MARC_S schreef:ranetje schreef:Castreren lijkt inderdaad wel zo ongeveer noodzaak.
Goed van je om dat eerst eens verder uit te zoeken voor je die beslissing neemt
Marc_S schreef:Een leopard dog is gewoon een eerlijke maar dominante en wat moeilijkere hond. Ik zou net als jij nu niet kiezen voor castratie maar zoals ik al zei voor opvoeding en training.
Waarom dat "dominant" Marc?
Er zullen zeker zelfzekere honden zijn met dominant
gedrag, maar een heel ras kan niet dominant zijn toch?
Je zult toch bij elk ras na moeten gaan wat voor karakter die individuele hond heeft?
Ik ben het niet meer zo eens met die stelling dat dominante rassen en honden niet bestaan. Natuurlijk ben je dominant tov iemand of een andere hond als hond maar ik vind een ras dat neigt naar domineren wel een dominant ras. Mijn vorige hond Wuilus was een hele dominante hond. Natuurlijk niet als je er een Kangalreu tegenover zette maar dat wil niet zeggen dat ze niet 9 van de 10 keer dominant gedrag toonde naar andere honden. Ik vond Dapper ook gewoon een dominante hond naar honden.
Wuilus was dat naast naar honden ook naar mensen en zij deed niks voor een ander. Dus als iemand zei zit! dan bleef ze gewoon staan en keek die persoon strak aan. "hallo, wie denk jij dat je bent dan?

"
Een Leopard dog is gewoon een hond die in interactie met andere honden al snel dominant gedrag laat zien. Net als bv een akita.
Ik vind dus persoonlijk dat je een hond wel kan beschrijven als dominant. Dat kan bij mensen immers ook gewoon als karakterschets gegeven worden.

Onze hond was een softie vergeleken met zijn nestgenootjes (en daar waren we blij mee), maar ook hij heeft dit soort trekjes. Mensen die hij een beetje kent, maar niet zo goed kent dat hij ze zal begroeten, kunnen alles tegen hem zeggen, hij gaat écht niet zitten. Maar het lijkt niet echt dominantie, hij zal niet gaan staren maar hij negeert onbekenden gewoon en wordt onzeker als hij in de gaten krijgt dat ze iets van hem willen. Ik geef dan ook altijd aan dat ik liever heb dat ze het aan mij overlaten. Alsof elke hond maar naar jan en alleman moet luisteren, van mij hoeft dat niet, zolang het niet gepaard gaat met agressie o.i.d.
Het is wel een hond die ook in het gezin altijd graag een plekje hoger in de rang komt te staan en hij is hier ook erg gespitst op. Geef je een vinger dan neemt hij de hand! Dat is typisch voor een Catahoula. Hij mag bijv. niet met zijn poten op de bank, per ongeluk heeft hij eens een poot op de bank gehad terwijl wij door gingen met aaien, sindsdien proberen we het hem weer af te leren, want nu doet hij het constant als hij enthousiast is, maar dit is vervolgens bijna niet meer af te leren!
Zijn vader was ook een dominante hond, zijn moeder juist weer het tegenovergestelde. We zullen wel zien waar het schip strand wat Rhodin betreft, hij schat situaties erg snel in, als hij de andere hond als 'dominanter' beoordeelt, dan gaat de staart tussen de poten en loopt hij in een wijde boog er om heen. Vind het nu wel prima zoals het gaat, en acht, als het een keer wel vechten wordt dan zullen we dat wel weer zien.