Same here, nog nooit gezien. Vindt de witte voeten trouwens iets minder maargoed.Sonnie1983 schreef:vind het op zich wel mooi maar heb het nog nooit gezien.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Duitse Herder met wit (foto)
Moderator: moderatorteam
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
- Aantal honden: 3
- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
- Aantal honden: 2
mari-anne schreef:Nou idd Elly , je weet nooit wat fokkers doen als er een DH met wit wordt geboren. Sommige zogenaamde dierliefhebbende fokkers doden de pup meteen.
Terwijl het eigenlijk heel logisch is dat,dat kan gebeuren. Of dat 1 van de pups van de gekleurde DH helemaal wit ter wereld komt. Ze hebben nl de zelfde stamvader, de witte herder en de duitse.
Sommige fokkers zijn echt gruwels wat dat betreft. Geven meer om uiterlijk dan om de hond.
Maar gelukkig niet allemaal natuurlijk.
Vind het een mooi gezicht , zo een witte vlek :smile1:
En bovenstaande quote vind ik persoonlijk enigzins aanmatigend, ik zit in de "scene"en hoor nooit over het afmaken van puppen omdat ze teveel wit hebben.....
- *Esther
- Zeer actief
Jij mag twijfelen aan de raszuiverheid, maar dat is echt niet nodig!Chiki schreef:mari-anne schreef:Nou idd Elly , je weet nooit wat fokkers doen als er een DH met wit wordt geboren. Sommige zogenaamde dierliefhebbende fokkers doden de pup meteen.
Terwijl het eigenlijk heel logisch is dat,dat kan gebeuren. Of dat 1 van de pups van de gekleurde DH helemaal wit ter wereld komt. Ze hebben nl de zelfde stamvader, de witte herder en de duitse.
Sommige fokkers zijn echt gruwels wat dat betreft. Geven meer om uiterlijk dan om de hond.
Maar gelukkig niet allemaal natuurlijk.
Vind het een mooi gezicht , zo een witte vlek :smile1:Ik zet mijn vraagtekens bij de afstamming van deze hond. Ik twijfel nl aan de raszuiverheid.
En bovenstaande quote vind ik persoonlijk enigzins aanmatigend, ik zit in de "scene"en hoor nooit over het afmaken van puppen omdat ze teveel wit hebben.....
Met andere woorden, jij denkt dat ik een foto van een kruising hiervoor gebruik? Nee hoor, onzin!
-
mari-anne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
- Aantal honden: 1
Ik wou dat je gelijk had Chiki. Maar het gebeurd helaas.
Vroeger gebeurde het in openheid. Tegenwoordig zullen ze het niet meer aan de grote klok hangen. Gelukkig is de maatschappij in dat opzicht toch veranderd en word er met afschuw op gereageerd.
Maar helaas gebeuren die dingen binnen de beschermde muren anno 2009 nog steeds.
Dus het kan aanmatigend klinken. Maar dat zou het misschien zijn als ik het uit mijn duim zuig of bedenk.
Vroeger gebeurde het in openheid. Tegenwoordig zullen ze het niet meer aan de grote klok hangen. Gelukkig is de maatschappij in dat opzicht toch veranderd en word er met afschuw op gereageerd.
Maar helaas gebeuren die dingen binnen de beschermde muren anno 2009 nog steeds.
Dus het kan aanmatigend klinken. Maar dat zou het misschien zijn als ik het uit mijn duim zuig of bedenk.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik twijfel niet aan de raszuiverheid.Chiki schreef:Ik zet mijn vraagtekens bij de afstamming van deze hond. Ik twijfel nl aan de raszuiverheid.
Genetisch gezien is het heel wel mogelijk namelijk en er is geen enkele reden aan te nemen dat het bij het ene ras niet zou voorkomen en bij een ander ras wel, als ze verder kleurgenetisch gezien identiek zijn.
Ik twijfel er helaas ook niet aan dat er vroeger heel wat puppen verdwenen, al dan niet openlijk.
Het is nog maar heel kort geleden dat bij bijvoorbeeld de Duitse Dog de grijstijger pups geen stamboom kregen en dat de club dergelijke honden niet bemiddelde en dat het om die redenen totaal geaccepteerd en normaal was dat ze werden afgemaakt. Dierenartsen deden dat gewoon op verzoek.
Bij alle rassen gingen miskleuren de emmer in.
Leg mij eens uit waarom dat bij de DH anders zou zijn?
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Ik denk dat er bij Duitse Herders nog wel verschil kan zijn of de pups gefokt zijn voor het werk of voor de show. Op een africhtingswedstrijd telt een wit voetje of borstvlekje niet, als de hond maar goed werk levert.
Voor een tentoonstellingsfokker, die niet teveel aanvragen heeft, kan zoveel witte aftekening misschien wel eens de doorslag geven om bij een groot nest te selecteren.
Ik weet dat in de periode dat ik actief was in de vereniging ook wel eens teefjes weggehaald werden in slechte verkooptijden.
Voor een tentoonstellingsfokker, die niet teveel aanvragen heeft, kan zoveel witte aftekening misschien wel eens de doorslag geven om bij een groot nest te selecteren.
Ik weet dat in de periode dat ik actief was in de vereniging ook wel eens teefjes weggehaald werden in slechte verkooptijden.
- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
Het ziet er toch een typische DH uit behalve de kleur !
De DH is een ras met veel variatie, zie maar naar het verschil tussen werk-en showlijnen.
En de Witte Herder was oorspronkelijk ook een DH.
t Is natuurlijk altijd gemakkelijk om ongewenste kleurtjes te verzwijgen, dat creeert een beeld van grote uniformiteit.
In elk ras heb je wel miskleuren, waarom zou dat bij de DH anders zijn ?
De DH is een ras met veel variatie, zie maar naar het verschil tussen werk-en showlijnen.
En de Witte Herder was oorspronkelijk ook een DH.
t Is natuurlijk altijd gemakkelijk om ongewenste kleurtjes te verzwijgen, dat creeert een beeld van grote uniformiteit.
In elk ras heb je wel miskleuren, waarom zou dat bij de DH anders zijn ?
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Die witte punten kunnen in feite in ale eenkleurige honden voorkomen, maar toch is dat niet het geval.
Hoe zit dat nou?
De patronen van de A-locus zijn de normale patronen van de Duitse herder, maar die patronen kunnen ook op een andere manier voorkomen.
De Mastin de los Pyrineos is een mooi voorbeeld: die is wolfsgrauw, net als Duitse herders vaak zijn, maar ook bont. Daardoor zien we dus een bonte hond waarvan de vlekken wolfsgrauw zijn, en als de hele hond zo was zouden we dezelfde verkleuringspatronen zien als bij DH's.
Dit is een pup:

En hier zie je dat het patroon, voor zover zichtbaar, inderdaad hetzelfde is als bij de DH:

Hieruit blijkt dus dat een wolfsgrauwe hond of een hond met een ander A-locus-patroon gewoon bont kan zijn.
Witte staartpunt, witte tenen en witte borstvlek zijn ook onderdeel van de mogelijkheden van het bontgen, de S-locus.
De Mastins hierboven zijn bont, maar bij de eenkleurige variant van de S-locus zie je vaak witte punten aan benen en staart.
Daartegen valt te selecteren. Dat heeft vaak effect, denk maar aan de Toller: die hadden vroeger allemaal die witte punten en borstvlek, maar in de lijnen waar men ertegen ging selecteren zie je dat het verdwijnt.
In feitelijk alle rassen zie je bij eenkleurige dieren wel die witte punten, en sommige rassen willen dat niet, andere maakt het niet uit.
Waar het ongewenst is, selecteert men.
Hoe de witte punten ontstaan weten we gedeeltelijk.
Tijdens de dracht verspreiden de pigmenten zich en soms wordt dat proces verstoord. Dan is er dus een hapering in de verspreiding, wat kan resulteren in witte punten.
De vraag is natuurlijk of die hapering gevolg is van de verstoring, of dat bij sommige exemplaren die hapering niet op kan treden en bij andere wel, door een genetische aanleg.
Tegenwoordig neigt men naar de tweede optie, maar bewezen is die niet. Dat externe dingen als een virus de hapering kunnen triggeren is wel bekend, maar dat lijkt niettemin toch niet altijd een aanwijsbare oorzaak.
Het is dus mogelijk een mede-oorzaak, maar niet de enige.
Of het zinvol is witte punten te willen uitbannen is een interessante vraag: het is niet ongewoon dat het voorkomt, het doet niets af aan de hond, maar toch willen we het niet. Gooi je zo niet materiaal weg dat verder van uitmuntende kwaliteit kan zijn?
Maar die vraag zal uiteraard er ras beantwoord moeten worden.
Om te zeggen dat witte punten rasonzuiverheid betekent is absoluut een onzinnige stelling.
Hoe zit dat nou?
De patronen van de A-locus zijn de normale patronen van de Duitse herder, maar die patronen kunnen ook op een andere manier voorkomen.
De Mastin de los Pyrineos is een mooi voorbeeld: die is wolfsgrauw, net als Duitse herders vaak zijn, maar ook bont. Daardoor zien we dus een bonte hond waarvan de vlekken wolfsgrauw zijn, en als de hele hond zo was zouden we dezelfde verkleuringspatronen zien als bij DH's.
Dit is een pup:

En hier zie je dat het patroon, voor zover zichtbaar, inderdaad hetzelfde is als bij de DH:

Hieruit blijkt dus dat een wolfsgrauwe hond of een hond met een ander A-locus-patroon gewoon bont kan zijn.
Witte staartpunt, witte tenen en witte borstvlek zijn ook onderdeel van de mogelijkheden van het bontgen, de S-locus.
De Mastins hierboven zijn bont, maar bij de eenkleurige variant van de S-locus zie je vaak witte punten aan benen en staart.
Daartegen valt te selecteren. Dat heeft vaak effect, denk maar aan de Toller: die hadden vroeger allemaal die witte punten en borstvlek, maar in de lijnen waar men ertegen ging selecteren zie je dat het verdwijnt.
In feitelijk alle rassen zie je bij eenkleurige dieren wel die witte punten, en sommige rassen willen dat niet, andere maakt het niet uit.
Waar het ongewenst is, selecteert men.
Hoe de witte punten ontstaan weten we gedeeltelijk.
Tijdens de dracht verspreiden de pigmenten zich en soms wordt dat proces verstoord. Dan is er dus een hapering in de verspreiding, wat kan resulteren in witte punten.
De vraag is natuurlijk of die hapering gevolg is van de verstoring, of dat bij sommige exemplaren die hapering niet op kan treden en bij andere wel, door een genetische aanleg.
Tegenwoordig neigt men naar de tweede optie, maar bewezen is die niet. Dat externe dingen als een virus de hapering kunnen triggeren is wel bekend, maar dat lijkt niettemin toch niet altijd een aanwijsbare oorzaak.
Het is dus mogelijk een mede-oorzaak, maar niet de enige.
Of het zinvol is witte punten te willen uitbannen is een interessante vraag: het is niet ongewoon dat het voorkomt, het doet niets af aan de hond, maar toch willen we het niet. Gooi je zo niet materiaal weg dat verder van uitmuntende kwaliteit kan zijn?
Maar die vraag zal uiteraard er ras beantwoord moeten worden.
Om te zeggen dat witte punten rasonzuiverheid betekent is absoluut een onzinnige stelling.
- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
In de VS heb je de 'Panda German Shephard', zo zou je dit mooie exemplaar ook kunnen noemen.
Ivm miskleuren : bulldogs mogen geen roze neuzen hebben enz ...
In t asiel zat er een raszuivere Amstaff met 2 blauwe ogen (ook 'verboden'), en die wordt dan maar als kruising Husky x Amstaff benoemd.
In t asiel zat er een raszuivere Amstaff met 2 blauwe ogen (ook 'verboden'), en die wordt dan maar als kruising Husky x Amstaff benoemd.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
-
Brigitte
- Zeer actief
- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Deze: http://www.utonagan.co.uk/johan1969 schreef:Wie kent er dit ras : Utonagan ?
Maar er zit natuurlijk in elke hond wolvenbloed
- bionca
- Actief
mijn hond is ook een duitse herder met stamboom overtigens staat bij haar op de stamboom kleur wit niet erkende kleur zij komt uit een nest van een witte vader een uit amerika geinpoorteerde reu en een witte moederen zij is net als al haar broers en zussen geheel wit is wel als je goed kijkt een gelige gloed op haar ooren en staartpuntje en een streep over haar rug

-
mari-anne
- Zeer actief
Laatst hoorde ik van iemand die ook een witte duitse herder heeft met stamboom, dat er nu geen stamboom meer gegeven mag worden als ze helemaal wit worden geboren.
Ben niet zo in de stamboomwereld thuis, maar vind het allemaal maar vreemd.
Verwarrend ook allemaal maar:roll:
Dus je hebt de witte duitse herder en de zwitserse witte herder.
En uiteindelijk zijn het natuurlijk eigenlijk allemaal duitse herders, die geen duitse herder mogen zijn en dus toen zwitserse witte herders moesten worden , terwijl ze nu dus ook weer duitse herder heten, wat nu ook weer niet mag........
Ben niet zo in de stamboomwereld thuis, maar vind het allemaal maar vreemd.
Verwarrend ook allemaal maar:roll:
Dus je hebt de witte duitse herder en de zwitserse witte herder.
En uiteindelijk zijn het natuurlijk eigenlijk allemaal duitse herders, die geen duitse herder mogen zijn en dus toen zwitserse witte herders moesten worden , terwijl ze nu dus ook weer duitse herder heten, wat nu ook weer niet mag........
- bionca
- Actief
klopt je hebt ook een mogelijkheid gehad om je hond te laten overkeuren. zodat je je oude stamboom moest inleveren en een nieuwe krijgt waar dan opstaat dat jou hond een zwitserse herder is omdat dit ras pas sins komt fci erkend is. zelf vindt ik de duitser die ik heb (heb er inmiddels 2) vele male gemakkelijker in de omgang dan de zwitserse zij is ook veel ste zenuwachtig. zins vorigjaar juni/juli worden er inderdaad geen nieuwe stambomen afgegeven bij honden met een niet erkende haarkleur of haarsoort wat ik opzich wel jammer vindt anders had ik hoogstwaarschijnlijk wel gaan fokken met mijn teef ze heeft namelijk goede heupen hda, ellebogen ed-vrij en gehoortest is ook gedaan baer-vrij.

-
mari-anne
- Zeer actief
Ik ben wel blij dat ze blijven bestaan. Al vind ik het echt te gek dat ze geen duitse herder mogen zijn. Wat ze natuurlijk gewoon zijn.
Maar gelukkig dat ze in iedergeval niet uitsterven, wat wel de bedoeling was geweest van de beginnende fokkers van de Duitse herders. Vind het prachthonden.
Vind gekleurde duitse herders trouwens ook prachthonden. Maar de kleur wit, straalt zo een zachtheid uit, dat ik daar helemaal op val.
Maar goed dat is natuurlijk harstikke persoonlijk.
Mijne is dus wel een Zwitserse witte herder. Geweldig karakter. Gelukkig niet bangig en zenuwachtig. Niet van zijn stuk te krijgen.
Pracht honden die van jou ook. Zou je niet onder de naam Zwitserse witte herder willen fokken dan. Omdat je zei dat je ze over kan schrijven qua stamboom?
Wel te gek natuurlijk in principe, maar ja.
Groetjes Marianne
Maar gelukkig dat ze in iedergeval niet uitsterven, wat wel de bedoeling was geweest van de beginnende fokkers van de Duitse herders. Vind het prachthonden.
Vind gekleurde duitse herders trouwens ook prachthonden. Maar de kleur wit, straalt zo een zachtheid uit, dat ik daar helemaal op val.
Maar goed dat is natuurlijk harstikke persoonlijk.
Mijne is dus wel een Zwitserse witte herder. Geweldig karakter. Gelukkig niet bangig en zenuwachtig. Niet van zijn stuk te krijgen.
Pracht honden die van jou ook. Zou je niet onder de naam Zwitserse witte herder willen fokken dan. Omdat je zei dat je ze over kan schrijven qua stamboom?
Wel te gek natuurlijk in principe, maar ja.
Groetjes Marianne
- bionca
- Actief
dat overschrijven kon maar tot een bepaalde datum. maar voor het overschrijven moest je je hond minimaal 2 keer op een show hebben uitgebracht en goede uitslagen hebben gehaald. toen ik overigens van deze mogelijkheid hoorde was het daar al voor telaat. het fokken gaat overigens ook niet meer ze zijn ondangs bijde gesteraliseert. bionca vond ik ook eigenlijk vaak loops ze is namelijk 6 keer loops geweest terwijl ze toen nog geen 3 jaar oud was. met kyra was het overigens nooit de bedoeling om te gaan fokken zij heeft namelijk ook geen stamboom.

-
mari-anne
- Zeer actief
- bionca
- Actief
met de moeder van mijn teef is nooit een show gelopen en de vader volgens mij ook niet. deze reu dekt overigens in nederland witte duitse herder teven en in duitsland zwitserse herder teven en de pups kregen tot vorigjaar allemaal een stamboom als je deze aangevraagt had teminste waardoor je in nederland ook eigenlijk geen reu kon vinden die niet verwand was aan mijn teef.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
-
mari-anne
- Zeer actief
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: Duitse Herder met wit (foto)
Ik ben nog steeds erg benieuwd wie de ouderdieren zijn van deze hond 
-
Brigitte
- Zeer actief
Re:
Het missen van pigment dus, dat valt onder de schoonheidsfoutjes.johan1969 schreef:Ik bedoelde Dudley neuzen. Mag niet, maar komt toch ook voor.Brigitte schreef:Welke Bulldoggen zijn datjohan1969 schreef:
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
Re: Duitse Herder met wit (foto)
Ik vind hem er "zachtaardiger" uit zien dan een gewone Duitse Herder, maar zou gedacht hebben dat het een kruising is.
Er zijn trouwens al heel wat soorten ontstaan uit de Duitse Herder, inderdaad ook de zogenaamde Panda Shepherd. Kijk hier maar eens
http://www.shawlein.com/The_Standard/13 ... Types.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn trouwens al heel wat soorten ontstaan uit de Duitse Herder, inderdaad ook de zogenaamde Panda Shepherd. Kijk hier maar eens
http://www.shawlein.com/The_Standard/13 ... Types.html" onclick="window.open(this.href);return false;