Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rottweiler versus Boerboel
Moderator: moderatorteam
- Patrol
- Zeer actief
Rottweiler versus Boerboel
In onze zoektocht naar een pup moeten we nog 'even' het gewenste ras vaststellen..... :N:
De rottweiler is all-time favorit, een Cane Corso wordt het niet weer, maar ik ben lichtelijk gevallen voor een Boerboel.
Kan iemand mij vertellen wat de overeenkomsten en verschillen zijn als ik de twee in karakter tegen over elkaar plaats?
De rottweiler is all-time favorit, een Cane Corso wordt het niet weer, maar ik ben lichtelijk gevallen voor een Boerboel.
Kan iemand mij vertellen wat de overeenkomsten en verschillen zijn als ik de twee in karakter tegen over elkaar plaats?

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Precies!Nanna schreef:Ik zou evenementen bezoeken die speciaal voor het ras gehouden worden. Leerzaam én leuk. Veel honden in levende lijve zien en veel met fokkers en eigenaars praten.
En dan gewoon je hart volgen.
Wij hebben boerboels en tot voor kort ook nog een rottweiler die we eerder meerdere hadden. En eerlijk gezegd kan ik niet benoemen wat het verschil nu precies is, maar dat het anders is dat zeker wel. Ik zeg wel eens "alles is groter": de hond, het hart, de slimmigheid maar vooral de vriendschap.
Tis dat je niet echt in de buurt woont, maar welkom ben je zeker. Ga anders eens kijken bij Ivette van Rooiwijn Boerboele dat is in Groningen. Ze zal je zeker graag ontvangen.
- Patrol
- Zeer actief
Oh maar als jij ook rottweilers gehad hebt kun jij toch wel een kleine vergelijking maken .....
Ben ik 'ervaren' genoeg als ik twee rottweilers heb opgevoed? Hoe gaan de reuen om met andere reuen?
En natuurlijk ga ik rondkijken voordat we ergens aan beginnen. Ik zal dat er volgende week een Boerboel-wandeling is......
in Belgie 
Ben ik 'ervaren' genoeg als ik twee rottweilers heb opgevoed? Hoe gaan de reuen om met andere reuen?
En natuurlijk ga ik rondkijken voordat we ergens aan beginnen. Ik zal dat er volgende week een Boerboel-wandeling is......

-
Tulp
- Zeer actief
Tis gewoon andersPatrol schreef:Oh maar als jij ook rottweilers gehad hebt kun jij toch wel een kleine vergelijking maken .....![]()
Als je dat consequent gedaan hebt en je had ze goed onder appèl welPatrol schreef: Ben ik 'ervaren' genoeg als ik twee rottweilers heb opgevoed?
Niet :N:Patrol schreef:Hoe gaan de reuen om met andere reuen?
Meestal organiseert Ivette in Groningen rond Koninginnedag wat, maar heb er nu nog niets over gehoord.Patrol schreef: En natuurlijk ga ik rondkijken voordat we ergens aan beginnen. Ik zal dat er volgende week een Boerboel-wandeling is......in Belgie
-
Leane
-
laeken
- Zeer actief
Zelf zou ik voor de rottweiler gaan. Daar kan je wat mee als je met je hond wil werken. Als je niet echt voor de boerboel bent gevallen op basis van het karakter dan zou ik zelf niet aan dit ras beginnen. Ik weet niet of je een erf hebt waar je de hond veilig kan laten lopen?
Ik vind dat de boerboel te divers is. De ene is heel erg lief en gedraagt zich als een uit de kluiten gewassen bullmastif en de andere is een totaal onverdraagzame waakhond waar niets of niemand bij kan komen.
Met een rottweiler kun je werken en die kan je vrij goed naar je hand zetten en in je leven passen. Ik denk dat je voor een boerboel een deel van je leven moet aanpassen en als dat niet al geschikt is zoals het gaat dan zou ik er niet snel aan beginnen. Woon je heerlijk buiten en staat boswandelen en heel veel bezoek ontvangen op de laatste plaats dan kun je best een boerboel nemen. Of hij waaks en moeilijk wordt weet je toch pas na 2,5 jaar ongeveer.
Verder vind ik dat erg veel boerboelen slechte gezondheid hebben. Best wel veel HD en anders wel zaken waardoor ze soms al met 5-6 jaar helemaal op zijn. Dat vind ik eng en lijken op doggen. Heb je mazzel wordt hij 10, heb je pech dan haalt hij de 4 jaar niet. Bij rottweilers zie ik er toch wel heel veel van boven de 10 jaar en dat zou voor mij ook meewegen.
Ik vind dat de boerboel te divers is. De ene is heel erg lief en gedraagt zich als een uit de kluiten gewassen bullmastif en de andere is een totaal onverdraagzame waakhond waar niets of niemand bij kan komen.
Met een rottweiler kun je werken en die kan je vrij goed naar je hand zetten en in je leven passen. Ik denk dat je voor een boerboel een deel van je leven moet aanpassen en als dat niet al geschikt is zoals het gaat dan zou ik er niet snel aan beginnen. Woon je heerlijk buiten en staat boswandelen en heel veel bezoek ontvangen op de laatste plaats dan kun je best een boerboel nemen. Of hij waaks en moeilijk wordt weet je toch pas na 2,5 jaar ongeveer.
Verder vind ik dat erg veel boerboelen slechte gezondheid hebben. Best wel veel HD en anders wel zaken waardoor ze soms al met 5-6 jaar helemaal op zijn. Dat vind ik eng en lijken op doggen. Heb je mazzel wordt hij 10, heb je pech dan haalt hij de 4 jaar niet. Bij rottweilers zie ik er toch wel heel veel van boven de 10 jaar en dat zou voor mij ook meewegen.
-
Leane
- Moos
- Zeer actief
-
Leane
-
Tulp
- Zeer actief
Ik ben het grotendeels wel met je verhaal eens, zeker een boerboel moet een bewuste keuze zijn.MARC_S schreef:Zelf zou ik voor de rottweiler gaan. Daar kan je wat mee als je met je hond wil werken. Als je niet echt voor de boerboel bent gevallen op basis van het karakter dan zou ik zelf niet aan dit ras beginnen. Ik weet niet of je een erf hebt waar je de hond veilig kan laten lopen?
Alleen het stukje dat je pas met 2,5jr weet of hij moeilijk is niet, dat "switch" gedoe is een fabeltje.
Ook die slechte gezondheid niet, zeker in vergelijking met andere grote zware rassen (zoals de rottweiler) scoort hij zeker niet slechter.
Logisch dat je meer rottweilers dan boerboelen van boven de 10 ziet........ de boerboel is krap 15 jaar in Nederland.
En voor elke boerboel lopen er 50 rottweilers rond, dus dat vergelijk kun je niet maken.
Ik ontvang overigens dagelijks bezoek hoor
-
laeken
- Zeer actief
Is dat van die switch echt een fabeltje? Ik kan het nl zo onderbouwen en al mijn honden hebben die switch wel doorgemaakt. Mijn vorige hond was echt niet waaks voor ze 2 was en een echte allemansvriend. Ineens kon er dus echt niemand meer binnenkomen want ze beet dan gewoon :N: Ook de berner, idem. Als jonge hond heel open en lief en na 2 jaar zeer eenkennig en absoluut een heftige waker. Een onvolwassen hond is nooit dominant bv. Als hij dan volwassen is kan dat toch wel ineens omslaan denk ik.Tulp schreef:Ik ben het grotendeels wel met je verhaal eens, zeker een boerboel moet een bewuste keuze zijn.MARC_S schreef:Zelf zou ik voor de rottweiler gaan. Daar kan je wat mee als je met je hond wil werken. Als je niet echt voor de boerboel bent gevallen op basis van het karakter dan zou ik zelf niet aan dit ras beginnen. Ik weet niet of je een erf hebt waar je de hond veilig kan laten lopen?
Alleen het stukje dat je pas met 2,5jr weet of hij moeilijk is niet, dat "switch" gedoe is een fabeltje.
Ook die slechte gezondheid niet, zeker in vergelijking met andere grote zware rassen (zoals de rottweiler) scoort hij zeker niet slechter.
Logisch dat je meer rottweilers dan boerboelen van boven de 10 ziet........ de boerboel is krap 15 jaar in Nederland.
En voor elke boerboel lopen er 50 rottweilers rond, dus dat vergelijk kun je niet maken.
Ik ontvang overigens dagelijks bezoek hoor
Maar je zegt dus in feite dat een sociale niet waakse boerboelpup dat ook gewoon niet wordt? Dat vind ik wel een beetje vreemd hoor want dat geldt zeker niet voor veel andere rassen.
Eva was vanaf dag 1 vreselijk waaks. Dus met 8 weken stormde ze al grommend naar de deur. Dat heb ik echter nog nooit eerder meegemaakt met een hond. Het rare is dat Eva makkelijker wordt ipv moeilijker. Dat was bij al mijn andere honden andersom wat waken en dominant gedrag naar honden betreft
-
Tulp
- Zeer actief
Praat je over boerboels?MARC_S schreef: Is dat van die switch echt een fabeltje? Ik kan het nl zo onderbouwen en al mijn honden hebben die switch wel doorgemaakt. Mijn vorige hond was echt niet waaks voor ze 2 was en een echte allemansvriend. Ineens kon er dus echt niemand meer binnenkomen want ze beet dan gewoon :N: Ook de berner, idem. Als jonge hond heel open en lief en na 2 jaar zeer eenkennig en absoluut een heftige waker. Een onvolwassen hond is nooit dominant bv. Als hij dan volwassen is kan dat toch wel ineens omslaan denk ik.
Natuurlijk komt een waakinstinct pas later, maar dat is dan toch niet anders als bij andere rassen?
Ze gaan allemaal waken, maar dat wil niet zeggen dat het niet beheersbaar blijft en dat alles en iedereen die vreemd is opgegeten wordtMARC_S schreef: Maar je zegt dus in feite dat een sociale niet waakse boerboelpup dat ook gewoon niet wordt? Dat vind ik wel een beetje vreemd hoor want dat geldt zeker niet voor veel andere rassen.![]()
Een hele drukke en dominante pup wordt meestal rustiger, zeker de boerboel omdat deze veel consequenter aangepakt wordt in de eerste maanden.MARC_S schreef: Eva was vanaf dag 1 vreselijk waaks. Dus met 8 weken stormde ze al grommend naar de deur. Dat heb ik echter nog nooit eerder meegemaakt met een hond. Het rare is dat Eva makkelijker wordt ipv moeilijker. Dat was bij al mijn andere honden andersom wat waken en dominant gedrag naar honden betreft
- Patrol
- Zeer actief
Iedereen bedankt voor de zinnige input!
Inmiddels heb ik al wel besloten dat het géén boerboel wordt en wél een rottweiler. En waarom?? twee redenen: 1) bekend en past goed bij ons en wat we willen. 2) vriendlief is minder consequent en 'met honden bezig' dan ik en dus denk ik dat een boerboel een maatje te groot voor ons kan worden.
En nu op zoek naar een rottweiler-fokker.... :N:
Inmiddels heb ik al wel besloten dat het géén boerboel wordt en wél een rottweiler. En waarom?? twee redenen: 1) bekend en past goed bij ons en wat we willen. 2) vriendlief is minder consequent en 'met honden bezig' dan ik en dus denk ik dat een boerboel een maatje te groot voor ons kan worden.
En nu op zoek naar een rottweiler-fokker.... :N: