Voeg daar maar een gewone halsband en een flex aan toe hoormalinois schreef:ik ben het met alle punten eens...christo schreef:Rustig maar.frank1985 schreef:Ik heb ( verkeerd ) TT gebruik gezien en de honden liepen daar gillend over het veld. maar het is mij inmiddels echt wel duidelijk dat als je een TT gebruikt zoals het bedoeld is dat niet gebeurd. Ik denk dat de mensen waar ik hier contact mee heb hun honden dan ook niet gillend en schuimend over het veld hebben lopen.christo schreef: Scusi - ik was in de war met de slipkettingen-discussie. Frank heeft het over gillende honden.
Daar doelde ik op met gillen en schuimen ! was dus niet bedoeld tegenover mensen van hier. laat dat duidelijk zijn !Ze zijn hier wel wat gewend. Het is niet alsof deze discussie hier voor het eerst gevoerd wordt.
![]()
Teruggrijpend op mijn drie punten: een TT kan pijn doen. Kan, hoeft niet, maar kan. Punt 2: een TT kan meer pijn doen dan je denkt. Punt drie, daarom moet je er verdomd voorzichtig meezijn en het niet gaan bagatelliseren als een hond op het veld gilt als hij een forse TT correctie krijgt.Punt 2 moet je zelf idd. goed bij nadenken, ondergrond, weer, temperatuur etc.
Alles KAN verkeerd gebruikt worden, dat geldt voor een slipketting, een prikband, een halti, een TT, een gentle leader etc.
Daarom ook alleen door mensen die er verstand van hebben.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
oproepen sneller laten komen
Moderator: moderatorteam
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1

You'll be in my heart... Always...
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Hier wil ik nog even op reageren: ik weet dat ik een hele (amerikaanse) verhandeling gelezen heb hoe je het apport van een retriever moest verbeteren met behulp van een TT.ranetje schreef: Ik mag van harte hopen dat je die mijnheer verkeerd hebt begrepen.
Een TT gebruiken om apport te verbeteren lijkt mij zeer onverstandig :N:
Ik kwam het stuk tegen toen ik voor Collin een trilband zocht.
Ik heb het artikel nog niet terug kunnen vinden, maar ik zoek gestaag door.
Als ik het terug vind krijg je een linkje
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
"Amerikaans trainen"Ennath schreef:Hier wil ik nog even op reageren: ik weet dat ik een hele (amerikaanse) verhandeling gelezen heb hoe je het apport van een retriever moest verbeteren met behulp van een TT.ranetje schreef:Ik mag van harte hopen dat je die mijnheer verkeerd hebt begrepen.
Wij hebben eens een heel gesprek met Anke Bogaerts gehad over tt gebruik bij jachttraining in amerika toen zij daar net op "studiereis" was geweest.
Daar werd je niet vrolijk van. Er wordt puur gekeken naar de belastbaarheid van de honden zodat ze niet bezwijken onder de "trainingswijze", en een beetje serieuze wedstrijddeelnemer traint z'n hond niet eens zelf. Dat gebeurt in bulkhoeveelheden door particuliere "trainers".
Met veel negatieve bekrachtiging, stroom erop tot ze toevallig iets goed doen. Dat zijn geen jachthonden meer maar hersendode zombie's met een hoge pijndrempel. Dat zijn goed "trainbare" honden.
De eigenaar mag de hond dan "bedienen" op wedstrijden.
Zij, en wij, waren vooral geschokt door de oprechte kortzichtigheid aldaar. Ze heeft slechts één persoon getroffen die wel benieuwd was naar wat je nog meer kon doen dan op een knop drukken.
Die was onder de indruk, nam het voor kennisgeving aan en gaf zich weer over aan de groepsdruk van "jachttrainend" amerika
Zulke lange apporten dat ze met een verrekijker niet eens te zien waren, en dan maar denken dat de hond iets ziet vallen
Die honden lopen alleen maar vooruit in de hoop dat ze een kilometer verderop iets vinden
Het gaat nergens meer over.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
Ennath
- Zeer actief
Inderdaad ging het over trainen op apporten over 1 mijl afstand.Jaap* schreef:"Amerikaans trainen"Ennath schreef:Hier wil ik nog even op reageren: ik weet dat ik een hele (amerikaanse) verhandeling gelezen heb hoe je het apport van een retriever moest verbeteren met behulp van een TT.ranetje schreef:Ik mag van harte hopen dat je die mijnheer verkeerd hebt begrepen.
Als ik het terug vind krijg je een linkje![]()
Wij hebben eens een heel gesprek met Anke Bogaerts gehad over tt gebruik bij jachttraining in amerika toen zij daar net op "studiereis" was geweest.
Daar werd je niet vrolijk van. Er wordt puur gekeken naar de belastbaarheid van de honden zodat ze niet bezwijken onder de "trainingswijze", en een beetje serieuze wedstrijddeelnemer traint z'n hond niet eens zelf. Dat gebeurt in bulkhoeveelheden door particuliere "trainers".
Met veel negatieve bekrachtiging, stroom erop tot ze toevallig iets goed doen. Dat zijn geen jachthonden meer maar hersendode zombie's met een hoge pijndrempel. Dat zijn goed "trainbare" honden.
De eigenaar mag de hond dan "bedienen" op wedstrijden.
Zij, en wij, waren vooral geschokt door de oprechte kortzichtigheid aldaar. Ze heeft slechts één persoon getroffen die wel benieuwd was naar wat je nog meer kon doen dan op een knop drukken.
Die was onder de indruk, nam het voor kennisgeving aan en gaf zich weer over aan de groepsdruk van "jachttrainend" amerika
Zulke lange apporten dat ze met een verrekijker niet eens te zien waren, en dan maar denken dat de hond iets ziet vallen![]()
Die honden lopen alleen maar vooruit in de hoop dat ze een kilometer verderop iets vinden![]()
Het gaat nergens meer over.
Ik ben geen jachthonden/jacht mens maar mij lijkt op die manier jagen niet echt meer iets met "samen doen" te maken hebben.
Maar goed, ik wou het artikel alleen maar "ter lering ende vermaack" opzoeken. Ik had mezelf na het lezen ook al eens op het hoofd gekrabt (ik heb de link niet voor niets niet opgeslagen) dat wij op dit HF nu warm voorstander worden van deze trainingsmethode lijkt mij ook stug.
- Jaap*
- Zeer actief
Ennath schreef:dat wij op dit HF nu warm voorstander worden van deze trainingsmethode lijkt mij ook stug.
Maar de verwachtingen lopen wel op over het algemeen vind ik. En dan bedoel ik niet zozeer hier, maar gewoon als je met mensen spreekt.
Elke hond schijnt maar een topper te (moeten) zijn.
-
Ennath
- Zeer actief
En dat begint al vroeg.Jaap* schreef:Ennath schreef:dat wij op dit HF nu warm voorstander worden van deze trainingsmethode lijkt mij ook stug.Nee, dat lijkt mij ook niet zo voor de hand liggen
![]()
Maar de verwachtingen lopen wel op over het algemeen vind ik. En dan bedoel ik niet zozeer hier, maar gewoon als je met mensen spreekt.
Tegenwoordig koop je geen hond meer, laat staan dat je onvoorbereid valt voor het nestje "oeps" bastaards van verderop in de straat.
Je zoekt met veel zorg de perfecte kameraad, met de perfecte afstamming, en de perfecte uiterlijke kenmerken uit.
En die moet natuurlijk perfect gezond en perfect gehoorzaam zijn.
Na de "gouden kindjes" krijgen we nu de "gouden hondjes".
Er mag niets mis meer mee zijn.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
GraagEnnath schreef:Hier wil ik nog even op reageren: ik weet dat ik een hele (amerikaanse) verhandeling gelezen heb hoe je het apport van een retriever moest verbeteren met behulp van een TT.ranetje schreef: Ik mag van harte hopen dat je die mijnheer verkeerd hebt begrepen.
Ik heb in het Jagertje een tijd terug ook iets gelezen over die Amerikaanse methode.
Er zit iemand in Nederland die je op die manier kan leren trainen..........
Er was iemand met zijn hond daar naar toe geweest en die zou een verslag geven over de trainingen.
Na het tweede verslag (hond op een tafel en dan vasthouden van het apport
De reden kan ik alleen maar vermoeden
- gizmo
- Zeer actief
Alles voor de punten Jaap :N:Jaap* schreef:Ennath schreef:dat wij op dit HF nu warm voorstander worden van deze trainingsmethode lijkt mij ook stug.Nee, dat lijkt mij ook niet zo voor de hand liggen
![]()

-
Murphy
- Zeer actief
- gizmo
- Zeer actief
Nou ga met je blote voeten in een laagje water staan en zet de TT op je halsmalinois schreef:nee als je goed leest heb ik ergens gezegd dat ik hem niet voor niets op andere plekken dan in mn hond of op de bovenkant van mn arm probeer... die zijn minder gevoelig nl. Verder nee dat heb ik er niet ingezet nee, er staat vast wel meer niet in maar dat wil niet zeggen dat er geen rekening mee gehouden wordt als het regent, als de grond vochtig is etc.christo schreef:Dat komt niet naar voren in hoe jij het TT gebruik bespreekt - daarin stel je jouw ervaring van de toegediende stroomstoten gelijk aan wat jouw hond ervaart, en acht je 'standje stroomdraad' acceptabel.malinois schreef:juist en daar hou je dan ook rekening mee als je hem gebruiktgizmo schreef:Ik heb als electricien in de bouw gewerkt en kreeg ook wel eens een op tetter
Maar het is dan van belang wat voor schoeisel je aan hebt
En op wat voor ondergrond je staat de schoenen die ik toen aan had in de bouw hebben een rubber zool
Dus dan komt de klap niet zo hard aan
Had ik om dat moment met mijn blote voeten in een laagje water gestaan van een badkuip dan is de kans groter dat je een hele optetter krijgt
Maar een hond loopt lekker in het gras of op een verhard pad
Dus de stroom gaat dan beter geleiden
Vergelijk het met onweer in een auto met rubber banden zit je altijd veilig
En honden hebben nu eenmaal geen rubber onder hun poten als ze een schok krijgen
Jij besteed het altijd uit aan je trainer
Maar dan weet jij toch niet welke stand hij gebruikt
Dus ga eens samen aan de gang jij de band om jij in een laagje water en zet de stroom erop

- gizmo
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Is dat zo? Knap dat jij zo van achter een schermpje kan oordelen over iets waar je amper iets van weet. Je kunt niet eens een TT en een blafband uit elkaar halengizmo schreef:Alles voor de punten Jaap :N:Jaap* schreef:Ennath schreef:dat wij op dit HF nu warm voorstander worden van deze trainingsmethode lijkt mij ook stug.Nee, dat lijkt mij ook niet zo voor de hand liggen
![]()

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat weet ik wel, wij overleggen ook nog wel weet je nog. Ik geloof dat het nog steeds mijn hond is, dus de uiteindelijke beslissing is aan mij.gizmo schreef:Nou ga met je blote voeten in een laagje water staan en zet de TT op je halsmalinois schreef:nee als je goed leest heb ik ergens gezegd dat ik hem niet voor niets op andere plekken dan in mn hond of op de bovenkant van mn arm probeer... die zijn minder gevoelig nl. Verder nee dat heb ik er niet ingezet nee, er staat vast wel meer niet in maar dat wil niet zeggen dat er geen rekening mee gehouden wordt als het regent, als de grond vochtig is etc.christo schreef:Dat komt niet naar voren in hoe jij het TT gebruik bespreekt - daarin stel je jouw ervaring van de toegediende stroomstoten gelijk aan wat jouw hond ervaart, en acht je 'standje stroomdraad' acceptabel.malinois schreef: juist en daar hou je dan ook rekening mee als je hem gebruikt
Jij besteed het altijd uit aan je trainer
Dus ga eens samen aan de gang jij de band om jij in een laagje water en zet de stroom erop
Dat hoef ik niet samen te doen hoor, kan ik ook prima zelf...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Kijk jij leest dus niet... lees eerst maar terug staat genoeg in vermeld... zolang jij het over optetters blijft hebben heb je er dus ook niks over gelezengizmo schreef:Maar krijgt ook een optettermaart schreef:dat is een blafband. geen tt
Wat is dan het verschil met een TT die geeft ook een optetter daar doel ik op

-
Kyra-
- Zeer actief
Ooit een AB of TT gevoeld??gizmo schreef: Maar krijgt ook een optetter
Wat is dan het verschil met een TT die geeft ook een optetter daar doel ik op
Zelf geprobeerd? of denk jij nu echt dat de hond in een plas water gezet word tijdens het gebruikgizmo schreef:Dus ga eens samen aan de gang jij de band om jij in een laagje water en zet de stroom erop
Laatst gewijzigd door Kyra- op 16 apr 2009 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Si vis pacem, para bellum
- frank1985
- Zeer actief
nou ik geloof niet dat de trainer van malinois domweg op een knopje zit te drukken. malinois weet denk ik wel op welke stand en waneer hij gebruikt word. ik vind het een beetje kort door de boch Gizmo.gizmo schreef: Jij besteed het altijd uit aan je trainer
Maar ff het verschil tussen AB en TT. zit er een verschil in de correctie die de hond krijgt of is het te vergelijken ?
-
estelle
Ik weet niet hoor maar Maart zegt toch een aanta lkeren duidelijk in dit topic dat het te doen is om die podiumplaats.malinois schreef:Is dat zo? Knap dat jij zo van achter een schermpje kan oordelen over iets waar je amper iets van weet. Je kunt niet eens een TT en een blafband uit elkaar halengizmo schreef:Alles voor de punten Jaap :N:Jaap* schreef:Ennath schreef:dat wij op dit HF nu warm voorstander worden van deze trainingsmethode lijkt mij ook stug.Nee, dat lijkt mij ook niet zo voor de hand liggen
![]()
- ranetje
- Zeer actief
-
Kyra-
- Zeer actief
AB zitten een aantal standen op. Meestal is 1 keer voldoende voor een hond. Hij krijgt hem om gewoon laagste stand (dit voel je zelf bijna niet) hij blaft en krijgt een correctie (welke zelfs nog humaner is dan een correctie van een slip kettinkje of een ruk aan een platte band) Daarna blijft hij om en aan, de hond zal 99% niet meer aanslaan. Na paar dagen zet ik hem uit en heeft hij hem om voor de sier lol maar hij is wel stil :d Vind ik persoonlijk veel beer dan hem continue moeten corrigeren als hij vrij in de tuin loopt.frank1985 schreef:Maar ff het verschil tussen AB en TT. zit er een verschil in de correctie die de hond krijgt of is het te vergelijken ?
TT: er zijn er die 127 standen hebben van zeer laag tot hoger. Er zijn mensen die een TT gebruiken als laatste red middel als het andere niet meer werkt. Ik heb zelf nog nooit met een TT gewerkt juist om die rede ik vond het een kwestie an onmacht en een fout in de opbouw maar goed. Ik wil wel graag meer leren van de Bart manier. Hij ebruikt de laagste stand en gebruikt hem zelfs als beloning. Maar goed daar moet je zelf maar naar zoeken er staat genoeg info over hem op het net
-
Kyra-
- Zeer actief
Er zijn er altijd die iets blijven veroordelen zonder het ook maar ooit uberhaupt in het echt gezien of gevoelt hebben, laat staan er meegewerktmalinois schreef:
Is dat zo? Knap dat jij zo van achter een schermpje kan oordelen over iets waar je amper iets van weet. Je kunt niet eens een TT en een blafband uit elkaar halen
Maar goed het is dan ook niet voor mensen die een huishond willen leren voor de kachel te blijven
- Jaap*
- Zeer actief
Nou, zo blijven de vooroordelen welig tieren hoorKyra- schreef:Maar goed het is dan ook niet voor mensen die een huishond willen leren voor de kachel te blijven
Alleen de échte hondenbezitter mag meepraten begrijp ik
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik zou eerder een TT gebruiken voor het blaffen dan een AB omdat ik die zelf kan regelen... als je een hond hebt die er doorheen gaat bijv. blijft ie gaan de AB dus dat is totaal overbodig in mijn ogen.frank1985 schreef:nou ik geloof niet dat de trainer van malinois domweg op een knopje zit te drukken. malinois weet denk ik wel op welke stand en waneer hij gebruikt word. ik vind het een beetje kort door de boch Gizmo.gizmo schreef: Jij besteed het altijd uit aan je trainer
Maar ff het verschil tussen AB en TT. zit er een verschil in de correctie die de hond krijgt of is het te vergelijken ?
enne... laat ze maar lullen, ik weet natuurlijk heel goed welke stand er gebruikt wordt... het is en blijft mijn hond
Laatst gewijzigd door malinois op 16 apr 2009 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Hierboven ging het over TT gebruik in de jacht.estelle schreef:Ik weet niet hoor maar Maart zegt toch een aanta lkeren duidelijk in dit topic dat het te doen is om die podiumplaats.malinois schreef:Is dat zo? Knap dat jij zo van achter een schermpje kan oordelen over iets waar je amper iets van weet. Je kunt niet eens een TT en een blafband uit elkaar halengizmo schreef:Alles voor de punten Jaap :N:Jaap* schreef:Nee, dat lijkt mij ook niet zo voor de hand liggen
![]()
dus dat had al niets met Maart's verhaal te maken, daarnaast lijkt het me een algemene opmerking van Gizmo niet specifiek op Maarts vehaal.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nou ik lees uit dat zinnetje dat een TT of blafband niet voor een huishond is... en daar ben ik het wel mee eens eigenlijk....Jaap* schreef:Nou, zo blijven de vooroordelen welig tieren hoorKyra- schreef:Maar goed het is dan ook niet voor mensen die een huishond willen leren voor de kachel te blijven![]()
dus alleen gebruiken door mensen die weten wat ze doen. En ook weten wat ze moeten doen mocht een hond onverhoopt anders reageren dan verwacht.

- ranetje
- Zeer actief
Ik lees uit dat zinnetje dat iemand die werkt met zijn hond wordt beschouwd als iemand die zijn hond wil leren voor de kachel te liggen omdat hij de TT niet ziet zitten.malinois schreef:nou ik lees uit dat zinnetje dat een TT of blafband niet voor een huishond is... en daar ben ik het wel mee eens eigenlijk....Jaap* schreef:Nou, zo blijven de vooroordelen welig tieren hoorKyra- schreef:Maar goed het is dan ook niet voor mensen die een huishond willen leren voor de kachel te blijven![]()
dus alleen gebruiken door mensen die weten wat ze doen. En ook weten wat ze moeten doen mocht een hond onverhoopt anders reageren dan verwacht.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
voor meerdere begrippen vatbaar dus... zullen het af moeten wachten wat ze er mee bedoeld..ranetje schreef:Ik lees uit dat zinnetje dat iemand die werkt met zijn hond wordt beschouwd als iemand die zijn hond wil leren voor de kachel te liggen omdat hij de TT niet ziet zitten.malinois schreef:nou ik lees uit dat zinnetje dat een TT of blafband niet voor een huishond is... en daar ben ik het wel mee eens eigenlijk....Jaap* schreef:Nou, zo blijven de vooroordelen welig tieren hoorKyra- schreef:Maar goed het is dan ook niet voor mensen die een huishond willen leren voor de kachel te blijven![]()

-
Kyra-
- Zeer actief
@ Malinois: Ik heb gekozen voor een AB omdat ik die in eerste instantie al had en na 1 keer Kane er perfect op reageerde. Andere voordeel vind ik dat een AB gebruikt kan worden als je er niet bent.
@ Jaap het heeft er eigenlijk niets mee te maken of je wel of niet een echte hondenbezitter bent. Wat is in jou ogen een echte hondenbezitter?
@ Renatje wel lezen he. heb jij wel eens iemand gezien of gehoord dat die persoon zijn hond heeft geleerd om voor een kachel te liggen. Het heeft niets met de kachel te maken en ik zie dat malinois mij wel begrijp. een TT of een AB is NIET voor mensen die in het wilde weg z'n ding omdoen en te pas en te on pas maar gaan drukken of in het geval van een AB een veelste hoge stand gebruiken en niet weten wat dan te doen.
Je doet niet even z'n ding om en laat de hond het maar uitzoeken. Je moet wel goed weten waar je mee bezig bent vandaar de veroordelingen over het gebruik. Jullie hebben het over dingen waar je totaal geen weet van heb.
Overigens zie ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag voor Gizmo.
Even een persoonlijke vraag als het mag ::) renatje hoe oud ben je?
@ Jaap het heeft er eigenlijk niets mee te maken of je wel of niet een echte hondenbezitter bent. Wat is in jou ogen een echte hondenbezitter?
@ Renatje wel lezen he. heb jij wel eens iemand gezien of gehoord dat die persoon zijn hond heeft geleerd om voor een kachel te liggen. Het heeft niets met de kachel te maken en ik zie dat malinois mij wel begrijp. een TT of een AB is NIET voor mensen die in het wilde weg z'n ding omdoen en te pas en te on pas maar gaan drukken of in het geval van een AB een veelste hoge stand gebruiken en niet weten wat dan te doen.
Je doet niet even z'n ding om en laat de hond het maar uitzoeken. Je moet wel goed weten waar je mee bezig bent vandaar de veroordelingen over het gebruik. Jullie hebben het over dingen waar je totaal geen weet van heb.
Overigens zie ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag voor Gizmo.
- Jaap*
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
Ik had het wel heel goed gelezen denk ikKyra schreef:@ Renatje wel lezen he. heb jij wel eens iemand gezien of gehoord dat die persoon zijn hond heeft geleerd om voor een kachel te liggen. Het heeft niets met de kachel te maken en ik zie dat malinois mij wel begrijp. een TT of een AB is NIET voor mensen die in het wilde weg z'n ding omdoen en te pas en te on pas maar gaan drukken of in het geval van een AB een veelste hoge stand gebruiken en niet weten wat dan te doen.
Tenminste.......als ik je uitleg lees.
Ik heb wel enige weet van een TT al heb ik heb hem zelf nog nooit gebruikt (ik ben over de 60
Ik mag hopen dat je mijn forumnaam niet bewust verkeerd hebt geschreven?
-
tineke
En die mensen hebben nooit huishondenmalinois schreef:nou ik lees uit dat zinnetje dat een TT of blafband niet voor een huishond is... en daar ben ik het wel mee eens eigenlijk....Jaap* schreef:Nou, zo blijven de vooroordelen welig tieren hoorKyra- schreef:Maar goed het is dan ook niet voor mensen die een huishond willen leren voor de kachel te blijven![]()