hoe dit soort dingen vererft en daarom dus ook geen idee hebben wat nou eigenlijk fabels zijn en wat feiten.LaRep schreef:Ik snap je, ik snap alleen nog niet waarom ervaren geleiders gaan stuiteren als alleen maar het woord blauwe valt? Zouden ze vroeger dan alleen in minder goede lijnen gezeten hebben? En als dat zo is waarom kom je ze dan tegenwoordig ook nog zelden tegen binnen de knpv tegen?
Ze hebben nou eenmaal jarenlang gehoord dat... en hebben ook zelf gezien dat...
Maar de (letterlijke) optelsom van de mislukte honden en de mislukte blauwe, en daar dan een percentuele vergelijking op loslaten over het totaal, dat hebben ze natuurlijk nooit gedaan.
Zo krijg je de fabels dus ook niet uit de wereld helaas.
Maar het jeukt wel
- frank1985
- Zeer actief
dat snap ik heel goed, maar lieve lieve Larep, de kans dat het met een blauwe niet lukt is toch even groot als dat het met een gewone mechelaar niet lukt. kleur maakt geen verschil.... gewoon een blauwe kopenLaRep schreef:Nee precies! En wat ik hiervoor al schreef wil ik het risico niet lopen er veel energie, tijd enz. enz in te steken. Ik volg de blauwe op het forum welMarjoleine schreef:Ik denk dat juist ervaren geleiders gaan stuiteren omdat ze geen idee hebben van hoe dit soort dingen vererft en daarom dus ook geen idee hebben wat nou eigenlijk fabels zijn en wat feiten.LaRep schreef:Ik snap je, ik snap alleen nog niet waarom ervaren geleiders gaan stuiteren als alleen maar het woord blauwe valt? Zouden ze vroeger dan alleen in minder goede lijnen gezeten hebben? En als dat zo is waarom kom je ze dan tegenwoordig ook nog zelden tegen binnen de knpv tegen?
Ze hebben nou eenmaal jarenlang gehoord dat... en hebben ook zelf gezien dat...
Maar de (letterlijke) optelsom van de mislukte honden en de mislukte blauwe, en daar dan een percentuele vergelijking op loslaten over het totaal, dat hebben ze natuurlijk nooit gedaan.
Zo krijg je de fabels dus ook niet uit de wereld helaas.![]()
Maar het jeukt wel
- LaRep
- Zeer actief
- LaRep
- Zeer actief
-
Gos
- Zeer actief
Ik snap ergens wel een beetje dat iemand het toch mee zou nemen in z'n beslissing. Als zo'n vooroordeel er ligt, zal er in bepaalde gevallen vanuit bijvoorbeeld clubgenoten meer verlangd worden van de hond dan wanneer het een "gewone" is, omdat er bij elk probleempje teruggegrepen kan worden op het "zie-je-wel-die-deugen-niet". hangt dus ook een beetje van de mensen op de club af
Je ziet het ook wel bij langharen, ook bij x knpv-langharen die het soms toch echt wel tot bij de politie schoppen
Die hebben ook letterlijk hun uiterlijk tegen.
Je ziet het ook wel bij langharen, ook bij x knpv-langharen die het soms toch echt wel tot bij de politie schoppen
- frank1985
- Zeer actief
ik kan met het ook wel voorstellen hoor , wel jammer vind ik...Gos schreef:Ik snap ergens wel een beetje dat iemand het toch mee zou nemen in z'n beslissing. Als zo'n vooroordeel er ligt, zal er in bepaalde gevallen vanuit bijvoorbeeld clubgenoten meer verlangd worden van de hond dan wanneer het een "gewone" is, omdat er bij elk probleempje teruggegrepen kan worden op het "zie-je-wel-die-deugen-niet". hangt dus ook een beetje van de mensen op de club af![]()
Je ziet het ook wel bij langharen, ook bij x knpv-langharen die het soms toch echt wel tot bij de politie schoppenDie hebben ook letterlijk hun uiterlijk tegen.
@ larep. ruilen hmmm....... foto >???
- LaRep
- Zeer actief
- LaRep
- Zeer actief
- frank1985
- Zeer actief
- frank1985
- Zeer actief
- LaRep
- Zeer actief
Ik heb de foto wegghaald want ik geloof niet dat het de bedoeling is om buiten de fototopic foto's te plaatsen.
In het schemer, met flits zie je toch wel een bepaalde goed
In het schemer, met flits zie je toch wel een bepaalde goed
Laatst gewijzigd door LaRep op 18 mar 2009 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- frank1985
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
klopt, maar bij mn vorige vereniging hadden ze 3 pups uit 1 nest langharen uit mechelaarlijnen... na 3 jaar was het totale nest weer of terug bij de fokker of als huishond verkocht, of ingeslapen vanwege epilepsie, allemaal niet geschikt. Ik heb er dus 3 gezien en deze waren idd. totaal niet geschikt voor de IPO.Gos schreef:Ik snap ergens wel een beetje dat iemand het toch mee zou nemen in z'n beslissing. Als zo'n vooroordeel er ligt, zal er in bepaalde gevallen vanuit bijvoorbeeld clubgenoten meer verlangd worden van de hond dan wanneer het een "gewone" is, omdat er bij elk probleempje teruggegrepen kan worden op het "zie-je-wel-die-deugen-niet". hangt dus ook een beetje van de mensen op de club af![]()
Je ziet het ook wel bij langharen, ook bij x knpv-langharen die het soms toch echt wel tot bij de politie schoppenDie hebben ook letterlijk hun uiterlijk tegen.
Kijk als er in een nest mechelaars een langhaar zit dan zou ik misschien die gok wel durven nemen maar bewust langharen fokken uit mechellijnen ... nee ik heb er weinig leuke honden van gezien.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- frank1985
- Zeer actief
en heb jij ervaringen met blauwe ?malinois schreef:klopt, maar bij mn vorige vereniging hadden ze 3 pups uit 1 nest langharen uit mechelaarlijnen... na 3 jaar was het totale nest weer of terug bij de fokker of als huishond verkocht, of ingeslapen vanwege epilepsie, allemaal niet geschikt. Ik heb er dus 3 gezien en deze waren idd. totaal niet geschikt voor de IPO.Gos schreef:Ik snap ergens wel een beetje dat iemand het toch mee zou nemen in z'n beslissing. Als zo'n vooroordeel er ligt, zal er in bepaalde gevallen vanuit bijvoorbeeld clubgenoten meer verlangd worden van de hond dan wanneer het een "gewone" is, omdat er bij elk probleempje teruggegrepen kan worden op het "zie-je-wel-die-deugen-niet". hangt dus ook een beetje van de mensen op de club af![]()
Kijk als er in een nest mechelaars een langhaar zit dan zou ik misschien die gok wel durven nemen maar bewust langharen fokken uit mechellijnen ... nee ik heb er weinig leuke honden van gezien.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ja op mn vorige vereniging trainde er 1, heeft ook wedstrijden gelopen (met goede resultaten). Verder heb ik verhalen gehoord over zeer goede blauwe MH IPO honden maar deze heb ik niet zelf gekend. De eerder genoemde vooroordelen kende ik eigenlijk niet... ik zal eens rondvragen bij wat bekende fokkers van me... ben wel benieuwd.frank1985 schreef:en heb jij ervaringen met blauwe ?malinois schreef:klopt, maar bij mn vorige vereniging hadden ze 3 pups uit 1 nest langharen uit mechelaarlijnen... na 3 jaar was het totale nest weer of terug bij de fokker of als huishond verkocht, of ingeslapen vanwege epilepsie, allemaal niet geschikt. Ik heb er dus 3 gezien en deze waren idd. totaal niet geschikt voor de IPO.Gos schreef:Ik snap ergens wel een beetje dat iemand het toch mee zou nemen in z'n beslissing. Als zo'n vooroordeel er ligt, zal er in bepaalde gevallen vanuit bijvoorbeeld clubgenoten meer verlangd worden van de hond dan wanneer het een "gewone" is, omdat er bij elk probleempje teruggegrepen kan worden op het "zie-je-wel-die-deugen-niet". hangt dus ook een beetje van de mensen op de club af![]()

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- frank1985
- Zeer actief
m2malinois schreef:ja op mn vorige vereniging trainde er 1, heeft ook wedstrijden gelopen (met goede resultaten). Verder heb ik verhalen gehoord over zeer goede blauwe MH IPO honden maar deze heb ik niet zelf gekend. De eerder genoemde vooroordelen kende ik eigenlijk niet... ik zal eens rondvragen bij wat bekende fokkers van me... ben wel benieuwd.frank1985 schreef:en heb jij ervaringen met blauwe ?malinois schreef:klopt, maar bij mn vorige vereniging hadden ze 3 pups uit 1 nest langharen uit mechelaarlijnen... na 3 jaar was het totale nest weer of terug bij de fokker of als huishond verkocht, of ingeslapen vanwege epilepsie, allemaal niet geschikt. Ik heb er dus 3 gezien en deze waren idd. totaal niet geschikt voor de IPO.Gos schreef:Ik snap ergens wel een beetje dat iemand het toch mee zou nemen in z'n beslissing. Als zo'n vooroordeel er ligt, zal er in bepaalde gevallen vanuit bijvoorbeeld clubgenoten meer verlangd worden van de hond dan wanneer het een "gewone" is, omdat er bij elk probleempje teruggegrepen kan worden op het "zie-je-wel-die-deugen-niet". hangt dus ook een beetje van de mensen op de club af![]()
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
-
Gos
- Zeer actief
Ik ken er ook een die naar de politie is gegaan (geen stamboomhondje trouwens, maar wel een behoorlijke pluis, ja). En in bepaalde mechellijnen komen nu eenmaal regelmatig langharen naar boven (op bloedlijnen vind je er dan echt wel een aantal terug met heel verdienstelijke resultaten in de KNPV bijvoorbeeld). Maar er specifiek op fokken, dat doet vrijwel niemand geloof ik, het zijn meestal uitzonderingen in een nest die zowiezo al vaak als huishond weggaan omdat de meeste africhters een korthaar willen (lijkt me ook logisch). Dus ze zijn er al minder, plus de kans dat ze serieus in de africhting terecht komen, is ook nog eens veel kleiner. Er zijnook zat korthaarnesten waar niet veel soeps tussen zit of waarvan het meeste uiteindelijk als huishond ligt, maar dat valt niet op.Dingo schreef:Bij ons in de regio zit nu 1 langhaar (wolbaal) als diensthond, dus ze zijn er wel. Met een blauwe heb je volgens mij net zoveel kans als met een ´gewone´mechelaar op een goede hond.
Dat men niet veel specifiek fokt op africhtings-langharen is ook niet verwonderlijk, de keuze die je bijvoorbeeld hebt om een interessante combinatie te maken, is vele malen kleiner en de vraag naar zulke honden ook. En als je doel een fijne sporthond is, ben je dan snel klaar qua keuze.
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
hihi, die ik ken ik inmiddels ook goed, aangezien hij hier 3 mnd is geweest voordat zijn nieuwe geleider in dienst wasGos schreef:Ik ken er ook een die naar de politie is gegaan (geen stamboomhondje trouwens, maar wel een behoorlijke pluis, ja).Dingo schreef:Bij ons in de regio zit nu 1 langhaar (wolbaal) als diensthond, dus ze zijn er wel. Met een blauwe heb je volgens mij net zoveel kans als met een ´gewone´mechelaar op een goede hond.
@ Hannie vwb de blauwen, ik weet niet waar het vooroordeel vandaan komt, weet wel dat het bestaat/bestond.
@ Marjoleine, weet dat een blauwe gloed niet echt blauw is, maar was wel frappant. Van 1 vd hondjes weet ik dat hij nog steeds niet diepzwart is.
Heb er mijn hoofd over gebroken hoe het kon ontstaan, genetisch gezien, maar ben er niet over uit.
Als jij een idee hebt, hoor ik het graag.
ohw en bij deze adv. op MP http://link.marktplaats.nl/237077911
staan foto's van het nest waar ik eerder aan refereerde, als het goed is krijg ik vandaag zelf foto's, zal die hier dan wel plaatsen.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
De verleiding is groot om te zeggen dat het kan komen doordat er dilute in die lijnen zit, maar dat zeg is dus niet, want dat is namelijk niet altijd zo.Selena schreef:@ Marjoleine, weet dat een blauwe gloed niet echt blauw is, maar was wel frappant. Van 1 vd hondjes weet ik dat hij nog steeds niet diepzwart is.
Heb er mijn hoofd over gebroken hoe het kon ontstaan, genetisch gezien, maar ben er niet over uit.
Er zijn varianten in zwart bij andere rassen. Die worden dan heel charmant omschreven als "bad black" en meer van dergelijke termen
Hoe het ontstaat is niet duidelijk, maar sommige zwarte vachten verkleuren bv heel snel naar bruinachtig door daglicht, terwijl andere vachten dat nooit hebben. Er lijkt wel een soort erfelijke variant in te zitten, maar duidelijk is het niet en bewezen al helemaal niet.
Toch is dit de enige oplossing die ik kan bedenken hiervoor. Maar het blijft dus een gok.
- frank1985
- Zeer actief
@ Selena, Wat ik niet echt begrijp is dat op de adv van marktplaats die je er bij zet er staat dat er bij de pups een aantals mechelaars zitten een paar blauwe en een paar hollanders.Selena schreef:hihi, die ik ken ik inmiddels ook goed, aangezien hij hier 3 mnd is geweest voordat zijn nieuwe geleider in dienst wasGos schreef:Ik ken er ook een die naar de politie is gegaan (geen stamboomhondje trouwens, maar wel een behoorlijke pluis, ja).Dingo schreef:Bij ons in de regio zit nu 1 langhaar (wolbaal) als diensthond, dus ze zijn er wel. Met een blauwe heb je volgens mij net zoveel kans als met een ´gewone´mechelaar op een goede hond.
![]()
@ Hannie vwb de blauwen, ik weet niet waar het vooroordeel vandaan komt, weet wel dat het bestaat/bestond.
@ Marjoleine, weet dat een blauwe gloed niet echt blauw is, maar was wel frappant. Van 1 vd hondjes weet ik dat hij nog steeds niet diepzwart is.
ohw en bij deze adv. op MP http://link.marktplaats.nl/237077911
staan foto's van het nest waar ik eerder aan refereerde, als het goed is krijg ik vandaag zelf foto's, zal die hier dan wel plaatsen.
begrijp ik het goed als ik zeg dat waneer je met 2 mechelaars een nestje krijgt de kanser ook in zit dat je de kleuren va neen hollander krijgt ?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Genetisch-technisch kan dat in elk geval niet.frank1985 schreef:begrijp ik het goed als ik zeg dat waneer je met 2 mechelaars een nestje krijgt de kanser ook in zit dat je de kleuren va neen hollander krijgt ?
Brindle is dominant over ky en je hebt ky nodig om de kleur van een mechelaar te krijgen.
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Twee verschillende vaders?Marjoleine schreef:Genetisch-technisch kan dat in elk geval niet.frank1985 schreef:begrijp ik het goed als ik zeg dat waneer je met 2 mechelaars een nestje krijgt de kanser ook in zit dat je de kleuren va neen hollander krijgt ?
Brindle is dominant over ky en je hebt ky nodig om de kleur van een mechelaar te krijgen.
-
Gos
- Zeer actief
De afstamming: http://www.bloedlijnen.nl/printnest.php?ID=1893Marjoleine schreef:Genetisch-technisch kan dat in elk geval niet.frank1985 schreef:begrijp ik het goed als ik zeg dat waneer je met 2 mechelaars een nestje krijgt de kanser ook in zit dat je de kleuren va neen hollander krijgt ?
-
Selena
- Zeer actief
Er zit dilute in de lijn. Was een lijnteelt nest zie bloedlijn http://www.bloedlijnen.nl/stamboom.php?ID=12240, waarbij 1 voorouder een blauwe HH is.Marjoleine schreef:De verleiding is groot om te zeggen dat het kan komen doordat er dilute in die lijnen zit, maar dat zeg is dus niet, want dat is namelijk niet altijd zo.Selena schreef:@ Marjoleine, weet dat een blauwe gloed niet echt blauw is, maar was wel frappant. Van 1 vd hondjes weet ik dat hij nog steeds niet diepzwart is.
Er zijn varianten in zwart bij andere rassen. Die worden dan heel charmant omschreven als "bad black" en meer van dergelijke termen
Hoe het ontstaat is niet duidelijk, maar sommige zwarte vachten verkleuren bv heel snel naar bruinachtig door daglicht, terwijl andere vachten dat nooit hebben. Er lijkt wel een soort erfelijke variant in te zitten, maar duidelijk is het niet en bewezen al helemaal niet.
Toch is dit de enige oplossing die ik kan bedenken hiervoor. Maar het blijft dus een gok.
moeder is een x HH die zwart oogt, maar toch 2 vage brindle strepen heeft op haar hals en broek (en blijkbaar dus ook brindle patroon draagt), vader een xHH. Nestbtoer van deze teef is zwart, maar met duidelijk rood/bruin erdoor.
-
Selena
- Zeer actief
Nee, schreef al eerder dat zowel vader als moeder xHH-xMH waren, vader oogt als HH, moeder als MH. Beiden hebben echter zowel HH als MH als voorouder. Vandaar dat je een gemengd nest hebt, het blauw zit, recessief, in de lijn bij zowel vader als moeder vandaar relatief veel blauwen.frank1985 schreef:@ Selena, Wat ik niet echt begrijp is dat op de adv van marktplaats die je er bij zet er staat dat er bij de pups een aantals mechelaars zitten een paar blauwe en een paar hollanders.
begrijp ik het goed als ik zeg dat waneer je met 2 mechelaars een nestje krijgt de kanser ook in zit dat je de kleuren va neen hollander krijgt ?
- frank1985
- Zeer actief
duidelijk dank je!Selena schreef:Nee, schreef al eerder dat zowel vader als moeder xHH-xMH waren, vader oogt als HH, moeder als MH. Beiden hebben echter zowel HH als MH als voorouder. Vandaar dat je een gemengd nest hebt, het blauw zit, recessief, in de lijn bij zowel vader als moeder vandaar relatief veel blauwen.frank1985 schreef:@ Selena, Wat ik niet echt begrijp is dat op de adv van marktplaats die je er bij zet er staat dat er bij de pups een aantals mechelaars zitten een paar blauwe en een paar hollanders.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Of Wibo nou een donkere sable is of een kbr/ky kan ik niet goed zien, gezien de afstamming zou het beide kunnen.Gos schreef:De afstamming: http://www.bloedlijnen.nl/printnest.php?ID=1893
De moeder staat als HH, dus ik neem aan dat die brindle is.
Als er daadwerkelijk brindle in het nest zit, moet Wibo wel kbr/ky zijn, zal hij dus donker ogen en (heel) vaag brindle tonen.
Uit sables kun je nooit brindles krijgen.
Dan heeft Ennath dus mogelijk een punt
(snap je het nog, Frank?)