Hier leven in onze roedel grote en kleine honden door elkaar. Ik heb nog nooit welke hond dan ook opgetild voor andere honden. Ik lijn wel mijn honden aan voor andere honden. Maar dit kan zowel één van de herders zijn als één van de teckels en dat kan zowel voor grote als voor kleine honden zijn.
Het is maar net wat eraan komt en hoe ik de situatie inschat. Gioi is een kaninchen en dus ook in teckel ogen hoort zij tot de kleinste. Door grote honden is ze nog nooit gebeten, helaas wel verschillende malen door een loslopende standaard teckel en 3 jack russels die ook los liepen. Die standaard teckel, loopt los, omdat zij tegen grotere honden niets doet en alleen maar kleinere honden bijt, aangezien die er weinig zijn hoef je dus niet op je hond te letten

Gioi is hiervan de dupe

Helaas heb ik die hond 2 keer niet zien en horen aankomen, dus ingrijpen kon ik ook niet. Die JR zijn met z'n drieën op Gioi gedoken, rede volgens de baas, omdat Gioi zo klein is

Maar hierdoor is Gioi wel verschrikkelijk gaan blaffen tegen vreemde honden en zij loopt dus bij vreemde honden altijd aan de lijn. Honden die ze kent groot of klein is geen probleem en speelt ze ook mee.
Dus ik ga echt geen confrontatie aan met vreemde honden als het om de teckels gaat, klein of groot. Als het wel goed gaat kom ik er ook snel genoeg achter en mogen ze gewoon spelen.
Maar ook de grote honden mogen alleen spelen, als ik vind dat het veilig is. Ik bepaal wanneer en met wie ze spelen, zo probeer ik problemen altijd voor te blijven.
Miep onze DH is trouwens ook verschillende keren gebeten door loslopende kleine hondjes, ja ik weet wel dat die honden (ze wonen bij mij in de wijk) alles aanvliegen wat ze tegenkomen en nooit aan de lijn lopen, want het zijn leuke kleine hondjes. Maar Miep durf ik daardoor ook niet snel bij vreemde honden meer te laten. Als je al een paar maal bij de DA geweest ben, omdat je aangevallen wordt, dan is aanval de beste verdediging in haar ogen (alhoewel we met veel tijd en geduld een heel eind gekomen zijn om dat eruit te krijgen, maar 100% vertrouwen doe ik haar niet als ik de hond niet ken). Dus het zijn niet altijd de grote honden die de kleine honden bijten