Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
medicijnen epilepsie?
Moderator: moderatorteam
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
medicijnen epilepsie?
Het moet nog nader uitgezocht worden, bezoek aan DA etc., maar het lijkt erop dat een hond die ik ken aan epilepsie lijdt.
Ik weet dat er medicijnen zijn (fenobarbital) die ook bij honden gebruikt worden, en ws. zal de hond hier ook op gezet worden.
Wat ik niet weet is of de hond klachtenvrij wordt en blijft met fenobarbital, weet iemand van jullie dat? Kon het niet zo snel vinden op de honden met epilepsie site.
Nog een vraag: weten jullie ong. de kosten p/m voor het gebruik van fenobarbital, hond is rond 35 kg.
Betreffende hond is nl. een diensthond, het lijkt me dat hij -indien met zekerheid epilepsie is vastgesteld- dat de hond niet meer kan/mag werken. Hond is qua karakter geschikt om in een actief huis geplaatst te worden, hij is nog jong, maar dit moet uiteraard wel mogelijk zijn (ontwikkeling ziekte & kosten), vandaar mijn vragen.
Ik weet dat er medicijnen zijn (fenobarbital) die ook bij honden gebruikt worden, en ws. zal de hond hier ook op gezet worden.
Wat ik niet weet is of de hond klachtenvrij wordt en blijft met fenobarbital, weet iemand van jullie dat? Kon het niet zo snel vinden op de honden met epilepsie site.
Nog een vraag: weten jullie ong. de kosten p/m voor het gebruik van fenobarbital, hond is rond 35 kg.
Betreffende hond is nl. een diensthond, het lijkt me dat hij -indien met zekerheid epilepsie is vastgesteld- dat de hond niet meer kan/mag werken. Hond is qua karakter geschikt om in een actief huis geplaatst te worden, hij is nog jong, maar dit moet uiteraard wel mogelijk zijn (ontwikkeling ziekte & kosten), vandaar mijn vragen.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
- Aantal honden: 2
Ik heb een kat met epilepsie. Hij krijgt in slechte perioden 1 maal daags anderhalve mililiter fenobarbital.
Voor een fles van 100ml betaal ik €21,75
Edit; mijn kat is redelijk klachtenvrij met fenobarbital, hij krijgt wel de "mensenversie". Een paar uur na de "shot" is hij wel duidelijk knetterstoned, daarna zakt dat weg en is ie weer zichzelf.
Voor een fles van 100ml betaal ik €21,75
Edit; mijn kat is redelijk klachtenvrij met fenobarbital, hij krijgt wel de "mensenversie". Een paar uur na de "shot" is hij wel duidelijk knetterstoned, daarna zakt dat weg en is ie weer zichzelf.
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Re: medicijnen epilepsie?
Nee, in tegenstelling tot een mens, krijg je een hond zo goed als nooit toevalsvrij, ook niet met anti-epileptica.Selena schreef:
Humane Phenobarbital mag niet meer voorgeschreven worden door dierenartsen.Selena schreef: Nog een vraag: weten jullie ong. de kosten p/m voor het gebruik van fenobarbital, hond is rond 35 kg.
Sinds ongeveer anderhalf jaar is er een veterinair alternatief op de markt gebracht door AST Farma: Phenoral.
Zodra er een veterinair alternatief is, mag de humane variant niet meer voorgeschreven worden.
Vanzelfsprekend heeft AST Farma een flink hoger prijsplaatje op de Phenoral geplakt. Bijkomend nadeel is ook nog eens dat ze alleen tabletten van 12½ en 50 mg. maken, terwijl Phenobarbital verkrijgbaar was in 25, 50 en 100 mg. Bij grote honden moet je dus meer van de Phenoral geven en dat is opnieuw "kassa" voor AST Farma.
De startdosering voor Phenoral ligt tussen de 2 en 5 mg. per kilo lichaamsgewicht. Voor de betreffende hond betekent dit dus dat hij tussen de 70 en 175 mg. per gift moet krijgen, dit 2 maal daags.
Na enkele weken moet er een bloedspiegel worden bepaald om te zien of de spiegel tussen de therapeutische waarden valt.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

-
Dazwa84
Nee, Senna is nooit aanvalvrij geworden. Ze heeft denk ik nog wel eens in de 2 weken een aanval. Soms iets vaker. Maar zonder medicatie nóg vaker.
Sinds een tijdje staat ze op de nieuwe 'phenobarbital', de hondenversie. Stuk duurder ook, maargoed.
Ze krijgt er ook epitard bij.
Bijwerking heeft ze wel van de meds: ontzettend extreem op eten gefixeerd en ze heeft een 'smak tic'. Dat wil zeggen dat ze soms minutenlang gaat smakken, als ze eten ziet of ruikt. Dit is dan niet meer te stoppen.
Sinds een tijdje staat ze op de nieuwe 'phenobarbital', de hondenversie. Stuk duurder ook, maargoed.
Ze krijgt er ook epitard bij.
Bijwerking heeft ze wel van de meds: ontzettend extreem op eten gefixeerd en ze heeft een 'smak tic'. Dat wil zeggen dat ze soms minutenlang gaat smakken, als ze eten ziet of ruikt. Dit is dan niet meer te stoppen.
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
wendy71 schreef:Hele informatieve site
http://www.epilepsiebijhonden.nl/home.htm
Wellicht heb je er iets aan.
Dan weet je meteen wat er allemaal onderzocht moet worden.
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
daar had ik idd al gekeken
, zie ook mijn OP, maar kon daar niet de antwoorden op mijn vragen vinden (of ik heb er over heen gelezen).
Hond is inmiddels onderzocht, leverwaardes waren niet helemaal ok, maar wat ik begreep geen levershunt maar het het stapelen van koper in de lever. Hond krijgt een bepaald (dieet) voer en over een maand worden bloedwaardes weer getest. Er van uitgaande dat hij in de tussentijd niet opnieuw toevallen krijgt.
Hond is inmiddels onderzocht, leverwaardes waren niet helemaal ok, maar wat ik begreep geen levershunt maar het het stapelen van koper in de lever. Hond krijgt een bepaald (dieet) voer en over een maand worden bloedwaardes weer getest. Er van uitgaande dat hij in de tussentijd niet opnieuw toevallen krijgt.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Je kunt ook nog op het bijbehorende forum terechtSelena schreef:daar had ik idd al gekeken, zie ook mijn OP, maar kon daar niet de antwoorden op mijn vragen vinden (of ik heb er over heen gelezen).
Hond is inmiddels onderzocht, leverwaardes waren niet helemaal ok, maar wat ik begreep geen levershunt maar een tekort aan koper? Wat dan weer een bepaalde ziekte/symptomen zou geven. Heb DA niet zelf aan de foon gehad en manlief had niet onthouden hoe het nu precies heette. Hond krijgt een bepaald (dieet) voer en over een maand worden bloedwaardes weer getest. Er van uitgaande dat hij in de tussentijd niet opnieuw toevallen krijgt.
Daar krijg je nog heel wat meer info en antwoord op je vragen