Murphy schreef:ranetje schreef:Murphy schreef:Volgens mij gaat het er niet om of een hond weet of niet weet dat hij een stroomband om heeft.
het gaat er om dat je hem op een gegeven moment (omdat andere manieren niet hebben gewerkt), die stroomband tijdelijk wordt ingezet om de hond op afstand iets duidelijk te maken.
Als hij het alleen goed doet als hij de band om heeft, heb je hem iets niet duidelijk gemaakt.
Of dat hij alleen moet luisteren als hij die band om heeft.
Ben je daarmee dan verder gekomen?
Wat ik bedoelde is, stel, ik wil vanmiddag buiten trainen. Voor ik naar buiten ga, doe ik de hond de stroomband om, en vervolgens train ik een half uur met de hond, waarin ik geregeld corrigeer met de stroomband.
Dan doe ik 3 dagen niets, en dus geen band om, na 3 dagen doe ik net voor ik een half uur ga trainen de band weer om, en direct na het trainen weer af.
Als ik dat zo een aantal keren doe, zal dan de hond niet de connectie leggen tussen het dragen van de band en het gecorrigeerd worden?
Ik heb altijd begrepen dat je, om te voorkomen dat je hond die link legt, je beter ruim van te voren kan beginnen met het laten dragen van de band, zodat hij als je hem moet gebruiken niet meer de connectie legt tussen het dragen van de band en de correctie.
Maar kan best dat ik dat verkeerd had begrepen

Ik denk dat je dat niet verkeerd hebt begrepen in de context waar de band vaak wordt gebruikt
Ik krijg tenminste die indruk zoals dat bij sommige jachttrainers ook wordt gebruikt.
De vraag is of dat juist is en of je daar niet toch wat kritischer naar moet kijken?
Als ik mijn hond een slip om doe omdat ik het trekken aan de lijn er niet uit krijg, moet dat binnen twee weken tot resultaat leiden.
Als dat niet lukt doe ik het fout.
Na twee weken moet die slip weer af kunnen en een gewone band om, omdat de hond heeft begrepen wat ik bedoel.
Even als vergelijking
Snap je wat ik bedoel?

Sorry, zaagsel in mijn hoofd, zonder twijfel

Nee dus, ik snap het niet.
Ik bedoel dus dat hij hem eerst 2 weken omkrijgt zoals ik een ring draag (nouja, die heeft nog de functie van mooi

).
Wat mij betreft, zou dus die periode van twee weken die je noemt, pas ingaan op het moment dat ik daadwerkelijk zou beginnen met gebruiken van stroom/trilstand. Dat moet dan inderdaad direct effect hebben, ben ik met je eens, nog een poosje bestendigen. En daarna zou ik de hond de stroomband weer een poosje als nutteloze halsband laten dragen.
Bij elkaar opgeteld kom ik aan veel meer tijd dan jouw 2 weken
Welk bezwaar is er tegen het eerst laten dragen zonder te gebruiken als correctiemiddel?
Op zich heb ik daar geen bezwaar tegen
Maar volgens mij ga je dan uit van een hond die je eigenlijk niet vertrouwt.
De hond is er dan in jouw ogen (bijna?) op uit om ongehoorzaam te zijn aan jou want anders zou je al die poespas (eerst een paar weken om, daarna corrigeren en daarna nog een paar weken om) niet nodig hebben.
Stel, ik zou de TT gaan gebruiken.....................
Ik ga dan uit van een bepaalde oefening (inderdaad meestal op afstand) waarbij het mij niet gelukt is om de hond duidelijk te maken wat ik wil.
Misschien een fout van mij, misschien heeft de hond de link niet goed gelegd (en dat hoeft niet per sé mijn fout te zijn

).
Als ik dan een stroomband zou gebruiken, en op dat knopje druk en de hond doet wat de bedoeling is, dan beloon ik daarvoor uitbundig.
Ik zou dat maximaal twee weken doen, waarbij ik minder en minder op dat knopje hoeft te drukken, en de hond heeft begrepen wat de bedoeling is.
Dan kan hij weer af.
Het zou dan dus een hulpmiddel zijn om iets
aan te leren.
Geen hulpmiddel om de hond op zijn donder te geven en/of noodzaak om de hond permanent onder controle te houden.
Misschien een subtiel verschil?
Ik ga er daarbij van uit dat als mijn hond heeft begrepen wat ik van hem verlang, een hulpmiddel als een TT niet meer nodig is.
Gewoon omdat ik er op kan vertrouwen dat hij zal doen wat ik vraag.
Voor zover je van "altijd doen" kunt uitgaan natuurlijk.
Er is niet één hond die altijd doet wat je zegt.
Zelfs niet binnen de africhting (IPO en KNPV) denk ik.
edit: met "in jouw ogen" bedoel ik dus niet jou, Murphy, maar "men", degene die de hond op die manier traint.