Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond bij een Maltezer?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Lieke67
Zeer actief
Aantal honden: 2

Welke hond bij een Maltezer?

Ongelezen bericht door Lieke67 »

We willen graag nog een hondje bij onze Maltezer, deze keer een wat groter slag. Zelf denken we eigenlijk aan een golden retriever, maar zou die weer niet te groot zijn?
Ik heb heel graag wat advies.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sas »

Als ik Moos verhalen lees, lijkt me dat geen probleem :mrgreen:

Je merkt zelf toch wel een beetje met de interactie met andere honden welke wel kunnen en welke niet?
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

volgens mij is dat geen probleem
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Inderdaad, vraag Moos. :mrgreen:
Geen probleem als je haar verhalen zo leest..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

LéonieHonden schreef:Inderdaad, vraag Moos. :mrgreen:
Geen probleem als je haar verhalen zo leest..
:smile: :ok:
Dacht ik ook meteen aan :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lieke67
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties, maar ik ken Moos nog niet, ben hier nog niet zo vaak.
Onze hond is heel goed met allerlei honden eigenlijk, van klein tot heel groot, maar dat is tijdens het wandelen/spelen.
Een huisgenootje is natuurlijk wel weer anders..
Denk dat de karakters ook wel goed bij elkaar passen, maltezer en golden retriever, het zijn allebei wel zachtaardige honden.
Ben nu wel heel benieuwd naar de verhalen van Moos:)
Fiepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Fernando & Roemeense Balto

Ongelezen bericht door Fiepje »

Heb even een foto-topic opgezocht voor je, van Moos :ok:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... highlight=

Lijkt me bewijs genoeg dat het een leuke combi is :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik zou het niet doen, niks aan die combi :pffff:

Grapje :mrgreen:

Ik heb beiden, Saar het kleintje is 4, Vera de groterd is net 1 jaar geworden.
Vera is dus als pup bij Saar gekomen, en dat is geheel probleemloos gegaan (en Saar is geen heel dapper hondje :wink: ).
Het zijn grote vriendinnen.

Ik moet nu naar mijn werk, maar als je nog meer wil weten, vraag maar :ok: :wink:
Afbeelding
Lieke67
Zeer actief

Oooo wat een lieve foto Moos, ik zie dat hier ook al helemaal voor me hoor:)
Fiepje bedankt voor het topic, ga het zo even bekijken.
Onze Maltezer is wel heel dapper, nergens bang voor, dus wat grootte betreft zal het haar een zorg zijn..
Als ik nog vragen heb hoor je het wel Moos, dank je wel.
Moos
Zeer actief

Lieke67 schreef:Oooo wat een lieve foto Moos, ik zie dat hier ook al helemaal voor me hoor:)
Fiepje bedankt voor het topic, ga het zo even bekijken.
Onze Maltezer is wel heel dapper, nergens bang voor, dus wat grootte betreft zal het haar een zorg zijn..
Als ik nog vragen heb hoor je het wel Moos, dank je wel.
Is prima :ok: Ik heet overigens Marloes :wink:

Jouw hondje is nog wel heel jong geloof ik he? Vaak wordt wel geadviseerd om te wachten tot de eerste hond 2-3 jaar is voordat er een pup bij komt. Zeker als je twee van hetzelfde geslacht wilt; ik weet niet of jullie dat willen? :wink:
Afbeelding
Lieke67
Zeer actief

Hoi Marloes,
Ja, Jonna is bijna een jaar, maar we zoeken geen pup hoor, moet er niet aan denken, twee puppies... We willen er graag een volwassen hond bij, een herplaatser dus. Ook een beetje om een voorbeeld te zijn voor onze dolle maltezer, hoewel het opvoeden steeds beter gaat:) Daarmee hoeven we toch niet te wachten tot Jonna wat ouder is? Ga nu twijfelen..
Moos
Zeer actief

Lieke67 schreef:Hoi Marloes,
Ja, Jonna is bijna een jaar, maar we zoeken geen pup hoor, moet er niet aan denken, twee puppies... We willen er graag een volwassen hond bij, een herplaatser dus. Ook een beetje om een voorbeeld te zijn voor onze dolle maltezer, hoewel het opvoeden steeds beter gaat:) Daarmee hoeven we toch niet te wachten tot Jonna wat ouder is? Ga nu twijfelen..
Het hoeft niet per se, sowieso niet hoor.
Alleen ik zou niet zomaar verwachten dat je als herplaatser een perfect opgevoede voorbeeld hond krijgt natuurlijk :wink:
Er wordt aangeraden om te wachten juist om de reden dat je dan de eerste hond met 2-3 jaar goed opgevoed hebt.
Als je er een teefje bij wilt wordt iig aangeraden om die niet van dezelfde leeftijd te laten zijn als Jonna. Maar ik weet niet of jullie een teef willen of een reu?
Afbeelding
Lieke67
Zeer actief

Moos schreef: Alleen ik zou niet zomaar verwachten dat je als herplaatser een perfect opgevoede voorbeeld hond krijgt natuurlijk :wink:
Zulke perfecte opvoeders zijn wij zelf ook weer niet hoor :wink:
Het maakt niet uit of we een reu of teefje krijgen, maar een reu is verstandiger dus.
We staan op de wachtlijst van www.goldenretrieverherplaatsing.nl volgens mij is dat wel een betrouwbaar adres.
Ik zie trouwens steeds meer mensen hier rondlopen met een grote hond en een kleintje, heel grappig.
We hadden voor een klein hondje gekozen om eens te kijken hoe een hond beviel met de kinderen. Als het dan wat minder leuk was als dat we dachten, hadden we tenminste niet "teveel hond" door het huis lopen;)
Maar we vinden het allemaal zo leuk dat we er graag nog een "echte" :wink: hond bij willen.
Als ik jou foto's zie vind ik het wel heel lief en leuk hoor, twee van die dikke maatjes die samen slapen en spelen, geweldig lijkt me dat.
Hoe doe je dat trouwens met wandelen? Zitten ze samen aan een lijn? Dat zag ik hier laast een keer, maar dat lijkt me met zo'n grootte verschil niet handig.
Ook zei iemand me laatst dat je met een golden retriever echt wel een heel groot huis moet hebben... :roll: Nou hebben we geen klein huisje maar ook niet supergroot, maar die opmerking lijkt me toch wel overdreven eigenlijk..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lieke67 schreef:Ook zei iemand me laatst dat je met een golden retriever echt wel een heel groot huis moet hebben... :roll: Nou hebben we geen klein huisje maar ook niet supergroot, maar die opmerking lijkt me toch wel overdreven eigenlijk..
Je moet met een Golden Retriever echt veel naar buiten om hem beweging te geven en om wat met hem te doen :wink:
Als je dat doet is zelfs een één kamer flatje ruim voldoende :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

Lieke67 schreef: Het maakt niet uit of we een reu of teefje krijgen, maar een reu is verstandiger dus.
Als je er weinig leeftijdsverschil tussen hebt zou ik voor een reu gaan denk ik.
Teef/teef kan ook wel (dat heb ik dus :mrgreen: ), alleen om de kans zo groot mogelijk te hebben dat het goed gaat is het wel handig om te weten wat voor type de al aanwezige teef is bijvoorbeeld. Dat weet je vaak pas echt als ze wat ouder zijn (jaar of 2-3-4) :wink:
Als ik jou foto's zie vind ik het wel heel lief en leuk hoor, twee van die dikke maatjes die samen slapen en spelen, geweldig lijkt me dat.
Hoe doe je dat trouwens met wandelen? Zitten ze samen aan een lijn? Dat zag ik hier laast een keer, maar dat lijkt me met zo'n grootte verschil niet handig.
Nee, ik heb Vera (de Golden) aan een jachtlijntje, en Saar aan een tuigje, met eigen lijn eraan. Ik heb hiervoor twee kleintjes gehad en die had ik ook allebei aan een eigen lijn, vind die combi dingen zelf erg onhandig. Met Saar en Vera lijkt het me inderdaad helemaal geen succes, want dan wordt Saar steeds overal mee naartoe getrokken door Vera van 20 kilo zwaarder denk ik :N: :mrgreen:
Ook zei iemand me laatst dat je met een golden retriever echt wel een heel groot huis moet hebben... :roll: Nou hebben we geen klein huisje maar ook niet supergroot, maar die opmerking lijkt me toch wel overdreven eigenlijk..
Ik woon in een 2 kamerflatje van 45 m2 :mrgreen: :wink:

Maarrr je moet een Golden wel goed bezig houden hoor. Nu deed ik al heel veel met mijn 'kleintje(s)', maar bij Vera merk je wel meer dat zij dat echt nodig heeft.
En dan niet alleen dagelijks lekker lang los van de lijn rennen, maar ook geestelijk bezig zijn. Ik apporteer veel met Vera (ook uit het water), en we trainen regelmatig eventjes samen.
Nu is Vera nog heel jong natuurlijk, nog geen 13 maanden, maar ik kan bij haar lastig 1 dagje alleen maar rondjes door de wijk doen. Het kan wel, maar dan gooi ik er binnenshuis wat kluiven tegenaan (is alleen nog gebeurt als ik ziek was) want ze gaat dan niet de hele dag liggen suffen :wink:
Afbeelding
Lieke67
Zeer actief

Als jij een golden retriever in een flat hebt, hoef ik me dus geen zorgen te maken haha, we hebben zelfs nog een omheinde tuin waar ze kunnen dollen:)
Ik ga met Jonna al hele lange wandelingen maken, 's ochtends drie kwartier, een uur en dan nog drie van een half uur, dat lijkt me beweging genoeg. Ze loopt dan ook los in het bos en het park en kan lekker vliegen en spelen. Dat moet toch genoeg zijn??
Maar misschien moeten we toch nog even wachten tot Jonna iets ouder is, eind van het jaar misschien... als ik het kan volhouden :wink:
Moos
Zeer actief

Lieke67 schreef:Als jij een golden retriever in een flat hebt, hoef ik me dus geen zorgen te maken haha, we hebben zelfs nog een omheinde tuin waar ze kunnen dollen:)
Ik ga met Jonna al hele lange wandelingen maken, 's ochtends drie kwartier, een uur en dan nog drie van een half uur, dat lijkt me beweging genoeg. Ze loopt dan ook los in het bos en het park en kan lekker vliegen en spelen. Dat moet toch genoeg zijn??
Maar misschien moeten we toch nog even wachten tot Jonna iets ouder is, eind van het jaar misschien... als ik het kan volhouden :wink:
Ja hoor, da's qua beweging prima. Alleen geestelijk bezighouden is bij een Golden over het algemeen belangrijker dan bij zo'n klein pluisje. Dan kan je nog zo lang wandelen, als je geestelijk niks met ze doet is dat niet altijd genoeg. Ligt natuurlijk ook aan de hond, maar als je ervanuit gaat dat je ook een paar keer per week 'moet' trainen/apporteren e.d kan het alleen maar 'meevallen' :mrgreen: (net hoe je het bekijkt want ik wilde juist graag een Golden die heel graag apporteerde hihi).

Ik zou persoonlijk inderdaad even wachten, en eerste Jonna meer hebben op een punt dat je denkt "nu is ze wel opgevoed volgens onze normen". Een herplaatser is ook gewoon soms veel werk, en het werkt dan alleen maar in je voordeel als je naar Jonna geen omkijken meer hebt :wink:
Afbeelding
Lieke67
Zeer actief

ja ik denk dat je daar wel gelijk in hebt Marloes:) we wachten maar even, iig tot na de zomervakantie, anders moet ie gelijk weer in een pension, da's ook niks.
Dank je wel voor je uitgebreide uitleg en advies!
Enne, ik blijf je nu natuurlijk volgen op het hondenforum :wink:
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door mari-anne »

Wij hebben ook een Malthezer en een middelgrote vuilnisbak en een witte herder.
Dat gaat heel goed samen.
De witte herder ( Raya) is jonger dan de Malthezer ( Shyra) en je merkt als die te wild speelt dat die dan goed op de kop kreeg van Shyra. Zo leerde die dus met spelen dat hij zacht ( nou ja voor hun doen dan hahaha) om moest gaan met Shyra.
Raisa ( middelgroot) is 13 en die is gewoon veel rustiger, dus dat is so wie so geen probleem.

Shyra is trouwens ruim 8 maand en Raya 5 maand. Dus qua leeftijd dicht op elkaar. Allebei reutjes.
Ze zijn echt stapel op elkaar. Slapen naast elkaar,spelen met elkaar. Echt een ontzettende goede klik.

Kan dus heel goed een kleine hond en een grote hond tegelijkertijd.

Spannend hoor dat wachten.

Groetjes en veel voorpret Marianne
Moos
Zeer actief

mari-anne schreef:
Shyra is trouwens ruim 8 maand en Raya 5 maand. Dus qua leeftijd dicht op elkaar. Allebei reutjes.
Ze zijn echt stapel op elkaar. Slapen naast elkaar,spelen met elkaar. Echt een ontzettende goede klik.
Niet om vervelend te doen hoor, want hardtsikke leuk natuurlijk dat het zo goed gaat :wink: , maar dat leeftijdsverschil is voor als de honden echt volwassen zijn. Niet als beiden pup/jonge hond zijn nog :wink:
Afbeelding
mari-anne
Zeer actief

Hoe bedoel je?

Groetjes Marianne
Moos
Zeer actief

mari-anne schreef:Hoe bedoel je?

Groetjes Marianne
Dat als ze echt volwassen zijn een rangorde probleem eerder mee kan spelen als ze praktisch even oud zijn :wink:
Afbeelding
mari-anne
Zeer actief

Ja daar heb je gelijk in , die strijd gaan ze ws wel aan met zijn 2-en.
Al zou het me helemaal niet gaan verbazen als Shyra ( malthezer) deze met glans gaat winnen. Die heeft Raya aardig onder zijn pootje nu af en toe.
Raya is zo een vreselijke goedzak.

Ben heel benieuwd hoe dat gaat verlopen.

Dit is ook eerste keer dat we 2 zulke jonge honden hebben. Tot nu toe zat er altijd anderhalf jaar tot meer jaren tussen.
Maar door omstandigheden nu dus zo kort op elkaar.
Nooit rangorde problemen gehad tot nu toe.
Dus ben benieuwd.

Groetjes Marianne
Lieke67
Zeer actief

Marianne, is het niet heel tijdrovend om twee pups op te voeden?
Als ik naar Jonna kijk en als ik er dan nu nog een pup bij zou nemen, zou ik bang zijn dat ie al het negatieve gedrag wat Jonna nog moet afleren, zou overnemen :roll:
Zit ook wel een beetje te denken aan mijn tuin, niet dat ik zo'n bijzondere tuin heb, maar het gras, hoe gaat dat met twee honden die achter elkaar aan racen, wordt dat dan een modderpoel :denken: of zou het meevallen?
TJa moet ook de praktische zaken niet helemaal uit het oog verliezen he :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Lieke67 schreef: Als ik naar Jonna kijk en als ik er dan nu nog een pup bij zou nemen, zou ik bang zijn dat ie al het negatieve gedrag wat Jonna nog moet afleren, zou overnemen :roll:
Yep dikke kans ja. Plus dat Jonna ook gedrag van de pup weer over kan nemen wat je liever niet wilt.
Als ze nu bijvoorbeeld als ze losloopt niet altijd even goed terug te roepen is, hele dikke kans dat je straks twee jonge honden hebt die gezamelijk hun middelvinger naar je opsteken :mrgreen:
Of als ze weleens in de riem hangt buiten (bij het zien van andere honden ofzo) maak je borst dan maar nat met een Golden pup erbij die met een maand of 5 al meer dan 15 kilo weegt, en uiteraard als een goede pup betaamt ook in de riem wil gaan hangen bij het zien van andere honden.

Ik heb bij Vera op al die dingetjes perfect kunnen trainen met Saar erbij omdat Saar luisterde als ze los liep, en aangelijnd alles negeert.

Als je een jonge hond hebt die gewoon voor de leeftijd al heel erg 'opgevoed' is, is het wat dat betreft weer wat anders. Maar als je nu nog allerlei dingen hebt die je bij Jonna nog beter wil krijgen gaat dat met een pup erbij echt niet makkelijker worden :wink:

Laat ik het zo zeggen; Vera was eigenlijk een asociaal makkelijk pupje, maar wel pup, en ook al snel een pup die niet meer te tillen was en behoorlijk wat kracht kreeg.
Ik moet er echt niet aan denken dat ik daarbij nog een hele jonge (kleine) hond zou hebben die nog allerlei aandachtspuntjes had.
Maar goed, dat ben ik :mrgreen: :wink:
Afbeelding
mari-anne
Zeer actief

Het is idd veel makkelijker als je eerste hond volwassen is en opgevoed. Ik merkte toen we Shita kregen dat hij ontzettend veel leerde van Raisa die toen anderhalf was. Eigenlijk was opvoeden van Shita een eitje. Maar dat kwam ook omdat zij stapel was op Raisa en alles nadeed wat Raisa deed.
Dus eigenlijk kan je wel zeggen dat Raisa toen de helft van de opvoeding heeft gedaan.

Nu Raisa ouder is (13) en ziek, bemoeid ze zich er eigenlijk niet mee. En merk je dat de pups dus meer naar elkaar kijken.
Dus voor nu moeten wij het werk doen hahaha

Uitlaten doen we dus ook apart, tot ze allebei gewoon goed volgen. Andere oefeningen doen we ook allemaal apart, tot ze het kunnen en dan pas als ze samen zijn.
Het voordeel is ook dat ze zo ook de wereld ontdekken op hun eigen manier en met andere honden om gaan als individu en niet als roedel.
En dat werkt gewoon heel goed.
Maar je bent dus gewoon dubbel tijd kwijt. Normaal lieten we de drie honden allemaal tegelijkertijd uit. Nu dus alles in 2 keer.
En het spelen in de tuin is idd grote lol hahaha
We hadden net gelukkig onze tuin behoorlijk verwaarloosd, dus dat laten we nog maar even zo tot ze volwassen zijn.

Ik vind het wel heel leuk om eens mee te maken 2 van die jonge honden bij elkaar. Maar qua opvoeden is het idd vind ik een stuk makkelijker als er al 1 goed is opgevoed.
Maar dat wisten we wel voor we er aan begonnen en hadden we er dik voor over.

Groetjes Marianne
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”