Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Australische herdershond
Moderator: moderatorteam
-
Muisje
- Vaste gebruiker
Australische herdershond
Hallo,
Graag zou ik jullie ervaringen willen vragen met een Australische herdershond.
* Ervaren jullie de honden als zachtaardig, rustig in huis (bij voldoende
beweging buiten), waaks en als een prettige vriend?
* Kost een Australische herdershond gemiddeld 1000 euro bij een erkende
fokker? ik heb dit via iemand gehoord dat deze er 1000 euro voor
zou gaan betalen.
Alvast bedankt!
Muisje
zou gaan betalen.
Alvast bedankt!
Muisje
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
-
Muisje
- Vaste gebruiker
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Je hebt sowieso showlijn en werklijn, maar ook daarbinnen zitten veel verschillen.
Hier vind je een karakterschets van het ras: http://scooterandfriends.homestead.com/ ... chets.html
En 1.000 euro is inderdaad een normale prijs.
Hier vind je een karakterschets van het ras: http://scooterandfriends.homestead.com/ ... chets.html
En 1.000 euro is inderdaad een normale prijs.

Linda, Izzie en Bram
- _Do_
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Australische herdershond
1 Ze zijn zachtaardig, gevoelig voor druk en geluiden, wel waaks, maar het is geen echte waakhond, rustig in huis als ik voldoende buiten met haar doe.Muisje schreef:Hallo,
zou gaan betalen.
Alvast bedankt!
Muisje
2 Die van mij koste 750, bij een erkende fokker. Je kan ook via het rescue fund een hond kopen, die zijn vaak goedkoper en hebben wel een stamboom, maar passen niet in hun huidige situatie.
Je kan ook co-ownen of dat hij van de fokker is maar bij jou woont, is goedkoper in aanschaf. De aanschafprijs licht tussen de 700 en 1000 euro. Verschilt per fokker en per ouders van de hond. Als de teef in Amerika gedekt word, is het meestal duurder dan als de reu een dorp verder woont. Sommige fokkers rekenen dit terug in het nest anderen hebben een vaste prijs.
Als je wilt kan ik je helpen met het vinden van een goede fokker die honden fokt die bij jou passen, want je hebt ook nog verschil tussen werk- en showlijnen.
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Twee vriendinnen van mij hebben een aussie. Die van hun zijn vrij sociaal naar honden (teefje wat meer dan de reu) en heel sociaal naar mensen. Ze kunnen ook prima een dagje wat minder doen, maar als ze mogen sporten vinden ze het wel weer super.
Of je hond het in de stad leuk gaat vinden ligt aan jezelf. Iedere dag een rondje aan de riem zullen ze niet leuk vinden, als je de moeite neemt om minimaal één keer per dag naar een gebied te gaan waar ze lekker uit kunnen rauzen vinden ze het prima
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat het wel werkhonden zijn en dat alleen wandelen voor de meesten niet genoeg zal zijn.
€ 1000 euro is volgens mij ook niet zo'n hele gekke prijs.
Of je hond het in de stad leuk gaat vinden ligt aan jezelf. Iedere dag een rondje aan de riem zullen ze niet leuk vinden, als je de moeite neemt om minimaal één keer per dag naar een gebied te gaan waar ze lekker uit kunnen rauzen vinden ze het prima
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat het wel werkhonden zijn en dat alleen wandelen voor de meesten niet genoeg zal zijn.
€ 1000 euro is volgens mij ook niet zo'n hele gekke prijs.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
-
Muisje
- Vaste gebruiker
Hallo,
Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Ik zou het zelf ook heel leuk vinden om cursussen met de hond te gaan doen zoals een puppycursus, flyball, gedrag & gehoorzaamheid en misschien ook wel doggydance.
Als je een Australian Shepherd pup in huis zou krijgen vanaf welke leeftijd krijgt de hond dan behoefte aan veel dingen te gaan doen?
Is het ook zo dat je alle jaren actief bezig zal moeten zijn met flyball, speurcursussen en andere cursussen of is het zo dat als ze ouder worden dat ze daar minder zin/behoefte in krijgen?
Als de hond bijvoorbeeld 6 jaar oud is doe ik hem dan nog een plezier om actief bezig te zijn met cursussen of is een half uur rennen in het park (naast de wandelingen) met een bal of frisbee dan genoeg?
Is het ook mogelijk om cursussen als flyball en sommige andere cursussen steeds als herhaling te volgen met de hond of is dat bij een hondenschool niet mogelijk?
Als je met de hond naar een park zal gaan en er lopen eenden, zwanen en ganzen zal de Australian Shepherd daar dan ook achteraan rennen als je daar gaat spelen met de hond met de bal en een fribee? of is het ook goed mogelijk om op een training bij een hondenschool eerst de hond te leren dat hij dat niet doet voordat je hem los laat rennen in het park?
Ik ben ook altijd bang dat als je een hond los laat in het park dat hij bij je weg zal rennen en dat je hem dan kwijt raakt.
Mag ik vragen wat jullie ervaringen is op dit gebied, zal de hond wel bij je in de buurt blijven? of is de Australian Shepherd een ras dat niet in de buurt van de baas blijft?
Klopt het ook dat de Australian Shepherd een hond is die de gezinsleden erg goed aanvoelt en ook een type hondenras is dat het goed zou doen als hulphond voor gehandicapten.
Ik heb gehoord dat ze in Amerika vaak blindegeleidehond zijn of hulphond.
Zou je de Australian Shepherd als type hond ook kunnen vergelijken met een Golden Retriever en een Labrador?
Excuses voor alle vragen.
Ik probeer zoveel mogelijk te weten te komen voordat ik over zou gaan tot de aanschaf van een hond zodat ik zeker weet dat het het juiste hondenras is.
Het is de eerste keer dat ik over ga tot de aanschaf van een hond.
Muisje
Ik zou het zelf ook heel leuk vinden om cursussen met de hond te gaan doen zoals een puppycursus, flyball, gedrag & gehoorzaamheid en misschien ook wel doggydance.
Als je een Australian Shepherd pup in huis zou krijgen vanaf welke leeftijd krijgt de hond dan behoefte aan veel dingen te gaan doen?
Is het ook zo dat je alle jaren actief bezig zal moeten zijn met flyball, speurcursussen en andere cursussen of is het zo dat als ze ouder worden dat ze daar minder zin/behoefte in krijgen?
Als de hond bijvoorbeeld 6 jaar oud is doe ik hem dan nog een plezier om actief bezig te zijn met cursussen of is een half uur rennen in het park (naast de wandelingen) met een bal of frisbee dan genoeg?
Is het ook mogelijk om cursussen als flyball en sommige andere cursussen steeds als herhaling te volgen met de hond of is dat bij een hondenschool niet mogelijk?
Als je met de hond naar een park zal gaan en er lopen eenden, zwanen en ganzen zal de Australian Shepherd daar dan ook achteraan rennen als je daar gaat spelen met de hond met de bal en een fribee? of is het ook goed mogelijk om op een training bij een hondenschool eerst de hond te leren dat hij dat niet doet voordat je hem los laat rennen in het park?
Ik ben ook altijd bang dat als je een hond los laat in het park dat hij bij je weg zal rennen en dat je hem dan kwijt raakt.
Mag ik vragen wat jullie ervaringen is op dit gebied, zal de hond wel bij je in de buurt blijven? of is de Australian Shepherd een ras dat niet in de buurt van de baas blijft?
Klopt het ook dat de Australian Shepherd een hond is die de gezinsleden erg goed aanvoelt en ook een type hondenras is dat het goed zou doen als hulphond voor gehandicapten.
Zou je de Australian Shepherd als type hond ook kunnen vergelijken met een Golden Retriever en een Labrador?
Ik probeer zoveel mogelijk te weten te komen voordat ik over zou gaan tot de aanschaf van een hond zodat ik zeker weet dat het het juiste hondenras is.
Muisje
- _Do_
- Zeer actief
- Contacteer:
Geeft niet hoor, maar misschien is het handig om gewoon eens naar een evenemnt te gaan waar veel aussies zijn. Dan leer je ze kennen en dan kan je ervaringen horen. Er is er geen een gelijk. In juni is er de clubmatch en een gedragsdag. En in oktober is er een aussie doe dag. verder komen er eigenlijk op elke show en behendigheids wedstrijd ook wel aussies.Muisje schreef:Hallo,
Meeste fokkers geven je hond mee als ze 8 weken oud zijn en gechipt. Soms duurt het chippen wat langer en soms zijn ze wat eerder. Ligt ook aan de fokker. Ik ken er maar een die ze met 10 weken weg doet. De rest wel allemaal max 8 weken, tenzij je er een importeerd en deze uit engelnad of de usa komt, want dan moeten ze 12 weken zijn, ivm de entingen.
Het belangrijkste is dat hij geestelijk bezig is. Of dit nou met drijven, speuren, zoekspelltjes of een hondspel is maakt niet uit. Ik ken ze van 9 die nog op normaal niveau behendigheid mee lopen en nergens last van hebben. Ligt aan je hond, maar je zal hem er waarschijnlijk tot zijn dood een plezier mee doen om actief bezig te zijn
Ja, maar houd er rekening mee dat het hele slimme honden zijn en ze vaak sneller leren dan de cursus van de hondenschool loopt. Ligt aan je hondenschool en aan het niveau van je hond. Ik zou het persoonlijk niet doen, maar dat is omdat wij erg fanatiek zijn. Je hebt ook aussies die niet zo veel hoeven.
Het is wat jij je hond leert. Die van mij kan het niet, maar dat komt doordat hier geen eenden zwemmen en weinig water is. Het water wat ze dus ziet is om te zwemmen. Daarnaast drijven wij ook eenden, dus de prikkel is voor haar te groot.
Leer hem van pup af aan dat de eenden met rust gelaten moeten worden en het kan gewoon. Alleen zou ik dan geen eenden meer gaan drijven.
Een aussie loopt eigenlijk nooit weg, of hij moet ergens van geschrokken zijn. Die van mij jaagt wel, maar is altijd binnen 5 min weer terug. Ze let erg goed op mij en ik wacht ook nooit op haar, dus gewoon door lopen als je hond niet op let en verstoppertje in het bos doen, dan leren ze op j ete letten.
Het is een gevoelige hond die niet zo goed met veel druk kan omgaan. Ze worden ook als blinde geleidehond of hulphond gebruikt omdat ze zo veelzijdig zijn. In Nederland is nu een officiele aussie als hulphond.
Je kan het niet vergelijken met een lab of golden, het enige is dat sommige aussies net zo vriendelijk zijn en net zo kunnen spelen als een lab, met hun hele lijf. Verder hebben ze veel meer nodig. Daarnaast is het bij een lab en golden bijna niet meer mogelijk om een werklijn te vinden, ze zijn op huishond gefokt.
Muisje
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
- Zoek stok!
- Zeer actief
Het ligt heel erg aan de lijnen. Je hebt vrij rustige Aussies die het prima redden met actieve wandelingen. De drijflijn Aussies hebben heel wat meer uitdaging nodig anders gaan ze hun eigen uitdaging zoeken. Ik vind ze in het algemeen harder en zelfstandiger dan Border Collies. Mijn ervaring is dat de reuen lang niet allemaal makkelijk met andere reuen samen gaan. De terughoudendheid verschilt erg per hond.Boutje schreef:Bij ons in de hondenschool zijn vrij veel aussies.
Het zijn over het algemeen hele leuke en actieve honden, op een reu na die moeilijk met vreemde reuen kan.
Ze hebben wel nog meer beweging nodig dan mijn honden (sheltie en schotse herder), na een uur behendigheidstraining graag nog een wandeling erbovenop terijl mijn honden dan wel moe zijn.
ook Sky van 6 is nog superactief.
Ze zijn baasgericht maar iets onafhankelijker, pittiger, sneller en harder dan "mijn" rassen. Diegene die ik ken zijn heel sociaal naar mensen toe.
Ze zijn minder fel en gefocused dan een werk-border collie, dat weer wel.
En ze zijn MOOI.
Maar wat mij betreft toch eerder werkhonden die uitdaging en actie nodig hebben dan zuiver huishonden.

Linda, Izzie en Bram
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik weet niet of een aussie wel de ideale hond voor jou is. Zoals ik de indruk krijg, vind je een cursus en een sport wel leuk, maar wil je je daar niet op focussen. Ik vraag me dan af of je dan niet beter een wat rustiger ras moet kiezen. Want of je cursus of sporten gaat doen, dat maakt niet uit, maar een aussie van 6 jaar zal zeker nog flink bezig gehouden moeten worden. Dat hoeft niet met een cursus of sport, maar het zal geen hond zijn die rustig met je mee een rondje door het park loopt, die genoeg heeft aan 5 minuten ballen gooien.
Op 6 jaar zitten veel honden ook wel op een top hoor. Dan zijn het echt nog geen sulletjes. Heb dan geen aussie (wel een border en een schot), maar ben met mijn honden tot op zeer hoge leeftijd nog actief. (de terrier tot 12 jaar mee gesport, de schotse collie tot op een leeftijd van 11 a 12 jaar was nog erg fanatiek in apporteren en wandelen en gek doen)
Ik persoonlijk zou je toch een wat rustiger ras aanbevelen, want ondanks dat er verschil in zit tussen show en werklijn. Het blijft een fanatieke hond, waar je echt wel veel tijd in moet steken, gedurende nogal wat jaren.
Op 6 jaar zitten veel honden ook wel op een top hoor. Dan zijn het echt nog geen sulletjes. Heb dan geen aussie (wel een border en een schot), maar ben met mijn honden tot op zeer hoge leeftijd nog actief. (de terrier tot 12 jaar mee gesport, de schotse collie tot op een leeftijd van 11 a 12 jaar was nog erg fanatiek in apporteren en wandelen en gek doen)
Ik persoonlijk zou je toch een wat rustiger ras aanbevelen, want ondanks dat er verschil in zit tussen show en werklijn. Het blijft een fanatieke hond, waar je echt wel veel tijd in moet steken, gedurende nogal wat jaren.

- _Do_
- Zeer actief
- Contacteer:
Een aussie is heel zeker van zich zelf. Zal uit zich zelf niet zo snel vechten, maar laat niet met zich sollen!
Ik weet niet wat je binnenkort doet, maar 17 mei is er een aussiewandeling in de buurt van Staphorst.
Aussie zijn erg hard voor zich zelf, maar dat moet ook als werkhond.
Het is niet perse zo dat een werklijn meer nodig heeft dan een showlijn. Een showlijn kan soms zelfs meer hyper zijn dan een werklijn.
Het zijn wel honden die ergens het nut van in moeten zien, anders doen ze het net. Dus niet 100 x een balletje halen.
Ik weet niet wat je binnenkort doet, maar 17 mei is er een aussiewandeling in de buurt van Staphorst.
Aussie zijn erg hard voor zich zelf, maar dat moet ook als werkhond.
Het is niet perse zo dat een werklijn meer nodig heeft dan een showlijn. Een showlijn kan soms zelfs meer hyper zijn dan een werklijn.
Het zijn wel honden die ergens het nut van in moeten zien, anders doen ze het net. Dus niet 100 x een balletje halen.
-
Muisje
- Vaste gebruiker
Hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Ik zal eerlijk zeggen een hond als een Border Collie vond ik ook heel erg leuk maar ik weet dat ik deze honden niet zou kunnen bijhouden op het gebied van activiteit.
Ik zou het heel erg leuk vinden om cursussen te volgen zoals speurcursus, flyball, gedrag en gehoorzaamheid en misschien ook doggydance.
Verder zoek ik ook een echte huishond die het ook fijn vind om thuis te zijn en veel te wandelen door de stad, door het park en het ook fijn vind om overal mee naar toe te gaan zoals boodschappen doen, bezoek/visites afleggen.
Ik zou het heel prettig vinden als het een zachtaardige en goedmoedige hond is, die ook aanhankelijk aan de baas is (niet de neiging heeft om erg snel weg te lopen).
Graag zou ik jullie willen vragen welk hondenras jullie in dit geval zouden aanraden?
De grote van de hond en het gehele uiterlijk van de hond maakt niet uit.
Muisje
Ik zal eerlijk zeggen een hond als een Border Collie vond ik ook heel erg leuk maar ik weet dat ik deze honden niet zou kunnen bijhouden op het gebied van activiteit.
Ik zou het heel erg leuk vinden om cursussen te volgen zoals speurcursus, flyball, gedrag en gehoorzaamheid en misschien ook doggydance.
Verder zoek ik ook een echte huishond die het ook fijn vind om thuis te zijn en veel te wandelen door de stad, door het park en het ook fijn vind om overal mee naar toe te gaan zoals boodschappen doen, bezoek/visites afleggen.
Ik zou het heel prettig vinden als het een zachtaardige en goedmoedige hond is, die ook aanhankelijk aan de baas is (niet de neiging heeft om erg snel weg te lopen).
Graag zou ik jullie willen vragen welk hondenras jullie in dit geval zouden aanraden?
De grote van de hond en het gehele uiterlijk van de hond maakt niet uit.
Muisje
- _Do_
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat je aangeeft dat je graag een hond hebt die op je let zou ik voor een herdershond gaan, of een sennenhond.
Dit zijn toch de meer baas gerichte rassen.
Een aussie is idd niks als een border ook niks voor je is.
Wat ook leuke honden zijn en volgens mij, weet het niet zeker, niet heel veel nodig hebben zijn corgi's.
En een bouvier is ook een herders ras, maar word veel als huishond gehouden.
Een witte herder kan ook goed als huishond, waar je alleen mee wandelt.
En de Poland Lowland Sheepdog kan ook goed als actieve huishond die een dagje wel wat minder kan hebben.
Succes
Een aussie is idd niks als een border ook niks voor je is.
Wat ook leuke honden zijn en volgens mij, weet het niet zeker, niet heel veel nodig hebben zijn corgi's.
En een bouvier is ook een herders ras, maar word veel als huishond gehouden.
Een witte herder kan ook goed als huishond, waar je alleen mee wandelt.
En de Poland Lowland Sheepdog kan ook goed als actieve huishond die een dagje wel wat minder kan hebben.
Succes
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zijn wel tig meer rassen die hieraan voldoen naar mijn mening._Do_ schreef:Omdat je aangeeft dat je graag een hond hebt die op je let zou ik voor een herdershond gaan, of een sennenhond.
Ik denk dat een aussie uit showlijn wel bij je wensenlijstje zou passen hoewel ze volgens mij niet allemaal even zachtaardig zijn (maar dat ligt wellicht aan de lijn, weet ik niet?), maar ook zoveel andere rassen als een golden, labrador, toller, markiesje, poedel... noem maar op
- _Do_
- Zeer actief
- Contacteer:
Lysette schreef:Er zijn wel tig meer rassen die hieraan voldoen naar mijn mening._Do_ schreef:Omdat je aangeeft dat je graag een hond hebt die op je let zou ik voor een herdershond gaan, of een sennenhond.
Ik denk dat een aussie uit showlijn wel bij je wensenlijstje zou passen hoewel ze volgens mij niet allemaal even zachtaardig zijn (maar dat ligt wellicht aan de lijn, weet ik niet?), maar ook zoveel andere rassen als een golden, labrador, toller, markiesje, poedel... noem maar op
Een aussie uit een showlijn is vaak meer hyper dan een aussie uit een werklijn, integenstelling tot wat de meeste mensen denken. Die hebben vaak meer nodig dan een uit een werklijn.
En er zijn veel rassen, maar een herdershond is vaak meer baasgericht en heeft een minder jachtinstinct.
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh tja ik ken er maar twee en die zijn alles behalve hyper. Ja buiten zijn ze wild en lomp maar in huis zijn ze mega rustig. Ook als ze een paar dagen wat minder beweging krijgen._Do_ schreef:Een aussie uit een showlijn is vaak meer hyper dan een aussie uit een werklijn, integenstelling tot wat de meeste mensen denken. Die hebben vaak meer nodig dan een uit een werklijn.Lysette schreef:Er zijn wel tig meer rassen die hieraan voldoen naar mijn mening._Do_ schreef:Omdat je aangeeft dat je graag een hond hebt die op je let zou ik voor een herdershond gaan, of een sennenhond.
En er zijn veel rassen, maar een herdershond is vaak meer baasgericht en heeft een minder jachtinstinct.
Tuurlijk zijn herders baasgericht en zullen ze minder jachtinstinct hebben, maar ze zijn lang niet de enige
-
Muisje
- Vaste gebruiker
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dit ben ik niet met je eens. Een showlijn kan wel nerveuzer zijn, maar heeft niet meer nodig dan een werklijn. Zou ook redelijk apart zijn gezien het feit dat de showlijnen juist naar mensen gaan die geen superhondensporters zijn. Die mensen zullen juist geen drijflijn Aussie nemen. Wellicht ligt daarin ook de verklaring dat showlijnen nerveuzer kunnen zijn: mensen onderschatten hoeveel ze ook al met een showlijn moeten doen._Do_ schreef:
Een aussie uit een showlijn is vaak meer hyper dan een aussie uit een werklijn, integenstelling tot wat de meeste mensen denken. Die hebben vaak meer nodig dan een uit een werklijn.

Linda, Izzie en Bram
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Wat dacht je van een schotse collie? Ik zelf vind dat zeer fijne honden. Uiterst vriendelijk, vrolijk, redelijk actief ras zonder daarin overdreven in te zijn zoals de border. De korthaar is in het algemeen wat actiever en pittiger dan de langhaar. De Schotse Collie wordt niet meteen vervelend als je een dagje wat minder doet en gaat graag met het baasje mee, maar vind het over het algemeen ook niet erg om thuis te blijven. In onze familie 3 exemplaren gehad (2 reuen en 1 teef) en ik vind het nog steeds zeer fijne honden.