Maar je zou een hond dus pas testen als daar een aanleiding voor is? En dus niet uit voorzorg al röntgenen op het moment dat je wilt gaan fokken?Marjoleine schreef:Nee, als een hond positief getest wordt (graad 3) of hij is geopereerd, dan gebruik ik hem niet.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ED foto's ja of nee
Moderator: moderatorteam
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
- szervusz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vizsla
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ben wel benieuwd hoe je aan de bouw kunt zien of een hond mogelijk ED zou kunnen ontwikkelen. Denk jij dat ED meer veroorzaakt wordt door een bepaalde bouw en zou het daarom ook meer bij bepaalde lijnen voorkomen, aangezien die natuurlijk ook voor een gedeelte dezelfde bouw hebben.Marjoleine schreef:Ik ben veel sterker geneigd te kijken naar klinische lijders en ook, vooral, naar bouw.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nee, bij ons wordt niet op voorhand geröntgend.Frenk schreef:Maar je zou een hond dus pas testen als daar een aanleiding voor is? En dus niet uit voorzorg al röntgenen op het moment dat je wilt gaan fokken?
En nogmaals, ik hecht waarde aan klinische dingen als bouw en gangwerk.
Ik vind bovendien het grote gevaar van onderzoeken dat je voor je het weet richting overselectie gaat.
Dat is stukken erger dan geen selectie.
Ik zou niet durven zeggen dat het erdoor veroorzaakt wordt, nee. Zo werkt dat niet.szervusz schreef:Ben wel benieuwd hoe je aan de bouw kunt zien of een hond mogelijk ED zou kunnen ontwikkelen. Denk jij dat ED meer veroorzaakt wordt door een bepaalde bouw en zou het daarom ook meer bij bepaalde lijnen voorkomen, aangezien die natuurlijk ook voor een gedeelte dezelfde bouw hebben.
Ik denk wel dat een aantal factoren in de bouw het mogelijk maken dat ED zich gaat uiten.
Ik vind oa laaggesteldheid in een front een groot probleem Ik heb gezien dat daar over het algemeen de RC gevallen uit voortkomen. En RC heeft een genetische link met ED.
Ik denk overigens ook dat je heel erg voorzichtig moet zijn met dit soort uitspraken.
Ik kan alleen maar aangeven wat voor mezelf van belang is.
Dergelijke dingen zijn nooit een wet van Meden en Perzen, meer van boerenverstand misschien
Maar nogmaals: ik vrees overselectie heel wat meer dan geen selectie.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Radius Curvus.Inge O schreef:wat bedoel je met rc, marjoleine?
en bedoel je met 'laaggesteld' een lange opperarm?
In de enkele nesten waar we dit hadden, zat ook ED namelijk. De link met ED wordt door orthopeden gelegd.
Overigens hebben we ooit ook eens een geval gehad waarbij de ulna voortijdig stopte met groeien en de radius niet. Maar ik weet eigenlijk niet hoe je dat moet noemen. Laat staan of je het als RC mag benoemen
Met laaggesteld bedoel ik feitelijk dat de afstand bodem-onderkant borstkas en onderkant borstkas-schoft ongelijk is, en dat de afstand tot de bodem daarbij kleiner is.
Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar meestal ligt het aan een (te) korte opperarm.
Er zijn nog wat andere opties waardoor een front te laag kan zijn, maar bij een gestrekte hond als een Stabij zit het hem vrijwel altijd in de opperarm.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Misschien makkelijk gezegd aangezien ik geen fokker ben en ook niet van plan ben het te worden,maar ik zou op allerlei dingen testen.Verplicht of niet.
Hebben jullie dit artikel wel eens gelezen?
Gaat over het uitsluiten van de fok en de gevolgen daarvan bij de Drent(ook een kleine populatie dus).
Hebben jullie dit artikel wel eens gelezen?
Gaat over het uitsluiten van de fok en de gevolgen daarvan bij de Drent(ook een kleine populatie dus).

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat artikel ken ik.
Het toont vooral aan dat overselectie wel degelijk gevaarlijk kan zijn.
Dat dat niet zo is gelopen is niet aan het beleid te danken maar aan de mensen die daarvan afweken.
De Drent is "gered" zeg maar, dankzij het feit dat de club door veel mensen werd uitgekotst.
Overigens moet je je wel realiseren dat de afwijking waar dit artikel over gaat enkelvoudig is.
De stabij-populatie is vergelijkbaar met de Drentenpopulatie.
De wetterhounpopulatie niet, die is veel kleiner in aantal (niet in genen, vermoed ik).
Het beleid dat is ontstaan door de normen bij de Drenten aan te scherpen, ken ik. Dat beleid hadden wij ook, en eerder dan de Drenten.
Jammer genoeg dreigt voor ons nu de valkuil die toen dreigde voor de Drenten.
Het toont vooral aan dat overselectie wel degelijk gevaarlijk kan zijn.
Dat dat niet zo is gelopen is niet aan het beleid te danken maar aan de mensen die daarvan afweken.
De Drent is "gered" zeg maar, dankzij het feit dat de club door veel mensen werd uitgekotst.
Overigens moet je je wel realiseren dat de afwijking waar dit artikel over gaat enkelvoudig is.
De stabij-populatie is vergelijkbaar met de Drentenpopulatie.
De wetterhounpopulatie niet, die is veel kleiner in aantal (niet in genen, vermoed ik).
Het beleid dat is ontstaan door de normen bij de Drenten aan te scherpen, ken ik. Dat beleid hadden wij ook, en eerder dan de Drenten.
Jammer genoeg dreigt voor ons nu de valkuil die toen dreigde voor de Drenten.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, juist niet.Inge O schreef:deze snap ik niet : als de afstand schoft - onderkant borstkas relatief groot is, is de opperarm dan meestal ook niet relatief lang ipv. kort?
De elleboog zal in die gevallen vaak binnen de belijning vallen zelfs.
De afstand schoft-onderkant borstkas is correct, de afstand bodem-onderkant borstkas is relatief kort, zo moet je het zien.
Hond kan ook richting overbouwd gaan hierdoor.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- pammetje
- Zeer actief
- Aiske
- Zeer actief
Voor mij is dat logisch maar blijkbaar voor de FAC niet,pammetje schreef:ik snap het niet helemaal
kan aan mij liggen
als je weet dat het "erin" zit
al is het niet veel
dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat je erop test
voor je er mee gaat fokken
die vinden het regelrechte onzin!
Groetjes,
de fryske hounen

de fryske hounen

- Aiske
- Zeer actief
Ik heb vanmorgen uitgebreid met de dierenkliniek waar de HD foto's gemaakt worden aan de lijn gezeten. Ze hebben extra tijd ingepland om ook gelijk de ED foto's te laten maken.
Als het niet voor de FAC en vereniging is dan maar voor mijzelf.
Voor mijn eigen gevoel moet ik het doen dus ga ik het nu ook doen.
Bedankt voor alle reacties!
Als het niet voor de FAC en vereniging is dan maar voor mijzelf.
Voor mijn eigen gevoel moet ik het doen dus ga ik het nu ook doen.
Bedankt voor alle reacties!
Groetjes,
de fryske hounen

de fryske hounen