Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stamboom waar mee niet gefokt kan worden

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Stamboom waar mee niet gefokt kan worden

Ongelezen bericht door Tring »

Hoi hoi,

ik heb een vraag. :mrgreen: In Amerika kan je stambomen afgeven, maar dit zijn speciale stambomen. En met die honden kan je dan niet fokken, nouja dat kan wel, maar dan krijgen de pups er van geen stamboom. In Engeland kan dat ook. En in België ook (als ik het goed heb noemen ze dat "stambomen bevriezen").

Nu vraag ik me al een tijdje af of dat in Nederland ook kan.. Ik was van plan de RvB te bellen, maar 't is zondag he. :mrgreen: Dus ik dacht dan vraag ik het eerst even op het forum. En dinsdag kan ik altijd nog naar de Raad bellen. :wink:

Weten jullie dus of het mogelijk is om voor pups speciale stambomen aan te vragen? Dat geldt dus voor pups die dus niet goed genoeg zijn voor de fok (te klein (in het geval van de Chi) of ernstige afwijkingen etc.). Dan krijgen hun nakomelingen (die we dus niet willen, maar stel dat dat wel gebeurd) geen stamboom mee.
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik weet nu hoe dat nu is, maar ik heb ooit eens gehoord dat een fokster van corgi's een fokverbod op de stamboom van langharige pups kiet zetten. 30 jaar geleden kon het dus wel, maar er is intussen zoveel veranderd.
Ben benieuwd hoe het nu is.
Tring
Zeer actief
Contacteer:

Oh, dus vroeger kon het wel. Ben dan heel erg benieuwd of het nog steeds kan! :)
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik geloof het niet. Wat in Amerika wel word gedaan is een hond verkopen op een zogenaamd "pet-contract" Als er met zo'n hond gefokt word kan de fokker diegene zelfs aanklagen :N:
Tring
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Ik geloof het niet. Wat in Amerika wel word gedaan is een hond verkopen op een zogenaamd "pet-contract" Als er met zo'n hond gefokt word kan de fokker diegene zelfs aanklagen :N:
In Amerika heb je speciale stambomen. Met die hondjes kan je dus niet fokken, nouja t kan wel maar de pups daarvan krijgen geen stamboom. Je kan er ook niet mee showen.

http://www.akc.org/reg/limitedreg.cfm
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tring schreef:
Maeve schreef:Ik geloof het niet. Wat in Amerika wel word gedaan is een hond verkopen op een zogenaamd "pet-contract" Als er met zo'n hond gefokt word kan de fokker diegene zelfs aanklagen :N:
In Amerika heb je speciale stambomen. Met die hondjes kan je dus niet fokken, nouja t kan wel maar de pups daarvan krijgen geen stamboom. Je kan er ook niet mee showen.

http://www.akc.org/reg/limitedreg.cfm
Niet verkeerd :ok:
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

In Engeland schrijf je zelf de stamboom!! Wij lieten altijd de pups registreren bij de KC, zodat de honden ook eventueel de erkende stamboom kunnen krijgen bij bv export. Zijn je puppen niet geregistreerd dan is er geen stamboom. ( de zelfgeschreven, maar dat is gewoon dat je weet wie de ouders zijn) Ook hoef je niet voor alle pups een stamboom aan te vragen. Veel fokkers hadden heel vaak nestjes van 1-2 pups????? Er is geen controle, dus de "kneusjes "laat je niet registreren. Zo kun je ook nesten fokken zoals wel een stamboom, volgende loopsheid geen, enz. Zo was het 5 jaar geleden toen wij er nog woonden. Misschien is er intussen wat veranderd?
Maggie
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Maeve schreef: Niet verkeerd :ok:
Vooral niet als je fokker bent. Perfecte controle over de markt! Jij kunt de prijs bepalen en je hoeft niet te concurreren met je eigen klanten, want die mogen (en kunnen meestal :roll: ) niet fokken. Zelfs niet als het hondje in kwestie daar perfect geschikt voor zou zijn. Wat dat voor een gevolgen heeft voor de genetische varieteit, daar beginnen we maar niet over :N:

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”