Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ED foto's ja of nee
Moderator: moderatorteam
- Aiske
- Zeer actief
ED foto's ja of nee
Ik weet niet of deze topic hier goed staat...
Het maken van ED foto's is bij de Staby niet verplicht en wordt daarom door de meeste dan ook niet gedaan.
Nu is het zo dat de moeder en oma van Anke (de oma en overgrootmoeder van Jelmer) ieder een keer een geval van ED hebben doorgegeven. Bij de moeder van Anke was het in het 2e nest, Anke komt uit haar 1e nest. Een vriendin van mij heeft een zus van Anke en is nu bezig met de voorbereidingen voor haar eerste nest en krijgt keer op keer van het FAC te horen: mevrouw deze reu kan niet want de vader/moeder van deze reu heeft een keer ED gegeven en uw honds moeder ook dus de combinatie kunnen we niet toestaan. Als ik met Anke een 2e nestje ga fokken loop ik dus tegen hetzelfde probleem aan. Maar goed dat is nu nog niet van toepassing.
Jelmer wordt in april een jaar en de HD foto's staan al gepland. Omdat ik, samen met de vriendin, zo bezig ben met ED wilde ik weten of het maken van ED-foto's zinvol zou kunnen zijn voor Jelmer. Als eerste heb ik de FAC gemaild met de vraag of het maken van ED foto's zinvol is. Ik schrok eigenlijk een beetje van hun antwoord:
Het maken van ED foto's, kan aantonen dat Jelmer zelf geen ED heeft. Wat je daarmee aan informatie krijgt, is van geen belang, voor wat hij zou kunnen vererven. Zou hij op de foto ED hebben, dan moet hij dus niet ingezet worden voor de dekdienst. Er van uit gaande, dat hij gewoon vrij is, wil niet zeggen dat hij die eigenschap van ED niet door zou kunnen geven. M.a.w. wij achten het röntgenen op ED, gezien het gelukkig weinige voorkomen, niet erg zinvol.
Omdat ik weet dat bij verschillende verenigingen het maken van ED foto's verplicht is ben ik best benieuwd waarom dit bij jullie wel of juist niet verplicht is. Wat word er in jullie vereniging meegedaan? Wat zouden jullie doen... Jelmer wel of niet laten röntgenen?
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Het maken van ED foto's is bij de Staby niet verplicht en wordt daarom door de meeste dan ook niet gedaan.
Nu is het zo dat de moeder en oma van Anke (de oma en overgrootmoeder van Jelmer) ieder een keer een geval van ED hebben doorgegeven. Bij de moeder van Anke was het in het 2e nest, Anke komt uit haar 1e nest. Een vriendin van mij heeft een zus van Anke en is nu bezig met de voorbereidingen voor haar eerste nest en krijgt keer op keer van het FAC te horen: mevrouw deze reu kan niet want de vader/moeder van deze reu heeft een keer ED gegeven en uw honds moeder ook dus de combinatie kunnen we niet toestaan. Als ik met Anke een 2e nestje ga fokken loop ik dus tegen hetzelfde probleem aan. Maar goed dat is nu nog niet van toepassing.
Jelmer wordt in april een jaar en de HD foto's staan al gepland. Omdat ik, samen met de vriendin, zo bezig ben met ED wilde ik weten of het maken van ED-foto's zinvol zou kunnen zijn voor Jelmer. Als eerste heb ik de FAC gemaild met de vraag of het maken van ED foto's zinvol is. Ik schrok eigenlijk een beetje van hun antwoord:
Het maken van ED foto's, kan aantonen dat Jelmer zelf geen ED heeft. Wat je daarmee aan informatie krijgt, is van geen belang, voor wat hij zou kunnen vererven. Zou hij op de foto ED hebben, dan moet hij dus niet ingezet worden voor de dekdienst. Er van uit gaande, dat hij gewoon vrij is, wil niet zeggen dat hij die eigenschap van ED niet door zou kunnen geven. M.a.w. wij achten het röntgenen op ED, gezien het gelukkig weinige voorkomen, niet erg zinvol.
Omdat ik weet dat bij verschillende verenigingen het maken van ED foto's verplicht is ben ik best benieuwd waarom dit bij jullie wel of juist niet verplicht is. Wat word er in jullie vereniging meegedaan? Wat zouden jullie doen... Jelmer wel of niet laten röntgenen?
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes,
de fryske hounen

de fryske hounen

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Als hij het heeft, dan is hij "lijder" en kun je dus niet met hem fokken? Als hij het niet heeft, dan kan hij "vrij" zijn, maar ook "drager" zijn. Toch?
Ik zou wel uit willen sluiten of hij "lijder" is, maar ik ben absoluut geen deskundige op dit soort gebied.
Wat ik me wel afvraag.. Zo lezende lijkt het alsof Jelmer en Anke/zus uit dezelfde lijn komen. Waarom is Anke/zus dan een veel groter probleem dan Jelmer zou zijn?
Ik zou wel uit willen sluiten of hij "lijder" is, maar ik ben absoluut geen deskundige op dit soort gebied.
Wat ik me wel afvraag.. Zo lezende lijkt het alsof Jelmer en Anke/zus uit dezelfde lijn komen. Waarom is Anke/zus dan een veel groter probleem dan Jelmer zou zijn?

- Aiske
- Zeer actief
Misschien heb ik het niet duidelijk geschreven maar Anke is de moeder van Jelmer. De moeder en de oma van Anke hebben een ED geval gegeven.Frenk schreef:Als hij het heeft, dan is hij "lijder" en kun je dus niet met hem fokken? Als hij het niet heeft, dan kan hij "vrij" zijn, maar ook "drager" zijn. Toch?
Groetjes,
de fryske hounen

de fryske hounen

- Frenk
- Zeer actief
OkAiske schreef:Misschien heb ik het niet duidelijk geschreven maar Anke is de moeder van Jelmer.
Maar Anke dus niet of moet je zeggen nog niet? En de broers en zussen van Anke?De moeder en de oma van Anke hebben een ED geval gegeven.
En wat betekent het feit dat zijn oma en overgrootmoeder een ED geval hebben gegeven voor Jelmer's inzetbaarheid?

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Je kunt door het maken van ED-foto's in ieder geval vaststellen of Jelmer lijder is of niet. Dat lijkt me zowiezo wel zinvol bij een hond die uit een lijn komt waar ED wel eens voor is gekomen. Vreemde reactie van de RV... Dat je niet kunt vaststellen of hij vrij is of drager, dat wil toch niet gelijk zeggen dat je dan maar geen foto's moet laten maken?
Bij de Laekense Herder (en de Belgische Herders) is het maken van ED-foto's niet verplicht. Toch laten bijna alle fokkers in Nederland en veel in het buitenland tegenwoordig ED-foto's van hun Laekense maken.
ED komt namelijk helaas in onze populatie voor. Wat mij betreft worden ED-foto's bij mijn ras dus ook gewoon verplicht gesteld. Ik wil zelf in ieder geval zeker weten dat ik niet met een ED-lijder fok (reu noch teef).
Bij de Laekense Herder (en de Belgische Herders) is het maken van ED-foto's niet verplicht. Toch laten bijna alle fokkers in Nederland en veel in het buitenland tegenwoordig ED-foto's van hun Laekense maken.
ED komt namelijk helaas in onze populatie voor. Wat mij betreft worden ED-foto's bij mijn ras dus ook gewoon verplicht gesteld. Ik wil zelf in ieder geval zeker weten dat ik niet met een ED-lijder fok (reu noch teef).
- Aiske
- Zeer actief
Anke was de eerste die en nest kreeg (nu bijna een jaar). Ik heb nog geen verhalen van kreupelheid ofzo gehoord van mijn pupkopers. 1 zus heeft inmiddels een nest gehad en 2 zussen zitten nog in de planning. Ik hoop dus niet dat daar ook nog problemen uit gaan komen.Frenk schreef:OkAiske schreef:Misschien heb ik het niet duidelijk geschreven maar Anke is de moeder van Jelmer.
Maar Anke dus niet of moet je zeggen nog niet? En de broers en zussen van Anke?De moeder en de oma van Anke hebben een ED geval gegeven.
En wat betekent het feit dat zijn oma en overgrootmoeder een ED geval hebben gegeven voor Jelmer's inzetbaarheid?
Groetjes,
de fryske hounen

de fryske hounen

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik zou het ten eerste voor jezelf doen. Als Jelmer ED heeft, is het goed om dat de weten zodat je bepaalde dingen zo kan aanpassen dat hij er zo min mogelijk problemen heeft. Verder is het denk ik goed om een beter beeld te krijgen over hoeveel ED gevallen er in die lijnen zit. En wat dat betreft is de uitslag van Jelmer dus wel belangrijk.
- Aiske
- Zeer actief
Ik ben het helemaal met je eens... Ik was dan ook met stomheid geslagen toen ik de reactie van de RV las. Ik ga vanmiddag de DA eens raadplegen kijken wat die er van zeggen.LongFields schreef:Je kunt door het maken van ED-foto's in ieder geval vaststellen of Jelmer lijder is of niet. Dat lijkt me zowiezo wel zinvol bij een hond die uit een lijn komt waar ED wel eens voor is gekomen. Vreemde reactie van de RV... Dat je niet kunt vaststellen of hij vrij is of drager, dat wil toch niet gelijk zeggen dat je dan maar geen foto's moet laten maken?![]()
Groetjes,
de fryske hounen

de fryske hounen

- Frenk
- Zeer actief
Nee, dat kan ik me voorstellen.. En bij de zussen van Anke is er ook nog niets uitgekomen?Aiske schreef:Anke was de eerste die en nest kreeg (nu bijna een jaar). Ik heb nog geen verhalen van kreupelheid ofzo gehoord van mijn pupkopers. 1 zus heeft inmiddels een nest gehad en 2 zussen zitten nog in de planning. Ik hoop dus niet dat daar ook nog problemen uit gaan komen.

- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Zoals ik de reactie van de RV lees, willen ze sowieso niet dat je met Jelmer fokt, omdat hij mogelijk ED kan vererven. Voor hun hoef je dus geen foto´s te laten maken, want dat maakt voor hun niet uit.
Toch zou ik het voor mezelf misschien wel doen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Aiske
- Zeer actief
Ik denk niet dat ze Jelmer niet in de fokkerij willen hebbenLiesbeth schreef:Zoals ik de reactie van de RV lees, willen ze sowieso niet dat je met Jelmer fokt, omdat hij mogelijk ED kan vererven. Voor hun hoef je dus geen foto´s te laten maken, want dat maakt voor hun niet uit.
hier had net zo goed pietje, klaasje of welke naam ook kunnen staan.
Ik heb maar een gedeelte uit de mail gehaald. Verderop stond dat ze er niet van uitgaan dat Jelmer ED problemen gaat geven.
Groetjes,
de fryske hounen

de fryske hounen

- Paddle
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nee, dat wist ze niet, want beide ED-gevallen zijn pas nadien aan het licht gekomen.Paddle schreef:Wat ik niet snap is dat je al eens een nestje hebt gehad met Anke en haar niet hebt gecontroleerd terwijl je weet dat het toch wel voorkomt in haar lijn.
Voor welk soort ED zou dit wel opgaan dan, Inge? En voor welk soort niet?Inge O schreef:of wat ze schrijven klopt of niet hangt voor mij in hoge mate samen met het soort ED waar je het over hebt. ED is immers een verzamelnaam en niet alles wat daaronder valt kan je op dezelfde manier beoordelen.
Want voor zover ik weet scheren ze alle ED-types over één kam wat erfelijkheid betreft.
De reden dat er op deze manier mee om wordt gegaan is volgens mij ten eerste het feit dat er zo sporadisch ED voorkomt, en ten tweede zijn er ooit een aantal maal de ouders van een lijder gecontroleerd middels foto's.
Alle keren kwamen daar volledig vrije honden uit.
Ik vermoed dat dit de reden is dat onze FAC niet hecht aan foto's.
- Aiske
- Zeer actief
- Frenk
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is inderdaad wat er bij ons gebeurt.Inge O schreef:ze scheren ze juist over dezelfde kam omdat rond de overerving in alle gevallen nog dezelfde vraagtekens hangen. men weet het niet en dan is überstreng zijn de meest toegepaste methode.
of het ook de beste is, geen idee.
Maar bij ons is er soms sprake van OCD, soms LPA en soms incongruentie.
Over LPC heb ik nog niet gehoord, maar aangezien het over het algemeen domweg als ED wordt aangeduid zou dat best kunnen natuurlijk.
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in zo groot mogelijke spreiding van de genen, en gerichte selectie op bouw, maar helaas wordt die mening niet gedeeld door de FAC. Zij zien geen verband tussen elleboogproblemen en bouw.
Dus die strijd strijden we met een heel klein groepje mensen.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Stel je gaat hem niet onderzoeken en over 3 jaar blijken twee pups van Jelmer ED te hebben. Op dat moment laat je hem onderzoeken en blijkt hij het te hebben. Zou je jezelf dan niet schuldig voelen dat je hem niet hebt onderzocht?
Ik zou hem gewoon laten onderzoeken, dan weet je hoe hij ervoor staat!
Zelf heb ik Lumi onderzocht in Putten, op de ellebogen, rug en heupen.
Ik zou hem gewoon laten onderzoeken, dan weet je hoe hij ervoor staat!
Zelf heb ik Lumi onderzocht in Putten, op de ellebogen, rug en heupen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja, en stel dat hij vrij is en toch ED door blijkt te geven?Renske schreef:Stel je gaat hem niet onderzoeken en over 3 jaar blijken twee pups van Jelmer ED te hebben. Op dat moment laat je hem onderzoeken en blijkt hij het te hebben. Zou je jezelf dan niet schuldig voelen dat je hem niet hebt onderzocht?
Voel je je dan minder schuldig?
Vrij is zo relatief.
En uitsluiten is dom, absoluut.
Rassen gaan ten onder aan dat zinloze uitsluiten.
En omdat mensen denken het goede te doen, zien mensen de gevaren niet van selectie.
Zo jammer.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Zou jij dan fokken met een hond die zelf ED heeft (op foto aangetoond, even ongeacht welke vorm) ?Marjoleine schreef:Tja, en stel dat hij vrij is en toch ED door blijkt te geven?Renske schreef:Stel je gaat hem niet onderzoeken en over 3 jaar blijken twee pups van Jelmer ED te hebben. Op dat moment laat je hem onderzoeken en blijkt hij het te hebben. Zou je jezelf dan niet schuldig voelen dat je hem niet hebt onderzocht?
Vrij is zo relatief.
En uitsluiten is dom, absoluut.
Rassen gaan ten onder aan dat zinloze uitsluiten.
En omdat mensen denken het goede te doen, zien mensen de gevaren niet van selectie.
Zo jammer.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Met een lijder?LongFields schreef:Zou jij dan fokken met een hond die zelf ED heeft (op foto aangetoond, even ongeacht welke vorm) ?
Nee, zeker niet.
Maar het probleem is dat mensen geneigd zijn tot het andere uiterste te gaan, namelijk hele lijnen weg te gooien vanwege dit soort dingen.
En dat vind ik zeker fout.
Overselectie is volgens mij schadelijker dan geen selectie.
- Aiske
- Zeer actief
.... en mijn gevoel zegt dat ze nu bij de vereniging bezig zijn met overdreven selectie.Marjoleine schreef:Met een lijder?LongFields schreef:Zou jij dan fokken met een hond die zelf ED heeft (op foto aangetoond, even ongeacht welke vorm) ?
Nee, zeker niet.
Maar het probleem is dat mensen geneigd zijn tot het andere uiterste te gaan, namelijk hele lijnen weg te gooien vanwege dit soort dingen.
Groetjes,
de fryske hounen

de fryske hounen

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat zegt mijn gevoel ook.Aiske schreef:.... en mijn gevoel zegt dat ze nu bij de vereniging bezig zijn met overdreven selectie.Marjoleine schreef:Overselectie is volgens mij schadelijker dan geen selectie.
Onder het mom van: de vereniging adviseert en bemiddelt en is dus mede-verantwoordelijk voor de pups.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nu is het me duidelijker. Met een lijder zou ik ook niet fokken inderdaad, ik dacht dat jij daar anders over dacht gezien je eerdere stukje.Marjoleine schreef:Met een lijder?LongFields schreef:Zou jij dan fokken met een hond die zelf ED heeft (op foto aangetoond, even ongeacht welke vorm) ?
Nee, zeker niet.
Ik ben het eens met je stukje hierboven overigens.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Dat zeg ik niet, maar ik zie niet in waarom je hem niet zou onderzoeken. Voor die paar centen?Marjoleine schreef:Tja, en stel dat hij vrij is en toch ED door blijkt te geven?Renske schreef:Stel je gaat hem niet onderzoeken en over 3 jaar blijken twee pups van Jelmer ED te hebben. Op dat moment laat je hem onderzoeken en blijkt hij het te hebben. Zou je jezelf dan niet schuldig voelen dat je hem niet hebt onderzocht?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar de uitslag is dus relatief.Renske schreef:Dat zeg ik niet, maar ik zie niet in waarom je hem niet zou onderzoeken. Voor die paar centen?Marjoleine schreef:Tja, en stel dat hij vrij is en toch ED door blijkt te geven?Renske schreef:Stel je gaat hem niet onderzoeken en over 3 jaar blijken twee pups van Jelmer ED te hebben. Op dat moment laat je hem onderzoeken en blijkt hij het te hebben. Zou je jezelf dan niet schuldig voelen dat je hem niet hebt onderzocht?
Wat is het dan waard?
Dan geeft het dus een vals beeld als de hond het toch door zou geven.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
dus helemaal niet meer testen dan? als je nu test en hij heeft het wel kan je voorkomen dat hij het doorgeeft door hem dus niet in te zetten.Marjoleine schreef:Maar de uitslag is dus relatief.Renske schreef:Dat zeg ik niet, maar ik zie niet in waarom je hem niet zou onderzoeken. Voor die paar centen?Marjoleine schreef:Tja, en stel dat hij vrij is en toch ED door blijkt te geven?Renske schreef:Stel je gaat hem niet onderzoeken en over 3 jaar blijken twee pups van Jelmer ED te hebben. Op dat moment laat je hem onderzoeken en blijkt hij het te hebben. Zou je jezelf dan niet schuldig voelen dat je hem niet hebt onderzocht?
Wat is het dan waard?

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat je je eerst af moet vragen wat de uitslag waard is.Hutsje schreef:dus helemaal niet meer testen dan? als je nu test en hij heeft het wel kan je voorkomen dat hij het doorgeeft door hem dus niet in te zetten.Marjoleine schreef:Maar de uitslag is dus relatief.
Wat is het dan waard?
ED is niet te vergelijken met HD, zoals Inge ook al aangaf.
Niet in vererving, niet in uiting, niet in herkenbaarheid.
Ik weet niet wat wijsheid is, maar in elk geval is het niet zo simpel als bij HD.
- Hutsje
- Zeer actief
dat weet ik ook wel natuurlijk, maar jij zegt zelf al dat je een hond met ed niet zal inzetten. dus als de hond getest wordt en hij heeft het wel zet je hem dus niet in. simpel toch? of zeg jij dan dat die uitslag niks waard is?Marjoleine schreef:Ik denk dat je je eerst af moet vragen wat de uitslag waard is.Hutsje schreef:dus helemaal niet meer testen dan? als je nu test en hij heeft het wel kan je voorkomen dat hij het doorgeeft door hem dus niet in te zetten.Marjoleine schreef:Maar de uitslag is dus relatief.
Wat is het dan waard?
ED is niet te vergelijken met HD, zoals Inge ook al aangaf.
Niet in vererving, niet in uiting, niet in herkenbaarheid.
Ik weet niet wat wijsheid is, maar in elk geval is het niet zo simpel als bij HD.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, als een hond positief getest wordt (graad 3) of hij is geopereerd, dan gebruik ik hem niet.Hutsje schreef:dat weet ik ook wel natuurlijk, maar jij zegt zelf al dat je een hond met ed niet zal inzetten. dus als de hond getest wordt en hij heeft het wel zet je hem dus niet in. simpel toch? of zeg jij dan dat die uitslag niks waard is?Marjoleine schreef:Ik weet niet wat wijsheid is, maar in elk geval is het niet zo simpel als bij HD.
Is hij niet getest en komt hij uit een lijn met ED, dan kijk ik wel goed waar ik hem inzet, maar ik zou hem op zich wel gebruiken ja.
Zeker als het een ED geval betreft uit een ander nest dan waar de hond zelf uitkomt.
Ik ben veel sterker geneigd te kijken naar klinische lijders en ook, vooral, naar bouw.
Maar dat gaf ik al eerder aan, dat is alleen praktijk en niet wetenschappelijk bewezen en daarom kun je er in de fokkerij niet veel mee, reglementair gezien.
Neemt niet weg dat ik persoonlijk het wel degelijk laat meewegen.
- Hutsje
- Zeer actief