Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Frenk aangevlogen tijdens behendigheid

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Frenk aangevlogen tijdens behendigheid

Ongelezen bericht door Frenk »

Gisteravond (na een fijne strandmiddag met Vera, Saar en Marloes waarvan de foto's nu aan het uploaden zijn :wink:) hadden Frenk en ik behendigheid. Frenk was helemaal keurig. Netjes aan de voet zitten en met mij bezig zijn. Niet met de andere honden op het veld.
Maar, terwijl we bezig waren met een stukje parcours (breedtesprong, A-schutting, twee hoogtesprongen en paaltjes) hoor ik opeens een hoop kabaal en terwijl Frenk net over de A-schutting is komt een hussel-terrier aangevlogen die vol op Frenk duikt. En dan bedoel ik dus echt vol, met blikkerende tandjes, in de hals van Frenk.

En ik (vreselijk om te zeggen :oops:) wist niks te doen. Eerst brulde ik, in de hoop hem nog af te wenden, maar toen ging het zo snel en was het een tollende kluwen hond. Maar gelukkig was de trainer er snel bij en kwam het baasje van de hussel er ook aan. En werden ze uit elkaar gehaald. Opvallend vond ik dat Frenk zich echt alleen maar verdedigde en toen zijn belager werd afgevoerd er (gelukkig) meteen ook klaar mee was.
Godzijdank geen gaatjes, dankzij zijn dikke bos met haar. De hussel had een bek vol met haar, zei de trainer. Hij zei verder dat hij zo'n vechtpartij als dit nog nooit had meegemaakt in zijn carrière.
Frenk stond na een paar seconden alweer te kwispelen en wilde heel graag mijn aandacht (gezicht en handen likken).

En toen kwam het: de baas van de andere hussel zei: kon je hem niet pakken, want ik hoorde je alleen maar brullen. (bedankt zeg!). Dus ik zei dat ik het ten eerste niet aan had zien komen, dat ik een brul had gegeven om te voorkomen dat die hond zou gaan grijpen, maar dat het toen te laat was en dat ik ze toen niet meer kon pakken.
Toen zei de trainer: ja, het was waarschijnlijk toestel-nijd (right :roll:), hij ziet het als "zijn" behendigheidsparcours en daar mogen andere honden niet overheen. Ja, wat moet je daarop zeggen :19:
Overigens.. geen woord van excuus vanuit het andere baasje, alleen een laf: hij schoot uit m'n handen. En "ze waren met elkaar bezig". Dus ik: "mijn hond was helemaal niet met jouw hond bezig, hij was met mij parcours aan het lopen." En die andere hussel-baas: "ja, ik zag hem al fixeren, dus ik had al gezegd: je moet hem afleiden". *zucht*

God wat stom zeg, dit :boos: Ik voel me een kluns dat ik niet daadkrachtiger heb ingegrepen. Blij dat Frenk geen gaatjes had en dat het slechts wat haar gekost heeft. Ben benieuwd of ik er verder nog wat van ga merken aan hem :19: Ik hoop niet dat hij door dit soort acties z'n onbevangen vrolijke karakter kan verliezen...
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Wat erg. Nou sta je een volgende toch minder ontspannen op het veld. En dat baasje van die hussel... Misschien kun je die bij een volgende ontmoeting alsnog verrot schelden?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ja dat is flink klote inderdaad. Hoe gaat de eigenaar van de andere hond zorgen dat het niet weer gebeurt? Zo moeilijk is het toch niet om een lijn vast te houden? Ik zou het daar wel even over willen hebben voordat je weer vrolijk doortraint. Daarin heeft de trainer ook een rol. Ik ken het wel dat honden het parcours op rennen omdat ze graag zelf willen lopen, maar ze pakken de andere hond dan niet. Lijkt mij dus eerder een gevalletje 'reu grijpen'.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

De baas van die hond was hoofdverantwoordelijke en hij heeft niet tegen jou te zeggen wat je had moeten doen. Hij had die hond bij zich moeten houden. Heel simpel. En als een hond fixeert, dan pak je hem aan zodat hij zijn aandacht weer op jou focust. Dat kan alleen een baas zelf doen. Dat kan niemand anders voor hem doen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Lullig is dat altijd he, als je lieverdje wordt "ontmaagd" met aangevlogen worden en vechten.. :(
Fijn dat Frenk iig niet in de schrik is blijven hangen, een stabiele hond zal niet zo snel dat onbevangene direct loslaten, denk ik dan.

Verder ben ik het met Linda eens, ik zou toch eens met dat baasje en de trainer gaan babbelen over hoe dit in het vervolg voorkomen kan worden, dergelijke dingen zijn natuurlijk volstrekt onwenselijk, en tijdens het sporten al helemáál. :19:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Die taak ligt eigenlijk bij de trainer vind ik. Want die hoort ervoor te zorgen dat zijn training ordelijk verloopt, hij heeft daar de leiding en hoort mensen aan te spreken op wangedragingen.

En daarom zou ik er de trainer op aan spreken. En die behoort dan weer naar die persoon met die hussel toe te gaan.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ja, we weten allemaal heel goed wat we allemaal wel niet zouden doen als onze hond wordt aangevallen. Maar als het dan eens écht gebeurt staat iedereen met de bek vol tanden meestal :mrgreen:
Zo gaat het nu eenmaal :wink:

Ik wordt vaak een beetje moe van al die vergezochte verklaringen, ik zou in het vervolg aan het husselbaasje vragen of ze de hond goed vast heeft als je aan de beurt bent. Elke keer weer :ok: :mrgreen:
Dat heeft drie functies, je weet dat de hond goed vastzit, je vrijwaart je van eventuele schuld als er tóch iets zou gebeuren, en je kunt elke keer stiekem gniffelen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Jaap* schreef:ik zou in het vervolg aan het husselbaasje vragen of ze de hond goed vast heeft als je aan de beurt bent. Elke keer weer :ok: :mrgreen:
Dat heeft drie functies, je weet dat de hond goed vastzit, je vrijwaart je van eventuele schuld als er tóch iets zou gebeuren, en je kunt elke keer stiekem gniffelen.
Dat is idd een elegantere oplossing. :mrgreen: :ok:
Jaap*
Zeer actief

christo schreef:bij een volgende ontmoeting alsnog verrot schelden?
Hoewel dit ook wel wat heeft natuurlijk :mrgreen:
Frenk
Zeer actief

Iedereen bedankt voor de lieve woorden!
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

christo schreef:Wat erg. Nou sta je een volgende toch minder ontspannen op het veld. En dat baasje van die hussel... Misschien kun je die bij een volgende ontmoeting alsnog verrot schelden?
Volgende week is het examen. Verrot schelden is dus misschien wat ongezellig, maar reken maar dat ik met argusogen in de gaten houdt waar die hond zich bevindt.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jaap* schreef:Ja, we weten allemaal heel goed wat we allemaal wel niet zouden doen als onze hond wordt aangevallen. Maar als het dan eens écht gebeurt staat iedereen met de bek vol tanden meestal :mrgreen:
De vorige vechtpartijen of bijna-vechtpartijen die ik heb meegemaakt gingen niet zo snel of fel als deze :N:
Ik wordt vaak een beetje moe van al die vergezochte verklaringen, ik zou in het vervolg aan het husselbaasje vragen of ze de hond goed vast heeft als je aan de beurt bent. Elke keer weer :ok: :mrgreen:
Dat is wel goeie :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Frenk schreef:
Jaap* schreef:Ja, we weten allemaal heel goed wat we allemaal wel niet zouden doen als onze hond wordt aangevallen. Maar als het dan eens écht gebeurt staat iedereen met de bek vol tanden meestal :mrgreen:
De vorige vechtpartijen of bijna-vechtpartijen die ik heb meegemaakt gingen niet zo snel of fel als deze :N:
Ik bedoel ook meer dat je een volgende keer eerst vast weer zo :eek: staat.
Het kondigt zich niet altijd duidelijk van tevoren aan bedoel ik :wink:
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

heb ik ook meegemaakt met mijn border collie daarna heeft het 3 lessen geduurd voordat ze noormaal zonder achterom en weer op snelheid durfte te lopen.

heb het ook andersom meegemaakt,
komt er een border collie het veld op mijn herder te pakken (3de les) bijt in haar kont en mijn herder vliegt die border aan waardoor die border nu niet meer het veld op durft, mijn herder doet nu nooit meer een poging het parcour uit te rennen (eerste les wel gedaan) en heeft nu volop aandacht voor mij ipv dat ik bang moet zijn dat ze naar een andere blaffende hond rent.

mijn herder haat echt labradoors vooral die ene in haar behendigheids groep, ze negeerd alle andere honden ook vreemde op het veld maar als hij een parcour gat lopen moet ze hem doden :N:
er is nog nooit iets gebeurd tussen hun en de lab is echt een schat behalven dan dat hij voor geen meter naar de baas luisterd en vaak even een leuke hond buiten het parcour opzoekt terwijl baas net hoog roept :N:
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Toen zei de trainer: ja, het was waarschijnlijk toestel-nijd (right ), hij ziet het als "zijn" behendigheidsparcours en daar mogen andere honden niet overheen
Hier geloof ik dus niet echt in. Mijn hondje (zoals zovele in de behendigheid) wil ook geen andere hond op de baan en gaat dan kompleet uit haar plaat. Maar is ze los rent ze er schreeuwend achterna tot op een paar meter afstand. Dit gedrag zie je bij veel agility honden. Maar ze duiken er echt niet boven op.
Ik denk dat dit echt een reu-reu conflict was. Ik zou met de eigenaar van de Jack even goede afspraken maken, dat als één van jullie aan de beurt is dat de ander aan de kant staat met hond aangelijnt.
Gelukkig is Frenk er niet teveel van slag van geraakt :ok:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Frenk schreef:
christo schreef:Wat erg. Nou sta je een volgende toch minder ontspannen op het veld. En dat baasje van die hussel... Misschien kun je die bij een volgende ontmoeting alsnog verrot schelden?
Volgende week is het examen. Verrot schelden is dus misschien wat ongezellig, maar reken maar dat ik met argusogen in de gaten houdt waar die hond zich bevindt.
Niet doen... dan loop je zelf meer op een andere hond te letten dan dat je samen lekker parcours loopt... :wink:
Jaap zijn tip is veel beter.. even het baasje van de jr duidelijk vragen of de hond goed vast zit om herhaling te verkomen :wink:
Ook toen ik met Finn behendigheid deed is het gebeurd dat een aussie vanaf de andere kant van het veld in 1 lijn op mijn hond afkwam.. en wij hadden net parcours afgerond dus nog los---nu had de aussie aan mijn hond een verkeerde.. en misschien wel een goede.. hij won er niets mee en werd zelf op de rug gegooid na de aanval en vervolgens kon ik mijn hond redelijk makkelijk ervanaf krijgen..zijn baasje zei toen ook ja dit is nu eens een hond die het niet pikt... maar goed.. ik vond het niet fijn...
balen deed ik wel.. en de hond en geleider zijn ook niet meer behendigheid komen doen daarna... die gingen geloof ik schaapdrijven..
maar niet gaan focussen op die hond hoor frank.. baas aanspreken dat die hond vast zit en klaar.. lekker je ding verder doen anders pakt je hond je gedragingen en allertheid op terwijl hij het voorval al vaak vergeten is en weer aan de gang wil met jou.. je staat soms verbaasd dat ze sommige dingen niet als eng of naar ervaren terwijl wij in de ieks modus schieten...
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Oh wat is dat soort dingen toch balen he? De eerste keer/ keren dat het je overkomt sta je - ik tenminste wel - gewoon met een bek vol tanden omdat je niet zomaar iemand anders zijn hond wil gaan schoppen of aan de achterpoten van jouw hond aftrekken. En dan voel je je later schuldig omdat je je hond niet voldoende geholpen hebt. :roll:

Maar in dit geval gelukkig weinig aan de hand, Frenk herstelde vrij snel, dus heeft er niks aan over gehouden. Wat anderen al zeiden: dat rare mens op het hart drukken dat ze dat loeder bij zich houdt, en daarna niet meer aan denken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Schrikken zeg! Arme Frenk! Gelukkig herstelde hij zich dan weer snel.. Dapper hondje haha!
Ik zou volgende keer gewoon vragen of de man van de hussel zijn beestje aan de lijn wil houden. Bedoel, het is toch zijn hond die de baan over vloog en Frenk aanviel? Ik zou je niet al te schuldig voelen hoor, vind het totaal niet jou fout. :wink:
Frenk
Zeer actief

Jaap* schreef:Het kondigt zich niet altijd duidelijk van tevoren aan bedoel ik :wink:
Nee, dat blijkt. Als het een contact-situatie is, dan ben ik er meer op bedacht, maar we waren nu gewoon met ons eigen ding bezig en ik werd er compleet door verrast.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

blondie schreef:lekker je ding verder doen anders pakt je hond je gedragingen en allertheid op terwijl hij het voorval al vaak vergeten is en weer aan de gang wil met jou.. je staat soms verbaasd dat ze sommige dingen niet als eng of naar ervaren terwijl wij in de ieks modus schieten...
We waren vandaag weer op de club voor de gehoorzaamheidsles en hij had geen enkele aarzeling om het veld op te gaan. Ook in zijn hondcontacten is hij als vanouds. Misschien dat ik iets aan hem merk als we donderdag weer behendigheid hebben, maar zoals het er nu naar uitziet was hij er een stuk minder van onder de indruk dan ik :N: :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Hanneke2 schreef:En dan voel je je later schuldig omdat je je hond niet voldoende geholpen hebt. :roll:
Het ging ook zo verdomde snel. Maar goed, voortaan dus ook ogen in m'n rug als we op het trainingsveld staan :19:

Maar, even in z'n algemeenheid, zou Frenk nou verder iets (gedaan) hebben waardoor die hussel 'm niet moest of is zijn reu-zijn al genoeg?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Frenk schreef:
Hanneke2 schreef:En dan voel je je later schuldig omdat je je hond niet voldoende geholpen hebt. :roll:
Het ging ook zo verdomde snel. Maar goed, voortaan dus ook ogen in m'n rug als we op het trainingsveld staan :19:

Maar, even in z'n algemeenheid, zou Frenk nou verder iets (gedaan) hebben waardoor die hussel 'm niet moest of is zijn reu-zijn al genoeg?
Zijn reu zijn kan genoeg reden zijn en hij heeft een maatje dat voor een Hussel goed te "mannen" is :wink:
Dus dat zijn al twee redenen.

Ik zou het advies van Jaap opvolgen :ok:
Elke keer dat jij het parcours loopt even checken bij de bazin of haar hussel vast zit en blijft :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief

Ik zou me bij voorbaat al verkneukelen :mrgreen:
"HEB JE EM GOED VAST?!" :smile: (maar er dan niet bij lachen natuurlijk)
Frenk
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik zou me bij voorbaat al verkneukelen :mrgreen:
Jij bent stiekem wel een beetje vals :wink: :mrgreen:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Frenk schreef:

Er is soms geen verklaring.. die aussie die op Finn afkwam was redelijk jong.. nog geen jaar.. en net als jij liepen Finn en ik het parcours verderop zelfs, zij starte een ander parcours..
We hadden al meerdere lessen gezamelijk gehad en ik had wel gezien dat die hond wel wat focuste op de mijne maar andersom was het niet het geval... mijn hond was met mij bezig irriteerde zich soms aan de blaffende border maar dat was het..
Soms weet je niet waarom de ene op een ander afkomt.. zonder aanleiding.. ik was not amused ... maar in mijn geval had ook het baasje te laat door dat de focus van de hond niet op het parcours gericht was maar op mijn hond.. :19:
Lesje in alle takken van sport.. zorg dat je de aandacht van de hond hebt.. :wink:
Jaap*
Zeer actief

Frenk schreef:
Jaap* schreef:Ik zou me bij voorbaat al verkneukelen :mrgreen:
Jij bent stiekem wel een beetje vals :wink: :mrgreen:
Niet stiekem hoor, als ze er door middel van een lulverhaal om vragen wrijf ik het er keer op keer in :ok: :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”