Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Flatcoated Retriever: Reu vs Teef

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

claartje
Vaste gebruiker

Flatcoated Retriever: Reu vs Teef

Ongelezen bericht door claartje »

nieuw op het forum heb ik geprobeerd de juiste info te vinden, maar dit is mij helaas niet gelukt. mss zoek ik op de verkeerde plekken en ben ik de zooooooveelste die hier over meer wil weten, indat geval: excuses!

Wij zijn voornemens een flatcoated retriever pup welkom te heten in ons gezin. We zijn bekend met het ras en de punten waar we rekening mee dienen te houden. Het enige dat we nog niet hebben besloten is of we een reutje of een teefje willen. Op zich maakt het mij niet zo heel veel uit, echter vraag ik mij af hoe het met de dominantie zit bij flatcoated reutjes.

Wij hebben jarenlang een zeer problematische hond gehad die zwaar mishandeld was door zijn vorige eigenaar en zodoende willen we het deze keer graag iets 'rustiger' hebben. Vandaar dat we gekozen hebben voor een pup deze keer, zodat we invloed kunnen uitoefenen op de ontwikkeling van de hond. Daarnaast hebben we dus bewust voor een retriever gekozen, omdat deze doorgaans zachtaardig van karakter zijn. En de flatcoated, omdat deze wel zeer actief zijn.

Nu is mijn man echter bang dat we met een reutje misschien te maken krijgen met dominant gedrag. Ik denk dat het wel mee zal vallen, aangezien je er zelf bij bent vanaf het begin. Ook hebben wij altijd reutjes gehad en alleen de laatste is dus minder vriendelijk geweest, maar niet door het feit dat hij een reu was, maar door nare ervaringen met mensen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of adviezen kunnen geven?
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

misschien dat een fokker je ook iets kan vertellen over het karakter van de pups? kan me zo voorstellen dat de ene reu de andere niet is. Ragyo was in het nest al haantje de voorste en die neiging heeft hij altijd gehouden.
met flatcoats heb ik verder geen ervaring, ik ben altijd alleen maar hele leuke vriendelijke exemplaren tegengekomen, maar heb altijd moeite het geslacht te zien bij een hond met veel haar die enthousiast rondjes rent :wink:
Flatcoatkaatje
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Flatcoatkaatje »

Alle flatcoateds die ik ken zijn gemakkelijk in de omgang, reutjes en teefjes.
Ik heb wel eens met een groep van 30 flatjes gewandeld zonder dat er 1 aan het snauwen of imponeren was.

Als je een pup aanschaft via de rasvereniging ondergaan de pups een puppytest, je kunt bij je fokker aangeven wat je in je toekomstige hond zoekt en als het goed wordt er bij het toewijzen van de pups aan hun nieuwe baasjes rekening gehouden met de wensen van het baasje en de uitslag van de puppytest.

Zelf heb ik voor de 2e keer een teefje, heel sociaal, soms wel te sociaal maar dat zijn flatjes wel vaker.

Suucces met je zoektocht, flatcoateds zijn geweldige honden :mrgreen: :wink:
Afbeelding

Groetjes van Rianne, poot van Kaya
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

De flatcoatreuen die ik ken zijn niet echt dominant, hoor. Macho'tjes heb je er altijd wel tussen, maar bij welk ras is dat niet??
Zoals gezegd, kies een fokker waarvan je weet dat er een puppytest gedaan wordt en maak je eigen wensen kenbaar. Een goede verantwoorde fokker zal daar rekening mee houden.
Of ....... heb je al contact met een fokker over de a.s. pup?
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
claartje
Vaste gebruiker

ik had zelf ook niet het idee dat dominantie iets is dat erg van toepassing is bij dit ras, maar mijn man is wat voorzichtig geworden na alles wat we met onze vorige hond hebben mee gemaakt.

We hebben op dit moment contact met een fokker en hij heeft op dit moment nog 2 reutjes beschikbaar waar we op mogen intekenen. Zij omschrijven hun honden en pups als zeer gemoedelijke dieren, zowel de teefjes als reutjes.

daarbij zullen we net als met onze vorige hond het volledige cursus aanbod van de hondenschool gaan volgen, dus wordt er altijd gewerkt aan gedrag van baasje en hond.

macho's heb je idd altijd. de lab van mijn ouders begint op z'n oude dag nog eens macho te worden en dat was altijd zo'n sul, maar problemen levert het niet, hij is namelijk ook erg lui ;)
flatcoat
Zeer actief

Fokker aangesloten bij de rasvereniging?
Afbeelding
claartje
Vaste gebruiker

ja, we zijn via de rasvereniging bij deze fokker terecht gekomen.
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

wij zijn net aan onze 4de flat begonnen,en hebben er nu 3 in huis.1 teef(geholpen)en 2 reuen.jemble is nu 9,5 weken en hoe hij zich later gaat gedragen en uitgroeien is nog de vraag natuurlijk.shadow is een ongelovelijke sociale reu,alles met 4 poten vindt hij wel aardig.nou is shadow wel blind maar ook hij heeft snel genoeg in de gaten waneer er evt problemen komen met een desbetreffende hond en loopt dan weg,hij zal het absoluut niet opzoeken.jemble laat nu al zien dat er een koppie op zit maar dat was ook een voorkeur van ons,de hondentaal beheerst hij zeer goed en ik laat hem wel alleen kennismaken met honden waar van ik het vertrouw zodat hij geen negatieve ervaringen op doet.
mijn teven waren veel meer bitchy en met de teef die ik nu nog heb loop ik veel minder ontspannen als dan met mij reu.
ik ken van beide sexes honden die iets minder goed met andere overweg kunnen,maar over het algemeen is een flatcoated sociaal tegen sexgenoten en honden van het andere geslacht.uitzonderingen heb je altijd.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Ean van bijna een jaar is een Flatcoated reu; hij past perfect in het beeld van de Flatcoated als het gaat om sociaal gedrag; vindt alle honden leuk en is super sociaal en kundig als het gaat om lichaamstaal. Krijgt honden die andere honden wat eng-ig vinden zonder probleem aan het spelen. Dat is helemaal top dus! :ok:

Mijn vorige reu (ook Flatcoated dus) was een heel ander verhaal. Hij vertoonde al vroeg agressie ten opzichte van andere honden maar ook paarden, koeien etc. Ik wist toen niet beter en heb hem gecastreerd. Waarna het alleen maar erger werd. Onzekerheid was bij hem de trigger om op deze manier te reageren en dat werd alleen maar erger na de castratie.
Charly was mijn allessie maar hij was absoluut niet makkelijk. Al moet ik zeggen dat ik het nu allemaal ook anders aangepakt zou hebben, heb zelf ook wel fouten met hem gemaakt moet ik tot mijn schaamte bekennen.

Kortom; het is niet zo dat alle Flatcoateds zonder agressie zijn, al ben ik er wel van overtuigd dat het bijna nooit zelfverzekerde agressie is. Maar het komt gelukkig niet veel voor. Ik vind wat dat betreft de Flatcoated meer een uitdaging als het gaat om het bieden van voldoende fysieke maar ook mentale uitdaging. Ben blij dat ik hier nog een speelkameraadje heb lopen voor Ean, anders was ik de hele dag met hem bezig :wink: Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik hoop wel dat je je dat beseft. Want een Flatcoated die zich verveeld, kan wel heel vervelend worden. :roll:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
claartje
Vaste gebruiker

voor de energie zijn we zeker niet bang. onze vorige hond had ook veel beweging nodig, anders sloopte hij alles wat los en vast zat. Bart was een bouvier/ierse wolfshond van 7 toen we hem kregen en was een erg bange hond. we hebben veel met hem getraind en de gedragstherapeute was geen onbekende in huis. op zich zijn we wel wat gewend dus. Zoals gezegd ben ik er ook niet huiverig voor, maar mijn man moest nog even de laatste zekerheid hebben. ;) en garanties, nee die heb je nooit in het leven, bij geen enkel ras. dus die wetenschap nemen we altijd mee.
flatcoat
Zeer actief

Mijn teefje Beauty was zeer zachtaardig, absoluut geen bitch, een gouden karakter alleen erg angstig; dit heeft jammergenoeg als een rode draad door haar leven gelopen. Dominantie of agressie waren onbekende woorden voor haar.
Het enige wat mij zorgen baart zijn toch de gezondheidsproblemen binnen het ras (kanker bijv.), zo jammer van zo'n mooi en fijn ras.
Afbeelding
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Hier in de buurt heeft een flatcoat reu gelopen,die was heel erg
dominant,die ging op jonge honden en reuen echt op liggen en liet ze niet meer gaan,kan ook aan de baasjes liggen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Van wat ik aan Flatcoat reu tegenkom vind ik het vaak een beetje doedels eigenlijk. Hoogstens soms wat 'enthousiast opdringerig' zeg maar.
Teven vind ik soms wel wat bitchy, maar goed, ik weet niet hoe representatief dat is hoor.
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief

Een flatcoat is en blijft een superenthousiast ras en ze blijven "kind" tot aan hun dood toe. Ze zijn laat "volwassen" maar hun eeuwige enthousiastme en kwispelende staart raken ze gewoon nooit meer kwijt ..... dat is een charme van dit ras.
Afbeelding
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Hier ook een (nep) flat reu van 1,5 jaar die alles en iedereen mens en dier leuk en gezellig vindt, totaal geen agressie kent en honden die onaardig tegen hem zijn niet begrijpt (hij is toch leuk?) maar wel uit de weg gaat. Ik ben nog geen dominantie soortgenoten tegengekomen, oversociale types wel.
flatcoat4ever
Actief
Mijn ras(sen): Flatcoated Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door flatcoat4ever »

Zo verschillend als vrouwen en mannen onderling zijn zo verschil is er ook bij honden dus ook bij platjassen!
Als je goed contact met je fokker hebt kan je aangeven wat je wilt en dat is duidelijk niet het haantje de voorste van het nest, de fokker ziet de hond 7 weken dan de test samen daarmee moet je een heel eind komen

:19: Of je reu of teef kiest moet iets zijn wat bij je past, ik ben meer van de reuen, vind ze mooier, groter, markanter + stabieler in gedrag doordat ze geen hormoonschommelingen hebben en minder fel, woord bitch dekt wat mij betreft de lading.

heb je echter zo'n mannelijk exemplaar als wat hier nu al bijna 11 jaar loopt dan je heb je dus wel eentje die 'de dames'nog steeds erg leuk vind, vanochtend tijdens de training niets mee te beginnen, want een teefje in de groep moet loops worden ruikt al heerlijk, een ander teefje heeft een huisgenoothond die loops is die ruikt goddelijk, aandacht bij mij is dan moeilijk, ken echter ook reuen die ondanks dat er niet warm of koud van worden.
Mijn reu zit altijd in vacht (en een hele mooie mag ik wel zeggen :smile: ) teven worden loops zitten uitvacht en als je ze laat 'helpen' krijgen zowel reu al;s teef een castratenvacht niet mooi.

Zoals ik lees hebben jullie al veel geleerd mbt honden en het opvoeden ervan, belangrijkste les bij hondenopvoeden is consequent zijn, en dat is bij platjassen niet anders, alleen moet je het langer volhouden, kan je bij een lab en golden de teugels met 3 jaar een beetje laten vieren moet je bij een flat allert blijven want het blijven clowns die streken blijven uithalen.

Maar goed mijn Flash is dan ook wel een speciaal flatcoat, we kunnen elkaar heel goed lezen my once in a lifetime dog.
kijk maar eens op Flash homepage dan wil je gelijk ook zo'n deugniet hahahaha hoe zo bevooroordeeld :pffff:
gr. Martha eerst met Flash nu met Jalke & Bob en pleeghond Nobel
Afbeelding
Rust in vrede mijn Flash, mijn allerliefste Jochie
(Jet Black Flash of the Ginyard, 19 mei 1998 - 24 april 2011)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”