Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oproepen sneller laten komen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

malinois schreef:
Jaap* schreef:
maart schreef:
Jaap* schreef:Waarom komt het gros er dan nooit meer vanaf en moet je wat slinks doen voordat je het veld opgaat en/of de hond foppen zodat hij niks in de gaten heeft als hij er geen om heeft?
omdat je op wedstrijd geen hulpmiddelen mag gebruiken.
Je begrijpt echt niet waar ik het over heb hé?
Als het zonder niet meer lukt is het geen hulpmiddel meer maar een noodzaak.
mijn hond loopt toch thuis ook niet met een TT om?
Ik wil gewoon niet dat als ik train dat ik hem dan eerst een TT om moet hangen en dus te laat ben... hij heeft hem om, wordt ie gebruikt dan wordt ie gebruikt anders wordt ie niet gebruikt :19: Een wedstrijd moet voor een hond totaal niet anders zijn dan een training... dus ook op een wedstrijd krijgt hij net als op een trainingsdag gewoon zn TT om... :19:
Je gaat weer om de hete brij heendraaien en dat doe je al jaren.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Inge schreef:
Frenk schreef:
Inge schreef:
Dingo schreef: Voor mij wel. Een het werken met de hond is een spel, helemaal correct. De africhting ansich dus niet. Dat is geen spelletje. Maar dat zie ik geloof ik verkeerd :denken:
"Spelletje" klinkt wat denigrerend, maar voor de meeste mensen is het toch echt "gewoon" een hobby. Een hobby die wel als doel kan hebben dat de hobbymatig afgerichte hond uiteindelijk verkocht wordt en inzetbaar wordt als diensthond, dat wel. Maar pas dan is het "spel-element, het hobby-achtige" weg. Want dan heeft de hond een inzetbare functie, "werk" dus. :wink:
Zolang ik mijn hond niet actief in ga zetten als zoekhond, of verkoop voor dit doel blijft het een hobby toch?
Er is toch verder ook niets mis met een hobby? Ook een hobby kan men heel serieus nemen.
Blijkbaar worden de termen hobby en spelletje als denigrerend of beledigend ervaren :denken:
Spelletje vind ik inderdaad denigrerend klinken gezien de tijd die je erin stopt om je hond zo ver te brengen. 3x in de week in weer en wind op een trainingsveld staan, paar keer per week daarnaast speuren (en het is altijd koud op die weilanden :jank: ), dan vind ik spelletje niet echt klinken als iets waar serieus mee omgegaan wordt. Een "spelletje" is voor mij geheel vrijblijvend en dat doe ik alleen als ik er zelf zin in heb.
Als ik geen zin heb ga ik echter toch trainen, al zal ik wat minder doen dan op een andere dag. :wink:
Met het woord hobby heb ik echter geen problemen.
Ik snap dat denigrerende niet hoor.
Ik heb het dus ook jaren gedaan. In weer en wind. Op zondagochtend om 8:00 uur in de vrieskou op zo'n speurveld jakkeren.
Ini de stromende regen apel lopen e.d.
Maar het was voor mij wel gewoon een spelletje. Ja een hobby mag je het ook noemen. Maar ik zie niks verkeerds aan het woord spelletje hoor.
Mijn leven hing er niet vanaf en als ik wilde stoppen kon ik zo stoppen zonder dat de wereld zou vergaan....
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Dingo schreef:
Frenk schreef:
Dingo schreef:
Jaap* schreef:Ik vraag alleen maar of een hond die je moet trainen met een tt geschikt is.
Ja hoor, dat kan een prima hond zijn
Dat je een tt strikt nodig hebt, dat baart je geen zorgen? Dan vraag je je niet af "waarom"?
Nogmaals, je hebt een TT niet altijd strikt nodig. Enkel als hulpmiddel, dus tijdelijk. Voor het op afstand, op het juiste moment corrigeren.
Jaap vraagt naar als je een hond moet trainen met een tt :wink:
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

malinois schreef:
Frenk schreef:
malinois schreef:
Jaap* schreef:Ik vraag alleen maar of een hond die je moet trainen met een tt geschikt is.
waarom zou deze hond niet geschikt zijn? Blijkbaar doet hij het uitstekend anders was hij al afgeschreven?
Hem moeten trainen met een TT is een teken aan de wand :wink:
Vind je? Ik heb 2 totaal verschillende honden met trainen en beide lopen met TT om...
beter voorkomen dan genezen dus niet als laatste redmiddel gebruiken maar gewoon als normaal hulpmiddel zien.
Maar kennelijk heeft men dus het idee dat de TT continue op vol staat en aan staat :19:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jaap* schreef:
malinois schreef:
Jaap* schreef:
Dingo schreef:En sorry dat er geen spannende analyse aanvast zit. Het is maar een hulpmiddel :19:
Waarom komt het gros er dan nooit meer vanaf en moet je wat slinks doen voordat je het veld opgaat en/of de hond foppen zodat hij niks in de gaten heeft als hij er geen om heeft?
waarom mag dat met een balletje wel?
Ik heb dezelfde bezwaren in het geval van obsessief over balletjes en klikkers.
oke da's dan duidelijk, hier zullen ze altijd een balletje krijgen als ze het goed doen, ik zal altijd met een balletje volgen (behalve als het niet mag) Het moet een gewoonte zijn voor een hond in mijn ogen... op een wedstrijd weet ie niet anders dan dat die bal onder mn arm zit ook al heeft ie met zn eigen ogen gezien dat ik hem weg heb gegeven aan iemand voor ik het veld op ging.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
Frenk schreef:
malinois schreef:
waarom zou deze hond niet geschikt zijn? Blijkbaar doet hij het uitstekend anders was hij al afgeschreven?
Vind je? Ik heb 2 totaal verschillende honden met trainen en beide lopen met TT om...
beter voorkomen dan genezen dus niet als laatste redmiddel gebruiken maar gewoon als normaal hulpmiddel zien.
Het ging hier om een hond die niet snel genoeg loopt, waardoor er punten blijven liggen op de wedstrijd. Niet om een hond die zichzelf of anderen in gevaar brengt.
En dan is een TT om de staart binden een zelfde hulpmiddel als een target bij een agilityhond die een raakvlak mist?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
malinois schreef:
Jaap* schreef:
maart schreef:omdat je op wedstrijd geen hulpmiddelen mag gebruiken.
Je begrijpt echt niet waar ik het over heb hé?
Als het zonder niet meer lukt is het geen hulpmiddel meer maar een noodzaak.
mijn hond loopt toch thuis ook niet met een TT om?
Ik wil gewoon niet dat als ik train dat ik hem dan eerst een TT om moet hangen en dus te laat ben... hij heeft hem om, wordt ie gebruikt dan wordt ie gebruikt anders wordt ie niet gebruikt :19: Een wedstrijd moet voor een hond totaal niet anders zijn dan een training... dus ook op een wedstrijd krijgt hij net als op een trainingsdag gewoon zn TT om... :19:
Je gaat weer om de hete brij heendraaien en dat doe je al jaren.
dat zijn we klaar... jij wil mij niet snappen dus dan houdt het op. :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Frenk
Zeer actief

Dingo schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:
malinois schreef: waarom zou deze hond niet geschikt zijn? Blijkbaar doet hij het uitstekend anders was hij al afgeschreven?
Maar kennelijk heeft men dus het idee dat de TT continue op vol staat en aan staat :19:
Nee hoor, als je goed leest, dan heeft "men" dat niet :wink:
Afbeelding
Dingo
Zeer actief

Frenk schreef:
Dingo schreef:
Frenk schreef:
Dingo schreef: Ja hoor, dat kan een prima hond zijn
Dat je een tt strikt nodig hebt, dat baart je geen zorgen? Dan vraag je je niet af "waarom"?
Nogmaals, je hebt een TT niet altijd strikt nodig. Enkel als hulpmiddel, dus tijdelijk. Voor het op afstand, op het juiste moment corrigeren.
en wat versta je dan onder moeten trainen met TT. Hoe vaak gebruik je dat ding, of hoe vaak per minuut?
Vandaag heb ik van 9 tot 16 uur getraind en Quinto heeft 1x een druk gehad. Kan best zijn dat er volgende week geen enkele druk nodig is.Is dat het moeten trainen met TT?
AfbeeldingAfbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
Jaap* schreef:
malinois schreef:
Jaap* schreef:Waarom komt het gros er dan nooit meer vanaf en moet je wat slinks doen voordat je het veld opgaat en/of de hond foppen zodat hij niks in de gaten heeft als hij er geen om heeft?
waarom mag dat met een balletje wel?
oke da's dan duidelijk, hier zullen ze altijd een balletje krijgen als ze het goed doen, ik zal altijd met een balletje volgen (behalve als het niet mag) Het moet een gewoonte zijn voor een hond in mijn ogen... op een wedstrijd weet ie niet anders dan dat die bal onder mn arm zit ook al heeft ie met zn eigen ogen gezien dat ik hem weg heb gegeven aan iemand voor ik het veld op ging.
Maar een beloning is toch anders dan een straf?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:
malinois schreef: waarom zou deze hond niet geschikt zijn? Blijkbaar doet hij het uitstekend anders was hij al afgeschreven?
Het ging hier om een hond die niet snel genoeg loopt, waardoor er punten blijven liggen op de wedstrijd. Niet om een hond die zichzelf of anderen in gevaar brengt.
En dan is een TT om de staart binden een zelfde hulpmiddel als een target bij een agilityhond die een raakvlak mist?
ja waarom niet? Ik heb geen idee hoe zwaar die TT staat om de staart :19: ik denk zo ff niet zo zwaar... anders is het effect weg.
ik zou het niet doen aangezien ik er de honden niet voor heb... en ik het niet nodig heb...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:
Jaap* schreef:
malinois schreef:waarom mag dat met een balletje wel?
Maar een beloning is toch anders dan een straf?
waarom? Die wordt toch ook slinks weggestopt? En waarom proberen mensen die toch nog heel slinks mee te nemen op een veld terwijl het verboden is?
Een hond heeft duidelijkheid nodig en die krijgt hij m.i. alleen dmv beloning en correcties... :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Dingo schreef:
Frenk schreef:
Dingo schreef:
Frenk schreef: Dat je een tt strikt nodig hebt, dat baart je geen zorgen? Dan vraag je je niet af "waarom"?
en wat versta je dan onder moeten trainen met TT. Hoe vaak gebruik je dat ding, of hoe vaak per minuut?
Vandaag heb ik van 9 tot 16 uur getraind en Quinto heeft 1x een druk gehad. Kan best zijn dat er volgende week geen enkele druk nodig is.Is dat het moeten trainen met TT?
Ik weet niet wat Jaap er onder verstaat, maar ik heb dan "dat er geen andere optie is" in mijn hoofd. Dat er dus niets in positieve zin is waar je de hond mee zover kunt krijgen dat hij het gewenste gedrag uitvoert, zodat je bent aangewezen op het uitdelen van pijn/onaangenaam gevoel/straf.
Om, in het geval van TS, een hond sneller te laten komen. (hij komt dus wel, maar niet snel genoeg...)
Afbeelding
Dingo
Zeer actief

malinois schreef:Een hond heeft duidelijkheid nodig en die krijgt hij m.i. alleen dmv beloning en correcties... :19:
Juist :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
Frenk schreef:Het ging hier om een hond die niet snel genoeg loopt, waardoor er punten blijven liggen op de wedstrijd. Niet om een hond die zichzelf of anderen in gevaar brengt.
ja waarom niet?
Omdat je in het ene geval gewenst gedrag uitlokt en beloond en in het andere geval een hond een dermate vervelend gevoel bezorgd dat hij erbij weg wil komen.

Ik vind dat verschil levensgroot... :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Dingo schreef:
Frenk schreef:
Dingo schreef: Nogmaals, je hebt een TT niet altijd strikt nodig. Enkel als hulpmiddel, dus tijdelijk. Voor het op afstand, op het juiste moment corrigeren.
Ik weet niet wat Jaap er onder verstaat, maar ik heb dan "dat er geen andere optie is" in mijn hoofd. Dat er dus niets in positieve zin is waar je de hond mee zover kunt krijgen dat hij het gewenste gedrag uitvoert, zodat je bent aangewezen op het uitdelen van pijn/onaangenaam gevoel/straf.
Om, in het geval van TS, een hond sneller te laten komen. (hij komt dus wel, maar niet snel genoeg...)
dus jij ziet hem als laatste redmiddel, ik zie hem gewoon als hulpmiddel, net als een slipketting, prikker, halti of wat dan ook.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Dingo schreef:
malinois schreef:Een hond heeft duidelijkheid nodig en die krijgt hij m.i. alleen dmv beloning en correcties... :19:
Klinkt leuk, dat heeft er geen klap mee te maken. Ik werk ook dmv beloningen en correcties. Maar ik ga geen tt om een staart binden omdat de hond niet snel genoeg komt. Ik wil weten waarom hij niet snel genoeg komt.
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

goedenavond zeg..... wat een gezwam allemaal....

Ik moet net 6 paginas doorspitten over de vraag of jullie nou een spelletje doen of niet...

Het is toch zo simpel als wat:

Een vriend van mij speelt amateur voetbal. hij werkt gewoon en 3 keer per week speelt traint hij. in weer en wind. in het weekend doet hij nog een wedstrijd. Hij doet dit met volle overgave en laat er heel erg veel voor. Hij maakt veel kosten en steekt er onwijs veel tijd in !!!

Echter!!!!! het blijft gewoon een hobby/spelletje hoe fanatiek hij ook is. hij wil er alles uit halen met zijn team maar het is gewoon hobby !!! en het blijft een spel om punten in het klassement.

IPO ( laat ik knov er ff buiten laten ) gaat maar om 1 ding. De hond naar een examen of wedstrijd toe brengen en daar zoveel mogelijk punten halen... waarom....... omdat het je hobby is en omdat je het een mooi spel vind. Dat je daar zo veel tijd ,geld en moeite in steekt siert deze mensen in mijn ogen...

Zo is het volgens mij gewoon. Maar jah ik weet er verder niets van en moet eerst langer mee lopen als voor ik er een mening over kan vormen ( ik zeg het maar vast )

Wat ik wil zeggen is dat het helemaal niet minderwaadig is dat jullie gewoon een punten spel spelen. dat kan super gaaf zijn toch ?

De KNPV honden die aan politie of defensie worden verkocht dienen natuurlijk een ander doel en dat gaat verder dan een punten spel.

Iemand die behendigheid doet op zeer hoog nivo speelt toch ook een spelletje ???

zie ik dit nu echt verkeerd ???
Dingo
Zeer actief

Frenk schreef:
Dingo schreef:
Frenk schreef:
Dingo schreef: Nogmaals, je hebt een TT niet altijd strikt nodig. Enkel als hulpmiddel, dus tijdelijk. Voor het op afstand, op het juiste moment corrigeren.
Daar waar je kunt beloon je de hond, daar waar je moet bestraf je hem. En op langere afstand is er geen andere optie, in mijn optiek.
De stand waar wij mee werken is minder als schrikdraad.
AfbeeldingAfbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
Frenk schreef:Maar een beloning is toch anders dan een straf?
waarom? Die wordt toch ook slinks weggestopt? En waarom proberen mensen die toch nog heel slinks mee te nemen op een veld terwijl het verboden is?
Een hond heeft duidelijkheid nodig en die krijgt hij m.i. alleen dmv beloning en correcties... :19:
Ik heb het niet over hoe je hem wegstopt of niet...

Een beloning is toch anders dan een straf?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:Het ging hier om een hond die niet snel genoeg loopt, waardoor er punten blijven liggen op de wedstrijd. Niet om een hond die zichzelf of anderen in gevaar brengt.
ja waarom niet?
Omdat je in het ene geval gewenst gedrag uitlokt en beloond en in het andere geval een hond een dermate vervelend gevoel bezorgd dat hij erbij weg wil komen.

Ik vind dat verschil levensgroot... :19:
als hem de mogelijkheid reeds diverse malen is gegeven om hem juist uit te voeren en hij blijft dit weigeren, dan wordt het plicht en is het niet meer vrijblijvend wat er gebeurd....
Je leert hem niet iets aan, dat stadium is hij allang voorbij.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Frenk schreef:Ik weet niet wat Jaap er onder verstaat, maar ik heb dan "dat er geen andere optie is" in mijn hoofd. Dat er dus niets in positieve zin is waar je de hond mee zover kunt krijgen dat hij het gewenste gedrag uitvoert, zodat je bent aangewezen op het uitdelen van pijn/onaangenaam gevoel/straf.
Jaap verstaat er onder dat het gebruik van een tt blijkbaar nodig is om tot resultaten te komen. Zonder daarbij in details te treden omtrent het aantal minuten per dag.
Dus het is blijkbaar nodig om de hond te straffen, zonder dat de hond weet dat jij de straf uitdeelt, om tot resultaten te komen.
Het eerste wat dan bij mij opkomt is dat zo'n hond wel uitermate ongeschikt moet zijn voor het doel.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Dingo schreef:
Klinkt leuk, dat heeft er geen klap mee te maken. Ik werk ook dmv beloningen en correcties. Maar ik ga geen tt om een staart binden omdat de hond niet snel genoeg komt. Ik wil weten waarom hij niet snel genoeg komt.
Maart is toch geen eigenaar van die hond?
Hoe moet zij dat weten? Zij verteld hier alleen wat er gedaan wordt...
zij kan wel een idee hebben waardoor het komt... omdat ze hem wel vaker aan het werk ziet...
Als mijn hond dit zou vertonen zou ik weten waar het aan ligt. :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:dus jij ziet hem als laatste redmiddel, ik zie hem gewoon als hulpmiddel, net als een slipketting, prikker, halti of wat dan ook.
Nee, ik zie hem niet als laatste redmiddel. Ik vraag me af of jullie wel weten waarbij jullie de hond "helpen" om maar bij het hulpmiddel te blijven...
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:als hem de mogelijkheid reeds diverse malen is gegeven om hem juist uit te voeren en hij blijft dit weigeren, dan wordt het plicht en is het niet meer vrijblijvend wat er gebeurd....
Je leert hem niet iets aan, dat stadium is hij allang voorbij.
Je gaat er maar klakkeloos vanuit dat hij het doet om je te pesten?
Of zouden er nog meer redenen kunnen zijn waarom de hond weigert?
Of interesseert dat je niet?
Dingo
Zeer actief

Frenk schreef:
Dingo schreef:
IHet is allemaal buitdrift. Soms is het voor de hond de straf waard om zijn buitdrift achterna te gaan. Om hem dan op het juiste moment te straffen is een TT soms eenmalig nodig. Omdat een simpele nee gewoon niet werkt.
AfbeeldingAfbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:Maar een beloning is toch anders dan een straf?
Ik heb het niet over hoe je hem wegstopt of niet...

Een beloning is toch anders dan een straf?
waar wil je nu heen dan?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Dingo schreef:Daar waar je kunt beloon je de hond, daar waar je moet bestraf je hem. En op langere afstand is er geen andere optie, in mijn optiek.
De stand waar wij mee werken is minder als schrikdraad.
Ik heb geen problemen met een TT op zich. Ik ben niet tegen correcties.
Het ging mij om deze situatie waarin je een hond, omdat hij het commando niet snel genoeg uitvoert, een tt aan z'n staart bindt. Maar mij lijkt de vraag relevant waarom die hond niet snel genoeg komt. Zou voor mij reden zijn om naar mijn omgang met mijn hond te kijken en naar hoe ik de oefening met hem doe.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:dus jij ziet hem als laatste redmiddel, ik zie hem gewoon als hulpmiddel, net als een slipketting, prikker, halti of wat dan ook.
Nee, ik zie hem niet als laatste redmiddel. Ik vraag me af of jullie wel weten waarbij jullie de hond "helpen" om maar bij het hulpmiddel te blijven...
'dat er geen andere optie is' komt toch niet over als een gewoon hulpmiddel.... :19: 't kan aan mij liggen...
laat toch niet zo'n ding gebruiken zonder enig idee te hebben waar mee bezig te zijn?
Afbeelding
Dingo
Zeer actief

Frenk schreef:
Het is een hulpmiddel voor mij, niet voor de hond :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”