dat is toch totaal niet te vergelijken... hier hoeven ze niet supersnel terug te komen maar komen moet wel... doen ze dat niet hebben ze idd. wel een probleem... Verder hebben ze geen commondo's maar hier en af moeten ze zonder morren direct opvolgen.Frenk schreef:Precies, ik denk dat iedereen hier wel erg gek zou staan te kijken als ik Frenk een TT om zou hangen omdat hij te langzaam komt...Zoek stok! schreef:En waar hebben we het over, bij de baas komen. Basisgehoorzaamheid dus. Als je daar al een TT voor aan de staart moet binden. Iedere beginnende hondenforummer zou het hele forum tegen zich krijgen als hij vertelde dat z'n Golden een TT aan de staart heeft om sneller te komen als hij roept in losloopgebied. Maar bij een Mechelaar in 'wedstrijdhanden' knikken de africhters ja en amen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
oproepen sneller laten komen
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
O ja sorry het woord ligt gevoelig. Een prikkeltje dat eigenlijk heel fijn voeltmalinois schreef:een stroomstoot tuurlijk daar gaan we weer... hij staat ook direct op standje 127 Linda....Zoek stok! schreef:Hierkomen is toch appeldeel? Ik kan me goed voorstellen dat je een hond zo over de flip helpt met bijten dat die minder controleerbaar wordt. Maar ik lees hier steeds over het gebruik van de TT in het appelgedeelte.crutz schreef:1 van mijn pupkopers werkt op het moment nog 100% op beloning en met de clicker, alleen is zich nu volgens mij ook aan het realiseren dat het bij agility, dogdance en het appel in het KNPV deel prima werkt alleen dat ze op het moment dat er meer over de driften gewerkt wordt toch naar een andere oplossing zal moeten....ze is er nog niet uit hoe dat op te gaan lossen, het hondje is ook pas 7,5 mnd, ze heeft dus nog alle tijd....
En over de TT aan de staart. Ik word er echt gewoon misselijk van dat mensen dit een dier aandoen. Een stroomstoot op de staart waardoor de hond gaat rennen en dan belonen. Ik zou denken dat dit in een levensbedreigende situatie gebruikt wordt...maar nee hoor het is om meer puntjes te scoren op een wedstrijd.
En waar hebben we het over, bij de baas komen. Basisgehoorzaamheid dus. Als je daar al een TT voor aan de staart moet binden. Iedere beginnende hondenforummer zou het hele forum tegen zich krijgen als hij vertelde dat z'n Golden een TT aan de staart heeft om sneller te komen als hij roept in losloopgebied. Maar bij een Mechelaar in 'wedstrijdhanden' knikken de africhters ja en amen.
Misschien ook eens een keer een seminair bij gaan wonen dan weet je waar je over praat, moet je zelfs zelf voelen wat de hond voelt.
Zo makkelijk om het er weer op te gooien dat ik niet weet waar ik over praat. Alsof ik nooit train met m'n hond. Ik weet heel goed dat ik never nooit een TT in zou zetten voor puntjes op een wedstrijd. Daar hoef ik geen seminar voor te volgen.

Linda, Izzie en Bram
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
als je even leest in mijn verhaaltje over de eerste wedstrijd van mn hond lees je dat bijna alles wat punten heeft gekost tijdens het manwerk over het algemeen aan mij heeft gelegen...Zoek stok! schreef:Iets waar je zoveel tijd in steekt, gaat wel iets meer worden dan een spelletje. Als iemand na een verpeste wedstrijd tegen mij zegt dat het maar een spelletje is, helpt dat ook niet echt. Maar het verschil is dat ik de fout bij mezelf zoek. Bij africhters lijkt het zo te werken dat de hond er steeds op uit is om dingen fout te doen en dat moet dus gecorrigeerd worden met allerlei middelen. Ik ga er juist vanuit dat de hond het graag goed wil doen en dat het dus aan mij is om hem die kans te geven. Ik bind dus geen TT om z'n nek omdat hij rechtdoor de tunnel uitschiet de hoogtesprong over terwijl ik wilde dat hij rechtsaf ging. Ik doe dan iets verkeerd. Wellicht helpt het als ik die TT omkrijg zodat de trainer mij kan straffenfrank1985 schreef:ik ben dus in sommige gevallen echt niet tegen TT maar ik vind het gewoon een beetje overdreven om het te gebruiken voor een spelletje!!!!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Zoek stok!
- Zeer actief
En waarom is het bij Frenk anders dan bij jou? Waarom moet Frenk het hierkomen anders trainen dan een africhter? Het principe is toch exact hetzelfde?malinois schreef:dat is toch totaal niet te vergelijken... hier hoeven ze niet supersnel terug te komen maar komen moet wel... doen ze dat niet hebben ze idd. wel een probleem... Verder hebben ze geen commondo's maar hier en af moeten ze zonder morren direct opvolgen.Frenk schreef:Precies, ik denk dat iedereen hier wel erg gek zou staan te kijken als ik Frenk een TT om zou hangen omdat hij te langzaam komt...Zoek stok! schreef:En waar hebben we het over, bij de baas komen. Basisgehoorzaamheid dus. Als je daar al een TT voor aan de staart moet binden. Iedere beginnende hondenforummer zou het hele forum tegen zich krijgen als hij vertelde dat z'n Golden een TT aan de staart heeft om sneller te komen als hij roept in losloopgebied. Maar bij een Mechelaar in 'wedstrijdhanden' knikken de africhters ja en amen.

Linda, Izzie en Bram
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat mag dat is jouw mening, ik ben ook van mening dat als mijn hond dat bewezen heeft te kunnen dat hij dat gewoon moet doen. Het is wat anders als het de max is wat een hond kan halen... dan moet je het laten, maar als zoals bij Ds bewezen is dat ze het kan, moet ze het gewoon doen...frank1985 schreef:idd, en datprobeer ik steeds te zeggen, Als mijn hond niet strak kan volgen zonder TT dan maar lekker wat minder strak. Als ik daardoor nooit aan de top kan komen dan is dat maar zo.Frenk schreef:Ja, en jij wilt een doel behalen en jij bepaalt waartoe je bereid bent om dat te halen.maart schreef:tuurlijk, is toch al van in het begin zoFrenk schreef: En dat is denk ik de kern.![]()
al de commando's trouwens die mijn honden doen, doen ze omdat ik dat wil hoor.
Ze zijn hier zelfs gekomen omdat ik dat wil
Heeft de hond ook nog iets te vinden?
Ik bedoel, mijn hond is ook gekomen omdat ik dat wilde. En hij moet een basis appel halen, omdat ik dat wil (en omdat hij daardoor met ons samen kan leven op een goede manier). Maar als hij bij behendigheid of GG aangeeft dat hij het niet leuk meer vind, dan is dat heel snel klaar. Dan doen we dus iets anders. Dat is mijn manier. Maar ik ben dan ook geen wedstrijdloper en dus zijn mijn prioriteiten en is de omgang met mijn hond anders.
een redenatie van hij moet dat omdat ik dat wil gaat er bij mij echt niet in !!!!

- frank1985
- Zeer actief
ik word er zo moe van, het groentje moet zich eerst maar eens wat meer gaan verdiepen voordat hij wat te zeggen heeft.malinois schreef:Frank, ik denk dat je je eerst eens wat meer moet verdiepen in de africhtingswereld om hierover te kunnen praten...frank1985 schreef:Ik heb het ook 1 keer gezien en vond dat ook niet prettig om te zien.Jaap* schreef:Ja ik heb tt's wel gebruikt zien worden, en daar werd ik niet vrolijk van. Ik zie ook totaal geen meerwaarde in het gebruik zoals dat hier immer positief wordt toegelicht. Maar ik ben óók geen klikkerfanfrank1985 schreef:@ jaap : jij vind het maar niks begrijp ik maar heb jij ervaring met een TT. anders moeten we maar samen gaan naar zon seminar![]()
Een hond is geen machine, dáár gaat het om. 100% gehoorzaamheid verwachten is een keuze, en ik vind het niet realistisch en bijzonder oneerlijk.
Maar dat zit hem meer in de ethische hoek. En hoe je het ook wendt of keert, ethiek en empathie zijn een vreemd goed in africhtersland (en in de jachthoek kunnen ze er ook wat van) misschien verklaart dat waarom er zo zwaar op hulpmiddelen moet worden geleund.
Ik sla bert ballon even over dus, ik ben niet zo van de mirakuleuze wederopstandingen uit de rolstoel, wie ze ook maar in de aanbieding heeft
Wat ik niet begrijp en heb het hier al een paar keer eerder gevraagd maar nooit echt een antwoord op gekregen is : Waarom moet je zonodig die punten halen. ik bedoel, ik kan me voorstellen dat een hond die in werkelijke dienst is ( politie ,defensie enz enz ) hard moet zijn en goed moet luisteren. Dat hiervoor een TT gebruikt word kan ik me nog wel in vinden.
Maar ik snap werkelijk echt niet waarom je in mijn ogen zware correctie middelen moet gebruiken als prikbande,TT's schoppen/slaan enz enz als het alleen maar om een spelletje gaat. I shet dan niet zo dat het punten spelletje niet meer in belang van de hond gebeurd maar in het stereven naar perfectie van de baas ? Mischien ben ik naief..... ik heb verder ook geen ervaring maar ikweet zeker dat als mijn hond het niet red binnen de africhting zonder dit soort middelen ik lekker wat anders ga doen met haar !!
ik ben dus in sommige gevallen echt niet tegen TT maar ik vind het gewoon een beetje overdreven om het te gebruiken voor een spelletje!!!!
En ja als je het alleen recreatief doet prima, hartstikke goed, maar ik doe het niet recreatief, ik reis er 2 x per week 340 km voor en dan heb ik het nog niet eens over de rest van de km qua wedstrijden uittrainen etc.
Mijn hond redt het vast zonder TT maar dan haal ik er niet uit wat er in zit...dus nogmaals zonder dat ik het plezier weghaal van de hond.
Ik train bij een wedstrijdgerichte vereniging om eruit te halen wat erin zit, op wedstrijden mee te kunnen doen en ja dan gaat het dus om de puntjes... niet om alleen maar lol hebben. En van hoeveel KNPV-ers gaat de hond daadwerkelijk in dienst? Daar zijn er ook genoeg die voor de hobby trainen (al is dat minder dan in de IPO). Moet je daar dan ook onderscheid in maken? Nee vind ik niet, je bent wel met bijten bezig, ook in de IPO. En als je een hond leert bijten moet je er ook voor zorgen dat hij heel goed luisterd.
Ik vediep me heel erg in de africhting en geef mijn mening op basis van het beeld dat ik tot nu toe heb gevormd. mischien denk ik er over een jaar wel heel anders over en zie ik het nu allemaal verkeerd. Maar ik zie en hoor dingen in de africhting waar ik me niet in kan vinden. en dat mag een groentje als ik gewoon zeggen toch....
nogmaals ik ben niet perse tegen een TT of wat dan ook. Alleen ik heb er soms mijn twijfels bij.
Ik weet nu wel dat jij heel veel KM rijd om met jehonden te trainen en dat vind ik super goed en gaaf van je !!!! maar ik blijf gewoon mijn mening geven !!!!
-
estelle
Zoek stok! schreef:O ja sorry het woord ligt gevoelig. Een prikkeltje dat eigenlijk heel fijn voeltmalinois schreef:een stroomstoot tuurlijk daar gaan we weer... hij staat ook direct op standje 127 Linda....Zoek stok! schreef:Hierkomen is toch appeldeel? Ik kan me goed voorstellen dat je een hond zo over de flip helpt met bijten dat die minder controleerbaar wordt. Maar ik lees hier steeds over het gebruik van de TT in het appelgedeelte.crutz schreef:1 van mijn pupkopers werkt op het moment nog 100% op beloning en met de clicker, alleen is zich nu volgens mij ook aan het realiseren dat het bij agility, dogdance en het appel in het KNPV deel prima werkt alleen dat ze op het moment dat er meer over de driften gewerkt wordt toch naar een andere oplossing zal moeten....ze is er nog niet uit hoe dat op te gaan lossen, het hondje is ook pas 7,5 mnd, ze heeft dus nog alle tijd....
En over de TT aan de staart. Ik word er echt gewoon misselijk van dat mensen dit een dier aandoen. Een stroomstoot op de staart waardoor de hond gaat rennen en dan belonen. Ik zou denken dat dit in een levensbedreigende situatie gebruikt wordt...maar nee hoor het is om meer puntjes te scoren op een wedstrijd.
En waar hebben we het over, bij de baas komen. Basisgehoorzaamheid dus. Als je daar al een TT voor aan de staart moet binden. Iedere beginnende hondenforummer zou het hele forum tegen zich krijgen als hij vertelde dat z'n Golden een TT aan de staart heeft om sneller te komen als hij roept in losloopgebied. Maar bij een Mechelaar in 'wedstrijdhanden' knikken de africhters ja en amen.
Misschien ook eens een keer een seminair bij gaan wonen dan weet je waar je over praat, moet je zelfs zelf voelen wat de hond voelt.
Misschien helpt het als ik de hond even kriebel op z'n staart, hetzelfde effect toch?
Zo makkelijk om het er weer op te gooien dat ik niet weet waar ik over praat. Alsof ik nooit train met m'n hond. Ik weet heel goed dat ik never nooit een TT in zou zetten voor puntjes op een wedstrijd. Daar hoef ik geen seminar voor te volgen.
- frank1985
- Zeer actief
dat begrijp ik dus ook niet !!Zoek stok! schreef:En waarom is het bij Frenk anders dan bij jou? Waarom moet Frenk het hierkomen anders trainen dan een africhter? Het principe is toch exact hetzelfde?malinois schreef:dat is toch totaal niet te vergelijken... hier hoeven ze niet supersnel terug te komen maar komen moet wel... doen ze dat niet hebben ze idd. wel een probleem... Verder hebben ze geen commondo's maar hier en af moeten ze zonder morren direct opvolgen.Frenk schreef:Precies, ik denk dat iedereen hier wel erg gek zou staan te kijken als ik Frenk een TT om zou hangen omdat hij te langzaam komt...Zoek stok! schreef:En waar hebben we het over, bij de baas komen. Basisgehoorzaamheid dus. Als je daar al een TT voor aan de staart moet binden. Iedere beginnende hondenforummer zou het hele forum tegen zich krijgen als hij vertelde dat z'n Golden een TT aan de staart heeft om sneller te komen als hij roept in losloopgebied. Maar bij een Mechelaar in 'wedstrijdhanden' knikken de africhters ja en amen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nou ik zou dat eventueel best doen ja... heb het nog nooit hoeven doen, maar als dat een oplossing is, ja dan zou ik dat zeker overwegen. Ik hoef geen vergiftigde hond door een junk die heeft zitten schijten...Moos schreef:Ik ben misschien heel simpel dan hoor, maar ik snap gewoon echt waar niet dat je voor jouw eigen hobby je hond een TT op zijn nek, of staart, zet. Hoe serieus je die hobby dan ook neemt, het is en blijft een hobby.
In geval van bijvoorbeeld zodanig jagen dat de hond anders nooit meer los zou kunnen lopen; ja, dat snap ik dan nog wel. Maar om in het africhtings-wedstrijdwereldje punten te scoren, die logica ontgaat mij gewoon.
En het is ook net wat Linda zegt; zal ik eens moeten posten dat ik Saar een TT om heb gedaan omdat ze mensenpoep staat te vreten. Ik zie de reacties al voor me :N:
Hier was de sleutelbos raak gooien bij een paardenvijg voldoende om het niet weer te doen...

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
als ze het altijd doet en daarna niet, nee en zeker niet als mijn instrukteur staat mee te kijken op een paar meter afstand, want die wijst mij erop als het aan mij ligt. Die corrigeert ook niet ik.Zoek stok! schreef:Nogmaals, komt het ooit bij je op dat jij iets verkeerd doet en dat ze het daarom minder goed doet?malinois schreef:omdat je het mag verwachten van haar omdat ze het heel goed kent.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dan moet je ook niet zeuren over stroomstoten, want stroomstoten zijn wat anders dan een TT op 30.... als je dat stroomstoten noemt weet je idd. niet waar je over praat.Zoek stok! schreef:O ja sorry het woord ligt gevoelig. Een prikkeltje dat eigenlijk heel fijn voeltmalinois schreef:een stroomstoot tuurlijk daar gaan we weer... hij staat ook direct op standje 127 Linda....Zoek stok! schreef:Hierkomen is toch appeldeel? Ik kan me goed voorstellen dat je een hond zo over de flip helpt met bijten dat die minder controleerbaar wordt. Maar ik lees hier steeds over het gebruik van de TT in het appelgedeelte.crutz schreef:1 van mijn pupkopers werkt op het moment nog 100% op beloning en met de clicker, alleen is zich nu volgens mij ook aan het realiseren dat het bij agility, dogdance en het appel in het KNPV deel prima werkt alleen dat ze op het moment dat er meer over de driften gewerkt wordt toch naar een andere oplossing zal moeten....ze is er nog niet uit hoe dat op te gaan lossen, het hondje is ook pas 7,5 mnd, ze heeft dus nog alle tijd....
Misschien helpt het als ik de hond even kriebel op z'n staart, hetzelfde effect toch?

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Nee, omdat ij het wilt. Omdat jij hoog wilt scoren en "eruit wil halen wat erin zit". Omdat jij wekelijks XXX kilometers ervoor rijdt en er geld in steekt.malinois schreef:omdat je het mag verwachten van haar omdat ze het heel goed kent.Frenk schreef:En dat is denk ik de kern.maart schreef:omdat ik dat wil... ze heeft bewezen dat ze het kan, ze mag het nu blijven doen ook. En omdat ik trots ben op haar volgwerkfrank1985 schreef: en dat snap ik dus niet, waarom is het zo verschrikkelijk nodig dat het zo strak gaat ..... echt alleen voor die puntjes???
Je hond wil gewoon ontzettend graag met je bezig zijn. En hij vindt het spelletje vast heel erg leuk. Maar de beslissing om een stroomstoot te geven als je hond niet strak genoeg luistert of snel genoeg komt, dat is een mensen-beslissing.

- Moos
- Zeer actief
Het zijn hier schijtende joggersmalinois schreef:nou ik zou dat eventueel best doen ja... heb het nog nooit hoeven doen, maar als dat een oplossing is, ja dan zou ik dat zeker overwegen. Ik hoef geen vergiftigde hond door een junk die heeft zitten schijten...Moos schreef:Ik ben misschien heel simpel dan hoor, maar ik snap gewoon echt waar niet dat je voor jouw eigen hobby je hond een TT op zijn nek, of staart, zet. Hoe serieus je die hobby dan ook neemt, het is en blijft een hobby.
In geval van bijvoorbeeld zodanig jagen dat de hond anders nooit meer los zou kunnen lopen; ja, dat snap ik dan nog wel. Maar om in het africhtings-wedstrijdwereldje punten te scoren, die logica ontgaat mij gewoon.
En het is ook net wat Linda zegt; zal ik eens moeten posten dat ik Saar een TT om heb gedaan omdat ze mensenpoep staat te vreten. Ik zie de reacties al voor me :N:
Hier was de sleutelbos raak gooien bij een paardenvijg voldoende om het niet weer te doen...
Maar goed, dan maken we ervan dat ik Saar een TT omhang omdat ze weleens in een eendenpoepje rolt en ik haar dan op moet halen. Of we maken ervan dat Vera 2 keer kauwt op de bal bij apporteren en ik daarom haar een TT omhang, want dat kauwen 'hoort niet'.
Volgens mij snap je best wat er bedoeld werd.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
bij Frenk is het in het bos waarschijnlijk hetzelfde... maar niet een bos met een trainingsveld... dat is een wereld van verschil.Zoek stok! schreef:En waarom is het bij Frenk anders dan bij jou? Waarom moet Frenk het hierkomen anders trainen dan een africhter? Het principe is toch exact hetzelfde?malinois schreef:dat is toch totaal niet te vergelijken... hier hoeven ze niet supersnel terug te komen maar komen moet wel... doen ze dat niet hebben ze idd. wel een probleem... Verder hebben ze geen commondo's maar hier en af moeten ze zonder morren direct opvolgen.Frenk schreef:Precies, ik denk dat iedereen hier wel erg gek zou staan te kijken als ik Frenk een TT om zou hangen omdat hij te langzaam komt...Zoek stok! schreef:En waar hebben we het over, bij de baas komen. Basisgehoorzaamheid dus. Als je daar al een TT voor aan de staart moet binden. Iedere beginnende hondenforummer zou het hele forum tegen zich krijgen als hij vertelde dat z'n Golden een TT aan de staart heeft om sneller te komen als hij roept in losloopgebied. Maar bij een Mechelaar in 'wedstrijdhanden' knikken de africhters ja en amen.

- Moos
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar het is wel zo... iemand die er weinig van weet zal toch eerst bij heel wat verenigingen moeten gaan kijken en zien hoe iets werkt, iets uitgelegd krijgen anders snap je er weinig van.... Ik ben ook ooit begonnen en toen dacht ik exact hetzelfde als jij... tot ik wat meer zag en hoorde etc. Dan ga je je erin verdiepen en dan kom je toch tot wat andere conclussies... of niet en dan blijf je lekker recreatief bezig... of wel en dan wil je iets verder met een volgend hondje...frank1985 schreef:ik word er zo moe van, het groentje moet zich eerst maar eens wat meer gaan verdiepen voordat hij wat te zeggen heeft.malinois schreef:Frank, ik denk dat je je eerst eens wat meer moet verdiepen in de africhtingswereld om hierover te kunnen praten...frank1985 schreef:Ik heb het ook 1 keer gezien en vond dat ook niet prettig om te zien.Jaap* schreef:Ja ik heb tt's wel gebruikt zien worden, en daar werd ik niet vrolijk van. Ik zie ook totaal geen meerwaarde in het gebruik zoals dat hier immer positief wordt toegelicht. Maar ik ben óók geen klikkerfan![]()
Een hond is geen machine, dáár gaat het om. 100% gehoorzaamheid verwachten is een keuze, en ik vind het niet realistisch en bijzonder oneerlijk.
Maar dat zit hem meer in de ethische hoek. En hoe je het ook wendt of keert, ethiek en empathie zijn een vreemd goed in africhtersland (en in de jachthoek kunnen ze er ook wat van) misschien verklaart dat waarom er zo zwaar op hulpmiddelen moet worden geleund.
Ik sla bert ballon even over dus, ik ben niet zo van de mirakuleuze wederopstandingen uit de rolstoel, wie ze ook maar in de aanbieding heeft
Wat ik niet begrijp en heb het hier al een paar keer eerder gevraagd maar nooit echt een antwoord op gekregen is : Waarom moet je zonodig die punten halen. ik bedoel, ik kan me voorstellen dat een hond die in werkelijke dienst is ( politie ,defensie enz enz ) hard moet zijn en goed moet luisteren. Dat hiervoor een TT gebruikt word kan ik me nog wel in vinden.
Maar ik snap werkelijk echt niet waarom je in mijn ogen zware correctie middelen moet gebruiken als prikbande,TT's schoppen/slaan enz enz als het alleen maar om een spelletje gaat. I shet dan niet zo dat het punten spelletje niet meer in belang van de hond gebeurd maar in het stereven naar perfectie van de baas ? Mischien ben ik naief..... ik heb verder ook geen ervaring maar ikweet zeker dat als mijn hond het niet red binnen de africhting zonder dit soort middelen ik lekker wat anders ga doen met haar !!
ik ben dus in sommige gevallen echt niet tegen TT maar ik vind het gewoon een beetje overdreven om het te gebruiken voor een spelletje!!!!
En ja als je het alleen recreatief doet prima, hartstikke goed, maar ik doe het niet recreatief, ik reis er 2 x per week 340 km voor en dan heb ik het nog niet eens over de rest van de km qua wedstrijden uittrainen etc.
Mijn hond redt het vast zonder TT maar dan haal ik er niet uit wat er in zit...dus nogmaals zonder dat ik het plezier weghaal van de hond.
Ik train bij een wedstrijdgerichte vereniging om eruit te halen wat erin zit, op wedstrijden mee te kunnen doen en ja dan gaat het dus om de puntjes... niet om alleen maar lol hebben. En van hoeveel KNPV-ers gaat de hond daadwerkelijk in dienst? Daar zijn er ook genoeg die voor de hobby trainen (al is dat minder dan in de IPO). Moet je daar dan ook onderscheid in maken? Nee vind ik niet, je bent wel met bijten bezig, ook in de IPO. En als je een hond leert bijten moet je er ook voor zorgen dat hij heel goed luisterd.
Ik vediep me heel erg in de africhting en geef mijn mening op basis van het beeld dat ik tot nu toe heb gevormd. mischien denk ik er over een jaar wel heel anders over en zie ik het nu allemaal verkeerd. Maar ik zie en hoor dingen in de africhting waar ik me niet in kan vinden. en dat mag een groentje als ik gewoon zeggen toch....
nogmaals ik ben niet perse tegen een TT of wat dan ook. Alleen ik heb er soms mijn twijfels bij.
Ik weet nu wel dat jij heel veel KM rijd om met jehonden te trainen en dat vind ik super goed en gaaf van je !!!! maar ik blijf gewoon mijn mening geven !!!!
En je moet zeker je mening blijven geven

- Zoek stok!
- Zeer actief
Precies mijn punt. Omdat jij dingen verkeerd doet, moet de hond een TT om. Als Bram als een kanonskogel de tunnel uit komt en dus niet meer rechtsaf kan gaan, moet ik dus andere signalen gaan geven als hij de tunnel ingaat zodat hij rustiger loopt en dus wel rechtsaf kan slaan (om bij het voorbeeld te blijven). Ik kan ook blijven doen wat ik doe en keihard 'kijk es' roepen. Hij weet immers wat 'kijk es' betekent en als hij dan toch rechtdoor loopt is hij een stoute hond en schakel ik de TT in. Ik ga er dan even aan voorbij dat ik hem zelf in een zodanige situatie breng dat hij onmogelijk op tijd in kan houden. Die laatste stap mis ik in dit topic.malinois schreef: als je even leest in mijn verhaaltje over de eerste wedstrijd van mn hond lees je dat bijna alles wat punten heeft gekost tijdens het manwerk over het algemeen aan mij heeft gelegen...de hond train ik nog exact hetzelfde als ervoor alleen de dingen die hij nu heeft laten zien krijgen exta aandacht. Dus in zijn geval zal hij dus idd. meer op appel in het bijtgedeelte krijgen, hij ging dat op eigen houtje vast doen, dat gaat dus niet meer gebeuren, iets waar ik dus strak aan ga werken en ja eventueel met TT. De dingen waar wij extra aan gewerkt hadden deed hij prima dus dat heeft prima gewerkt. Daar zijn wedstrijden voor om te kijken waar je aan moet werken.

Linda, Izzie en Bram
- Frenk
- Zeer actief
Frenk "moet" ook komen. Anders kan hij namelijk niet veilig loslopen. En dat zou zijn (en onze) kwaliteit van leven behoorlijk aantasten. Dus is "hier" zo ongeveer het belangrijkste commando.malinois schreef:dat is toch totaal niet te vergelijken... hier hoeven ze niet supersnel terug te komen maar komen moet wel... doen ze dat niet hebben ze idd. wel een probleem... Verder hebben ze geen commondo's maar hier en af moeten ze zonder morren direct opvolgen.Frenk schreef:Precies, ik denk dat iedereen hier wel erg gek zou staan te kijken als ik Frenk een TT om zou hangen omdat hij te langzaam komt...Zoek stok! schreef:En waar hebben we het over, bij de baas komen. Basisgehoorzaamheid dus. Als je daar al een TT voor aan de staart moet binden. Iedere beginnende hondenforummer zou het hele forum tegen zich krijgen als hij vertelde dat z'n Golden een TT aan de staart heeft om sneller te komen als hij roept in losloopgebied. Maar bij een Mechelaar in 'wedstrijdhanden' knikken de africhters ja en amen.
Maar desalniettemin zou niemand hier het snappen als ik een huishond om die reden een TT aan z'n staart zou binden.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat ik dat verwacht. Als mijn hond ziek is, diarree heeft bijv., ga ik niet met hem trainen, dan mag ik in goede redelijkheid niet verwachten dat hij 100% geeft.Frenk schreef:Nee, omdat ij het wilt. Omdat jij hoog wilt scoren en "eruit wil halen wat erin zit". Omdat jij wekelijks XXX kilometers ervoor rijdt en er geld in steekt.malinois schreef:omdat je het mag verwachten van haar omdat ze het heel goed kent.Frenk schreef:En dat is denk ik de kern.maart schreef: omdat ik dat wil... ze heeft bewezen dat ze het kan, ze mag het nu blijven doen ook. En omdat ik trots ben op haar volgwerk
Je hond wil gewoon ontzettend graag met je bezig zijn. En hij vindt het spelletje vast heel erg leuk. Maar de beslissing om een stroomstoot te geven als je hond niet strak genoeg luistert of snel genoeg komt, dat is een mensen-beslissing.
Natuurlijk beslis ik dat, ik beslis ook dat hij zn balletje krijgt of niet, of dat hij de mouw mag winnen...

- Frenk
- Zeer actief
Dat vraag ik me ook afMoos schreef:Want?malinois schreef:bij Frenk is het in het bos waarschijnlijk hetzelfde... maar niet een bos met een trainingsveld... dat is een wereld van verschil.
Op het trainingsveld spelen mega super belangrijke belangen mee zoals punten kunnen scoren op de volgende wedstrijd?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik snap het wel maar ik snap niet dat sommige mensen de TT alleen als laatste redmiddel zien. Nee het moet niet door iedere jan lul gekocht kunnen worden en nee het moet niet maar zo zonder enig inzicht gebruikt worden... maar het is een hulpmiddel net als ieder ander. Een slipketting zijn meer honden mee kapotgemaakt dan van een TT denk ik hoor, alleen hoor je dat nooit, al die kapotgetrokken strottehoofdjes en dan heb ik het over de huishonden die je ziet lopen met een megalange slipketting.Moos schreef:Het zijn hier schijtende joggersmalinois schreef:nou ik zou dat eventueel best doen ja... heb het nog nooit hoeven doen, maar als dat een oplossing is, ja dan zou ik dat zeker overwegen. Ik hoef geen vergiftigde hond door een junk die heeft zitten schijten...Moos schreef:Ik ben misschien heel simpel dan hoor, maar ik snap gewoon echt waar niet dat je voor jouw eigen hobby je hond een TT op zijn nek, of staart, zet. Hoe serieus je die hobby dan ook neemt, het is en blijft een hobby.
Hier was de sleutelbos raak gooien bij een paardenvijg voldoende om het niet weer te doen...![]()
Maar goed, dan maken we ervan dat ik Saar een TT omhang omdat ze weleens in een eendenpoepje rolt en ik haar dan op moet halen. Of we maken ervan dat Vera 2 keer kauwt op de bal bij apporteren en ik daarom haar een TT omhang, want dat kauwen 'hoort niet'.
Volgens mij snap je best wat er bedoeld werd.
Ik gebruik hem verder ook niet thuis behalve met Xena die jaagt en Xantos heeft hem altijd om omdat er helaas heel veel mensen zijn die niet snappen dat er hondjes zijn die andere hondjes niet leuk vinden... niet hoeven te gebruiken maar voor het geval dat.
Op een balletje knagen ze hier maar raak, zal mij een worst wezen, blok is alleen op het veld, buiten het veld is er geen blok dus daar weten ze wat ze te doen staat

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
op het trainingsveld is het luisteren, altijd al geweest ook, daar leren ze ook dat ze loopse honden moeten negeren bijv.Moos schreef:Want?malinois schreef:
bij Frenk is het in het bos waarschijnlijk hetzelfde... maar niet een bos met een trainingsveld... dat is een wereld van verschil.
Op het trainingsveld spelen mega super belangrijke belangen mee zoals punten kunnen scoren op de volgende wedstrijd?
buiten het veld is het spelen en donderjagen binnen het veld is het opletten.

- frank1985
- Zeer actief
en waar ben ik nu dan mee bezig ??? 4 verenigingen wezen kijken en uren hier op het forum zitten lezen.... ik ben bezig me te verdiepen in jullie wereld. hoelang moet ik me verdiepen totdat ik er wat zinnigs over kan zeggen. ???? Ik oordeel naar het gevoel wat ik nu heb idd en mischien heb ik het mis. Maar nogmaals ik heb er nu geen fijn gevoel over en snap het gewoon echt niet !!!! En mocht ik eens de kans krijgen om naar bij een seminar te gaan van die BB zal ik dat zeker doen!!!malinois schreef:maar het is wel zo... iemand die er weinig van weet zal toch eerst bij heel wat verenigingen moeten gaan kijken en zien hoe iets werkt, iets uitgelegd krijgen anders snap je er weinig van.... Ik ben ook ooit begonnen en toen dacht ik exact hetzelfde als jij... tot ik wat meer zag en hoorde etc. Dan ga je je erin verdiepen en dan kom je toch tot wat andere conclussies... of niet en dan blijf je lekker recreatief bezig... of wel en dan wil je iets verder met een volgend hondje...frank1985 schreef:ik word er zo moe van, het groentje moet zich eerst maar eens wat meer gaan verdiepen voordat hij wat te zeggen heeft.malinois schreef:Frank, ik denk dat je je eerst eens wat meer moet verdiepen in de africhtingswereld om hierover te kunnen praten...frank1985 schreef: Ik heb het ook 1 keer gezien en vond dat ook niet prettig om te zien.
Ik zou trouwens wel echt heel erg graag willen voelen wat een hond voelt op een TT. !!!!
@ Zoek stok: word er in de behendigeid ook veel gebruik gemaakt van tt ???en dat soort dingen???
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Hij kent het programma door en door... heeft er met hoge punten zn IPO III mee gehaald en nu is hij het zomaar ineens helemaal vergeten? Nee dat gaat er bij mij niet in, ja ik weet waaraan het ligt omdat wij voornamelijk op iets anders getraint hebben maar dat wil niet zeggen dat ie maar ff niet meer hoeft te luisteren... overigens wil dat dus niet zeggen dat ie direct volle bak TT krijgt... eerst kijken hoe hij het de eerste training weer doet, ligt het idd aan mij of aan mijn houding, wat kan ik er eerst nog zelf aan doen en daarna eventueel TT.Zoek stok! schreef:Precies mijn punt. Omdat jij dingen verkeerd doet, moet de hond een TT om. Als Bram als een kanonskogel de tunnel uit komt en dus niet meer rechtsaf kan gaan, moet ik dus andere signalen gaan geven als hij de tunnel ingaat zodat hij rustiger loopt en dus wel rechtsaf kan slaan (om bij het voorbeeld te blijven). Ik kan ook blijven doen wat ik doe en keihard 'kijk es' roepen. Hij weet immers wat 'kijk es' betekent en als hij dan toch rechtdoor loopt is hij een stoute hond en schakel ik de TT in. Ik ga er dan even aan voorbij dat ik hem zelf in een zodanige situatie breng dat hij onmogelijk op tijd in kan houden. Die laatste stap mis ik in dit topic.malinois schreef: als je even leest in mijn verhaaltje over de eerste wedstrijd van mn hond lees je dat bijna alles wat punten heeft gekost tijdens het manwerk over het algemeen aan mij heeft gelegen...de hond train ik nog exact hetzelfde als ervoor alleen de dingen die hij nu heeft laten zien krijgen exta aandacht. Dus in zijn geval zal hij dus idd. meer op appel in het bijtgedeelte krijgen, hij ging dat op eigen houtje vast doen, dat gaat dus niet meer gebeuren, iets waar ik dus strak aan ga werken en ja eventueel met TT. De dingen waar wij extra aan gewerkt hadden deed hij prima dus dat heeft prima gewerkt. Daar zijn wedstrijden voor om te kijken waar je aan moet werken.
(ik heb nog niet weer getraint na de wedstrijd ivm blessure dus die keer moet nog komen.. )

- Frenk
- Zeer actief
Hierkomen moet gewoon opgevolgd worden. Juist ook in een bos of andere speelsituatie. Dat commando is het allerbelangrijkste. Dus?malinois schreef:op het trainingsveld is het luisteren, altijd al geweest ook, daar leren ze ook dat ze loopse honden moeten negeren bijv.Moos schreef:Want?malinois schreef:
bij Frenk is het in het bos waarschijnlijk hetzelfde... maar niet een bos met een trainingsveld... dat is een wereld van verschil.
TT op de staart bij een huishond die dat niet snel genoeg doet?

- Moos
- Zeer actief
En of je mij daarover hoortmalinois schreef:
ik snap het wel maar ik snap niet dat sommige mensen de TT alleen als laatste redmiddel zien. Nee het moet niet door iedere jan lul gekocht kunnen worden en nee het moet niet maar zo zonder enig inzicht gebruikt worden... maar het is een hulpmiddel net als ieder ander. Een slipketting zijn meer honden mee kapotgemaakt dan van een TT denk ik hoor, alleen hoor je dat nooit, al die kapotgetrokken strottehoofdjes en dan heb ik het over de huishonden die je ziet lopen met een megalange slipketting.
Nee, maar het gaat erom dat het dus wel gebruikt wordt bij trainingsdingen die je wel worst zijn, maar die eigenlijk alleen maar belangrijk zijn om punten te kunnen scoren op een wedstrijd.Op een balletje knagen ze hier maar raak, zal mij een worst wezen, blok is alleen op het veld, buiten het veld is er geen blok dus daar weten ze wat ze te doen staat
Dingen die voor de hond verder totaal geen hoger nut dienen, maar die jij als baas wilt bereiken omdat het een nogal serieus genomen hobby is.
En dat je daarom dus een TT om je hond hangt, of, zoals het hier ook over ging, om de staart om de hond dan sneller te laten komen

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
tuurlijk heeft ze er iets aan te willen, moest ze het vreselijk vinden, dan trainde ik er niet mee. Met een hond die het vreselijk vind, mag je er nog 100 TT's op zetten, het gaat je reet opleverenFrenk schreef:Ja, en jij wilt een doel behalen en jij bepaalt waartoe je bereid bent om dat te halen.maart schreef:tuurlijk, is toch al van in het begin zoFrenk schreef:En dat is denk ik de kern.maart schreef: omdat ik dat wil... ze heeft bewezen dat ze het kan, ze mag het nu blijven doen ook. En omdat ik trots ben op haar volgwerk![]()
al de commando's trouwens die mijn honden doen, doen ze omdat ik dat wil hoor.
Ze zijn hier zelfs gekomen omdat ik dat wil
Heeft de hond ook nog iets te vinden?
Ik bedoel, mijn hond is ook gekomen omdat ik dat wilde. En hij moet een basis appel halen, omdat ik dat wil (en omdat hij daardoor met ons samen kan leven op een goede manier). Maar als hij bij behendigheid of GG aangeeft dat hij het niet leuk meer vind, dan is dat heel snel klaar. Dan doen we dus iets anders. Dat is mijn manier. Maar ik ben dan ook geen wedstrijdloper en dus zijn mijn prioriteiten en is de omgang met mijn hond anders.
Ds vindt het trainen fijn, een correctie aanvaard ze. Een 'nee' op een trainingsveld in volle drift, is trouwens in dat geval ook geen correctie hoor voor haar.
en dat ze het wel degelijk fijn vind, ondervind ik de laatste tijd wel heel erg. Vreselijk om haar in de auto te moeten laten zitten, terwijl iedereen bijtwerk mag doen, behalve zij.
- Moos
- Zeer actief
En waarom moeten ze op het trainigsveld zodanig perfect luisteren; voor de puntjes toch? Die mega super belangrijker puntjes waarvoor je je hond wel een stoomstoot(je) moet geven want god verhoede! dat je die puntjes er niet uit haalt.malinois schreef: op het trainingsveld is het luisteren, altijd al geweest ook, daar leren ze ook dat ze loopse honden moeten negeren bijv.
Overigens dacht ik dat jij diegene was die altijd om het hardst riep dat je hond in het bos ook perfect gehoorzaam moet zijn?
Laatst gewijzigd door Moos op 29 mar 2009 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Jij doet KNPV zoeken of hoe dat ook heet of heb ik dat verkeerd? Dat is toch niet te vergelijken met IPO? Dat zijn 3 onderdelen waarvan 1 met bijten? Zelfs KNPV wat Carmen doet is niet te vergelijken daar gaat het om de praktijk netheid is minder belangrijk. IPO is juist netheid.frank1985 schreef:en waar ben ik nu dan mee bezig ??? 4 verenigingen wezen kijken en uren hier op het forum zitten lezen.... ik ben bezig me te verdiepen in jullie wereld. hoelang moet ik me verdiepen totdat ik er wat zinnigs over kan zeggen. ???? Ik oordeel naar het gevoel wat ik nu heb idd en mischien heb ik het mis. Maar nogmaals ik heb er nu geen fijn gevoel over en snap het gewoon echt niet !!!! En mocht ik eens de kans krijgen om naar bij een seminar te gaan van die BB zal ik dat zeker doen!!!
Ik zou trouwens wel echt heel erg graag willen voelen wat een hond voelt op een TT. !!!!
@ Zoek stok: word er in de behendigeid ook veel gebruik gemaakt van tt ???en dat soort dingen???
Bij hoeveel IPO verenigingen ben je geweest dan? Kom anders aankomend weekend kijken naar de Alle Rassen kampioenschap.

-
estelle
Ach ik heb jaren getraind, op allerlei verenigingen geweest. Hetzij om uit te trainen, hetzij ivm examens, wedstrijden etc.frank1985 schreef:en waar ben ik nu dan mee bezig ??? 4 verenigingen wezen kijken en uren hier op het forum zitten lezen.... ik ben bezig me te verdiepen in jullie wereld. hoelang moet ik me verdiepen totdat ik er wat zinnigs over kan zeggen. ???? Ik oordeel naar het gevoel wat ik nu heb idd en mischien heb ik het mis. Maar nogmaals ik heb er nu geen fijn gevoel over en snap het gewoon echt niet !!!! En mocht ik eens de kans krijgen om naar bij een seminar te gaan van die BB zal ik dat zeker doen!!!malinois schreef:maar het is wel zo... iemand die er weinig van weet zal toch eerst bij heel wat verenigingen moeten gaan kijken en zien hoe iets werkt, iets uitgelegd krijgen anders snap je er weinig van.... Ik ben ook ooit begonnen en toen dacht ik exact hetzelfde als jij... tot ik wat meer zag en hoorde etc. Dan ga je je erin verdiepen en dan kom je toch tot wat andere conclussies... of niet en dan blijf je lekker recreatief bezig... of wel en dan wil je iets verder met een volgend hondje...frank1985 schreef:ik word er zo moe van, het groentje moet zich eerst maar eens wat meer gaan verdiepen voordat hij wat te zeggen heeft.malinois schreef: Frank, ik denk dat je je eerst eens wat meer moet verdiepen in de africhtingswereld om hierover te kunnen praten...
ik heb genoeg met eigen ogen gezien en ook genoeg verhalen gehoord van nota bene zelf africhters maar ook van mensen die dachten leuk te gaan trainen met hun hond bij een africhtingsclub en niet wisten wat ze mee maakten.
Maar ook dat is niet genoeg en mijn ervaringen worden standaard afgedaan als dat ik precies op de verkeerde clubs ben wezen kijken of dat ik alleen maar mensen heb zien trainen die niet op belangrijke wedstrijden stonden e.d.