Jaap* schreef:Ik ben blij dat iederéén moeite heeft om uit het bekende denkpatroon te stappen
Je blijft heel erg hangen in "het voedsel als beloning", maar dat is het niet.
ik ben alles behalve een kenner van de conditioneringstheorieen. Maar ik geef toe dat ik te makkelijk versimpel naar een eenvoudige versie van de operante conditioneringstheorie om hem vervolgens op jouw manier van werken toe te passen. Ik ga even beter proberen te begrijpen hoe jij met het geven van voer omgaat.
Hij krijgt het niet in ruil voor geisoleerd gedrag maar hij deelt er in omdat hij deel uitmaakt van "de groep".
Bij jachtspelletjes zou je kunnen zeggen dat het een "beloning" is maar dat is slechts één aspect. Het verstrekken van voer is in essentie puur onvoorspelbaar.Misschien kan ik het met een voorbeeld duidelijker schetsen:
Als Felix snaarstrak en bevend voorstaat op een bijvoorbeeld een duidelijk zichtbare eend, en wij geven hem dan "Vrij!", dan doet hij "vrij". De eend bestaat dan niet meer voor hem en hij scharrelt vrolijk verder.
Of als we de dummy "toevallig" tegenkomen langs een pad ofzo, dan doet hij daar niets mee maar probeert onze aandacht te trekken (let wel, 9 van de 10 keer hoor, want het is ook maar een mens za'k maar zeggen

)
een bepaalde mate van onvoorspelbaarheid verhoudt zich natuurlijk prima met operant conditioneren, maar totale onvoorspelbaarheid niet.
Wel knap hoor, de reactie van Felix, daar niet van

Maar ik vraag me wel af hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Of anders: hoe 'begrijpt 'Felix dit dan ?
Als het ware: de groep gaaat niet jagen, ik hoor bij de groep, de eend interesseert me dus niet meer ?
Ik denk dat de reactie theoretisch wel aan te leren valt, als een 'nee '. Maar dan zou ik het wel een knap staaltje conditioneren noemen, als idd ontspanning en desinteresse ( voor de eend ) volgt.
Ik zou sien af kunnen leiden door haar op de bal ta laten focussen ( door het noemen van haar naam of een fluitje ). Ontspannen zou ze dan niet.
Maar dat zet mij wel aan het denken, en een plausibele verklaring zou heel goed kunnen zijn dat die sociale acceptatie tóch belangrijker is dan de zak met eten
met de inhoud van deze uitspraaak heb ik overigens opzich helemaal geen moeite. Ik geloof dat dit doorgaans zo is. Daarom begrijp ik eerlijk gezegd ook helemaal niet waarom dat geven van voer zo'n cruciale rol speelt in het begrijpen van waar je mee bezig bent. Of waarom het bij uitstek het kenmerk van sociale acceptatie zou moeten zijn.
Maar begrjp ik je nu goed dat Felix als het ware uitstoting vreest als hij achter die eend aangaat ?
( je hebt gelijk, ik blijf erin hangen

)
Kijk, als je thuis de etensbak opruimt, en die niet weer terugzet, dan zie je een hond toch een beetje zo

doen.
En hij gaat best snel begrijpen hoe het dan nú werkt
Het principe is niet jachtgerelateerd, IK gebruik het zo omdat het Felix aanspreekt, maar je kunt er mee doen wat je wilt, zolang het maar niet alleen een beloning is voor geisoleerd gedrag.
die nuancering heb ik al aangebracht, het is idd complexer dan dat, maar toch, we conditioneren, of we willen of niet. Dat is omdat een hond zo leert, en anders niet.
Op de een of andere manier moet dat toch te rijmen zijn met wat je doet ? Lijkt mij