Waarom komt het gros er dan nooit meer vanaf en moet je wat slinks doen voordat je het veld opgaat en/of de hond foppen zodat hij niks in de gaten heeft als hij er geen om heeft?Dingo schreef:En sorry dat er geen spannende analyse aanvast zit. Het is maar een hulpmiddel
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
oproepen sneller laten komen
Moderator: moderatorteam
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Maar wat is dan volgens jou het verschil tussen het africhten van en het werken met de hond?Dingo schreef:Voor mij wel. Een het werken met de hond is een spel, helemaal correct. De africhting ansich dus niet. Dat is geen spelletje. Maar dat zie ik geloof ik verkeerdInge schreef: Maar dat is hier voor niemand echt aan de orde dacht ik?Iedereen werkt er toch gewoon naast om in het inkomen te voorzien?

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
omdat je op wedstrijd geen hulpmiddelen mag gebruiken.Jaap* schreef:Waarom komt het gros er dan nooit meer vanaf en moet je wat slinks doen voordat je het veld opgaat en/of de hond foppen zodat hij niks in de gaten heeft als hij er geen om heeft?Dingo schreef:En sorry dat er geen spannende analyse aanvast zit. Het is maar een hulpmiddel
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
een hond die niet geschikt is zal het niet redden en valt al af voor hij zn IPO III gehaald heeft waarschijnlijk...Jaap* schreef:En een hond die je met een tt moet trainen is erg geschikt en vind het altijd leuk?maart schreef:nee. net zomin je met een hond die er niets aan vind, in de africhting kunt gaan.Jaap* schreef: Misschien vind mijn kind er overigens wel niks aan bij Ajax, denk je daar wel eens over na? Of moet ie er gewoon naartoe omdat jij vind dat hij dat kan, leuk of niet?
Mijn honden trainen met heel veel plezier en zolang ze dat doen, blijf ik het ook doen...Ik heb niks aan een hond die doet alleen omdat hij moet zonder enig plezier...
en ja hij sluit altijd een training vrolijk af...!
Mijn hond vind de dagelijkse wandeling ook weleens wat minder leuk omdat ie op zn flikker krijgt omdat ie liever stront vreet...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Dat dacht ik dus ook.Inge schreef:"Spelletje" klinkt wat denigrerend, maar voor de meeste mensen is het toch echt "gewoon" een hobby. Een hobby die wel als doel kan hebben dat de hobbymatig afgerichte hond uiteindelijk verkocht wordt en inzetbaar wordt als diensthond, dat wel. Maar pas dan is het "spel-element, het hobby-achtige" weg. Want dan heeft de hond een inzetbare functie, "werk" dus.Dingo schreef:Voor mij wel. Een het werken met de hond is een spel, helemaal correct. De africhting ansich dus niet. Dat is geen spelletje. Maar dat zie ik geloof ik verkeerdInge schreef: Maar dat is hier voor niemand echt aan de orde dacht ik?Iedereen werkt er toch gewoon naast om in het inkomen te voorzien?
![]()
Zolang ik mijn hond niet actief in ga zetten als zoekhond, of verkoop voor dit doel blijft het een hobby toch?
Er is toch verder ook niets mis met een hobby? Ook een hobby kan men heel serieus nemen.
- Frenk
- Zeer actief
Blijkbaar worden de termen hobby en spelletje als denigrerend of beledigend ervarenInge schreef:"Spelletje" klinkt wat denigrerend, maar voor de meeste mensen is het toch echt "gewoon" een hobby. Een hobby die wel als doel kan hebben dat de hobbymatig afgerichte hond uiteindelijk verkocht wordt en inzetbaar wordt als diensthond, dat wel. Maar pas dan is het "spel-element, het hobby-achtige" weg. Want dan heeft de hond een inzetbare functie, "werk" dus.Dingo schreef:Voor mij wel. Een het werken met de hond is een spel, helemaal correct. De africhting ansich dus niet. Dat is geen spelletje. Maar dat zie ik geloof ik verkeerdInge schreef: Maar dat is hier voor niemand echt aan de orde dacht ik?Iedereen werkt er toch gewoon naast om in het inkomen te voorzien?
![]()
Zolang ik mijn hond niet actief in ga zetten als zoekhond, of verkoop voor dit doel blijft het een hobby toch?
Er is toch verder ook niets mis met een hobby? Ook een hobby kan men heel serieus nemen.

- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken en dat is dat de TT bij ons gebruikt word als hulpmiddel, en niet als standaard uitrusting. Er worden ook hele weken zonder TT getraind, alleen als een hond op afstand gecorrigeerd dient te worden dan word het gebruikt, vaak voor korte duur. Dus niks geen slinks gedoe voor keuringen, die hond is echt niet achterlijk en weet dondersgoed dat hij kan uitvreten wat hij wil zonder TT.Jaap* schreef:Waarom komt het gros er dan nooit meer vanaf en moet je wat slinks doen voordat je het veld opgaat en/of de hond foppen zodat hij niks in de gaten heeft als hij er geen om heeft?Dingo schreef:En sorry dat er geen spannende analyse aanvast zit. Het is maar een hulpmiddel
Dat het gros er niet meer vanaf komt vind ik toch echt lichtelijk overtrokken. Ik zie geen enkele gepensioneerde diensthond lopen met een TT

Who finds a faithful friend, finds a treasure.
- Frenk
- Zeer actief
Hemel...maart schreef:omdat je op wedstrijd geen hulpmiddelen mag gebruiken.Jaap* schreef:Waarom komt het gros er dan nooit meer vanaf en moet je wat slinks doen voordat je het veld opgaat en/of de hond foppen zodat hij niks in de gaten heeft als hij er geen om heeft?Dingo schreef:En sorry dat er geen spannende analyse aanvast zit. Het is maar een hulpmiddel
Maar waarom heb je dat hulpmiddel nodig?

- Jaap*
- Zeer actief
Ik vraag alleen maar of een hond die je moet trainen met een tt geschikt is.malinois schreef:een hond die niet geschikt is zal het niet redden en valt al af voor hij zn IPO III gehaald heeft waarschijnlijk...Jaap* schreef:En een hond die je met een tt moet trainen is erg geschikt en vind het altijd leuk?maart schreef:nee. net zomin je met een hond die er niets aan vind, in de africhting kunt gaan.Jaap* schreef: Misschien vind mijn kind er overigens wel niks aan bij Ajax, denk je daar wel eens over na? Of moet ie er gewoon naartoe omdat jij vind dat hij dat kan, leuk of niet?
Mijn honden trainen met heel veel plezier en zolang ze dat doen, blijf ik het ook doen...Ik heb niks aan een hond die doet alleen omdat hij moet zonder enig plezier...
Mijn hond vind de dagelijkse wandeling ook weleens wat minder leuk omdat ie op zn flikker krijgt omdat ie liever stront vreet...Jammer dan dat hoort bij het leven...
- Dingo
- Zeer actief
nee hoor, absoluut niet. Alleen is de context verkeerd. Maar daar is genoeg over ge-emmerdFrenk schreef:Blijkbaar worden de termen hobby en spelletje als denigrerend of beledigend ervarenInge schreef:"Spelletje" klinkt wat denigrerend, maar voor de meeste mensen is het toch echt "gewoon" een hobby. Een hobby die wel als doel kan hebben dat de hobbymatig afgerichte hond uiteindelijk verkocht wordt en inzetbaar wordt als diensthond, dat wel. Maar pas dan is het "spel-element, het hobby-achtige" weg. Want dan heeft de hond een inzetbare functie, "werk" dus.Dingo schreef:Voor mij wel. Een het werken met de hond is een spel, helemaal correct. De africhting ansich dus niet. Dat is geen spelletje. Maar dat zie ik geloof ik verkeerdInge schreef: Maar dat is hier voor niemand echt aan de orde dacht ik?Iedereen werkt er toch gewoon naast om in het inkomen te voorzien?
![]()

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja en voor de hond kan het dus idd. van een heel groot belang zijn dit te blijven doen en fatsoenlijk af te bouwen...Frenk schreef:Nee Mal, niet die specifieke hond. Gewoon over deze discussie.malinois schreef:ja kom op zeg Frenk.. dit is nu eenmaal wel de waarheid, je mag hem opzoeken hoor, naam en toenaam staan op mijn site... dus kun je zn achtergrond nazoeken...Frenk schreef:Kom op Mal, nu even niet draaien en keren.malinois schreef: ... dit was een showhond... niet uit werklijnen dus niet op die drift gefokt... het is nl mn oudste dober.
Jij sport en je kiest je honden passend bij die sport. Toch?
NEE hij is niet uitgezocht voor de sport, het zou een huishond worden waar we mee zouden gaan showen... maar meneer vond het hele showgebeuren geen zak aan en wij deden hem daar dus totaal geen plezier mee ondanks een U op de Winner...
Dus verder gezocht en walla... op de africhting uitgekomen en wonder boven wonder presteerde hij daar uitermate goed, zo goed dat hij naar de WK voor de dobers zou gaan...totdat ie van de ene dag op de andere moest stoppen op advies van Kranendonk.
ja en dat voor een hond uit showlijnen.
Ik ben ook ooit begonnen weet je nog
Jij sport en je kiest je honden daarvoor uit?
Want jij vond het niet zo dramatisch voor de hond als hij morgen zou moeten stoppen... dat is het dus gemiddeld wel voor een hond. Die moet je afbouwen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Jaap*
- Zeer actief
Je begrijpt echt niet waar ik het over heb hé?maart schreef:omdat je op wedstrijd geen hulpmiddelen mag gebruiken.Jaap* schreef:Waarom komt het gros er dan nooit meer vanaf en moet je wat slinks doen voordat je het veld opgaat en/of de hond foppen zodat hij niks in de gaten heeft als hij er geen om heeft?Dingo schreef:En sorry dat er geen spannende analyse aanvast zit. Het is maar een hulpmiddel
Als het zonder niet meer lukt is het geen hulpmiddel meer maar een noodzaak.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
waarom mag dat met een balletje wel?Jaap* schreef:Waarom komt het gros er dan nooit meer vanaf en moet je wat slinks doen voordat je het veld opgaat en/of de hond foppen zodat hij niks in de gaten heeft als hij er geen om heeft?Dingo schreef:En sorry dat er geen spannende analyse aanvast zit. Het is maar een hulpmiddel

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Spelletje vind ik inderdaad denigrerend klinken gezien de tijd die je erin stopt om je hond zo ver te brengen. 3x in de week in weer en wind op een trainingsveld staan, paar keer per week daarnaast speuren (en het is altijd koud op die weilandenFrenk schreef:Blijkbaar worden de termen hobby en spelletje als denigrerend of beledigend ervarenInge schreef:"Spelletje" klinkt wat denigrerend, maar voor de meeste mensen is het toch echt "gewoon" een hobby. Een hobby die wel als doel kan hebben dat de hobbymatig afgerichte hond uiteindelijk verkocht wordt en inzetbaar wordt als diensthond, dat wel. Maar pas dan is het "spel-element, het hobby-achtige" weg. Want dan heeft de hond een inzetbare functie, "werk" dus.Dingo schreef:Voor mij wel. Een het werken met de hond is een spel, helemaal correct. De africhting ansich dus niet. Dat is geen spelletje. Maar dat zie ik geloof ik verkeerdInge schreef: Maar dat is hier voor niemand echt aan de orde dacht ik?Iedereen werkt er toch gewoon naast om in het inkomen te voorzien?
![]()
Als ik geen zin heb ga ik echter toch trainen, al zal ik wat minder doen dan op een andere dag.
Met het woord hobby heb ik echter geen problemen.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Dingo
- Zeer actief
Ja hoor, dat kan een prima hond zijnJaap* schreef:Ik vraag alleen maar of een hond die je moet trainen met een tt geschikt is.malinois schreef:een hond die niet geschikt is zal het niet redden en valt al af voor hij zn IPO III gehaald heeft waarschijnlijk...Jaap* schreef:En een hond die je met een tt moet trainen is erg geschikt en vind het altijd leuk?maart schreef:nee. net zomin je met een hond die er niets aan vind, in de africhting kunt gaan.
Mijn hond vind de dagelijkse wandeling ook weleens wat minder leuk omdat ie op zn flikker krijgt omdat ie liever stront vreet...Jammer dan dat hoort bij het leven...

- Frenk
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
waarom zou deze hond niet geschikt zijn? Blijkbaar doet hij het uitstekend anders was hij al afgeschreven?Jaap* schreef:Ik vraag alleen maar of een hond die je moet trainen met een tt geschikt is.malinois schreef:een hond die niet geschikt is zal het niet redden en valt al af voor hij zn IPO III gehaald heeft waarschijnlijk...Jaap* schreef:En een hond die je met een tt moet trainen is erg geschikt en vind het altijd leuk?maart schreef:nee. net zomin je met een hond die er niets aan vind, in de africhting kunt gaan.

- Jaap*
- Zeer actief
En dat is dus exact mijn puntDingo schreef:Dus niks geen slinks gedoe voor keuringen, die hond is echt niet achterlijk en weet dondersgoed dat hij kan uitvreten wat hij wil zonder TT.
Verder is het wat lastig dat KNPV en IPO door elkaar heenlopen in de discussie.
- Frenk
- Zeer actief
- Jaap*
- Zeer actief
Omdat er een tt voor nodig is om er mee te werken.malinois schreef:waarom zou deze hond niet geschikt zijn? Blijkbaar doet hij het uitstekend anders was hij al afgeschreven?Jaap* schreef:Ik vraag alleen maar of een hond die je moet trainen met een tt geschikt is.malinois schreef:een hond die niet geschikt is zal het niet redden en valt al af voor hij zn IPO III gehaald heeft waarschijnlijk...Jaap* schreef:En een hond die je met een tt moet trainen is erg geschikt en vind het altijd leuk?
- Frenk
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
mijn hond loopt toch thuis ook niet met een TT om?Jaap* schreef:Je begrijpt echt niet waar ik het over heb hé?maart schreef:omdat je op wedstrijd geen hulpmiddelen mag gebruiken.Jaap* schreef:Waarom komt het gros er dan nooit meer vanaf en moet je wat slinks doen voordat je het veld opgaat en/of de hond foppen zodat hij niks in de gaten heeft als hij er geen om heeft?Dingo schreef:En sorry dat er geen spannende analyse aanvast zit. Het is maar een hulpmiddel
Als het zonder niet meer lukt is het geen hulpmiddel meer maar een noodzaak.
Ik wil gewoon niet dat als ik train dat ik hem dan eerst een TT om moet hangen en dus te laat ben... hij heeft hem om, wordt ie gebruikt dan wordt ie gebruikt anders wordt ie niet gebruikt

- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
Ik quote even Inge, omdat voor mij hier hetzelfde geldt. Mijn hond heeft PH1 en basiscertificaat zoekhonden. Ook ik rijdt, zeker nu met het zoekhonden gebeuren vele kilometers om te trainen. De keuring basis was in Vriezenveen, 200 km enkele reis. Voor de keuring heb ik in een paar weken tijd 2000km gereden. Afgelopen zaterdag zat ik om 6.15 uur in de auto, om om half 9 in Reek te kunnen staan, en heb ik me vervolgens de hele ochtend zeiknat laten regenen. Waarvoor? voor een hobby... voor mij en voor de hond, en zeker het zoekprogramma, voor een spelletje. Voor mij is het hobby, en voor de hond één groot spel. Dat het serieus beoefend wordt, ja dat zeker. Maar hoeveel kilometers ik ook rijdt, en hoe nat ik regelmatig ook wordt door de regen, het is en blijft een hobby.Ik train in de africhting sinds een aantal jaren. Paar jaar IPO, paar jaar KNPV nu.
Voor mij is het echter wel degelijk "gewoon" een hobby. Ik doe het met plezier en mijn hond ook, ik probeer eruit te halen wat erin zit, maar het blijft hobby.
Op het moment dat ik puur voor het doel zou trainen om mijn hond zo goed mogelijk te verkopen ligt het anders, maar dat is voor mij nu geen optie. Daar train ik niet voor namelijk, ik train om ervaring op te doen, te leren en vooral heel veel plezier te hebben met mijn hond samen. Ook al kost dat soms bloed, zweet en tranen. Ook al kost het soms heel wat denkwerk om een oefening goed aan te leren. Ook al sta ik regelmatig in de stromende regen (en ja...ook dat doe ik met plezier). Ook al rijd ik ook behoorlijk wat kilometers.
Het blijft een spel tussen hond en baas. Voor mij althans.

Groetjes Marja
- Frenk
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
voor sommige honden wel ja...Frenk schreef:Dat zei ik niet. Ik zei dat de wereld dan niet vergaatmalinois schreef:Want jij vond het niet zo dramatisch voor de hond als hij morgen zou moeten stoppen...
ik denk dat als hij had mogen kiezen dat ie gezegd had maak dr maar een eind aan en dat meen ik echt...
Van een kerngezonde sporthond naar een krakkemikkige hond... doodzielig maar wel realiteit... en dat ging heel snel.. in een paar weken...

- Jaap*
- Zeer actief
Ik heb dezelfde bezwaren in het geval van obsessief over balletjes en klikkers.malinois schreef:waarom mag dat met een balletje wel?Jaap* schreef:Waarom komt het gros er dan nooit meer vanaf en moet je wat slinks doen voordat je het veld opgaat en/of de hond foppen zodat hij niks in de gaten heeft als hij er geen om heeft?Dingo schreef:En sorry dat er geen spannende analyse aanvast zit. Het is maar een hulpmiddel
- Dingo
- Zeer actief
Klopt, ben ik met je eens, daardoor word het goed lezenJaap* schreef:En dat is dus exact mijn puntDingo schreef:Dus niks geen slinks gedoe voor keuringen, die hond is echt niet achterlijk en weet dondersgoed dat hij kan uitvreten wat hij wil zonder TT.![]()
Verder is het wat lastig dat KNPV en IPO door elkaar heenlopen in de discussie.
Daarom kun je zien dat in ieder geval de honden, die een TT weleens gebruiken, waar wij mee trainen het prima doen en het derhalve dus echt zien als juiste correctie. Ze accpeteren dat ze op dat moment fout zitten. Op de keuring hebben ze dus door dat er niet te corrigeren valt, maar vertonen toch keurig gedrag. (uitzonderingen daargelaten

- Dingo
- Zeer actief
Nogmaals, je hebt een TT niet altijd strikt nodig. Enkel als hulpmiddel, dus tijdelijk. Voor het op afstand, op het juiste moment corrigeren.Frenk schreef:Dat je een tt strikt nodig hebt, dat baart je geen zorgen? Dan vraag je je niet af "waarom"?Dingo schreef:Ja hoor, dat kan een prima hond zijnJaap* schreef:Ik vraag alleen maar of een hond die je moet trainen met een tt geschikt is.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Vind je? Ik heb 2 totaal verschillende honden met trainen en beide lopen met TT om...Frenk schreef:Hem moeten trainen met een TT is een teken aan de wandmalinois schreef:waarom zou deze hond niet geschikt zijn? Blijkbaar doet hij het uitstekend anders was hij al afgeschreven?Jaap* schreef:Ik vraag alleen maar of een hond die je moet trainen met een tt geschikt is.
beter voorkomen dan genezen dus niet als laatste redmiddel gebruiken maar gewoon als normaal hulpmiddel zien.

- Frenk
- Zeer actief
Aangezien de woorden hobby en spelletje inwisselbaar gebruikt werden, had daaruit afgeleid kunnen worden dat het dezelfde lading had. In ieder geval voor mij. Temeer daar ik steeds schreef dat ik daarmee niet af doe aan hoe serieus iemand erin staatInge schreef:Spelletje vind ik inderdaad denigrerend klinken gezien de tijd die je erin stopt om je hond zo ver te brengen. 3x in de week in weer en wind op een trainingsveld staan, paar keer per week daarnaast speuren (en het is altijd koud op die weilandenFrenk schreef:Blijkbaar worden de termen hobby en spelletje als denigrerend of beledigend ervarenInge schreef:"Spelletje" klinkt wat denigrerend, maar voor de meeste mensen is het toch echt "gewoon" een hobby. Een hobby die wel als doel kan hebben dat de hobbymatig afgerichte hond uiteindelijk verkocht wordt en inzetbaar wordt als diensthond, dat wel. Maar pas dan is het "spel-element, het hobby-achtige" weg. Want dan heeft de hond een inzetbare functie, "werk" dus.Dingo schreef: Voor mij wel. Een het werken met de hond is een spel, helemaal correct. De africhting ansich dus niet. Dat is geen spelletje. Maar dat zie ik geloof ik verkeerd![]()
Er is toch verder ook niets mis met een hobby? Ook een hobby kan men heel serieus nemen.), dan vind ik spelletje niet echt klinken als iets waar serieus mee omgegaan wordt. Een "spelletje" is voor mij geheel vrijblijvend en dat doe ik alleen als ik er zelf zin in heb.
Als ik geen zin heb ga ik echter toch trainen, al zal ik wat minder doen dan op een andere dag.![]()
Met het woord hobby heb ik echter geen problemen.