Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mag een hond nog in beslag genomen worden??
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 2
Mag een hond nog in beslag genomen worden??
Is de RAD nu wel of niet afgeschaft? Ik heb niet veel verstand van die rasgroepen maar vandaag hoorde ik dat van iemand hier in de buurt de hond in beslag was genomen omdat het een stamboomloze kruising argentino is. Volgens mij is het gewoon op straat gebeurt tijdens een wandeling. Ik dacht dat dat niet meer mocht? Wie weet hier meer over?
Groetjes Helen
Sita en Bodie

Sita en Bodie

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
OK, dus er moet eerst iets gebeurt zijn voordat de hond in beslag genomen mag worden?massam schreef:de rad bestaat niet meer maar honden met een strafblad zeg maar vallen gewoon onder andere wetten en dat mag wel
Ik ga het nog even precies navragen wat er gebeurd is. Hoorde via via dat de hond tijdens de wandeling in beslag is genomen en verder niks.
Groetjes Helen
Sita en Bodie

Sita en Bodie

- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
- M@scha
- Zeer actief
- Mariska Koolen
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Hoi Hoi,
Ik ben degene die met deze vraag kwam, het is zo (volgens hetgeen ik te horen krijg) dat de mensen met hun hond aan het wandelen waren en vervolgens de politie tegen kwamen. Deze stopte en vroegen of de hond een stamboom had en of deze gechipt was. De hond heeft geen stamboom en is niet gechipt en werd vervolgens in beslag genomen door de politie. Inmiddels heb ik een instantie aan de telefoon gehad en die bevestigden dat ze geen honden op uiterlijk en op het niet hebben van een stamboom en niet gechipt zijn in beslag mogen nemen. Zoals ik al zij verder weet ik niet sdus ook niet of er meer gebeurt is maar ik kom deze hond vaak tegen als ik met mijn honden wandelen en dan gebeurd er niets de honden lopen rustig langs elkaar af.
Ik ben degene die met deze vraag kwam, het is zo (volgens hetgeen ik te horen krijg) dat de mensen met hun hond aan het wandelen waren en vervolgens de politie tegen kwamen. Deze stopte en vroegen of de hond een stamboom had en of deze gechipt was. De hond heeft geen stamboom en is niet gechipt en werd vervolgens in beslag genomen door de politie. Inmiddels heb ik een instantie aan de telefoon gehad en die bevestigden dat ze geen honden op uiterlijk en op het niet hebben van een stamboom en niet gechipt zijn in beslag mogen nemen. Zoals ik al zij verder weet ik niet sdus ook niet of er meer gebeurt is maar ik kom deze hond vaak tegen als ik met mijn honden wandelen en dan gebeurd er niets de honden lopen rustig langs elkaar af.
Groetjes Mariska, Simba en Ziggy
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
- M@scha
- Zeer actief
ALS dit klopt heb je denk ik te maken gehad met overijverige agenten die niet kunnen lezen en het afschaffen van de rad vorig jaar zomer en op 1 januari officieel gemist hebbenMariska Koolen schreef:Hoi Hoi,

dan zal beessie ook wel snel teruggaan naar de baasjes.

- Mariska Koolen
- geregistreerd lid
- Contacteer:
- M@scha
- Zeer actief
idem hier hoor.. daarbij vind ik dat je als eigenaar van "zo'n" hond op dit moment op de hoogte moet zijn van de oude regels en die heren dit haarfijn uit moet leggen. laat ze eerst maar eens aan mij laten zien dat ze gelijk hebben. en dat mag best op het bureau hoor. ik ga met liefde mee maar mijn hond krijgen ze niet zonder mij mee aangezien ik weet dat ik in mijn recht sta.Mariska Koolen schreef:Ik mag het hopen, ze zouden aan mij een hele slechte hebben want om zo`n reden geef ik mijn hond niet af of ik ga mee de cel in!!!!!!!!
en als het toch een schade verhaal is dan weet baaslief ook dat ie fout zit.

- Mariska Koolen
- geregistreerd lid
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mariska Koolen
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Heb zonet van de mensen vernomen dat de hond weer thuis is. De reden van het in beslag nemen en weer vrijstellen.....(schrik niet en ga goed zitten) de agenten waren niet op de hoogte dat de RAD regeling is afgewezen!!!!!!!!!!!
Ik vind het te gek voor worden!!!!!!!!!
Groetjes Mariska, Simba en Ziggy
-
- Zeer actief
Je vraagt het je af...
Verveelden die agenten zich, hadden ze te weinig te doen of zo? Zelfs al weet je niet dat de RAD afgeschaft is, dan nog is het toch niet nodig om die wet te gebruiken om ineens andermans wereld te vernielen? Het is toch geen levenloos voorwerp, een hond?
Honden snap ik. Maar mensen, ik denk wel eens dat ik ze nooit helemaal zal begrijpen.

Honden snap ik. Maar mensen, ik denk wel eens dat ik ze nooit helemaal zal begrijpen.

- Mariska Koolen
- geregistreerd lid
- Contacteer:
- M@scha
- Zeer actief
dat bedoel ik.. overijverige agenten die niet kunnen lezenMariska Koolen schreef:Heb zonet van de mensen vernomen dat de hond weer thuis is. De reden van het in beslag nemen en weer vrijstellen.....(schrik niet en ga goed zitten) de agenten waren niet op de hoogte dat de RAD regeling is afgewezen!!!!!!!!!!!

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Nou dat vind ik wel een grove misser hoor.. wij dienen de wet te kennen maar ik mag toch hopen dat voor onze 'wethandhavers' helemaal normaal is dat ze weten hoe of wat 

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- M@scha
- Zeer actief
helemaal mee eens. maar helaas is dat niet zo. ik ken enorm veel verhalen van een staffordforum waar mensen zelfs alles uit moesten leggen aan agenten dat FCI staffs wel mochtencloris schreef:Nou dat vind ik wel een grove misser hoor.. wij dienen de wet te kennen maar ik mag toch hopen dat voor onze 'wethandhavers' helemaal normaal is dat ze weten hoe of wat

- Mariska Koolen
- geregistreerd lid
- Contacteer:
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Misschien inderdaad straatagenten. De hondengeleiders, die met deze taak eerder belast waren, zijn geheel op de hoogte. Als het werkelijk zo is, is het heeeel slordigMariska Koolen schreef:Misschien een tip voor de politieopleiding om de mensen een extra cursus hondenrassen-regels en gedragstherapie te laten volgen......

Who finds a faithful friend, finds a treasure.
- pammetje
- Zeer actief
- Chione
- Zeer actief
- Asterix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
- kimmeke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute
Heb nu wel een lieve pluizebol maar zou Sanka ook niet meegeven hoor! Neem mij dan ook maar mee en leg dan ginder maar even uit wat het probleem is. En dan kunnen ze me nog even terug naar huis brengen ook 

Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
- Asterix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Geldt idem voor hier. Maar ik kan mij voorstellen dat mensen geïmponeerd raken. Zeker als de blauwe petten enorm verbaal voet bij stuk blijven en in wellicht dit voorbeeld niet weet wat je rechten zijn.kimmeke schreef:Heb nu wel een lieve pluizebol maar zou Sanka ook niet meegeven hoor! Neem mij dan ook maar mee en leg dan ginder maar even uit wat het probleem is. En dan kunnen ze me nog even terug naar huis brengen ook
Het komt tenslotte uit 2e hand

- pammetje
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Re: Mag een hond nog in beslag genomen worden??
De RAD is inderdaad van de baan (gelukkig maar!) 
Echter, na 3 bijt incidenten .. Wat je hond bijt maakt in theorie niet uit, het gaat erom dat hij/zij gebeten heeft, krijgt je hond een plicht tot het dragen van een muilkorf, negeer je als hondenbaas die plicht, dan wordt inderdaad je hond alsnog in beslag genomen
Maar de diverse regelgevingen en interpretaties van die regel(s) kan per gemeente verschillen in Nederland ...
En die regel(s) gelden dus voor alle rassen ...

Echter, na 3 bijt incidenten .. Wat je hond bijt maakt in theorie niet uit, het gaat erom dat hij/zij gebeten heeft, krijgt je hond een plicht tot het dragen van een muilkorf, negeer je als hondenbaas die plicht, dan wordt inderdaad je hond alsnog in beslag genomen

Maar de diverse regelgevingen en interpretaties van die regel(s) kan per gemeente verschillen in Nederland ...

Qua Patet Orbis (Zo wijd de wereld strekt!)
Laika's weblog klik hier!
Laika's hondenforum klik hier
Laika's foto album klik hier
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Het klinkt een beetje alsof je dat vreemd vindt? Of lees ik nu iets wat er niet thuishoort?Felix schreef:De RAD is inderdaad van de baan (gelukkig maar!)

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Nee, vindt er niets vreemds eraanFrenk schreef:Het klinkt een beetje alsof je dat vreemd vindt? Of lees ik nu iets wat er niet thuishoort?Felix schreef:De RAD is inderdaad van de baan (gelukkig maar!)

Wat ik wél vreemd vindt, is dat dezelfde regel door de diverse gemeente's in Nederland op verschillende manieren wordt ingevuld ...

Qua Patet Orbis (Zo wijd de wereld strekt!)
Laika's weblog klik hier!
Laika's hondenforum klik hier
Laika's foto album klik hier
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ja dat vind ik dan weer niet vreemd dat gemeentes daar op verschillende manieren mee omgaan, want hij bestaat namelijk helemaal niet die regel.Felix schreef:Nee, vindt er niets vreemds eraanFrenk schreef:Het klinkt een beetje alsof je dat vreemd vindt? Of lees ik nu iets wat er niet thuishoort?Felix schreef:De RAD is inderdaad van de baan (gelukkig maar!)
Wat ik wél vreemd vindt, is dat dezelfde regel door de diverse gemeente's in Nederland op verschillende manieren wordt ingevuld ...
Eerst 3 x vrijuit bijten

Elk bijtincident is anders en op elk bijtincident wordt anders gereageerd. Afhankelijk van wat er gebeurd is en wat het eventuele letsel is worden er wel of geen maatregelen genomen tegen de hond. Niet op basis van een regel.
En dat er verschillend gereageerd wordt door instanties is mss niet wenselijk, maar wel logisch. Het is namelijk nooit
1+1= 2, de omstandigheden zijn nooit hetzelfde, de honden zijn nooit de zelfde, de aanleiding is nooit hetzelfde, de slachtoffers zijn nooit hetzelfde en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Maar om terug te komen on topic. Hele slechte zaak dat een hond nú nog in beslag wordt genomen op basis van de RAD. Heel erg slordig en heel erg dom.
Deze week nog weer een powerpoint presentatie verzorgd voor studenten en nieuwe collega's (politie) en tijdens de voorbereiding besloten om de RAD toch nog even aan te halen en wel om duidelijk te maken dat deze wet niet meer bestaat. Was dus niet geheel overbodig klaarblijkelijk. Hadden ze daar ook moeten doen.

Gr. Aniek