Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aussie eigenaren, verzamel je hier!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

_Do_
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
Aantal honden: 3
Contacteer:

Aussie eigenaren, verzamel je hier!

Ongelezen bericht door _Do_ »

Mij leek het leuk om een topic te openen voor aussie eigenaren om ervaringen te delen.

Ik zal dan ook maar beginnen.

Ik ben sinds 1,5 helemaal weg van de aussie en heb sinds dien ook 1.

Blizz is een teefje van 1,5. Wij drijven en hebben vandaag onze eerste behendigheids les gehad. Wel eens in t bos geoefend, maar nooit echt les gehad.

Ik ben nu al aan het plannen om een 2e aussie te nemen. Misschien zelfs een uit usa te halen.

Dit is Blizz aan het werk:
Afbeelding
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

Ik heb sinds kort een mini aussie, dus de kleinere uitvoering. We hebben haar uit de VS gehaald.
Nikita zit nu nog in de jonge hondengroep, maar het is de bedoeling om straks met haar behendigheid te gaan doen en doggydance.

Hier een foto van onze dame, de achtergrond is niet het handigst gekozen, maar hier lag en zat ze even stil :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik krijg in het voorjaar als alles goed gaat een Aussie uit werklijnen. Teef moet nog gedekt worden :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Re: Aussie eigenaren, verzamel je hier!

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

_Do_ schreef:Misschien zelfs een uit usa te halen.
Van Imagineer toevallig? Dat heb ik nog serieus overwogen, maar het is toch gelukt eentje in Europa te vinden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
_Do_
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
_Do_ schreef:Misschien zelfs een uit usa te halen.
Van Imagineer toevallig? Dat heb ik nog serieus overwogen, maar het is toch gelukt eentje in Europa te vinden.
Nee, van Imagineer zijn er al een aantal in NL, ik wil er een waarvan de lijn nog niet of amper voor komt in NL.

Anders is het geen meerwaarde om er een uit USA te halen.

Welke fokker krijg jij een hond van?

Groetjes
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
_Do_
Zeer actief
Contacteer:

Dit is mijn monster.

Afbeelding
Nu 1,5 jaar oud.

Deze vrijdag gaan we weer werken. Gaat best goed. Drijven sinds ze 7 mnd is. Zondag onze 2e behendigheidsles. Ging zo goed dat we gelijk een niveau hoger mochten. Het is voor ons alleen nog maar bezigheidstherapie, aangezien het drijven niet wekelijks kan ivm de afstand. Dus probeer om de week te drijven.

Afbeelding
Aan t werk

Voor de liefhebber, http://picasaweb.google.nl/BizzyBlizzar ... dendagASCN#
Foto´s van het nest en als je naar begin pagina gaat ook van de winner show dit jaar.

Blizz komt uit een show lijn en we waren haar broertje aan moedigen. Beste van tussenklasse geworden en bijna reserve beste reu...
_Do_
Zeer actief
Contacteer:

Tibby schreef:Ik heb sinds kort een mini aussie, dus de kleinere uitvoering. We hebben haar uit de VS gehaald.
Nikita zit nu nog in de jonge hondengroep, maar het is de bedoeling om straks met haar behendigheid te gaan doen en doggydance.
Hoe groot zijn deze dan? Zijn deze gefokt door kleine aussies te gebruiken?
Zeker het zelfde karakter?
Ze is erg mooi, jmmr idd van de achtergrond.
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

_Do_ schreef:
Tibby schreef:Ik heb sinds kort een mini aussie, dus de kleinere uitvoering. We hebben haar uit de VS gehaald.
Hoe groot zijn deze dan? Zijn deze gefokt door kleine aussies te gebruiken?
Zeker het zelfde karakter?
Ze is erg mooi, jmmr idd van de achtergrond.
De maat van de mini's zijn tussen de 35 en 45 cm. Nikita van ons is 42 cm. Er komen zeker nieuwe foto's hoor, maar zo'n spring in het veld die steeds naar mij toe kom als ik de camera pak, is niet makkelijk op de foto te zetten in je eentje.
Qua karakter en rasbeschrijving zit niet echt verschil. Het enigste verschil is het formaat.

Hier trouwens de historie van de mini aussie, overgenomen van de MASCA (RV in de VS) Ze hebben dezelfde historie als de 'standaard' aussie.
History of the Miniature Australian Shepherd
Origin
Certain early ancestors of today’s Australian Shepherd may have migrated with Basque shepherds from continental Europe directly to North America. The blue merle color phase is still present in the modern Berger des Pyréneés. The breed may have acquired its name via Australia where the Basques are known to have accumulated larger flocks of sheep. By whatever path, Aussies had arrived in the United States by the late 19th century where the dogs’ qualities became recognized by local ranchers, who used the dogs to work cattle, sheep and other livestock.

Working ability was the paramount consideration during the early years, rather than any particular conformation but a distinct breed of moderate coat and size, superb herding instinct and often of unusual blue merle coloring emerged, still bearing a marked resemblance to Pyrenean ancestors, although undoubtedly influenced by various British and American working breeds, such as the Scotch Collie, Border Collie and English Shepherd. The "little blue dogs" were soon highly esteemed on ranches and farms throughout western America.

Jay Sisler popularized the Aussie with the American public through his trick dog acts performed at rodeos throughout the United States during the 1950’s and 1960’s. His dogs also appeared in movies and several figure prominently in the pedigrees of the modern Australian Shepherd.

The Aussie is a relative newcomer to purebred registries, only being formally recorded since 1957. The first organization to register the Australian Shepherd was the National Stock Dog Registry (AKA International English Shepherd Registry). The Australian Shepherd Club of America (ASCA) established recording services in 1971, taking over a majority of Aussie registrations. ASCA adopted a unified breed standard in 1977.

A Small Australian Shepherd
During the 1960’s, a Californian Australian Shepherd enthusiast acquired several small working Aussies from the rodeo circuit. Intrigued by their compact size, she worked with a veterinarian to develop a breeding program in order to preserve the trait, which quickly resulted in litters producing both dogs only 13 to 14 inches tall as well as larger Australian Shepherds. The smaller dogs eventually became known as "miniature" Australian Shepherds.

The mini Aussie soon attracted the attention of experienced Australian Shepherd breeders and eager newcomers. Lines were researched and educated breeding to full-size Aussies was and is strongly encouraged to diversify the gene pool and improve conformation and type of the mini Aussies. Herding instinct, intelligence and drive were preserved and many mini Aussies continue to work a variety of livestock today.

Characteristics

The mini Aussie is exactly as its name implies: a small Australian Shepherd with the Aussie’s attentive, energetic temperament, high intelligence and reserve, but never shyness, towards strangers. But while the height of the Aussie varies from 18 to 23 inches, the height of the mini Aussie ranges from 14 to 18 inches with a corresponding weight of approximately 20 to 40 pounds.

The Miniature Australian Shepherd’s eager attitude means that working with the mini Aussie is a joy, but their intelligence means that obedience training is highly recommended. The ownership of any dog, especially one of an intelligent breed, should not be taken lightly. Because the Aussie was developed both to herd and guard the flock, the mini Aussies are entirely devoted to their family and make excellent watch dogs and companions. As with all breeds, early socialization is of the utmost importance.

The Early Days of Recognition
The first registry to accept the Miniature Australian Shepherd was the National Stock Dog Registry (NSDR): the same to first recognize the Australian Shepherd. Cordova’s Spike, a 15 inch blue merle male, was the first mini Aussie to be registered. Acceptance was next achieved with the now defunct Rare Breed Kennel Club (RBKC) in the 1980’s. Croswhite's Miss Kitty Fox, a blue merle NSDR registered bitch of true Aussie type, secured the first Miniature Australian Shepherd championship.

After the RBKC folded in the early 1990’s, the mini Aussie gained acceptance with the American Rare Breed Association (ARBA). Unfortunately, ARBA regulations stipulated that in order for a breed to qualify for Group and Best in Show competition, it could not have a name associated with an AKC breed. So in 1993, when the Australian Shepherd was granted full show privileges in the AKC’s Herding Group, one group of mini Aussie enthusiasts opted to change the mini Aussie’s name, a move which caused great confusion in the dog world and for the general public and eventually led to the development of a separate and distinct breed from the Australian Shepherd called the North American Shepherd.

Dissatisfied with the limited show schedule offered by any one club, enthusiasts attempted to secure wider recognition. However, it soon became apparent that acceptance could not be gained under the new name because it implied a new breed. In actuality, the mini Aussie remained a size variety of the Australian Shepherd, with a continuous genepool, and not a separate breed. Those concerned with maintaining Australian Shepherd heritage, instinct, temperament and type, and interested in pursuing further recognition formed a Miniature Australian Shepherd parent club in order to attain these goals.
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
Blaze
nieuw lid

Ongelezen bericht door Blaze »

Ja!! meld zich!!

Dit is onze Blaze en hij is een Australien Shepperd reu van een jaar of 8 en al een aantal jaar lid van ons gezin.

Afbeelding

Blaze heb ik zo'n 3 jaar terug overgenomen van iemand en ben daar nog steeds blij mee. Tot voor kort hielp Blaze mij op onze paardenfokkerij en daar kwam zijn natuurlijke drijfdrang soms goed van pas, zeker met het omweiden van paarden , of als een veulentje wat te ver van de moeder wegliep. Sinds kort zijn we verhuisd en mag Blaze het wat rustiger aan doen als huishond en zijn baasje uitlaten! :wink:
_Do_
Zeer actief
Contacteer:

Hij is heel mooi!

Wij drijven ook. Ga zo weer heen. Is wel in friesland, voor mij een uurtje, maar weet dat er ook mensen ook uit Belgie naar toe komen om te trainen.

Heb je ook wedstrijden met m gelopen, of alleen puur uit hobby drijven?
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Ik vind het prachthonden! Vooral de red merle :mrgreen: Maar helaas zou dat hier niet zo goed gaan met mijn andere hond denk ik, 2 van die stuiterballen, nog even niet :N:
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
_Do_
Zeer actief
Contacteer:

TvanEmst schreef:Ik vind het prachthonden! Vooral de red merle :mrgreen: Maar helaas zou dat hier niet zo goed gaan met mijn andere hond denk ik, 2 van die stuiterballen, nog even niet :N:
Of ze fokken elkaar op, op ze geven elkaar beweging. Dat is moeilijk te voorspellen.

Ik neem er ook pas een bij als de ander verder is. Die is nu bijna 2, maar nog een hoop te trainen...
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Vrienden van mij hebben zich pas ingeschreven voor een Australian Kelpie (weet niet of die ook onder de Aussie's vallen waar jij op doelt :denken: :wink: ). Bij de kennel Ululru! Ik vind het leuke honden, je hebt er vast veel plezier van!
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

-Gaby- schreef:Vrienden van mij hebben zich pas ingeschreven voor een Australian Kelpie (weet niet of die ook onder de Aussie's vallen waar jij op doelt :denken: :wink: ). Bij de kennel Ululru! Ik vind het leuke honden, je hebt er vast veel plezier van!
Ha, een pup van Arjan.
Kelpies en Cattledogs vallen niet onder de Aussies zoals die hier bedoeld worden. Terwijl de ACD en K toch echt Australische rassen zijn en de Australian Shepherd een Amerikaan.

Maar hier ook een Aussie!
Ik heb haar als herplaatser gekocht toen ze ruim 2 jaar was. Ze is inmiddels ruim 12 en nog fit als een hoentje. Al hoort ze niet zoveel meer en is ze niet meer actief in de sport, ze is nog steeds de roedelleidster in huis.

En nu, 5 minuten geleden, heeft een vriendin van me haar Aussie pup gebracht die een nachtje blijft slapen. Gezellig!
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
_Do_
Zeer actief
Contacteer:

Drijver schreef:
-Gaby- schreef:Vrienden van mij hebben zich pas ingeschreven voor een Australian Kelpie (weet niet of die ook onder de Aussie's vallen waar jij op doelt :denken: :wink: ). Bij de kennel Ululru! Ik vind het leuke honden, je hebt er vast veel plezier van!
Ha, een pup van Arjan.
Kelpies en Cattledogs vallen niet onder de Aussies zoals die hier bedoeld worden. Terwijl de ACD en K toch echt Australische rassen zijn en de Australian Shepherd een Amerikaan.

Maar hier ook een Aussie!
Ik heb haar als herplaatser gekocht toen ze ruim 2 jaar was. Ze is inmiddels ruim 12 en nog fit als een hoentje. Al hoort ze niet zoveel meer en is ze niet meer actief in de sport, ze is nog steeds de roedelleidster in huis.

En nu, 5 minuten geleden, heeft een vriendin van me haar Aussie pup gebracht die een nachtje blijft slapen. Gezellig!
Wat leuk!

Een australian shepherd is idd ene amerikaan... Er is twijfel geweest om de naam aan te passen, maar omdat iedereen hem kent als australian shepherd is het nooit gebeurt.
Drijver
Zeer actief

De pup die ik nu te logeren heb komt trouwens ook van Clan Miphydes.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
_Do_
Zeer actief
Contacteer:

Drijver schreef:De pup die ik nu te logeren heb komt trouwens ook van Clan Miphydes.
Dan is het zeker een pup van So-Lei x Jaigo?

Dit is mijn eerste aussie, maar mijn volgende komt 100% zeker uit een werklijn. hebben toch meer drijf en inzicht voor het vee.
Drijver
Zeer actief

_Do_ schreef:
Drijver schreef:De pup die ik nu te logeren heb komt trouwens ook van Clan Miphydes.
Ja klopt, de kleine Nanook.
_Do_
Zeer actief
Contacteer:

Drijver schreef:
_Do_ schreef:
En doet ze het goed? Word zeker al groot?
Drijver
Zeer actief

_Do_ schreef:
Drijver schreef:
_Do_ schreef:
En doet ze het goed? Word zeker al groot?
Ze loopt hier tussen de Cattledogs en het interesseert haar geen zier, alsof ze hier al jaren komt :mrgreen:
Verder is ze vrij flegmatiek maar wel mens gericht, dus ik krijg makkelijk contact met haar. Lekker hondje is het.
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

In welke kleurtjes heb je ze allemaal? (wat een oppervlakkige vraag :N: :mrgreen: ).
Afbeelding
Drijver
Zeer actief

Paddle schreef:In welke kleurtjes heb je ze allemaal? (wat een oppervlakkige vraag :N: :mrgreen: ).
Nee hoor, niet oppervlakkig :mrgreen:
Blue merle met wit en tan, blue merle zonder wit met tan, blue merle met wit zonder tan, black tri, black bi, black.
Red merle met wit en tan, red merle zonder wit met tan, red merle met wit zonder tan, red tri, red bi, red.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Een vraagje.
De Australian Cattle Dog is echt een hond om iets mee te gaan doen, een werker.
Zijn er ook lijnen die dit niet hebben? Of doe je een hond dan écht te kort?
Drijver
Zeer actief

Daisy@ schreef:Een vraagje.
De Australian Cattle Dog is echt een hond om iets mee te gaan doen, een werker.
Zijn er ook lijnen die dit niet hebben? Of doe je een hond dan écht te kort?
Er zijn honden die bijvoorbeeld het drijven niet meer zo in zich hebben. Maar dan nog kun je niet over lijnen spreken denk ik, het is per hond. De ACD's in Europa zijn over het algemeen wel iets minder werklustig dan die, die in Australië echt voor het vee worden gebruikt. Maar daar hebben ze dan ook echt die functie. En zit er daar een minder werklustig type tussen, dan gaat die snel hemelen, want die kunnen ze daar gewoon niet gebruiken.
Toch blijft een ACD een hond waar je iets mee moet doen, anders doe je idd je hond tekort en merk je dat aan zijn gedrag. Hij wordt onhandelbaar en gaat je interieur verbouwen :wink: . Behendigheid, frisbee etc. zijn zeer zeker leuke alternatieven voor een ACD. Maar blijf het verrassend maken, dat hebben ze nodig. Ze moeten hun hersens gebruiken.
Als je dus van tevoren weet dat je vaak niet de tijd of de fut hebt om de hond te laten "werken" zou je voor een ander ras moeten kiezen. Anders doe je de hond zeer zeker te kort.

De eigenaar kiest voor zo'n hond en zal hem moeten geven wat hij verdiend. Helaas kan de hond niet zelf zijn eigenaar uitzoeken...
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ben ik met je eens hoor! :ok:
Daarom ook mijn vraag. Ik vind ze echt ontzettend mooi, maar met mooi alleen ben je er niet hé. :wink:

En ik heb plannen om met een ander ras iets te gaan doen in de toekomst. We zijn aan het rondkijken wat een leuk ras is voor erbij. En dat zal dan gewoon een gezellige huishond worden. (wel natuurlijk lopen op z'n tijd)
Dus nee, dit ras is daar dan absoluut niet voor geschikt begrijp ik.
Want het laatste wat wij willen is een hond tekort doen! Dat verdient een hond niet.
Drijver
Zeer actief

Daisy@ schreef:Ben ik met je eens hoor! :ok:
Daarom ook mijn vraag. Ik vind ze echt ontzettend mooi, maar met mooi alleen ben je er niet hé. :wink:

En ik heb plannen om met een ander ras iets te gaan doen in de toekomst. We zijn aan het rondkijken wat een leuk ras is voor erbij. En dat zal dan gewoon een gezellige huishond worden. (wel natuurlijk lopen op z'n tijd)
Dus nee, dit ras is daar dan absoluut niet voor geschikt begrijp ik.
Want het laatste wat wij willen is een hond tekort doen! Dat verdient een hond niet.
Waren er maar meer mensen zo verstandig als jij :ok: .
Want idd: met alleen maar mooi ben je er niet.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”