Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Vandaag met Ita weer jachttraining gehad. De laatste keer voor het nieuwe KNJV trainingsseizoen.
We zijn lekker aan het werk geweest in een kleine groep.
De trainer nam bij elke oefening de tijd om dingen uit te leggen en te verbeteren zodat we er flink aan moesten werken.
Dat ging op een heel prettige manier :ok:

Eerste oefening was weer het aangelijnd en los volgen.
Ik werk me op dat trainingsveld in het zweet tegenwoordig omdat Ita glashard haar neus aan de grond houdt. (het barst daar van de konijnen :roll: ).
Geen topprestatie dus. Maar uiteindelijk heeft ze toch nog goed gelopen :ok:
Daarna hebben we het markeer apport geoefend.
De nadruk lag deze keer op de rust op post.
Dus rustig zitten, kijken en rustig wachten tot de baas het commando geeft.
Dat was best lastig want Ita was als laatste aan de beurt en liep zo ongeveer over van ijver.
Toch is het gelukt.
Eerst een eend en later een dummy.
Die dummy liep ze voorbij, want de helper had de andere apportjes, waaronder een duif, aan zijn voeten gelegd.
Dus pakte Ita een duif. Dat leek haar beter :mrgreen:
Ik moet wel aan de slag om te zorgen dat ze die duif niet gaat stukbijten.
Ze loopt er mee te "poppen" (zoals met een tennisballetje) en dat is niet de bedoeling.

Daarna een "vast" oefening. Het apport lag op het veld. Met de aangelijnde hond er langs lopen en dan moest de hond het apport oppakken terwijl je zelf ook gewoon door liep.
Dus een soort langslopen, opscheppen en doorlopen.
Dat ging goed.

Daarna was de "schaapskooi" vrij.
Een vierkant gemaakt van houten balkjes bespannen met gaas.
De hoogte is instelbaar.
Eerst even het springen over de "horde" oefenen en daarna moesten ze een dummy apporteren die in de kooi was gegooid.
Ita probeerde eerst of ze door het gaas heen kon, maar ging uiteindelijk toch met een sprongetje de kooi in om de dummy te halen.
Ook het uit springen met de dummy deed ze goed :ok:
Bij de herhaling ging ze meteen goed in en uit de kooi :ok:

Nu de hondjes een beetje moe werden hebben we nog een keer de volg oefening gedaan.
De honden die niet aan de beurt waren moesten elk bij een eigen pion van het parcours af liggen. De bazen stonden op 3 meter afstand en degene die aan de volgoefening bezig was liep met de hond tussen de afliggende honden en hun bazen door.
Alle honden bleven liggen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ach jee, ik zie mezelf weer op de jonge hondencursus . Al die andere honden netjes volgend en ik met een rood hoofd en een hond die (wat ik ook deed :roll: ) over de grond schoffelde met die grote roze gok van hem :smile: .
(Niet dat ik Ita's prestaties wil vergelijken met die van Dante op die leeftijd hoor :roll: zou niet durven :wink: , alleen dit onderdeel is herkenbaar...).
Verder klinkt het allemaal goed :ok:
Alleen dat kauwen op die duif; hoe pak je dat nu aan (leermoment voor Marijke :engel: )?
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef: Alleen dat kauwen op die duif; hoe pak je dat nu aan (leermoment voor Marijke :engel: )?
Dat moet ik nog uitzoeken :wink:
Een mogelijkheid is om de duif met "vast"aan te laten pakken en dan je handen om de bek te houden zodat er geen kauwbewegingen kunnen worden gemaakt.
Niet een van mijn favorieten :?
Een andere die ik vandaag heb toegepast is laten dragen tijdens het volgen.
Dus volgen, duif aan de hond geven om te dragen en dan in snelle pas doorlopen.
Dan hebben ze meestal geen tijd om te gaan kauwen.
Derde mogelijkheid is een glazen fles met een sok er om en met duivenvleugels er op.
Dan kauwen ze niet graag omdat de tanden uitglijden op de fles.
Maar die laatste is volgens mij toch niet met een duif te vergelijken, dus of dat zou helpen?

Als er iemand nog een idee heeft houd ik me aanbevolen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Dat was niet zo handig van de helper :mrgreen:
Bijt ze ook tijdens het lopen in de duif? Of alleen voor het afgeven?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:dat ze die duif ging halen vind ik zelfs een hele goeie aktie :ok: . vreemd toch wat mensenbreinen soms van hondenbreinen verwachten - als ze in het jachtveld met een stok aan zou komen ipv. een duif zou ze (van de doorsnee jager) op haar falie krijgen :wink: .

niet simpel, denk ik, dat kauwen afleren.
Ik vond het ook een goeie actie hoor die duif en de trainer vond dat ook :ok:
Wat dat betreft zit ik met deze trainer aardig op één lijn :wink:
Het was een foutje van de helper om de andere apportjes bij zijn voeten op de grond te leggen.

Ik heb twee goeie duiven meegenomen en tussen de middag de duif op de grond gelegd en Ita er aangelijnd langs laten lopen.
Dan zelf doorlopen en ondertussen het commando "vast" geven.
Na drie passen heb ik de duif weer aangenomen op commando "los".
Dat deed ze keurig en zonder te bijten. :ok:
Ik denk dat er gisteren misschien te veel spanning was?
Misschien had ze zelf wel door dat het andere apport de bedoeling was en dat ze een keuze had gemaakt die misschien niet klopte?
Ondanks dat ik haar heb aangemoedigd om te komen hoor :wink:
Ik vond het absoluut geen fout en er was dus ook aan mijn houding niets dat voor haar spanning op zou kunnen leveren.
Of misschien is de aanwezigheid van andere honden nog wat spannend?
Jaap* schreef:Dat was niet zo handig van de helper :mrgreen:
Bijt ze ook tijdens het lopen in de duif? Of alleen voor het afgeven?
Gisteren tijdens het naar mij toe lopen liep ze ook te kauwen.
Ik laat haar expres nog niet zitten met een duifapport. :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Ik denk dat er gisteren misschien te veel spanning was?
Misschien had ze zelf wel door dat het andere apport de bedoeling was en dat ze een keuze had gemaakt die misschien niet klopte?
Ik vond het absoluut geen fout en er was dus ook aan mijn houding niets dat voor haar spanning op zou kunnen leveren.
Ik denk dat bovenstaande zeker een rol speelt :wink:
Ik zou het eens even aanzien voordat ik actie ging ondernemen denk ik, misschien betert het vanzelf wel over. Heb je nog iets in de vriezer waarmee je zelf (zonder andere honden erbij) kunt oefenen?
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Ik denk dat er gisteren misschien te veel spanning was?
Ik denk dat bovenstaande zeker een rol speelt :wink:
Ik zou het eens even aanzien voordat ik actie ging ondernemen denk ik, misschien betert het vanzelf wel over. Heb je nog iets in de vriezer waarmee je zelf (zonder andere honden erbij) kunt oefenen?
Hier thuis ging het vandaag goed :wink:
(zie boven):
ranetje schreef:Ik heb twee goeie duiven meegenomen en tussen de middag de duif op de grond gelegd en Ita er aangelijnd langs laten lopen.
Dan zelf doorlopen en ondertussen het commando "vast" geven.
Na drie passen heb ik de duif weer aangenomen op commando "los".
Dat deed ze keurig en zonder te bijten. :ok:
Ik denk dat het "vast" oefenen zoals de trainer dat gisteren in een onbewaakt ogenblik deed :N: bij Ita veel meer spanning oplevert.
Hij vond dat ze een eend die hij op die manier gebruikte bijna kraakte :denken:
Normaal valt dat beest bijna uit haar bek omdat ze ze zo zacht vast heeft :19:

Ik moet dus nòg beter opletten dat er niets in haar bek wordt gestopt :oeps:
Afbeelding
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Weer even bijgelezen hier. Komende zondag starten wij ook opnieuw met de jachttraining. Guus is intussen twee geworden, dus als alles goed gaat komen we onmiddellijk bij de gevorderden, maar ik twijfel daar toch nog wat aan. We zijn samen wel blijven oefenen natuurlijk, maar zo in groep, met andere honden, dat is toch alweer van juni geleden.

Ik heb er alvast zin in :cheer:
ranetje
Zeer actief

miemot schreef:Weer even bijgelezen hier. Komende zondag starten wij ook opnieuw met de jachttraining. Guus is intussen twee geworden, dus als alles goed gaat komen we onmiddellijk bij de gevorderden, maar ik twijfel daar toch nog wat aan. We zijn samen wel blijven oefenen natuurlijk, maar zo in groep, met andere honden, dat is toch alweer van juni geleden.

Fijn dat jullie ook weer verder gaan!
De eerste training niet te veel verwachten :wink: dan komt het weer helemaal goed :ok:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Heerlijk om jullie verhalen weer te lezen :ok: Een goede afsluiting van het seizoen voor Ita. :ok: Jullie hebben echt veel bereikt in dit seizoen volgens mij.

Hier gaat de jachttraining het hele jaar door. Dus wij gaan vrolijk verder.
Taro begint echt plezier te krijgen in het apporteren. Tijdens het wachten staat hij vrolijk te kwispelen en aandachtig te kijken naar de andere hondjes. Ook is hij veel minder met zijn omgeving bezig. Wel heb ik het idee dat hij het vooral voor mij doet. Van hem hoeft het allemaal niet zo die dummy, maar het halen en daar heel veel aandacht van de baas mee verdienen, daar kan hij wel wat mee :mrgreen:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

miemot schreef:Weer even bijgelezen hier. Komende zondag starten wij ook opnieuw met de jachttraining. Guus is intussen twee geworden, dus als alles goed gaat komen we onmiddellijk bij de gevorderden, maar ik twijfel daar toch nog wat aan. We zijn samen wel blijven oefenen natuurlijk, maar zo in groep, met andere honden, dat is toch alweer van juni geleden.

Heel veel plezier :ok:

Je staat er vast versteld van hoe snel hij het weer oppakt.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sita schreef:Heerlijk om jullie verhalen weer te lezen :ok: Een goede afsluiting van het seizoen voor Ita. :ok: Jullie hebben echt veel bereikt in dit seizoen volgens mij.

Hier gaat de jachttraining het hele jaar door. Dus wij gaan vrolijk verder.
Taro begint echt plezier te krijgen in het apporteren. Tijdens het wachten staat hij vrolijk te kwispelen en aandachtig te kijken naar de andere hondjes. Ook is hij veel minder met zijn omgeving bezig. Wel heb ik het idee dat hij het vooral voor mij doet. Van hem hoeft het allemaal niet zo die dummy, maar het halen en daar heel veel aandacht van de baas mee verdienen, daar kan hij wel wat mee :mrgreen:
Elke hond is volgens mij een opportunist.
Levert het iets prettigs op dan doet hij het graag :ok:

Ita en ik beginnen nu weer aan de "gewone" KNJV jachttraining.
Deze groep (Oost Gelderland) biedt aan degenen die komen trainen de gelegenheid om buiten het officiële KNJV trainingsseizoen door te trainen.
Dat vind ik wel heel bijzonder :ok:

Ita blijft wel een erg oplettend hondje. :roll:
Terwijl ze even moest wachten zag ze dat er bij een andere groep een sleep werd getrokken...........................
Ze ging helemaal uit haar dak en stond te steigeren aan de riem. :N:
Aandacht voor mij was er toen echt, echt, echt niet :mrgreen:
Afbeelding
miemot
Zeer actief

ranetje schreef: Ita blijft wel een erg oplettend hondje. :roll:
Terwijl ze even moest wachten zag ze dat er bij een andere groep een sleep werd getrokken...........................
Haha, hoe herkenbaar! Guus doet dat met het verloren apport. Als hij met zijn neus mag werken, kop in de lucht, zie je hem echt genieten. En het water natuurlijk, dat vindt hij ook helemaal geweldig!!

Alleen het 'over' zwemmen, dat lukt niet. Hij springt zonder aarzelen in het water, om dan na een paar meter gewoon om te draaien en terug te komen. Of te proberen toch, want ze gebruiken een touw om de honden te dwingen. Eens aan de overkant komt hij gewoon los, zonder touw, terug. Hij vindt het water dus echt wel leuk, maar dat overzwemmen lukt niet helemaal. Het maakt mij geen flikker uit dat hij dat niet doet, dus ik heb eerlijk gezegd geen zin om hem te dwingen. Ik vind het veel belangrijker dat hij het water blijft leuk vinden. Misschien dat ik vraag of hij gewoon een apport uit het water mag halen ofzo. Kunnen we later nog altijd aan dat overzwemmen werken, zonder touw :roll:
Eigenlijk zouden we moeten beginnen met kleine beekjes overzwemmen ofzo, dat de afstand niet zo groot is (op training is het best een grote vijver die ze over moeten). Denk ik :wink:
ranetje
Zeer actief

miemot schreef:
ranetje schreef: Ita blijft wel een erg oplettend hondje. :roll:
Haha, hoe herkenbaar! Guus doet dat met het verloren apport. Als hij met zijn neus mag werken, kop in de lucht, zie je hem echt genieten. En het water natuurlijk, dat vindt hij ook helemaal geweldig!!

Alleen het 'over' zwemmen, dat lukt niet. Hij springt zonder aarzelen in het water, om dan na een paar meter gewoon om te draaien en terug te komen. Of te proberen toch, want ze gebruiken een touw om de honden te dwingen. Eens aan de overkant komt hij gewoon los, zonder touw, terug. Hij vindt het water dus echt wel leuk, maar dat overzwemmen lukt niet helemaal. Het maakt mij geen flikker uit dat hij dat niet doet, dus ik heb eerlijk gezegd geen zin om hem te dwingen. Ik vind het veel belangrijker dat hij het water blijft leuk vinden. Misschien dat ik vraag of hij gewoon een apport uit het water mag halen ofzo. Kunnen we later nog altijd aan dat overzwemmen werken, zonder touw :roll:
Eigenlijk zouden we moeten beginnen met kleine beekjes overzwemmen ofzo, dat de afstand niet zo groot is (op training is het best een grote vijver die ze over moeten). Denk ik :wink:
Op de puppytraining van Ita vorig jaar werden de puppy's al over getrokken (staat al ergens in dit topic, pag.39 en 40 )
Ik heb Ita het commando "over" geleerd door in de doorwaadbare sprengen hier in het bos te spelen en daarna steeds een balletje over te gooien naar de andere kant.
Daarbij gebruikte ik dan het commando "over".
Ita is daardoor dus niet over water getrokken 8)
Ze ging zelf wel als er een dummy werd opgegooid aan de overkant :wink:
Geleidelijk aan wil ik naar "vooruit" maar of me dat lukt?
Afbeelding
miemot
Zeer actief

ranetje schreef:[Ik heb Ita het commando "over" geleerd door in de doorwaadbare sprengen hier in het bos te spelen en daarna steeds een balletje over te gooien naar de andere kant.
Daarbij gebruikte ik dan het commando "over".
Ita is daardoor dus niet over water getrokken 8)
Ze ging zelf wel als er een dummy werd opgegooid aan de overkant :wink:
Geleidelijk aan wil ik naar "vooruit" maar of me dat lukt?
Dat lijkt me de ideale manier!!
Heb intussen vaderlief gecontacteerd of ik gebruik mag maken van zijn 'infrastructuur' (haha, van zijn bosgebied dus) want hier in de buurt kan ik dat nergens doen. En we mogen daar gaan oefenen :ok: Dat gaat nog leuk worden!!

De eerste les was trouwens ook heel leuk. Allemaal jonge honden, we waren maar met twee 'tweedejaars'. Een grote groep (18 ) maar dat wordt nog gesplitst en er haken ook zowieso nog mensen af.

De les op zich was erg basic, om niet te zeggen poepsimpel :mrgreen:. In kringetjes 'volgen' en mekaar kruisen en slalommen tussen de honden door. Voor Guus een eitje natuurlijk, maar het was toch heel leuk.

Toch veel verschil met vorig jaar ook , meneer had nu aandacht voor mij ipv voor de andere honden. Mijn pa stond natuurlijk te kijken aan de kant, maar ook dat vond ie maar heel even interessant. Dat was vorig jaar wel even anders :mrgreen: Toen is ie 'em zelfs eens gepeerd naar de parking om te kijken of pa daar was :roll:

Verder heb ik natuurlijk ook weer een pak dingen gezien om kotsmisselijk van te worden. Een hond die met de oren getrokken werd, een pup van vijf maanden die voortdurend gecorrigeerd werd met de slipketting. Hoewel, corrigeren kan je het zelfs niet noemen, dat beestje had geen enkel benul natuurlijk. Gelukkig kwam één van de lesgevers tussen en nam hen even alleen.

edit: smilie gewist
ranetje
Zeer actief

Ah de baas van de pup heeft waarschijnlijk (hopelijk) les gekregen in hoe hij de slipketting moet gebruiken.
Of zouden de trainers zelfs kunnen adviseren om geen slip te gebruiken? :idea:

En aan oren trekken of helemaal in elkaar timmeren, op de rug gooien en met een knie op de nek de hond vastpinnen op de grond zijn zo van die dingen die ik ook geregeld zie.

Het gekke is dat ik laatst van iemand hoorde die geen Duitse jachthond wilde omdat hij er zo'n hekel aan had om een hond in elkaar te timmeren.
En dat moest nou eenmaal bij die honden.
Anders doen ze niet wat je wil? :denken:
Ik kom wel eens wat hardere (Duitse)honden tegen die zich weinig aan de baas gelegen laten liggen, maar daarvan weet ik niet hoe de puppytijd is geweest.
Dus of dat fout is gegaan of dat ze echt van nature zo zijn weet ik niet. :?
Ik heb ook op training gezeten bij een Draadhaar die je echt niet hard moest aanpakken. Dat was een hele zachte hond en ze blokkeerde totaal op hardheid.

Wel lekker dat Guus nu meer aandacht voor je heeft.
Hij wordt een beetje volwassen zeker? :wink:
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

nou cartouche moet je ook niet te hard aanpakken hoor! is half duits gefokt.

zachte hand zou ik niet willen zeggen maar duidelijkheid doet de helft.

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
ranetje
Zeer actief

laura23 schreef:nou cartouche moet je ook niet te hard aanpakken hoor! is half duits gefokt.

zachte hand zou ik niet willen zeggen maar duidelijkheid doet de helft.

gr laura
Zoals ik al schreef :wink:
Ik heb ook op training gezeten bij een Draadhaar die je echt niet hard moest aanpakken. Dat was een hele zachte hond en ze blokkeerde totaal op hardheid.
Ik denk ook dat duidelijkheid het grootste deel is van de training.
En van de opvoeding van een hond in het algemeen :wink:

En je goed realiseren wat je van de hond vraagt.
Weet hij wat je vraagt en kan hij die opdracht normaal gesproken uitvoeren.
Gaat het mis dan kan je beter eerst de fout bij jezelf zoeken :mrgreen:

Laura, wat is voor jou hard en wat is voor jou zacht bij de training en opvoeding? :wink:
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

ranetje schreef: Laura, wat is voor jou hard en wat is voor jou zacht bij de training en opvoeding? :wink:
hard is voor mij bijvoorbeeld de hond naar een apport brengen aan zijn oor omdat hij weigert het apport op te halen. dit natuurlijk wel als de hond het normaal gesproken beheerst. je bent er dan wel zeker van dat hij het apport haalt als je hem de 2e keer inzet :wink: :N: maar dit is zeer zeker voor heeeeel veel honden niet geschikt! :neenee:
bij quireste heb ik dat wel gedaan en werkte prima, hij kan dus wel wat hebben, hij kan stevig aan gepakt worden en is er ook niet van onder de indruk. bij cartouche hoef ik dat niet te doen want die zou er danig van onder de indruk zijn en het nooit meer ophalen!

tja wat is zacht? naar mijn idee is zacht als de hond nooit (!) op zijn donder krijgt als hij iets niet goed doet maar genegeerd word! want slecht gedrag moet je negeren en goed gedrag belonen. ook daar heb ik van gezien dat dat absoluut niet werkt!

een kennis van mij had een draadhaar reu, hij had hem als herplaatser omdat de oude bazen de hond niet aan konden, zij hadden geleerd om onwenselijk gedrag te negeren en goed gedrag te belonen. uiteindelijk stond de hond de kipfilet van het aanrecht te jatten zonder dat de baas er iets van zei! tja je moet de hond negeren bij alles wat niet mag! :eek:
das dan de andere kant van de medaille.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

gr laura

ranetje
Zeer actief

Je maakt het goed duidelijk dacht ik :ok:

Het kipfilet verhaal is me bekend. :mrgreen:
Ik ben er van overtuigd dat de eerste baas van die Draadhaar iets heeft gemist :N: in het systeem van "negeren".
Er staat namelijk nergens, in geen enkel systeem, dat je dergelijk gedrag zou moeten negeren. Dat heb ik de trainer die me dat verhaal vertelde ook uitgelegd.
Alleen wilde hij het verhaal liever zo houden omdat het voor hem veel duidelijker het verschil aantoonde tussen zijn eigen wijze van trainen en dat zogenaamde negeren van fouten. :wink:

Nog even afgezien van het feit dat dat gedrag (pikken van voedsel) opvoedingsgerelateerd is en niet trainingsgerelateerd.

Het verschil tussen Cartouche en Quireste is me zo heel duidelijk.
Moet voor jou ook een omslag zijn.
Ik vind het zelf behoorlijk moeilijk om twee honden te trainen die zo totaal verschillend zijn qua gevoeligheid.
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

ranetje schreef:Je maakt het goed duidelijk dacht ik :ok:

Het kipfilet verhaal is me bekend. :mrgreen:
Ik ben er van overtuigd dat de eerste baas van die Draadhaar iets heeft gemist :N: in het systeem van "negeren".
Er staat namelijk nergens, in geen enkel systeem, dat je dergelijk gedrag zou moeten negeren. Dat heb ik de trainer die me dat verhaal vertelde ook uitgelegd.
Alleen wilde hij het verhaal liever zo houden omdat het voor hem veel duidelijker het verschil aantoonde tussen zijn eigen wijze van trainen en dat zogenaamde negeren van fouten. :wink:

Nog even afgezien van het feit dat dat gedrag (pikken van voedsel) opvoedingsgerelateerd is en niet trainingsgerelateerd.

Het verschil tussen Cartouche en Quireste is me zo heel duidelijk.
Moet voor jou ook een omslag zijn.
Ik vind het zelf behoorlijk moeilijk om twee honden te trainen die zo totaal verschillend zijn qua gevoeligheid.
dat is soms ook heel erg lastig hoor, hoewel cartouche nog erg jong is.
van quireste zeiden ze mij dat het een erg zachtaardige hond was en geen harde hand kon gebruiken. hij apporteerde dus ook niet bij zijn oude baas terwijl hij bij mij wel apporteerde, heeft wat moeite gekost maar is uiteindelijk wel gelukt!

bij cartouche moet ik ook niet te veel druk en al helemaal geen harde hand gebruiken, dat kan hij nog niet hebben. hoeft ook niet, hij is nog jong en met de loop van de jaren zullen we wel zien.

gr laura

Jaap*
Zeer actief

Zaterdag weer een sessie met de dummylaunchers gehad, jullie weten wel, met het gekwaak wat Felix in december nog bijna tot waanzin dreef :mrgreen: :wink:
Nu was hij bijkans de "beste van de klas" :wink: :cheer:
Het waterwerk was wat minder vanwege koud water :mrgreen:
Gelukkig stond de wind zijn kant op zodat hij net zolang kon wachten tot het apport naar de kant was gedreven :pffff: :mrgreen:
Wij waren trots op hem, hij heeft zich uitstékend vermaakt :ok:
Impressie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Weer bij Guus?
Jullie hadden er mooi weer bij :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Weer bij Guus?
Ja, weer met Guus :wink:
Het was inderdaad een geweldige dag, wel vrij moeilijke proeven maar dat is ook wel weer leuk voor de honden mits er geen druk op komt te staan indien té moeilijk :wink: :ok:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Weer bij Guus?
Ja, weer met Guus :wink:
Het was inderdaad een geweldige dag, wel vrij moeilijke proeven maar dat is ook wel weer leuk voor de honden mits er geen druk op komt te staan indien té moeilijk :wink: :ok:
Vertel eens wat over die proeven? :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Vertel eens wat over die proeven? :wink:
Eerst hebben we een rondje markeren gedaan waarbij elke hond de gelegenheid kreeg om aan de launchers te wennen. Dat ging bij de meeste wel goed.
Proef 1: Dubbele markeer in V-vorm, grote afstanden.
Proef 2 en 3: twee honden werden tegelijk ingezet. Zie hier onder :wink:
Eerst werden beide apporten afgeschoten en beide honden moesten de valplek markeren en onthouden, beurtelings de apporten halen. ook grote afstanden.
Afbeelding
Proef 4: Markeren met afleiding, er werden achtereenvolgens 3 dummy's afgeschoten, steeds als de hond op de terugweg was. De hond moest dus onderweg markeren en onthouden.
Afbeelding

De moeilijkheid zat voornamelijk in de afstanden en de afleiding (drukte) die de dummylaunchers geven vond ik. Maar die drukte is wel vrij realistisch natuurlijk :wink:
Jaap*
Zeer actief

Vorige keer had Felix de luidspreker in de bek bij het probeerrondje, en hij nam de dummy mee die voor de volgende klaarlag in de launcher :roll: :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Dat zijn pittige proeven! :roll:
Wat fijn dat Felix daar zo lekker mee overweg kan :D
Wat vond hij het moeilijkste?

Is het nou zo realistisch Jaap?
Die launchers "kwaken", daarna een plof en dan gaat er iets door de lucht.
Rana vond dat kwaken vreemd en de plof vond ik zelf weinig van een geweerschot hebben :wink:

Maar ja, Rana werd helemaal een beetje onzeker van die launchers :wink:
Zij vond die apparatuur ook nog belangrijker dan wat er werd gelanceerd. :mrgreen:
Ze heeft ze toch enige weken achter elkaar mogen ontdekken........... :?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Dat zijn pittige proeven! :roll:
Onthouden en waterwerk, hij vond het echt nog te koud :wink:
Onthouden lukte wel goed in de laatste proef, dus als hij in het momentum kan blijven en als je hem keer op keer door kunt sturen voor de volgende. Maar als je meerdere dummy's afschiet en hem dan één laat halen en daarna de volgende moet je blij zijn als hij er nog één weet.
Hij vind ze wel natuurlijk, maar dat is wat anders :mrgreen: :wink:
ranetje schreef: Is het nou zo realistisch Jaap?
Rana vond dat kwaken vreemd en de plof vond ik zelf weinig van een geweerschot hebben :wink:
Neuh, zo bedoelde ik het ook niet echt hoor :wink:
Ik bedoelde meer dat de druktemakerij die het allemaal oplevert wat realistischer is dan het werken met helpers. Normaal heerst er toch veel meer rust vind ik. Het is nogal hectisch allemaal :wink:
ranetje schreef:Maar ja, Rana werd helemaal een beetje onzeker van die launchers :wink:
Zij vond die apparatuur ook nog belangrijker dan wat er werd gelanceerd. :mrgreen:
Ja, dan is er inderdaad niet veel aan, Felix heeft zaterdag geen enkele keer naar de apparaten omgekeken :19:
Dat had hij in december al gedaan natuurlijk, .....dussss hij kán wél onthouden :denken: :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Dat zijn pittige proeven! :roll:
Onthouden en waterwerk, hij vond het echt nog te koud :wink:
Onthouden lukte wel goed in de laatste proef, dus als hij in het momentum kan blijven en als je hem keer op keer door kunt sturen voor de volgende. Maar als je meerdere dummy's afschiet en hem dan één laat halen en daarna de volgende moet je blij zijn als hij er nog één weet.
Hij vind ze wel natuurlijk, maar dat is wat anders :mrgreen: :wink:
ranetje schreef: Is het nou zo realistisch Jaap?
Neuh, zo bedoelde ik het ook niet echt hoor :wink:
Ik bedoelde meer dat de druktemakerij die het allemaal oplevert wat realistischer is dan het werken met helpers. Normaal heerst er toch veel meer rust vind ik. Het is nogal hectisch allemaal :wink:
ranetje schreef:Maar ja, Rana werd helemaal een beetje onzeker van die launchers :wink:
Ja, dan is er inderdaad niet veel aan, Felix heeft zaterdag geen enkele keer naar de apparaten omgekeken :19:
Dat had hij in december al gedaan natuurlijk, .....dussss hij kán wél onthouden :denken: :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”