Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

agressie niet kunnen stoppen, wat is dat toch ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Inge O schreef:
Zoie schreef: - er wordt wel gezegd 'het knopje gaat om ', maar als je je hond leert kennen en hem van jongs af aan inperkt in zijn agressieve uitingen ( als jij dat nodig vindt, wat natuurlijk bij heel veel honden niet of nauwelijks het geval zal zijn ) is de kans dat a. hij ernstige vormen van agressei gaat ontwikkelen kleiner, net als b. de kans dat je geen invloed meer op zijn agressieve neigingen kunt uitvoefenen;

-positief straffen is in dit schema gemakkelijker ( in de betekenis dat je het minder snel fout doet, c.q. dat het minder makkelijk fout gaat) , en verdient daarom de voorkeur boven negatief straffen mits deze straffen de vertrouwensrealie met de baas niet aantasten.
ben ik het mee eens, zowel met eerste als met de tweede paragraaf. sette is hier ook een mooi voorbeeld van : zij is echt het type hond die bij heel veel bazen niet meer los had gekund omwille van agressief gedrag naar honden in bepaalde situaties - terecht of onterecht laat ik hierbij even in het midden.

ik heb ook niet gewacht tot dit gedrag helemaal 'full blown' ontwikkeld was om dan te kijken of ik er nog wel of geen vat kon op krijgen - nee, daar heb ik wel meteen mijn grenzen aan gesteld.

dat houdt niet in dat haar aanleg of karakter veranderd is, maar wel dat ze wél nog bereikbaar is, ook in moeilijke omstandigheden.
En dat is waar je soms tegenaanloopt vind ik persoonlijk vaak.. een hond die niet altijd even toegankelijk-benaderbaar voor sommige honden is.. maar die wel in de hand van de geleider staan..
Hier mogen ze net als in de rest van nederland niet loslopen in de wijk.. ik heb Finn eigenlijk liever los mee dan dat ik hem aan de lijn heb.. want ik weet dat hij zich meer op mij richt dan dat een andere hond hem interesseert... of kat of wat dan ook.. ondanks dat hij los en benaderd door andere vrije reu daar niet positief tegenover staat.. als ik de andere losse hond en baas dus niet kan inschatten gaat hij aan de lijn..
net had ik ze wel los mee naar het veld en stond nog met de buuf te praten.. en bluf reageerde wat, kwam een man aanfietsen met hond langszij half stilstaand mij verzoekend of ik ze bij me wilde houden... hij was onlangs al gevallen dankzij andere loslopende honden..
Ik laat ze netjes afgaan bij me.. wat ze ook braaf doen gelukkig
Want waarom zouden mijn honden achter een hond aangaan die geen dreiging geeft of aanleiding geeft een conflict..
inmiddels doorgelopen kwam een andere kleine baldadigerd aan de flex het park uit en voor de order hetzelfde ritueel even een korte af
daarna mogen de ballen weer gepakt worden en lppen we vrolijk verder..
En dan gaat het in mijn ogen niet om aggressief zijn of niet.. maar puur om elkaar in de waarde laten.. of ik ze nu vast of los heb... ze hoeven niet aggressief op elkaar te reageren en dat willen ze vaak ook niet.. maar de ene hond zoals mijn bluf bijvoorbeeld geniet juist wel van andere hond contacten.. maar die komt ook vaak van een koude kermis thuis.. en een hond als Finn is liever met zijn eigen roedel bezig en kan daarin honds reageren..en in sommige ogen dus aggressief..
De voorbij fietsende hond was een grote zwarte herderachtige reu.. Finn vertoonde wel overspronggedrag, maar aggressief geenszins
edit:foto's verwijderd hadden geen toegevoegde waarde mi was wat enthousiast met plaatsen gisteren
Laatst gewijzigd door blondie op 22 mar 2009 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Caro. schreef:[
Puch is eigenlijk gewoon een etterstraaltje, een macho-reu en hier zou ik het woord agressie eigenlijk niet in de mond moeten nemen.
Maar hoewel het dus in veel mindere graad bij hem is, is hij véél moeilijker bereikbaar. Als hij zo even uit zijn dak gaat, boeit de rest hem eigenlijk niet, .
Ik herken dit wel, de ene hond is natuurlijk veel gevoeliger voor wat de baas wil dan de andere.

maar, kan je dit 'uit zijn dak gaan ' niet zien aankomen en het dus voor zijn dmv een waarschuwing zoals in het stroomschema ?

En als dit om de een of andere reden niet ( is ge)lukt, wat doe je dan om hem toch te bereiken ? Bij sien is een brul onder alle omstandigheden dan meer dan genoeg. Maar als dit me bij spok gebeurt trek ik alle registers open, wat ik een nadeel vind van positief corrigeren, omdat ik dan voor mijn gevoel op de rand ga balanceren van wat ik nog acceptabel vind. Een goede zelfbeheersing door meteen weer in te kunnen binden als het wangedrag stopt, is dan wel noodzakelijk ( gelukkig gebeurt dit niet vaak.)

Ik kan me voorstellen dat je op deze manier tegen een grens aanloopt. Zeker als het meer om rituele dan echte agressie gaat. Maar bakzeil halen is ook geen goede voortzetting van een waarschuwing.

Een negatieve correctie heeft dit nadeel niet, consequent zijn is dan de enige voorwaarde. Maar afgezien van de praktische dimensie, het grote nadeel hiervan vind ik dan weer dat het wangedrag pas stopt als je hem te pakken hebt. Wat heel vervelend kan zijn voor de andere hond en zijn baas.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Moos schreef:
sommige honden zal je vanaf een bepaald punt bij vreemde moeten kunnen weghouden, dat ben ik met je eens. Dan valt er eigenlijk behoudens bijzondere situaties ook niet zoveel meer te oefenen.
Oh maar je hoeft ze toch niet altijd weg te houden dan? Alleen als je hond op bepaalde honden (vaak sexegenoten denk ik) agressief reageert kom je al een heel eind als je hem in dat geval meteen terug kan roepen denk ik..
een heel eind, maar niet ver genoeg, denk ik.

Als b.v. twee reuen elkaar aan het beproeven zijn, dan weet ik niet of het reeel is om te verwachten, of zelfs maar verstandig is om te eisen dat je hond het ritueel onderbreekt, en luistert.

Maar als dat dan escaleert, en de ene reu hanteert de bijtrem, en de andere gaat los, dan is er als het ware een misverstand dat niet had mogen ontstaan, en de verantwoordelijke hiervoor is de baas van de hond zonder bijtrem.

Heeft je hond geen bijtrem naar vreemde honden, dan vind ik dat je dit risico niet mag nemen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoie schreef:
een heel eind, maar niet ver genoeg, denk ik.
Nee, ik denk ook niet ver genoeg omdat je nooit weet wat de andere hond, of baas, gaat doen :wink: Als je ertoe in staat bent je hond zodanig de lucht in te hijzen dat hij/zij absoluut niet bij de andere hond kan, en je kan je hond altijd terug roepen, dan ga je best aardig denk ik wel.
Als b.v. twee reuen elkaar aan het beproeven zijn, dan weet ik niet of het reeel is om te verwachten, of zelfs maar verstandig is om te eisen dat je hond het ritueel onderbreekt, en luistert.
Nee, maar als je van je reu dus weet dat hij gaat matten met andere reuen moet je hem ook al veel eerder roepen natuurlijk :wink:
Heeft je hond geen bijtrem naar vreemde honden, dan vind ik dat je dit risico niet mag nemen.
Ben ik met je eens. Met een hond die gewoon vol in andere honden gaat hangen kan je je geen risico's permiteren.
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:
niet simpel uit te leggen, zoals zo vaak als het over opvoeding gaat omdat het allemaal zo intens aan elkaar hangt wat je de hele dag door doet.

maar het allerbelangrijkste is (alweer :oeps: )het je serieus laten nemen op alle andere vlakken, gecombineerd met met het (routinematig) zeer snel en consequent kleiner en zachter maken van je correcties, nog eens gecombineerd met het het heeeeel erg rrrrusssssstigggg en vriendelijk toespreken van je hond vlak nadat hij een fractie van een seconde 'weg' is uit de adrenalinesituatie.

ik ga in zo'n situaties nooit verdermopperen of correcties geven in wat voor vorm ook - de bedoeling is dan om de hond mentaal even helemaal zijn stoom te laten kwijtraken. ik gebruik dit in heel veel omstandigheden en hier reageren ze daar heel erg goed op, zelfs in die mate dat ik de idee heb dat ze zelf bijna snakken naar die rust die ik hen geef - waarna ze weer met een 'leeg gemoed' verder kunnen.

klinkt misschien zweverig, waarvoor mijn excuses, maar geschreven kan ik het niet beter uitleggen dan dit :denken: .

het komt er op neer dat ik ze (en sette in het bijzonder) geleerd heb dat er een uitweg is uit die vreselijke rush van opgefoktheid, en dat ik dat ben, en daar kiezen ze steeds makkelijker voor naarmate ze het beter kennen.
Ga ik je toch nog weer vragen het beter uit te leggen dan dit :-)
Als ik een voorbeeld neem.

Stel, je hond ziet iets waar ze zich over opwindt en ze begint kabaal te maken.
Hoe krijg je je hond uit die actie (ook al is het maar een fractie van een sec.) doe je dat via een correctie of via rustig toespreken?

Dan als de hond even uit het kabaal is...
Wat doe je dan? Kalmeren via rustig toespreken? Of gelegenheid geven de adrenaline kwijt te raken door bijvoorbeeld met jou te spelen?

Of sla ik hier nog stappen over?
Ook een vraag van mij... Ik ben mijn hond nu aan het trainen op het commando kijk, en ik probeer hem af te leiden (uiteraard) als hij een hond ziet. Stel hij valt nog wel uit, kan ik dat dan het beste corrigeren en hoe, of negeren, andere kant oplopen en hond achter me aansleuren, al uitvallend?

Of hoort deze vraag meer thuis in het gedeelte gedrag?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zoie schreef:
Puch is eigenlijk gewoon een etterstraaltje, een macho-reu en hier zou ik het woord agressie eigenlijk niet in de mond moeten nemen.
Maar hoewel het dus in veel mindere graad bij hem is, is hij véél moeilijker bereikbaar. Als hij zo even uit zijn dak gaat, boeit de rest hem eigenlijk niet, .
Ik herken dit wel, de ene hond is natuurlijk veel gevoeliger voor wat de baas wil dan de andere.

maar, kan je dit 'uit zijn dak gaan ' niet zien aankomen en het dus voor zijn dmv een waarschuwing zoals in het stroomschema ?

En als dit om de een of andere reden niet ( is ge)lukt, wat doe je dan om hem toch te bereiken ? Bij sien is een brul onder alle omstandigheden dan meer dan genoeg. Maar als dit me bij spok gebeurt trek ik alle registers open, wat ik een nadeel vind van positief corrigeren, omdat ik dan voor mijn gevoel op de rand ga balanceren van wat ik nog acceptabel vind. Een goede zelfbeheersing door meteen weer in te kunnen binden als het wangedrag stopt, is dan wel noodzakelijk ( gelukkig gebeurt dit niet vaak.)

Ik kan me voorstellen dat je op deze manier tegen een grens aanloopt. Zeker als het meer om rituele dan echte agressie gaat. Maar bakzeil halen is ook geen goede voortzetting van een waarschuwing.

Een negatieve correctie heeft dit nadeel niet, consequent zijn is dan de enige voorwaarde. Maar afgezien van de praktische dimensie, het grote nadeel hiervan vind ik dan weer dat het wangedrag pas stopt als je hem te pakken hebt. Wat heel vervelend kan zijn voor de andere hond en zijn baas.
Ja en nee... vooraf waarschuwen kan het voorkomen, maar dan ligt het heel erg aan de mate van de ernst van de situatie in Puch' ogen.

Ik kan het heel moeilijk zo geschreven uitleggen omdat er heel veel mee samenhangt.

In huis is hij een normaal gevoelige hond. Buitenshuis verandert hij, zijn staart staat recht in de lucht en zakt voor niets of niemand.
Op mijn stem wordt 100 keer slechter gereageerd dan in huis. Zijn er nog weinig prikkels, dan gaat het nog best goed allemaal, maar o wee als de prikkels er komen dan lijkt het echt of hij niets of niemand meer ziet of hoort. Hij is niet gek te maken op wat dan ook, niet op ballen, voer, andere speeltjes, zelf spelen of noem maar op.

Ergens heb ik natuurlijk ook steken laten vallen, het niet op tijd onderkent vermoed ik en erg lang gezocht naar methodes waar hij op zou reageren. Eigenlijk weet ik het niet.... alleen dat hij op een bepaald moment nergens meer op reageerde en ik dus naar middelen heb moeten grijpen die dwars tegen mijn gevoel ingingen.
Daarbij heeft hij 'niets meer voor niets' gekregen, hij moest voor elk voertje gaan 'werken'.

Uiteindelijk zijn we nu op een punt dat ik redelijk tot hem kan doordringen en we nu dus eigenlijk pas beginnen aan een werkelijke training in dit soort gevallen.

En hierbij gezegd dus, dat Puch helemaal niet agressief is. Hij moet geen reuen, maar dat is niets ongewoons voor een volle reu. Hij zal ze niet 'killen', maar wel flink domineren (klemmen, grommen, enz). Hij zit volgens mij alleen vol met adrenaline of reu-hormonen of hoe je het ook wilt noemen.
Kaya zou je agressief kunnen noemen, alhoewel het bij haar ook bovenkomt in volstrekt normale hondensituaties. Alleen zij corrigeert buiten proporties. Maar zij reageert altijd op mijn stem, is hier zeer gevoelig op en haar heb ik in haar 7-jarig bestaan altijd kunnen stoppen met mijn stem. Zij is heel erg goed hanteerbaar en te trainen, zeer baasgericht. Dan is 99% gewonnen.

Edit/aanvulling:

Jan, je schrijft dit stukje:

/---> gaat door met intimidatie ----> aanwijzing time out ----> time out.
/
waarschuwing
\
\---> stopt met intimidatie -----> brave hond -----> toezicht houden.

Wat wordt hier precies bedoeld met 'time out'?
Laatst gewijzigd door Caro. op 22 mar 2009 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:
Zoie schreef: - er wordt wel gezegd 'het knopje gaat om ', maar als je je hond leert kennen en hem van jongs af aan inperkt in zijn agressieve uitingen ( als jij dat nodig vindt, wat natuurlijk bij heel veel honden niet of nauwelijks het geval zal zijn ) is de kans dat a. hij ernstige vormen van agressei gaat ontwikkelen kleiner, net als b. de kans dat je geen invloed meer op zijn agressieve neigingen kunt uitvoefenen;

-positief straffen is in dit schema gemakkelijker ( in de betekenis dat je het minder snel fout doet, c.q. dat het minder makkelijk fout gaat) , en verdient daarom de voorkeur boven negatief straffen mits deze straffen de vertrouwensrealie met de baas niet aantasten.
ben ik het mee eens, zowel met eerste als met de tweede paragraaf. sette is hier ook een mooi voorbeeld van : zij is echt het type hond die bij heel veel bazen niet meer los had gekund omwille van agressief gedrag naar honden in bepaalde situaties - terecht of onterecht laat ik hierbij even in het midden.

ik heb ook niet gewacht tot dit gedrag helemaal 'full blown' ontwikkeld was om dan te kijken of ik er nog wel of geen vat kon op krijgen - nee, daar heb ik wel meteen mijn grenzen aan gesteld.

dat houdt niet in dat haar aanleg of karakter veranderd is, maar wel dat ze wél nog bereikbaar is, ook in moeilijke omstandigheden
.
Kan je daar wat meer over vertellen Inge?
Hoe heb je geregeld dat ze ook in moeilijke omstandigheden bereikbaar blijft?
niet simpel uit te leggen, zoals zo vaak als het over opvoeding gaat omdat het allemaal zo intens aan elkaar hangt wat je de hele dag door doet.

maar het allerbelangrijkste is (alweer :oeps: )het je serieus laten nemen op alle andere vlakken, gecombineerd met met het (routinematig) zeer snel en consequent kleiner en zachter maken van je correcties, nog eens gecombineerd met het het heeeeel erg rrrrusssssstigggg en vriendelijk toespreken van je hond vlak nadat hij een fractie van een seconde 'weg' is uit de adrenalinesituatie.

ik ga in zo'n situaties nooit verdermopperen of correcties geven in wat voor vorm ook - de bedoeling is dan om de hond mentaal even helemaal zijn stoom te laten kwijtraken. ik gebruik dit in heel veel omstandigheden en hier reageren ze daar heel erg goed op, zelfs in die mate dat ik de idee heb dat ze zelf bijna snakken naar die rust die ik hen geef - waarna ze weer met een 'leeg gemoed' verder kunnen.

klinkt misschien zweverig, waarvoor mijn excuses, maar geschreven kan ik het niet beter uitleggen dan dit :denken: .

het komt er op neer dat ik ze (en sette in het bijzonder) geleerd heb dat er een uitweg is uit die vreselijke rush van opgefoktheid, en dat ik dat ben, en daar kiezen ze steeds makkelijker voor naarmate ze het beter kennen.
Ik ook even aanvullend op bovenstaande vraag van Murphy...

Op dit punt ben ik nu dus ongeveer beland met Puch. Dat hij eindelijk mijn stem hoort (daar komt het stomweg op neer, want eerder hoorde hij die niet eens).

Oké, hij reageert op mijn kalme stem. Ik loods hem langs de 'stress' met mijn rustige stem. Zijn ogen flitsen echter nog alle kanten op en al mis ik een honderste van een seconde zijn aandacht, dan volgt er toch nog een blaf richting de 'stress'. Ik pak zijn aandacht weer met mijn stem, enz. enz.

Maar op welk punt laat jij je hond dan stoom afblazen? Want dat stoom afblazen op die manier, dus compleet uit de dak gaan, is dus juist niet de bedoeling.
Afbeelding
A good dog never dies...

Zoie
Zeer actief

Wat wordt hier precies bedoeld met 'time out'?
goede vraag, maar ze is hier het minst duidelijk over.

Ik zal het schema even kort punt voor punt behandelen:

- waarschuwing: je mag slechts een waarschuwing geven ( dus niet herhalen in diverse toonaarden ) en laten volgen door serieuze consequenties ( vrijheid versus time out );

-aanwijzing time out: is b.v. een woord of signaal ('jammer dan ' ) die, net als een klik met de klicker een geconditioneerde bekrachtiger is, die werkt als een overbrugging naar de, in dit geval primaire straf ( bekrachtiger. )

In principe zou je dit ook maar een maal hoeven te zeggen, maar ze adviseert om het te blijven herhalen, iig totdat je de hond te pakken hebt.

Onder gecontroleerde omstandigheden kan dan de time out afzonderen in een aparte ruimte betekenen, maar wat je hier precies onder moet verstaan in het open veld, blijft mij onduidelijk. Misschien is aanlijnen voldoende, of aanlijnen en naaar huis gaan :19: Misschien dat iemand die met deze methode werkt je er meer over kan vertellen. IIg moet de hond het als straf ervaren, en de eigenlijke straf is dan het wegnemen van zijn lolletje ( pesten, intimideren enz. van de andere hond. )

Ze erkent overigens dat het pakken van de hond een probleem kan zijn, omdat hij kan gaan ontwijken ( straf ontlopen . ) Ze benadrukt dat je moet doorzetten, omdat anders de conditionering niet tot stand komt, waarbij ze dan weer een mogelijke uitzondering maakt voor de eerste keer dat de hond ophoudt voor je weg te lopen.

Wel oppassen dat je de hond niet een nieuw schema aanleert: ik intimideer, ik krijg een waarschuwing, ik negeer de waarschuwing, ik hoor de timeout aankondiging, ik geef mezelf aan, ik kom er mee weg.

Ik moet zeggen dat dit hele achter de hond aanlopen om hem aan te lijnen op mij buitengewoon klungelig en ongelukkig overkomt. Bovendien, ik maak er nu juist zoveel werk van om het aanlijnen nu juist niet als een straf te laten ervaren :19:

wie zei er ook alweer dat positef trainen eenvoudig was ???

dit probleem kan weer ondervangen met een lange lijn ( met bekende nevenproblemen. )

Of de beschikkng hebben over meerdere mensen.

ook lijkt ze te suggereren dat zelf weglopen, of de andere hond uit de situatie weghalen al een negatieve straf kan zijn.

:19:

ik twijfel overigens niet aan haar trainingscapaciteiten, maar of dit soort dingen goed gaan bij gewone mensen in gewone situaties durf ik wel heel erg te betwijfelen.

p.s.

daar is het boekje trouwens ook niet voor bedoeld, het is geen zelfhulpboekje.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Zoie schreef:ik twijfel overigens niet aan haar trainingscapaciteiten, maar of dit soort dingen goed gaan bij gewone mensen in gewone situaties durf ik wel heel erg te betwijfelen.
Het lijkt mij in ieder geval razend moeilijk om het echt goed te doen :N:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Frenk schreef:
Zoie schreef:ik twijfel overigens niet aan haar trainingscapaciteiten, maar of dit soort dingen goed gaan bij gewone mensen in gewone situaties durf ik wel heel erg te betwijfelen.
ja, het is een beetje een stokpaardje van mij: positief trainen is in feite heel erg moeilijk ( om te begrijpen en om uit te voeren. )
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hmmm :denken:
Mag ik dit erg vaag vinden?

Als volgt zie ik dit voor me... hond loopt los, ziet andere hond en wil erheen gaan. Baas zegt 'nee!' (éénmaal dus), hond heeft er lak aan en rent naar de andere hond. Baas gaat erheen en doet verwoedde pogingen de hond bij zijn kladden te grijpen, lijnt de hond aan onder het mom 'jammer dan, jammer dan, jammer dan'en loopt weg.
Hond heeft allang zijn lol gehad door én zijn eigen zin te doen én de andere hond even te domineren.

Of... hond is aangelijnd. Laten we het geval van Puch even nemen, dus uit de praktijk. Puch ziet reu en wil volkomen uit zijn plaat gaan aan de lijn.
Ik zeg 'NEE!, Puch heeft hier lak aan en gaat uit zijn plaat. Ik zeg 'jammer dan' en doe iets negatiefs (?? hem meetrekken??).
Nou, als dat had gewerkt, dan was hij een jaar geleden al een superbrave hond geweest :wink:

Waar overheen gestapt wordt, is de bereikbaarheid van een hond op het moment dat hij vol adrenaline zit.
Die luistert niet naar een 'jammer dan' en natuurlijk laat je de hond zijn zin niet doen. Dat zou helemaal wat zijn.

Met die bereikbaarheid is het volgens mij toch de truuk (Inge O :wink: ) om zo kalm mogelijk te blijven. De hond raakt opgefokt, zelfs bij correcties.
Voorbeeldje: Puch blaft in de auto naar andere honden. Vind ik niet fijn, plantenspuit erbij.... pats, vol in zijn smoel. Wat doet Puch? Die wordt me toch nog pisnijdiger op die hond die buiten loopt. Hij koppelt direct alle nare ervaringen c.q. correcties aan die andere hond en niet aan het feit dat hij moet kappen met wat hij doet.
Heb ik overigens niet eerder meegemaakt hoor, Kaya kreeg dan weleens een correctie, die snapte prima waarvoor en deed het dan ook al snel niet meer.
Afbeelding
A good dog never dies...

Frenk
Zeer actief

Zoie schreef:
Frenk schreef:
ja, het is een beetje een stokpaardje van mij: positief trainen is in feite heel erg moeilijk ( om te begrijpen en om uit te voeren. )
Ik vind het in ieder geval moeilijker qua timing en ik vind het ook moeilijker vanwege mijzelf. :N: Om m'n geduld te bewaren en me niet te gaan ergeren als het lang duurt voor het kwartje valt.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Caro. schreef:Hmmm :denken:
Mag ik dit erg vaag vinden?

Als volgt zie ik dit voor me... hond loopt los, ziet andere hond en wil erheen gaan. Baas zegt 'nee!' (éénmaal dus), hond heeft er lak aan en rent naar de andere hond. Baas gaat erheen en doet verwoedde pogingen de hond bij zijn kladden te grijpen, lijnt de hond aan onder het mom 'jammer dan, jammer dan, jammer dan'en loopt weg.
Hond heeft allang zijn lol gehad door én zijn eigen zin te doen én de andere hond even te domineren.

Of... hond is aangelijnd. Laten we het geval van Puch even nemen, dus uit de praktijk. Puch ziet reu en wil volkomen uit zijn plaat gaan aan de lijn.
Ik zeg 'NEE!, Puch heeft hier lak aan en gaat uit zijn plaat. Ik zeg 'jammer dan' en doe iets negatiefs (?? hem meetrekken??).
Nou, als dat had gewerkt, dan was hij een jaar geleden al een superbrave hond geweest :wink:

ze pretendeert niet dat dit de aanpak is voor alle agressie-problemen hoor, het is slechts een greep uit een reeks, maar ik ben het wel met je eens, ik heb ook altijd twijfels over de werking van negatieve straffen.

Maar goed, ik ben niet zo van de positieve training, dus misschien dat iemand met affiniteit met deze trainingsmethode hier zinniger dingen over kan zeggen.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

hond aan de lijn wordt weer apart behandeld, en dan moet je niet raar staan te kijken als in een bepaalde aanpak met een bepaald type hond een uitvallende hond een beloning krijgt, om een positieve associatie met een vreemde hond in stand te houden volgens de principes van de klassieke conditionering, als ik het goed zeg :mrgreen:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Frenk schreef:
Zoie schreef:
Frenk schreef:
Ik vind het in ieder geval moeilijker qua timing en ik vind het ook moeilijker vanwege mijzelf. :N: Om m'n geduld te bewaren en me niet te gaan ergeren als het lang duurt voor het kwartje valt.
ik denk dat als je contraintuitief traint, timen moeilijker wordt. Timing is natuurlijk cruciaal belangrijk in elke aanpak.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Caro. schreef: Als volgt zie ik dit voor me... hond loopt los, ziet andere hond en wil erheen gaan. Baas zegt 'nee!' (éénmaal dus), hond heeft er lak aan en rent naar de andere hond. .
Dan was de prikkel te groot, en moet je op grotere afstand beginnen, zal het antwoord wel zijn ( en dat is dan weer het punt, het dagelijkse leven is geen trainingssituatie. )

Overigens was het schema bedoeld voor intimideren, dus niet voor hond niet ontmoeten. Stopt de hond met intimideren, mag de ontmoeting in principe gewoon doorgaan, begrijp ik.

Als ik zie dat spok op een hond wil klappen, of gewoon te opgewonden is, dan roep ik 'rustig. ' Hij mag van mij dan nog wel grommen of protest aantekenen ( meestal is het een reu die ons roedeltje binnendringt) , maar ik moet duidelijk zien dat hij inhoudt, dat hij mij gehoord heeft. Dan laat ik hem doorlopen als hij al niet uitzichzelf komt, en beloon, b.v. met een stokje gooien ( hij kan dan ook even stoom afblazen door zich woedend op het stokje te werpen, dat hij vervolgens als een buit met zich mee sjouwt. )
Laatst gewijzigd door Zoie op 22 mar 2009 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoie schreef:ik denk dat als je contraintuitief traint, timen moeilijker wordt. Timing is natuurlijk cruciaal belangrijk in elke aanpak.
Je bedoelt dat het voor mij contraintuitief is?
Ik merk dat ik het bij het aanleren van acties, zoals "zit" of "af" heel prettig vind om het gedrag uit te lokken en te belonen. Dat gaat ook prima.
Maar bij situaties waarin hij niet luistert of ongewenst gedrag laat zien vind ik het lastig.

Zoals bijvoorbeeld toen Frenk ging rijden op benen. Ik heb 'm gewoon bij z'n lurven gegrepen en ben boos geworden. En dat heeft gewerkt. En nu, als ik denk dat hij er over denkt om dat te doen, is een blik van mij en een "uh" genoeg en beloon ik hem als hij daarnaar luistert. Maar dat was dus hoe het voor mij intuitief/instinctief ging en da's dus niet positief :N: Of heb ik een verkeerd beeld bij positief trainen? :19:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Frenk schreef:
Zoie schreef:ik denk dat als je contraintuitief traint, timen moeilijker wordt. Timing is natuurlijk cruciaal belangrijk in elke aanpak.
Ik merk dat ik het bij het aanleren van acties, zoals "zit" of "af" heel prettig vind om het gedrag uit te lokken en te belonen. Dat gaat ook prima.
Maar bij situaties waarin hij niet luistert of ongewenst gedrag laat zien vind ik het lastig.

Zoals bijvoorbeeld toen Frenk ging rijden op benen. Ik heb 'm gewoon bij z'n lurven gegrepen en ben boos geworden. En dat heeft gewerkt. En nu, als ik denk dat hij er over denkt om dat te doen, is een blik van mij en een "uh" genoeg en beloon ik hem als hij daarnaar luistert. Maar dat was dus hoe het voor mij intuitief/instinctief ging en da's dus niet positief :N: Of heb ik een verkeerd beeld bij positief trainen? :19:
ik ben en blijf van mening dat positief trainen ok is maar als de hond ongewenst gedrag vertoond dat hij ook de negatieve consequentie kennen.. (onthouden van een balletje of voertje is dan wat mij betreft geen optie... dan zoekt ze zelf wel een tak bij wijze van spreken) in mijn ogen kun je niet alleen maar vanuit positiviteit trainen.. het hier en zit en blijf en af bij Bluf bijvoorbeeld met buiten lopen is zoveel mogelijk positief aangeleerd met de diverse ballen en voertjes als beloning.. het commando kent ze maar soms heeft ze er lak aan... net als zojuist... dan pak ik haar wel even bij de staart en laat merken dat een hier ook echt hier is en niet doorlopen met de oortjes op mij gericht
Zoie
Zeer actief

Frenk schreef:

ik bedoelde het iha, en ik denk dat je precies een goed beeld hebt van positief trainen op dit punt.

Spok had in het begin de gewoonte tegen mensen op te springen, en dat heb ik er heel snel uitgebruld. Ik had de mazzel dat een vrouw tegen wie hij wilde opspringen zich op mijn brul omdraaide en hem een flinke uitbrander gaf, tot ergenis van haar vriendin - en sindsdien heeft hij het zo goed als nooit meer gedaan ( een heel enkel keertje ng wel eens bij een bekende. Bij mij doet hij het soms ook, en dat mag ook, tenzij ik het verbied. )

Als je positief traint mag dit dus niet.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
Caro. schreef: Als volgt zie ik dit voor me... hond loopt los, ziet andere hond en wil erheen gaan. Baas zegt 'nee!' (éénmaal dus), hond heeft er lak aan en rent naar de andere hond. .
Dan was de prikkel te groot, en moet je op grotere afstand beginnen, zal het antwoord wel zijn ( en dat is dan weer het punt, het dagelijkse leven is geen trainingssituatie. )
dat blijft dus voor mij de minst te weerleggen (dus zeer gefundeerde) kritiek op training zonder normale correcties (ik zeg express 'normale', omdat time-out's net zo goed correcties zijn).
je woont en leeft nu eenmaal niet in trainingssituaties terwijl werkelijk alle hondentrainers wat dat betreft maar vrolijk blijven doen alsof hun neus bloedt en zich maar op een opbouw blijven beroepen die gewoon niet haalbaar is. nooit. om nog niet te spreken van hoe het te combineren is met het handlen en opvoeden van meerdere honden tegelijkertijd.
idd, als ik lees wat J D allemaal uit de kast haalt dan staat dat zover af van wat ik elke dag mee maak, dat ik er niet zoveel mee kan.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoie schreef:Spok had in het begin de gewoonte tegen mensen op te springen, en dat heb ik er heel snel uitgebruld. Ik had de mazzel dat een vrouw tegen wie hij wilde opspringen zich op mijn brul omdraaide en hem een flinke uitbrander gaf, tot ergenis van haar vriendin - en sindsdien heeft hij het zo goed als nooit meer gedaan ( een heel enkel keertje ng wel eens bij een bekende. Bij mij doet hij het soms ook, en dat mag ook, tenzij ik het verbied. )

Nou, dan train ik dus niet positief :N: :mrgreen:
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Moon schreef:Ik heb even terug gelezen op blz. 1 wat de discussie ook al weer was :mrgreen: . Ik heb heel weinig ervaring met agressie, in de zeven jaar met Dante heb ik maar een paar keer iets meegemaakt. Dante weet alle narigheid meestal goed te ontwijken :wink: . Wat in me opkomt, zou het niet zoiets kunnen zijn als jachtgedrag? Als Dante echt aan het jagen is hoort hij me volgens mij zelfs niet als ik roep :19: . Zou dat bij agressie (en dan bedoel ik echte razernij) ook niet het geval kunnen zijn? Dat bij een hond het adrenaline-peil zo hoog is dat hij de baas echt niet hoort, in het midden van de strijd?
De kunst is om dit punt voor te blijven. Met trainen van jongs af aan maar ook wel later in de opvoeding kun je hier best veel mee doen.
blondie
Zeer actief

Zoie schreef:
Moos schreef:[
Ja, dat denk ik ook wel inderdaad. Aan de andere kant verzeil je dan denk ik al snel in een andere discussie van "wat is goed socialiseren" :mrgreen: :wink:
.
dat lijkt me in dit verband ook een hele zinnige discussie, ik hoop niet dat ik ergens de indruk heb gewekt dat ik het alleen in correcties zoek, dat doe ik zeker niet.
Maar heeft goed socialiseren met de juiste stabiele honden en dat continueren niet juist een positief effect en kun je evt problemen later dan niet voor zijn omdat je weet dat je hond goed zijn hondse taal weet te gebruiken en te reageren zonder in een vechtconflict te raken..
Ik bedoel van nature uit is een hond normaliter niet uit op gevechten met soortgenoten.. maar denk dat vaak toestaan van hond hond contacten meer bijdraagt tot een goede verhouding in hondse gedragingen.. en interacties... een hond die vaak geblokt is in contact met vreemde honden zal sneller en feller reageren als er op hem afgelopen wordt denk ik .. als baas en opvoeder heb je veel ook in je eigen hand en werk je soms bepaalde gedragingen in de hand.. :roll: :jank: :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Frenk schreef:
Zoie schreef:Spok had in het begin de gewoonte tegen mensen op te springen, en dat heb ik er heel snel uitgebruld. Ik had de mazzel dat een vrouw tegen wie hij wilde opspringen zich op mijn brul omdraaide en hem een flinke uitbrander gaf, tot ergenis van haar vriendin - en sindsdien heeft hij het zo goed als nooit meer gedaan ( een heel enkel keertje ng wel eens bij een bekende. Bij mij doet hij het soms ook, en dat mag ook, tenzij ik het verbied. )

Nou, dan train ik dus niet positief :N: :mrgreen:
Dat hangt van de definitie af, ik vind elke manier waarbij de hond niet wordt uitgelokt om het fout te doen positief. Dat staat voor mij verder los van eventuele correcties indien er over een grens wordt gegaan :wink:
Ik val er zo even in, maar wie is die J D waar Jan het over had?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Frenk
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik val er zo even in, maar wie is die J D waar Jan het over had?
Op pagina 9 schreef Jan dit:
Zoie schreef:ik heb de afgelopen dagen wat gelezen in het boekje " VECHTEN ! " van Jean Donaldson. Hierin worden therapievoorstellen gedaan voor bepaalde type agressie op basis van de klassieke en operante conditioneringstheorie. Een interessant en doorwrocht werkje, dat ik even zal "misbruiken "voor mijn eigen doeleinden ( In haar therapievoorstellen maakt ze veelvuldig gebruik van begeleiding, therapiehonden en gecontroleerde omstandigheden, wat je niet zomaar kunt vertalen naar de situaties waarin wij als bazen met agressie te maken hebben in het dagelijkse leven. )

In het boekje kwam ik een stroomschema tegen dat ik erg interessant vond.

het heet 'negatieve correctie voor intimidatie '.

/---> gaat door met intimidatie ----> aanwijzing time out ----> time out.
/
waarschuwing
\
\---> stopt met intimidatie -----> brave hond -----> toezicht houden.

Ik hoop dat ik het voldoende duidelijk heb neergezet.

Ik vind het interessant omdat ik het met allerlei type agressie net zo doe, met dit verschil dat ik wel gebruik maak van een positieve correctie ( stemcorrectie en dreiggedrag. )

JD is op dit laatste tegen, en ze zal het vast ook niet op de vormen van agressie toepassen waar ik dat wel doe. Maar ik gebruik het schema alleen maar even als kapstok om te proberen het onderwerp wat verder uit te diepen.

Het mooie van dit schema vind ik de waarschuwing, waarna de hond als het ware de keuze heeft tussen de beloning en de straf.

In tegenstelling tot wangedrag achteraf straffen.

Ik zal een aantal uitspraken doen, en ik ben benieuwd hoe jullie dat zien:

- er wordt wel gezegd 'het knopje gaat om ', maar als je je hond leert kennen en hem van jongs af aan inperkt in zijn agressieve uitingen ( als jij dat nodig vindt, wat natuurlijk bij heel veel honden niet of nauwelijks het geval zal zijn ) is de kans dat a. hij ernstige vormen van agressei gaat ontwikkelen kleiner, net als b. de kans dat je geen invloed meer op zijn agressieve neigingen kunt uitvoefenen;

Voor het moment laat ik het hier even bij.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jaap* schreef:Dat hangt van de definitie af, ik vind elke manier waarbij de hond niet wordt uitgelokt om het fout te doen positief. Dat staat voor mij verder los van eventuele correcties indien er over een grens wordt gegaan :wink:
Maar in welke manier van trainen wordt een hond uitgelokt om het fout te doen?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Frenk schreef:
Jaap* schreef:Dat hangt van de definitie af, ik vind elke manier waarbij de hond niet wordt uitgelokt om het fout te doen positief. Dat staat voor mij verder los van eventuele correcties indien er over een grens wordt gegaan :wink:
De negatieve manier om iets "af te leren".
De situatie zo creeeren dat de hond wordt uitgelokt om de "fout" in te gaan en daar dan op corrigeren.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Frenk
Zeer actief

Jaap* schreef:
Frenk schreef:
De situatie zo creeeren dat de hond wordt uitgelokt om de "fout" in te gaan en daar dan op corrigeren.
Ik doe echt niet opzettelijk "blond" :mrgreen:, maar waarom zou je dat nou doen :19:
Corrigeren als de situatie plaatsvindt, prima. Maar het eerst uitlokken om het vervolgens af te straffen heb ik echt nog nooit gezien of van gehoord. :denken:
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Frenk schreef:
Jaap* schreef:
Frenk schreef:
Ik doe echt niet opzettelijk "blond" :mrgreen:, maar waarom zou je dat nou doen :19:
Corrigeren als de situatie plaatsvindt, prima. Maar het eerst uitlokken om het vervolgens af te straffen heb ik echt nog nooit gezien of van gehoord. :denken:
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo vreemd.
Als ik mijn hond wil afleren dat hij van de grond eet bijvoorbeeld, dan let ik ergens wat op de grond en loop ik er langs. Op het moment dat mijn hond er van wil gaan eten dan straf ik de hond. Ik lok dus zijn overtreding uit om aan te geven dat ik dat ongewenst gedrag vind. Als ik moet vertrouwen op die enkele keer dat er ergens iets ligt heeft de hond het doorgaans eerder in de gaten dan ik en heeft het al op, dus geen mogelijkheid om het te trainen.
Frenk
Zeer actief

Murphy schreef:
Frenk schreef:
Jaap* schreef:
Frenk schreef:Maar in welke manier van trainen wordt een hond uitgelokt om het fout te doen?
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo vreemd.
Als ik mijn hond wil afleren dat hij van de grond eet bijvoorbeeld, dan let ik ergens wat op de grond en loop ik er langs. Op het moment dat mijn hond er van wil gaan eten dan straf ik de hond. Ik lok dus zijn overtreding uit om aan te geven dat ik dat ongewenst gedrag vind. Als ik moet vertrouwen op die enkele keer dat er ergens iets ligt heeft de hond het doorgaans eerder in de gaten dan ik en heeft het al op, dus geen mogelijkheid om het te trainen.
Aha, ja, ik snap je voorbeeld.
Da's hier niet nodig geweest, omdat Frenk niet vreet.
Maar ik kan me voorstellen dat je zo'n situatie moet nabootsen om erop te kunnen trainen.
Alleen waarom meteen straffen? Waarom niet eerst kijken of je het gewenste gedrag kunt uitlokken? Of werkt dat niet?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”