Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

plicht en/of dwang

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

mary1958
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door mary1958 »

Ik val hier zomaar binnen :wink: en ken het werken met de voerdummy dus helemaal niet.
Ik weet wel dat er hier in de buurt bij hondenscholen met voerdummy's gewerkt wordt, maar voorlopig wil ik even op eigen houtje met Fosko verder oefenen.
Hoe kan ik het beste beginnen met een voerdummy? Is daar ergens een instruktie op internet of in boekvorm over? Of moet ik zo simpel mogelijk denken en zo'n dummy gebruiken zoals ik een beloning gebruik? Ik heb even een begin nodig....
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

mary1958 schreef:Ik val hier zomaar binnen :wink: en ken het werken met de voerdummy dus helemaal niet.
Ik weet wel dat er hier in de buurt bij hondenscholen met voerdummy's gewerkt wordt, maar voorlopig wil ik even op eigen houtje met Fosko verder oefenen.
Hoe kan ik het beste beginnen met een voerdummy? Is daar ergens een instruktie op internet of in boekvorm over? Of moet ik zo simpel mogelijk denken en zo'n dummy gebruiken zoals ik een beloning gebruik? Ik heb even een begin nodig....
Hoi Mary :D

Misschien kan je inderdaad het beste beginnen met de voerdummy als beloningsdummy :ok:
Laten zien wat er in zit, dan de rits dicht doen en Fosko de dummy even laten vasthouden, dan weer aan jou af laten geven en hem dan belonen uit de dummy.
Hij mag er een hap brokjes o.i.d. uit nemen en daarna de rits weer sluiten en het geheel herhalen.
Doe dat zeker in het beging altijd aangelijnd!
Zowel buiten als in huis.
Je kunt anders het risico lopen dat Fosko er zelf mee vandoor gaat als hij nog niet heeft begrepen dat jij de hulp bent om die dummy te openen :wink:
-Daarna hem aangelijnd langs de dummy laten lopen en hem laten oppakken en aan jou geven (en weer belonen)
-Daarna kan je een kort tussenapportje gaan doen eventueel eerst nog met een lange lijn aan de halsband.
Dus Fosko zit en wacht, jij loopt een aantal stappen weg, legt de dummy neer, en loopt nog een aantal passen verder.
Dan roep je hem bij je met commando apport.
Dan komt hij al op je toe lopen en heb je dus meer kans dat hij met de dummy gewoon netjes doorloopt naar jou.
-Daarna kan je de dummy als vlak apport over een afstandje laten ophalen.
Als je zeker bent dat hij met die dummy bij jou komt kan je eens gaan verstoppen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mary1958
geregistreerd lid

ranetje schreef:
mary1958 schreef:Ik val hier zomaar binnen :wink: en ken het werken met de voerdummy dus helemaal niet.

Misschien kan je inderdaad het beste beginnen met de voerdummy als beloningsdummy :ok:
Laten zien wat er in zit, dan de rits dicht doen en Fosko de dummy even laten vasthouden, dan weer aan jou af laten geven en hem dan belonen uit de dummy.
Hij mag er een hap brokjes o.i.d. uit nemen en daarna de rits weer sluiten en het geheel herhalen.
Je kunt anders het risico lopen dat Fosko er zelf mee vandoor gaat als hij nog niet heeft begrepen dat jij de hulp bent om die dummy te openen :wink:
-Daarna hem aangelijnd langs de dummy laten lopen en hem laten oppakken en aan jou geven (en weer belonen)
-Daarna kan je een kort tussenapportje gaan doen eventueel eerst nog met een lange lijn aan de halsband.
Dus Fosko zit en wacht, jij loopt een aantal stappen weg, legt de dummy neer, en loopt nog een aantal passen verder.
Dan komt hij al op je toe lopen en heb je dus meer kans dat hij met de dummy gewoon netjes doorloopt naar jou.
Als je zeker bent dat hij met die dummy bij jou komt kan je eens gaan verstoppen.
Hey Nettie, dat is een mooie duidelijke beschrijving om te beginnen. Maar.....
Dus niet leeg laten eten, maar als je de hond eten geeft uit zijn bak, dan haal je die toch ook niet steeds weg. Of ga ik nu 2 dingen door elkaar halen
ranetje
Zeer actief

mary1958 schreef:
ranetje schreef:

Hey Nettie, dat is een mooie duidelijke beschrijving om te beginnen. Maar.....
Dus niet leeg laten eten, maar als je de hond eten geeft uit zijn bak, dan haal je die toch ook niet steeds weg. Of ga ik nu 2 dingen door elkaar halen
Het lijkt me niet hetzelfde.
Die bak staat in huis, daar heeft hij hooguit even voor gewacht (zittend of staand o.i.d.) en dan geef je hem zijn eten. Je laat die bak los.

De dummy laat je niet los.
Hij eet uit je handen letterlijk. :wink:
Je kunt ook steeds een beetje in de dummy doen zodat hij die ineens leeg mag eten. Ik heb beide wel toegepast.
Rana was gretiger als de rits dicht ging voor ze de volgende hap kon nemen. En ze wist dat er weer een kans zou komen.
Misschien ook nog wel hondafhankelijk?

Hoe Jaap dat doet met de voeding voor Felix weet ik eigenlijk niet zeker :denken:
Ik dacht dat Felix een hapje mocht nemen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Felix heeft geen voerbak, die eet alleen uit dummy's.
De dummy's worden nooit helemaal leeggegeten, verder is het puur onvoorspelbaar. De ene keer mag hij (bijna dus) de hele dummy leegeten en de volgende keer blijft het bij een klein hapje :wink:
Zo over de dag heen krijgt hij dan z'n dagelijkse hoeveelheid.

Als je de voerdummy alleen als beloning gebruikt (als de hond dus wel gewoon thuis eet) zou ik er alleen kleine hapjes uit geven. Om practische redenen. Want anders blijf je bezig natuurlijk :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Bedankt voor de aanvulling Jaap :ok:

Nog even een aanvulling op deze zin van mij:
ranetje schreef:Laten zien wat er in zit, dan de rits dicht doen en Fosko de dummy even laten vasthouden, dan weer aan jou af laten geven en hem dan belonen uit de dummy.
Daarmee bedoel ik dus speelsgewijs Fosko stimuleren om de dummy vast te pakken.
Niet dat je hem dwingen om de dummy in zijn bek te nemen :wink:

Maar ik geloof dat Fosko de dummy wel aanpakt als je hem die voor houdt?

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 23 mar 2009 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
mary1958
geregistreerd lid

ranetje schreef:Bedankt voor de aanvulling Jaap :ok:

Nog even een aanvulling op deze zin van mij:
ranetje schreef:Laten zien wat er in zit, dan de rits dicht doen en Fosko de dummy even laten vasthouden, dan weer aan jou af laten geven en hem dan belonen uit de dummy.
Daarmee bedoelis dus speelsgewijs Fosko stimuleren om de dummy vast te pakken.
Niet dat je hem dwingen om de dummy in zijn bek te nemen :wink:

Maar ik geloof dat Fosko de dummy wel aanpakt als je hem die voor houdt?[/quote]

Sinds kort gaat dat idd beter, maar ik heb de hoop dat hij misschien met zo'n voerdummy meer de drive krijgt om langer vast te houden :wink:
Jaap*
Zeer actief

mary1958 schreef:Sinds kort gaat dat idd beter, maar ik heb de hoop dat hij misschien met zo'n voerdummy meer de drive krijgt om langer vast te houden :wink:
Let er ook even op dat je niet te vroeg beloont :wink:
Een apport is pas geslaagd als je het apport in je handen hebt, dus je moet eigenlijk niet ál te enthousiast zijn als de hond nog op de terugweg is :mrgreen:
Fosko zou de eerste hond niet zijn die denkt dat het apporteren halverwege de terugweg is volbracht omdat het baasje steeds "goedzo" :cheer: roept :wink:
En als je zelf rustig blijft geef je de hond ook geen reden om gespannen te raken :wink:
Als je met de voerdummy begint met hele korte afstanden, en hem steeds een hapje geeft als het goed gaat, zal hij het ook snel goed doen als je de afstanden begint op te bouwen :ok:
mary1958
geregistreerd lid

Jaap* schreef:
mary1958 schreef:Sinds kort gaat dat idd beter, maar ik heb de hoop dat hij misschien met zo'n voerdummy meer de drive krijgt om langer vast te houden :wink:
Let er ook even op dat je niet te vroeg beloont :wink:
Een apport is pas geslaagd als je het apport in je handen hebt, dus je moet eigenlijk niet ál te enthousiast zijn als de hond nog op de terugweg is :mrgreen:
Fosko zou de eerste hond niet zijn die denkt dat het apporteren halverwege de terugweg is volbracht omdat het baasje steeds "goedzo" :cheer: roept :wink:
En als je zelf rustig blijft geef je de hond ook geen reden om gespannen te raken :wink:
Als je met de voerdummy begint met hele korte afstanden, en hem steeds een hapje geeft als het goed gaat, zal hij het ook snel goed doen als je de afstanden begint op te bouwen :ok:
Bedankt voor de uitleg en instruktie :ok:
Straks even kijken wat ze hier in het dorp voor voerdummy's hebben en anders bestel ik een Prey
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Nog een vraag Jaap?
Ik zag "jouw dummy's liggen bij Nicky Gootjes in het trainingslokaal.
Ze zijn heel slap eigenlijk.
Verstevig jij die dummy's of apporteert Felix een vrij slap zakje?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Felix is wel gewend aan een slappe zak :mrgreen:
Ik doe er KVV in en meer niet, het is voor ons ook geen dummy in de zin van een trainingsdummy. Het is meer een voerzak dan een dummy, snap je? :wink:
Hoewel we hem wel voor bijvoorbeeld het markeren hebben gebruikt, wat hij dán ineens wél heel goed kon :smile: :ok:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Felix is wel gewend aan een slappe zak :mrgreen:
Ik doe er KVV in en meer niet, het is voor ons ook geen dummy in de zin van een trainingsdummy. Het is meer een voerzak dan een dummy, snap je? :wink:
Hoewel we hem wel voor bijvoorbeeld het markeren hebben gebruikt, wat hij dán ineens wél heel goed kon :smile: :ok:
Goh, hoe zou dat nou komen :mrgreen: :smile2:

Ik vroeg het omdat ik merk dat Rana (en Ita ook een beetje) gaat kauwen/verhappen als een apport slap is en/of licht in gewicht.
En dat heb ik liever niet :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:

Ik vroeg het omdat ik merk dat Rana (en Ita ook een beetje) gaat kauwen/verhappen als een apport slap is en/of licht in gewicht.
Ah, op die fiets. Nee daar heeft hij geen last van. Hij "flappert" eventueel zand er wel altijd even vanaf maar verder niet. Je kunt de dummy ook gewoon helemaal vullen en eventueel bijvullen zodat hij "vol" blijft natuurlijk :idea:
Dan moet je zelf een beetje in de gaten houden hoeveel ze er uit eten maar wordt het nooit een "slappe zak".
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:

Ah, op die fiets. Nee daar heeft hij geen last van. Hij "flappert" eventueel zand er wel altijd even vanaf maar verder niet. Je kunt de dummy ook gewoon helemaal vullen en eventueel bijvullen zodat hij "vol" blijft natuurlijk :idea:
Dan moet je zelf een beetje in de gaten houden hoeveel ze er uit eten maar wordt het nooit een "slappe zak".
:ok:
Ik zal eens kijken hoe ik dat kan oplossen.
Dan neem ik denk ik maar een maatje kleiner :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Inge O schreef:
Jaap* schreef: Het is zéker niet gezegt dat een traditioneel opgevoedde of getrainde hond niet succesvol kan zijn, of geen goede band met z'n baasje kan baasje kan hebben natuurlijk. Maar het is in mijn ogen eerder ondanks dan dankzij :wink:
dit is voor mij duidelijk een stap tever, daar ben ik het pertinent mee oneens. het werken met een voerdummy kan je, zuiver theoretisch gezien, ook reduceren tot een beloning en het niet voeren eruit als een straf. je doet de hond-baas-relatie onrecht als je beweert dat er alleen op deze manier iets waardevols tussen hond en mens kan zijn, óók (en zelfs juist) voor de hond.
sorry dat ik even als spuit elf aanhaak in een overigens heel interessante discussie die al voorbij lijkt te zijn, maar ik wil hier ook proberen mijn visie op te geven.

Want ik denk dat het heel erg naief zou zijn, en ook niet goed, als we de hele theorie van conditionering als leerprincipe van dieren waaronder de mens op de vullishoop van de wetenschap gaan gooien.

Het is niet omdat je niet in termen van straffen en belonen ( op zich natuurlijk al een gigantische simplificatie van de principes van de operante conditioneringstheorie ) denkt, dat je ze ook niet toepast.

Met alle respect met hoe je met Felix bezig bent, en ik geloof echt dat dat een hele goede manier voor jullie beide is, het is wel zo dat hij al zijn voer als beloning krijgt gezien vanuit het perspectief van de conditioneringstheorie.

Ik zeg niet dat dit het enige perpsectief is om er naar te kijken, ik ben geen behaviorist, maar ik vind het wel een legitieme manier van ernaar kijken.

Ik vraag me af of het niet gedeeltelijk te maken heeft met het niveau waarop we praten. Woorden en begrippen als 'samenwerking ' en 'sociale acceptatie ' horen in een ander domein thuis als straffen en belonen. Zo ongeveer als dat je over een geprogrammerde computer in termen van enen en nullen, machinetaal ..... en via allerlei tussenstappen over het programma zelf kunt praten.

Al die manieren van praten zijn gerechtvaardigd en hebben als het ware hun eigen logica, om het zo maar even te zeggen...

Neem b.v. de oude en de nieuwe methode Martin Gauss. Beide zijn gebaseed op de conditioneringstheorie maar streven als het ware een ander type hond en samenwerking tussen hond en baas na ( vrije keus versus dwang, samenwerking versus moeten. )

Dus zoals jij met Felix werkt Jaap, zie ik niet als een radicaal andere manier van werken'. Wel geloof ik dat jullie samenwerking idd intensief is, en een goede invulling geeft aan de behoeften van een jachthond ( want of deze methode voor alle type honden geschikt zou zijn, dat geloof ik nog niet zomaar. )
Laatst gewijzigd door Zoie op 25 mar 2009 07:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Jaap* schreef:
Inge O schreef:
Jaap* schreef:
Inge O schreef:ja, zo begrijp ik het, maar op die manier deelt elke hond tegenwoordig toch mee in het voedsel?
Dat mag ik hopen :mrgreen: :wink:
Maar als er elke avond, hoe dan ook, een dikke bak eten staat te wachten heeft het verder weinig waarde en wordt de hond niet geprikkeld.
In dat licht moet je mijn ondanks/dankzij opmerking ook lezen.
Het besef dat het geen vanzelfsprekendheid is en dat het samenhangt met het gedrag in de groep is van hele grote waarde (vind ik).
Het geeft voldoening, zo vertaal ik het zelf. Net zoals je voldaan kunt zijn na een dag productief werken. Dat werkt stimulerend.
OK, dan begrijp ik het al beter. wat je zegt ben ik wel mee eens, alleen niet met het feit dat elke hond alleen verregaand gestimuleerd zou kunnen worden via het samenwerken omwille van het doel 'voer'.

'de jacht' op zich kan naar mijn idee bij veel honden even motiverend zijn en dan komen we uit bij de huis-, tuin- en keukenspelletjes die voor een hond de jacht vervangen.
Als de jachtspelletjes niet gaan om "echte" prooi (de dagelijkse maaltijd) vervalt de functie zoals ik die bedoel.
Want dan mist het besef van het belang ervan.
Vrijwel elke hond kan denk ik wel gestimuleerd worden door voer, maar of je dat ook wílt? :? . Ik weet van honden met ernstige dominatieproblemen die gedurende twee weken voer weigerden om een punt te maken. Maar uiteindelijk toch kozen voor lijfsbehoud. Het kan diep zitten :(:
ik snap dit toch niet zo goed hoor Jaap. Is het 'jachtspelletje ' schapendrijven, in samenwerking met de herder, niet een enorm bevredigende en de ogen van de BC belangwekkende bezigheid alleen omdat het niet resulteert in het doden en oppeuzelen van een schaap op het eind ? We zijn honden bewust gaan verknippen ( fokken, eerbiediger gezegd ) om dit soort dingen mogelijk te maken. Waarom zou dan alleen een simulatie van een echte jacht met voer, want dat is het natuurlijk, het soort effect kunnen hebben waarop jij doelt ?

Ik snap de logica van deze gedachtegang wel, maar ik geloof er niet in.

Sien zal een balletje apporteren leuker vinden dan een voerdummy, zelfs als daar voesel in zit. Mogelijk zal ze als ze geen voer inhaar bak meer krijgt een voorkeur voor de voerdummy gaan ontwikkelen, maar zodra ze als het ware voldaan is, zal ze het spelletje met het balletje met de baas toch leuker vinden. Denk ik.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Zoie schreef:
Inge O schreef:
Jaap* schreef: Het is zéker niet gezegt dat een traditioneel opgevoedde of getrainde hond niet succesvol kan zijn, of geen goede band met z'n baasje kan baasje kan hebben natuurlijk. Maar het is in mijn ogen eerder ondanks dan dankzij :wink:
dit is voor mij duidelijk een stap tever, daar ben ik het pertinent mee oneens. het werken met een voerdummy kan je, zuiver theoretisch gezien, ook reduceren tot een beloning en het niet voeren eruit als een straf. je doet de hond-baas-relatie onrecht als je beweert dat er alleen op deze manier iets waardevols tussen hond en mens kan zijn, óók (en zelfs juist) voor de hond.
sorry dat ik even als spuit elf aanhaak in een overigens heel interessante discussie die al voorbij lijkt te zijn, maar ik wil hier ook proberen mijn visie op te geven.

Want ik denk dat het heel erg naief zou zijn, en ook niet goed, als we de hele theorie van conditionering als leerprincipe van dieren waaronder de mens op de vullishoop van de wetenschap gaan gooien.
Dat hoeft ook helemaal niet, het is uitermate handig om je hond zaken aan te leren :ok:
Maar in ben er van overtuigt (geraakt) dat veel hardnekkig "probleemgedrag" niet structureel is op te lossen met training op basis van "klassieke" conditionering.

Het is niet omdat je niet in termen van straffen en belonen ( op zich natuurlijk al een gigantische simplificatie van de principes van de operante conditioneringstheorie ) denkt, dat je ze ook niet toepast.

Met alle respect met hoe je met Felix bezig bent, en ik geloof echt dat dat een hele goede manier voor jullie beide is, het is wel zo dat hij al zijn voer als beloning krijgt gezien vanuit het perspectief van de conditioneringstheorie.
Voor mij betekent "beloning" een beloning voor duidelijk geisoleerd gedrag, in jouw redenatie moet je elk privilege dat je je hond geeft benoemen als een beloning :wink:
In mijn patroon is het niets meer dan een privilege. Ik hoop dat je in ieder geval begrijpt wat ik bedoel, even losstaand van of je je er in kunt vinden of niet :wink:

Ik zeg niet dat dit het enige perpsectief is om er naar te kijken, ik ben geen behaviorist, maar ik vind het wel een legitieme manier van ernaar kijken.

Ik vraag me af of het niet gedeeltelijk te maken heeft met het niveau waarop we praten. Woorden en begrippen als 'samenwerking ' en 'sociale acceptatie ' horen in een ander domein thuis als straffen en belonen. Zo ongeveer als dat je over een geprogrammerde computer in termen van enen en nullen, machinetaal ..... en via allerlei tussenstappen over het programma zelf kunt praten.

Al die manieren van praten zijn gerechtvaardigd en hebben als het ware hun eigen logica, om het zo maar even te zeggen...

Neem b.v. de oude en de nieuwe methode Martin Gauss. Beide zijn gebaseed op de conditioneringstheorie maar streven als het ware een ander type hond en samenwerking tussen hond en baas na ( vrije keus versus dwang, samenwerking versus moeten. )

Dus zoals jij met Felix werkt Jaap, zie ik niet als een radicaal andere manier van werken'. Wel geloof ik dat jullie samenwerking idd intensief is, en een goede invulling geeft aan de behoeften van een jachthond ( want of deze methode voor alle type honden geschikt zou zijn, dat geloof ik nog niet zomaar. )
Ik ben blij dat iederéén moeite heeft om uit het bekende denkpatroon te stappen :wink: :mrgreen:
Je blijft heel erg hangen in "het voedsel als beloning", maar dat is het niet.
Hij krijgt het niet in ruil voor geisoleerd gedrag maar hij deelt er in omdat hij deel uitmaakt van "de groep".
Bij jachtspelletjes zou je kunnen zeggen dat het een "beloning" is maar dat is slechts één aspect. Het verstrekken van voer is in essentie puur onvoorspelbaar. Misschien kan ik het met een voorbeeld duidelijker schetsen:
Als Felix snaarstrak en bevend voorstaat op een bijvoorbeeld een duidelijk zichtbare eend, en wij geven hem dan "Vrij!", dan doet hij "vrij". De eend bestaat dan niet meer voor hem en hij scharrelt vrolijk verder.
Of als we de dummy "toevallig" tegenkomen langs een pad ofzo, dan doet hij daar niets mee maar probeert onze aandacht te trekken (let wel, 9 van de 10 keer hoor, want het is ook maar een mens za'k maar zeggen :wink: )
Maar dat zet mij wel aan het denken, en een plausibele verklaring zou heel goed kunnen zijn dat die sociale acceptatie tóch belangrijker is dan de zak met eten :19:
Kijk, als je thuis de etensbak opruimt, en die niet weer terugzet, dan zie je een hond toch een beetje zo :denken: doen.
En hij gaat best snel begrijpen hoe het dan nú werkt :mrgreen:
Het principe is niet jachtgerelateerd, IK gebruik het zo omdat het Felix aanspreekt, maar je kunt er mee doen wat je wilt, zolang het maar niet alleen een beloning is voor geisoleerd gedrag.
Jaap*
Zeer actief

Zoie schreef:
Jaap* schreef:Als de jachtspelletjes niet gaan om "echte" prooi (de dagelijkse maaltijd) vervalt de functie zoals ik die bedoel.
Want dan mist het besef van het belang ervan.
Vrijwel elke hond kan denk ik wel gestimuleerd worden door voer, maar of je dat ook wílt? :? . Ik weet van honden met ernstige dominatieproblemen die gedurende twee weken voer weigerden om een punt te maken. Maar uiteindelijk toch kozen voor lijfsbehoud. Het kan diep zitten :(:
ik snap dit toch niet zo goed hoor Jaap. Is het 'jachtspelletje ' schapendrijven, in samenwerking met de herder, niet een enorm bevredigende en de ogen van de BC belangwekkende bezigheid alleen omdat het niet resulteert in het doden en oppeuzelen van een schaap op het eind ? We zijn honden bewust gaan verknippen ( fokken, eerbiediger gezegd ) om dit soort dingen mogelijk te maken. Waarom zou dan alleen een simulatie van een echte jacht met voer, want dat is het natuurlijk, het soort effect kunnen hebben waarop jij doelt ?

Ik snap de logica van deze gedachtegang wel, maar ik geloof er niet in.

Sien zal een balletje apporteren leuker vinden dan een voerdummy, zelfs als daar voesel in zit. Mogelijk zal ze als ze geen voer inhaar bak meer krijgt een voorkeur voor de voerdummy gaan ontwikkelen, maar zodra ze als het ware voldaan is, zal ze het spelletje met het balletje met de baas toch leuker vinden. Denk ik.
Wederom, de "beloning" is niet het spelletje of de dummy, maar het feit dat de hond onderdeel "mag" uitmaken van de groep. Dat is z'n drijfveer geworden.
Deel uitmaken van de groep betekent immers meedelen in het eten.
Het zit hem echt in de manier waarop je gewend bent te denken :wink:
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Jaap* schreef: Het zit hem echt in de manier waarop je gewend bent te denken :wink:
Gaat het niet juist om de manier waarop een hond denkt? De interpretatie van de mens is juist dat, een interpretatie.
Jaap*
Zeer actief

Zoie schreef:Sien zal een balletje apporteren leuker vinden dan een voerdummy, zelfs als daar voesel in zit. Mogelijk zal ze als ze geen voer inhaar bak meer krijgt een voorkeur voor de voerdummy gaan ontwikkelen, maar zodra ze als het ware voldaan is, zal ze het spelletje met het balletje met de baas toch leuker vinden. Denk ik.
Ze mag het spelletje met de bal best leuker vinden, waarom niet :19:
Felix vind eenden ook veel leuker denk ik.
Maar ze zal, indien goed toegepast, vrij vlot begrijpen dat ze van de bal niet kan leven :wink:
Jaap*
Zeer actief

Joyce schreef:
Jaap* schreef: Het zit hem echt in de manier waarop je gewend bent te denken :wink:
Gaat het niet juist om de manier waarop een hond denkt? De interpretatie van de mens is juist dat, een interpretatie.
Dat is niet wat ik bedoel.
Ik bedoel dat je het concept "beloning in ruil voor duidelijk geisoleerd gedrag" (een kunstje zegmaar) even helemaal overboord moet gooien als je het goed wilt snappen.
"Out of the box" als het ware :mrgreen:
Zoie
Zeer actief

ik denk er even over na :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Jaap* schreef:
Zoie schreef:
Inge O schreef:

Dat hoeft ook helemaal niet, het is uitermate handig om je hond zaken aan te leren :ok:
Maar in ben er van overtuigt (geraakt) dat veel hardnekkig "probleemgedrag" niet structureel is op te lossen met training op basis van "klassieke" conditionering.

Voor mij betekent "beloning" een beloning voor duidelijk geisoleerd gedrag, in jouw redenatie moet je elk privilege dat je je hond geeft benoemen als een beloning :wink:
In mijn patroon is het niets meer dan een privilege. Ik hoop dat je in ieder geval begrijpt wat ik bedoel, even losstaand van of je je er in kunt vinden of niet :wink:

Ik ben blij dat iederéén moeite heeft om uit het bekende denkpatroon te stappen :wink: :mrgreen:
Hij krijgt het niet in ruil voor geisoleerd gedrag maar hij deelt er in omdat hij deel uitmaakt van "de groep".
Bij jachtspelletjes zou je kunnen zeggen dat het een "beloning" is maar dat is slechts één aspect. Het verstrekken van voer is in essentie puur onvoorspelbaar. Misschien kan ik het met een voorbeeld duidelijker schetsen:
Als Felix snaarstrak en bevend voorstaat op een bijvoorbeeld een duidelijk zichtbare eend, en wij geven hem dan "Vrij!", dan doet hij "vrij". De eend bestaat dan niet meer voor hem en hij scharrelt vrolijk verder.
Of als we de dummy "toevallig" tegenkomen langs een pad ofzo, dan doet hij daar niets mee maar probeert onze aandacht te trekken (let wel, 9 van de 10 keer hoor, want het is ook maar een mens za'k maar zeggen :wink: )
Maar dat zet mij wel aan het denken, en een plausibele verklaring zou heel goed kunnen zijn dat die sociale acceptatie tóch belangrijker is dan de zak met eten :19:
Kijk, als je thuis de etensbak opruimt, en die niet weer terugzet, dan zie je een hond toch een beetje zo :denken: doen.
Het principe is niet jachtgerelateerd, IK gebruik het zo omdat het Felix aanspreekt, maar je kunt er mee doen wat je wilt, zolang het maar niet alleen een beloning is voor geisoleerd gedrag.
ik nummer je blauwe stukjes even van 1 tot 3, en behandel 3 in een apart item.

1,

sommig probleemgedrag of als problematisch ervaren gedrag,zeg ik liever, is niet tot volle tevredenheid, op te lossen. Maar als het op te lossen is, dan is dat met hulp van de principes van conditionering en manipulatie van de omgeving op te lossen.

de reden hiervan is dat een dier als een hond alleen door conditionering leert, in tegenstelling tot b.v. de mens.

Ik zeg dit overigens stelliger dan dat ik het geloof. Maar daar komen we in de loop van de discusse dan wel op.

2.

nee, ik zou zeker een privilege geven op zich nog geen geen beloning noemen. B.v. bij de baas op bed mogen slapen, eten krijgen enz.

Mijn uitspraak dat jij al het eten als beloning geeft ( in tegenstelling tot b.v. de brokjes beloner voor goed gedrag, die voor slechts een deel van het voer serieus laat werken ), is mogelijk fout.

Ik ben het met je eens dat een 'beloning ' gegeven wordt voor geisoleerd gedrag, of een keten van geisoleerde gedragingen. Je conditioneert dan operant, en mogelijk doe je dat idd niet ( altijd. )

Voorlopig denk ik dat ik begrijp dat je het geven van een privilege los ziet van conditionering ? Bedoel je dan dat je je er niks van aantrekt, ofdat het er niks mee te maken heeft ?

We moeten namelijk niet vergeten dat we ook klassiek conditoneren ( Pavlov ) als we eten geven, denk b.v aan het tikje tegen de voerbak die bij de hond een emotionele response opwekt.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik ben blij dat iederéén moeite heeft om uit het bekende denkpatroon te stappen :wink: :mrgreen:
ik ben alles behalve een kenner van de conditioneringstheorieen. Maar ik geef toe dat ik te makkelijk versimpel naar een eenvoudige versie van de operante conditioneringstheorie om hem vervolgens op jouw manier van werken toe te passen. Ik ga even beter proberen te begrijpen hoe jij met het geven van voer omgaat.
Bij jachtspelletjes zou je kunnen zeggen dat het een "beloning" is maar dat is slechts één aspect. Het verstrekken van voer is in essentie puur onvoorspelbaar.Misschien kan ik het met een voorbeeld duidelijker schetsen:
een bepaalde mate van onvoorspelbaarheid verhoudt zich natuurlijk prima met operant conditioneren, maar totale onvoorspelbaarheid niet.

Wel knap hoor, de reactie van Felix, daar niet van :wink: Maar ik vraag me wel af hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Of anders: hoe 'begrijpt 'Felix dit dan ?

Als het ware: de groep gaaat niet jagen, ik hoor bij de groep, de eend interesseert me dus niet meer ?

Ik denk dat de reactie theoretisch wel aan te leren valt, als een 'nee '. Maar dan zou ik het wel een knap staaltje conditioneren noemen, als idd ontspanning en desinteresse ( voor de eend ) volgt.

Ik zou sien af kunnen leiden door haar op de bal ta laten focussen ( door het noemen van haar naam of een fluitje ). Ontspannen zou ze dan niet.
met de inhoud van deze uitspraaak heb ik overigens opzich helemaal geen moeite. Ik geloof dat dit doorgaans zo is. Daarom begrijp ik eerlijk gezegd ook helemaal niet waarom dat geven van voer zo'n cruciale rol speelt in het begrijpen van waar je mee bezig bent. Of waarom het bij uitstek het kenmerk van sociale acceptatie zou moeten zijn.

Maar begrjp ik je nu goed dat Felix als het ware uitstoting vreest als hij achter die eend aangaat ?

( je hebt gelijk, ik blijf erin hangen :mrgreen: )
die nuancering heb ik al aangebracht, het is idd complexer dan dat, maar toch, we conditioneren, of we willen of niet. Dat is omdat een hond zo leert, en anders niet.

Op de een of andere manier moet dat toch te rijmen zijn met wat je doet ? Lijkt mij :19:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Jaap* schreef:
Zoie schreef:Sien zal een balletje apporteren leuker vinden dan een voerdummy, zelfs als daar voesel in zit. Mogelijk zal ze als ze geen voer inhaar bak meer krijgt een voorkeur voor de voerdummy gaan ontwikkelen, maar zodra ze als het ware voldaan is, zal ze het spelletje met het balletje met de baas toch leuker vinden. Denk ik.
Ze mag het spelletje met de bal best leuker vinden, waarom niet :19:
Felix vind eenden ook veel leuker denk ik.
Maar ze zal, indien goed toegepast, vrij vlot begrijpen dat ze van de bal niet kan leven :wink:
een hond begrijpt echt niet dat je van voer kan leven.

Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat de hongerprikkel die van de leuk prikkel gaat overstemmen.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Martijn schreef:
Zoie schreef: een hond begrijpt echt niet dat je van voer kan leven.
Leven en dood daar heeft een hond geen weet van.
Maar dat iets van levensbelang is (zoals eten) en hoe je dat kunt verkrijgen en verliezen dat zit al in het lymbisch systeem en dat is, volgens mij, bij een hond niet wezenlijk anders dan bij een mens.
dat zal in dat opzicht idd niet wezenlijk anders zijn, maar toch denk ik dat we in een discussie als deze niet al te gemakkelijk in termen van begrip moeten praten. Ik beodel, ik kan denken, ik werk, want ik heb aan het eind van de maand geld nodig om te kunnen eten. Die tijdspanne kent een hond natuurlijk niet.
Creatief en abstract denken mist een hond inderdaad maar met de operante leerfunctie is, zoals duidelijk is bij onze honden, niets mis.
is ook niks mis mee.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Martijn schreef:
Zoie schreef:
Martijn schreef:
Zoie schreef: een hond begrijpt echt niet dat je van voer kan leven.
Leven en dood daar heeft een hond geen weet van.
Maar dat iets van levensbelang is (zoals eten) en hoe je dat kunt verkrijgen en verliezen dat zit al in het lymbisch systeem en dat is, volgens mij, bij een hond niet wezenlijk anders dan bij een mens.
dat zal in dat opzicht idd niet wezenlijk anders zijn, maar toch denk ik dat we in een discussie als deze niet al te gemakkelijk in termen van begrip moeten praten.
Het gaat niet om begrip maar om motivatie.
Een hond zal niet begrijpen waarom je eten nodig hebt en wat er gebeurt als je het niet hebt maar de motivatie is er net zo goed als wanneer hij dat wel begreep.
Ik bedoel, ik kan denken, ik werk, want ik heb aan het eind van de maand geld nodig om te kunnen eten. Die tijdspanne kent een hond natuurlijk niet.
Maar hij zal wel altijd zorgen dat het systeem waarin hij leeft zo goed mogelijk intact blijft omdat hij instinctief het belang van die niche doorziet.
Dat kun je inzetten als motivatie tot leren. Dat ben ik helemaal met Jaap eens. Onder andere sociale acceptatie inderdaad.

Met Cleo heb ik weinig anders. Die doet niet aan bal of dummie en een koekje uit de hand kan haar soms ook gestolen worden.
Maar ge-oeh en gekroel en samen vrolijk zijn daar doet ze van alles voor.
Omdat dat appelleert aan haar gevoel van samenzijn en ergens bij horen en dat verwijst weer naar de basisbehoeften als veiligheid en haalbaarheid.

Ik denk ook dat de waarde van voer niet voor alle honden hetze;fde is.
Net als bij mensen denk ik dat de ene hond voer heel anders ervaart dan de ander.
Cleo is opgegroeid in een asiel. Dan stel ik me voor dat er op vaste tijden op haast mechanische wijze een bak voer naar binnen wordt geschoven.
Meer dan eten is het niet.
Eva ziet een voertje als bevestigend antwoord op "Ik heb het goed, he? Ik heb het goed, he? Ik heb het goed , he?"
Als ik dan een koekje opgooi en die stuitert van haar neus af gaat ze hem niet eens oprapen. Ze wil gewoon werken, die koek interesseert haar niet.
Dapper was een ziekelijke vreetzak. Die deed alles voor voer.
Jatten als je een halve seconde niet keek, hele tapdansjes of ingewikkelde series van braaf gedrag.
Maar als de koek op was kon je de tering krijgen. :smile:

Ik denk dat dat echt een aangeleerde waarde is die de hond aan eten hecht. De connotaties die het heeft. Liefde, troost, bevestiging. Of inderdaad gewoon lekker maar niet altijd alleen maar dat.
Net zoals bij ons zijn ook voor honden de zaken zelden enkelvoudig.
Denk ook aan de honden die niet meer willen dekken omdat ze denken dat "dat niet hoort" omdat ze het rijden op tantes been afgeleerd hebben gekregen.

Honden hebben de apparatuur in huis om complexe gevoels te hebben.
Ik vind het dus wat vreemd om te doen alsof ze die niet hebben. Die hebben ze wel. Ook bij het werk.
:ok:

goed verwoord, ik kan me hier wel in vinden. Ben benieuwd hoe Jaap dit ziet.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

De waarde van voer is niet voor alle honden hetzelfde omdat het voor de meeste honden net zo vanzelfsprekend is als een droge slaapplek :wink:
Pas als je er voor zorgt dat je die vanzelfsprekendheid aan de orde stelt gaat de hond er over nadenken als het ware.
Ik ben het eens met de stelling dat sociale acceptatie niet rechtstreeks in verband staat met voer, maar dat zit ik de hele tijd al te zeggen :mrgreen:
Een aai kan net zo goed volstaan, maar als je hond hardnekkig ongewenst gedrag vertoont niet. Want dan zou het gedrag niet zo hardnekkig zijn.
Of de waarde van voer aangeleerd is zou ik zo niet durven zeggen, feit is wel dat het voor sommige honden weinig waarde hééft. Maar dat kan net zo goed zijn omdat ze zich er geen zorgen over hoeven maken :wink:
Ja, het is van levensbelang, maar dat is niet relevant want het is er toch altijd, snap je?
Zoie
Zeer actief

ik moet er eens verder over nadenken, Jaap.

Ik moet zeggen dat als je er als het ware op een reductionistische naar naar een hond kijkt, je de neiging krijgt een hond als een verknipt wezen ( ik bedoel dit niet denigrerend ) te zien, met zijn verknipte instincten, waarop je dan voor geisoleerd gedrag wat conditioneringstechnieken los kunt laten.

Ik heb het nu even over de manier van ergens analyserend tegen aan kijken, niet over de dagelijkse blik die je met je hond wisselt.

Vergelijk ik dat met jullie, dan zie je meer een geintegreerd wezen in een sociale groep functioneren. Dingen staan niet opzichzelf, ze beteken iets in de context van het functioneren in de groep die van levensbelang voor de hond is.

Als ik het zo ongeveer goed zeg.

Zelf denk ik dat beide manieren van er tegen aan kijken op de een of andere manier zinnig zijn, en niet perse met elkaar in strijd hoeven zijn.

Maar dat kan ik verder niet onder woorden brengen.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Zoie schreef:Vergelijk ik dat met jullie, dan zie je meer een geintegreerd wezen in een sociale groep functioneren. Dingen staan niet opzichzelf, ze beteken iets in de context van het functioneren in de groep die van levensbelang voor de hond is.

Als ik het zo ongeveer goed zeg.

Zelf denk ik dat beide manieren van er tegen aan kijken op de een of andere manier zinnig zijn, en niet perse met elkaar in strijd hoeven zijn.

Maar dat kan ik verder niet onder woorden brengen.
Zo zeg je het meer dan ongeveer goed :ok: :wink:
Vooral dat dingen niet op zichzelf staan, ik geniet van z'n pogingen om "erbij" te horen en van de glunderkop als hij daarin wordt bevestigt :wink:
Daar is hij voortdurend mee bezig en dat levert hem een nog steeds groeiende vrijheid op. Want we hoeven hem practisch nooit ergens op aan te spreken.
Het is in die zin in strijd met elkaar dat ik voor elk een specifieke functie zie, het aanleren van geisoleerd gedrag als dat wenselijk is (truukjes) en los daarvan de algemene omgang en relatie. De "truukjes" moeten niet de leidraad worden want dan zit je weer in het oude patroon.
Het kan met enig beleid prima samengaan.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”