We zijn lekker aan het werk geweest in een kleine groep.
De trainer nam bij elke oefening de tijd om dingen uit te leggen en te verbeteren zodat we er flink aan moesten werken.
Dat ging op een heel prettige manier
Eerste oefening was weer het aangelijnd en los volgen.
Ik werk me op dat trainingsveld in het zweet tegenwoordig omdat Ita glashard haar neus aan de grond houdt. (het barst daar van de konijnen
Geen topprestatie dus. Maar uiteindelijk heeft ze toch nog goed gelopen
Daarna hebben we het markeer apport geoefend.
De nadruk lag deze keer op de rust op post.
Dus rustig zitten, kijken en rustig wachten tot de baas het commando geeft.
Dat was best lastig want Ita was als laatste aan de beurt en liep zo ongeveer over van ijver.
Toch is het gelukt.
Eerst een eend en later een dummy.
Die dummy liep ze voorbij, want de helper had de andere apportjes, waaronder een duif, aan zijn voeten gelegd.
Dus pakte Ita een duif. Dat leek haar beter
Ik moet wel aan de slag om te zorgen dat ze die duif niet gaat stukbijten.
Ze loopt er mee te "poppen" (zoals met een tennisballetje) en dat is niet de bedoeling.
Daarna een "vast" oefening. Het apport lag op het veld. Met de aangelijnde hond er langs lopen en dan moest de hond het apport oppakken terwijl je zelf ook gewoon door liep.
Dus een soort langslopen, opscheppen en doorlopen.
Dat ging goed.
Daarna was de "schaapskooi" vrij.
Een vierkant gemaakt van houten balkjes bespannen met gaas.
De hoogte is instelbaar.
Eerst even het springen over de "horde" oefenen en daarna moesten ze een dummy apporteren die in de kooi was gegooid.
Ita probeerde eerst of ze door het gaas heen kon, maar ging uiteindelijk toch met een sprongetje de kooi in om de dummy te halen.
Ook het uit springen met de dummy deed ze goed
Bij de herhaling ging ze meteen goed in en uit de kooi
Nu de hondjes een beetje moe werden hebben we nog een keer de volg oefening gedaan.
De honden die niet aan de beurt waren moesten elk bij een eigen pion van het parcours af liggen. De bazen stonden op 3 meter afstand en degene die aan de volgoefening bezig was liep met de hond tussen de afliggende honden en hun bazen door.
Alle honden bleven liggen