Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De driften(tigheid) van Eva. Hoe aanpakken?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Martijn schreef:Ik ben net met haar naar het bos geweest en even gekeken hoe haar gedrag in elkaar zit.
En ik kan haar gewoon zeggen de bal te laten liggen of te negeren.
Ik kan hem haar zelfs aanbieden en zeggen dat ze moet wachten met aanpakken en dat doet ze dan zonder probleem.

Is dat dan hetzelfde als geduld?
Dat moet je even tegen Marc zeggen :mrgreen: :wink:
Marc schreef:Eva heeft de neiging om extreem door te flippen als we met haar oefenen. Balbalbalbal! en dat in het kwadraat. Eergister had ik er last van omdat ze tijdens het wandelen ineens de bal wilde hebben, een paar trucjes ging doen en daarna woest blaffend de bal uit mijn handen rukte. Ik dacht leuk schat, LOS! Maar dan krijgt ze een kleine fit van drift en een hoge zeurende toon in haar keel. Loslaten ho maar en haar aan de halsband pakken of dwingen laat ze dan niet toe want dan hapt ze uit opwinding.
Tegen een whippet zeggen dat hij even moet wachten als er een haas voorbijvliegt is ook niet simpel, misschien wel oneerlijk zelfs.
Als je een hond hebt die wild is (gemaakt) van een bal is het logisch dat die hond wild is op de bal. En als je dat vervelend vind zul je de hond moeten leren dat de bal een privilege is wat verstrekt wordt, en niet gepakt wordt :wink:
Dat leer je hem bijvoorbeeld op de manier zoals ik die beschreef.
Eva moet leren dat ze geduld en zelfbeheersing moet hebben om te krijgen wat ze wil :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Martijn schreef:Ik ben net met haar naar het bos geweest en even gekeken hoe haar gedrag in elkaar zit.
En ik kan haar gewoon zeggen de bal te laten liggen of te negeren.
Ik kan hem haar zelfs aanbieden en zeggen dat ze moet wachten met aanpakken en dat doet ze dan zonder probleem.

Is dat dan hetzelfde als geduld?
Misschien is dat geduld in een voor haar niet te moeilijke situatie. Want ik denk dat daar nogal verschil in zit. Net als dat je aandacht vragen ook opbouwt in steeds moeilijkere situaties denk ik. Buck heeft dit gedrag ook, en ik zorg er voor dat hij zich niet teveel opfokt. En vandaaruit ben ik dat moeilijker gaan maken. Ik kan nu stoppen door "nee" te zeggen, en het spel te stoppen en zelf heel rustig blijvend hem negeren. Ik loop dan ook bij hem weg. Omdat ik rustig blijf wordt hij ook rustiger, en als hij aanspreekbaar is doe ik weer leuk tegen hem :wink:
Jaap*
Zeer actief

Jullie vechten het maar lekker onderling uit verder :wink: :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief

Oh sorry :oeps: ,
Ik bespeurde tegenstrijdige belangen meende ik :wink:
Marc schreef:Balbalbalbal! en dat in het kwadraat. Eergister had ik er last van omdat ze tijdens het wandelen ineens de bal wilde hebben, een paar trucjes ging doen en daarna woest blaffend de bal uit mijn handen rukte.
Versus
Martijn schreef:Nou. Misschien wil ik het wel gewoon zo op de spits houden.
Persoonlijk hou ik namelijk wel van het scherpst van de snede werken met een hond.
:wink:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Jaap* schreef:Oh sorry :oeps: ,
Marc schreef:Balbalbalbal! en dat in het kwadraat. Eergister had ik er last van omdat ze tijdens het wandelen ineens de bal wilde hebben, een paar trucjes ging doen en daarna woest blaffend de bal uit mijn handen rukte.
Versus
Persoonlijk hou ik namelijk wel van het scherpst van de snede werken met een hond.
Ik snap prima wat je bedoelt Jaap :mrgreen: In de topic titel staat ook: hoe aanpakken? :wink:

Ik denk dat je het haar zelf geleerd hebt en het haar ook zelf weer af kan leren, maar blijkbaar vind je het wel leuk zo. Jouw keuze :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Gos schreef:
Jaap* schreef:Oh sorry :oeps: ,
Versus
Ik snap prima wat je bedoelt Jaap :mrgreen: In de topic titel staat ook: hoe aanpakken? :wink:

Ik denk dat je het haar zelf geleerd hebt en het haar ook zelf weer af kan leren, maar blijkbaar vind je het wel leuk zo. Jouw keuze :wink:
Ik blijf dit toch een rare opmerking vinden. Honden op het veld bij knpv bijten op puur ingefokte driften, er wordt gepocht met in rollen hangende 4 weken oude pups en ik krijg nu van een africhtster de opmerking dat ik het zelf in de hand heb gewerkt dat Eva soms giftig en onbereikbaar in de bal hangt? Dat terwijl de honden op het veld met TT's en prikkers om dezelfde eigenschappen moeten worden aangepakt? Is dat dan ook eerst in de hand gewerkt door de eigenaars? De schuld van? Waarom is dit dan wel ineens onze schuld? Natuurlijk hebben wij de buitdrift aangewakkerd om met de hond te trainen. Dat heb je toch zelf ook gedaan met je honden? Je weet toch dat veel mechelaars niet lossen en even doortikken als ze bijten bv? Is het echt onmogelijk dat Eva misschien een heel klein beetje karakter heeft van een hond die echt graag werkt? Zo komt dit nl wel over en dat vind ik een beetje vervelend.

Bij een mechelaar is dit doodnormaal en is zelfs een prikker doodnormaal en Eva is een soort "toypoedeltje" waarbij je alles zelf gedaan hebt door fouten te maken? Dat vind ik een beetje denigrerend dus vandaar dat ik een beetje gepikeerd reageer op deze opmerking.

Ik bedoel het echt niet lullig maar soms krijg ik een hangzak van de tegenstrijdigheid waarmee hier soms gepraat wordt :wink:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

MARC_S schreef: Ik blijf dit toch een rare opmerking vinden. Honden op het veld bij knpv bijten op puur ingefokte driften, er wordt gepocht met in rollen hangende 4 weken oude pups en ik krijg nu van een africhtster de opmerking dat ik het zelf in de hand heb gewerkt dat Eva soms giftig en onbereikbaar in de bal hangt? Dat terwijl de honden op het veld met TT's en prikkers om dezelfde eigenschappen moeten worden aangepakt? Is dat dan ook eerst in de hand gewerkt door de eigenaars? De schuld van? Waarom is dit dan wel ineens onze schuld? Natuurlijk hebben wij de buitdrift aangewakkerd om met de hond te trainen. Dat heb je toch zelf ook gedaan met je honden? Je weet toch dat veel mechelaars niet lossen en even doortikken als ze bijten bv? Is het echt onmogelijk dat Eva misschien een heel klein beetje karakter heeft van een hond die echt graag werkt? Zo komt dit nl wel over en dat vind ik een beetje vervelend.

Bij een mechelaar is dit doodnormaal en is zelfs een prikker doodnormaal en Eva is een soort "toypoedeltje" waarbij je alles zelf gedaan hebt door fouten te maken? Dat vind ik een beetje denigrerend dus vandaar dat ik een beetje gepikeerd reageer op deze opmerking.

Ik bedoel het echt niet lullig maar soms krijg ik een hangzak van de tegenstrijdigheid waarmee hier soms gepraat wordt :wink:
Je vat het heel anders op dan ik bedoel hoor. Je maakt het er zelf van dat Eva als een toypoedeltje gezien zou worden. Verder weet je helemaal niet hoe ik train en trek je blijkbaar ook de conclusie dat ik er een voorstander ben om in de africhting overal maar een prikband en een TT op te zetten.

Het hele probleem met driften, of het nu een mechel in de africhting betreft of een laekense bij jullie of een vuilnisbakkie met extreme apporteerdrift zonder enige training, is om een evenwicht te vinden tussen de drive en datgene wat jij als geleider ermee wilt doen. Ik ben wel blond, maar niet helemaal achterlijk hoor, ook al train ik KNPV. Ik zie zelf ook wel honden die bovenop hun driften nog eens stevig opgejut worden waardoor het ongeleide projectielen worden. Dat is deels, naar mijn bescheiden mening, inderdaad de "schuld" van de geleider ja. Deels is het de cultuur van de groep waarin men zit, deels een geprojecteerd verlangen van hoe je hond moet zijn, deels een keuze voor waar je de balans naar laat doorslaan, deels het karakter van de hond gecombineerd met z'n omgeving en z'n geschiedenis.

Ik ben het gewoon met Jaap eens dat je daar zelf ook een aandeel in hebt. Dat geldt niet alleen voor jou, maar voor ons allemaal, voor je je weer aangevallen voelt. En het leren beheersen van de driften en het kanaliseren van die driften in je hond zodat je er de taak mee kunt doen die jij wilt (wat dat dan ook is), kun je op verschillende manieren bereiken. De praktijk leert dat dat ook op een "harde" manier kan (dat wil dus niet zeggen dat ik daar voor zou kiezen!). Maar dat is een keuze. Net zoals het een keuze is of en in welke mate je het wilt kanaliseren/controleren. En ik zeg niet dat dat gemakkelijk is, was het zo simpel, dan had iedereen een tophond :wink:

Je zet zelf dit topic onder Africhting en nu krijg ik ineens m'n vet omdat ik het grotendeels met Jaap eens ben. Nou sorry hoor, maar dat ben ik toch.
Jaap*
Zeer actief

Ohjee :mrgreen:
Ik dacht oprecht dat Marc het vervelend vond hoor :19:
Maar als dat niet zo is is er toch niks aan de hand? Ik wilde alleen maar even een tip geven. Meer niet :wink:
Gos
Zeer actief

Ik dacht dat er wel meer mensen waren die gewoon serieus op de vraagstelling ingingen, ook gezien de reacties van bijvoorbeeld Budkes en ranetje, maar blijkbaar is dat niet de bedoeling, en zeker niet als je toevallig in de africhting actief bent :denken:

Maar ik blijf voortaan wel weg als alles als aanvallen opgevat wordt.

Wat is er trouwens mis met een toypoedeltje?
laeken
Zeer actief

Sorry, ik denk dat ik het verkeerd opgevat heb allemaal en dat het op mij op de een of andere manier niet leuk overkwam. Soms zet ik iets neer en dan lijkt het schijnbaar heel anders of veel zwaarder dan ik het bedoel. Of ik vat de reacties op als anders dan bedoeld, dat kan ook. Maargoed, ik vind het net als Martijn dus leuk dat we Eva alles kunnen laten doen voor de bal en dat ze daarin heel erg fanatiek kan worden. Als daarbij komt dat ze heel soms even doortikt en dan dus de bal uit mijn handen gaat rukken bv en ik specifiek daarvoor even wilde vragen wat mensen dan doen dan begrijp ik niet dat het lijkt alsof ik me geen raad zou weten met door mijzelf aangeleerde in de hand gewerkte buitdrift? Het wordt zo zwaar opgepakt dan in mijn ogen. Dat is waar ik in zo'n topic niet goed raad mee weet. Misschien dat ik dat dus zelf in de hand heb gewerkt maar dan moet de uitleg daarna toch voldoende kunnen zijn? :19:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Jamaar je wéét toch wel dat het levensgevaarlijk is om hier een vraag te stellen? :smile: :wink:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik vind het alleszinds schitterend dat Suzanne in staat is dergelijke honden te fokken ondanks de kleine fokbasis :ok:

mechel of laekens... het zijn en blijven Belgen :pffff:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Martijn schreef:Ook een beetje omdat het vooral als een leuk praatje bedoelt was en het opgepakt wordt alsof het probleemgedrag betreft.
Alsof mensen daarop zitten te wachten ofzo? :19:

Nou ja. Het zal wel goed bedoeld zijn, hoor.
Maar de tegenstrijdigheid vind ik inderdaad frappant.
De ene hond uit het ras krijgt allerlei apparaten om "omdat dat nu eenmaal moet met dit soort hond" en de andere is gewoon fout opgevoed.
Het blijft dubbel.

Maar goed, ik ben enorm blij met mijn hond en er hoeft voor ons allebei niets te veranderen.
We vonden het vooral leuk om te vertellen dat ze zo enorm op de buit is. :wink:
Dan kan je in de topic titel beter geen vraagteken zetten :wink:
De gevolgen van een vraagteken moeten jullie bekend zijn dacht ik :mrgreen:
Ik kreeg ook de indruk dat jullie het gedrag van Eva te heftig vonden.
Dat is dus niet zo kennelijk :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:Ook een beetje omdat het vooral als een leuk praatje bedoelt was en het opgepakt wordt alsof het probleemgedrag betreft.

De ene hond uit het ras krijgt allerlei apparaten om "omdat dat nu eenmaal moet met dit soort hond" en de andere is gewoon fout opgevoed.
Het blijft dubbel.

Maar goed, ik ben enorm blij met mijn hond en er hoeft voor ons allebei niets te veranderen.
precies... ik zie het niet als een probleem, heb liever een hond die helemaal idolaat is van een balletje dan het omgekeerde.... :wink: :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

malinois schreef:

Het blijft dubbel.

precies... ik zie het niet als een probleem, heb liever een hond die helemaal idolaat is van een balletje dan het omgekeerde.... :wink: :ok:
Ookal vind ik het bij Hera soms lastig. Ik ben er ook heel blij om.
Doordat ze zo idolaat is van de bal kan ze ondanks haar agressie heel veel loslopen met bal in bek omdat ze dan totaal niet met de omgeving bezig is. Ik kan op een paar meter afstand van een vreemde hond met haar apporteren zonder dat ze de hond maar een blik waardig gunt.

Met Chello was dat op het laatst stukken lastiger hoor.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
malinois schreef:

Het blijft dubbel.

Ookal vind ik het bij Hera soms lastig. Ik ben er ook heel blij om.
Doordat ze zo idolaat is van de bal kan ze ondanks haar agressie heel veel loslopen met bal in bek omdat ze dan totaal niet met de omgeving bezig is. Ik kan op een paar meter afstand van een vreemde hond met haar apporteren zonder dat ze de hond maar een blik waardig gunt.

Met Chello was dat op het laatst stukken lastiger hoor.
precies dat heb ik met Xantos ook... zn bal is zn alles... en waar een bal inzit kan ook niets anders in bijv. :wink:
Verder kan hij zich erop afreageren indien gewenst...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

Ja, zo bedoelde ik het ook meer. En als je dan ineens tegen een iets te fanatieke situatie aanloopt, wat doe je dan? Dat was eigenlijk waar ik het over wilde hebben. Toen kwam er een verhaal over agressie rondom...verkeerd opvoeden en niet moeten stimuleren van zo graag en heftig iets willen hebben etc maar daar ging het niet over. Ik heb niet voor niets elke dag die bal zitten pimpen bij mijn pup :mrgreen: Ik wil heel veel buitdrift en een harde werker rondom spelbeloning. In de ene topic zeggen mensen, zoooo heee, die gaat snel over de sprongen. Wat een snelheid en fanatisme etc etc maar dat is wel allemaal alleen maar bereikt met de bal als spel en actieve beloning. Dus dat is het laatste waar ik iets aan wil doen. :19: Eva vliegt alleen maar over hindernissen en luistert alleen maar zo extreem goed DOOR die bal en dat stimuleren wat we gedaan hebben. Koek tuft ze uit en de bal onbelangrijk maken is het laatste waar wij op zitten te wachten.

Daar ging de topic dus ook verkeerd en begreep ik de reacties ook niet meer toen het net leek alsof ik daar om vroeg. :wink: Dat is verkeerd overgekomen. Wij willen een helemaal gekke balgek die alles voor de bal doet. :ok: Ik wilde alleen een aantal manieren om kleine overdreven momenten op te vangen. :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:heb liever een hond die helemaal idolaat is van een balletje dan het omgekeerde.... :wink: :ok:
Een balletje dat idolaat is van een hond? :mrgreen: :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ja, zo bedoelde ik het ook meer. En als je dan ineens tegen een iets te fanatieke situatie aanloopt, wat doe je dan? Dat was eigenlijk waar ik het over wilde hebben. Toen kwam er een verhaal over agressie rondom...verkeerd opvoeden en niet moeten stimuleren van zo graag en heftig iets willen hebben etc maar daar ging het niet over. Ik heb niet voor niets elke dag die bal zitten pimpen bij mijn pup :mrgreen: Ik wil heel veel buitdrift en een harde werker rondom spelbeloning. In de ene topic zeggen mensen, zoooo heee, die gaat snel over de sprongen. Wat een snelheid en fanatisme etc etc maar dat is wel allemaal alleen maar bereikt met de bal als spel en actieve beloning. Dus dat is het laatste waar ik iets aan wil doen. :19: Eva vliegt alleen maar over hindernissen en luistert alleen maar zo extreem goed DOOR die bal en dat stimuleren wat we gedaan hebben. Koek tuft ze uit en de bal onbelangrijk maken is het laatste waar wij op zitten te wachten.

Daar ging de topic dus ook verkeerd en begreep ik de reacties ook niet meer toen het net leek alsof ik daar om vroeg. :wink: Dat is verkeerd overgekomen. Wij willen een helemaal gekke balgek die alles voor de bal doet. :ok: Ik wilde alleen een aantal manieren om kleine overdreven momenten op te vangen. :wink:
alleen rust kan u redden :wink: :mrgreen: :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
malinois schreef:heb liever een hond die helemaal idolaat is van een balletje dan het omgekeerde.... :wink: :ok:
Een balletje dat idolaat is van een hond? :mrgreen: :wink:
:smile2: ik zie het al helemaal voor me... een balletje wat helemaal hyper om een hond heen aan het stuiteren is en die hond van... bah rot op eng ding :N: :smile:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

MARC_S schreef: En als je dan ineens tegen een iets te fanatieke situatie aanloopt, wat doe je dan? Dat was eigenlijk waar ik het over wilde hebben. Toen kwam er een verhaal over agressie rondom...verkeerd opvoeden en niet moeten stimuleren van zo graag en heftig iets willen hebben etc maar daar ging het niet over.
Verkeerd opvoeden vind ik nogal een sterke uitdrukking voor de suggesties die er gedaan zijn om ook eens te kijken naar je eigen rol bij dit gedrag :wink: Dat is nog geen veroordeling dat je haar verkeerd zou opvoeden Marc. Het zal misschien als een verrassing komen, maar bij "ons" (i.e. de KNPV-ers waar ik mee train) is de stelregel dat 99% van wat de hond "fout" doet, komt door de geleider. Daar is toch niks mis mee? En het is heel gemakkelijk om met de beste intenties iets op een bepaalde manier te oefenen wat dat een ongewenst neveneffect heeft. Dat is geen schande, maar wel realiteit. En dat heeft iedereen, of je moet de perfecte africhter met onfeilbaar inzicht in je hond en de trainingsstappen hebben.
MARC_S schreef:Daar ging de topic dus ook verkeerd en begreep ik de reacties ook niet meer toen het net leek alsof ik daar om vroeg. :wink: Dat is verkeerd overgekomen. Wij willen een helemaal gekke balgek die alles voor de bal doet. :ok: Ik wilde alleen een aantal manieren om kleine overdreven momenten op te vangen. :wink:

Ik denk dat je toch wel wat kan doen met wat er aan suggesties gegeven is :ok: Rust :mrgreen:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Grrr....had ik een hele reactie getikt, wordt internet explorer afgesloten :devil:

Omdat je expliciet vroeg wat ik deed met Biène Marc, heb ik daarop geantwoord.
Het is echter wel zo dat bij Biène agressie wel degelijk een rol gaat spelen als ze hoog in drift raakt, daar is mijn reactie dus door gekleurd. :wink:

Marouck is heel anders. Die kan behoorlijk dwingend zijn, wordt nog drukker dan ze al is als ze de bal wil hebben, maar die blijft wél bereikbaar. Bij haar is het een simpel los en KLAAR, ik stop de bal weg en vervolgens stuur ik haar weg. Wieberen, ga iemand anders maar vervelen, op deze manier krijg jij geen aandacht van me. :roll: Zoiets dus.

Biènes buitdrift is prima, ze wil graag de bal hebben, maar haar bezitsdrift is groter. Eenmaal de bal gekregen geeft ze hem simpelweg liever niet af dan wel. Loslaten is ze spontaan vergeten als ze hoger in drift is en de bal heeft.
Biènes beloon ik dus op die momenten liever met voer (gelukkig is ze ook een vreetzak eerste klas).
Als Biène iets anders wil dan ik :mrgreen: dan wordt ze giftig. Zodra ze giftig wordt is ze moeilijker bereikbaar en zal ik haar dus eerst moeten kalmeren om weer goed "contact" te kunnen krijgen.

Rust rust rust....dat is en blijft het toverwoord volgens mij. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief

Rust is ook wat ik wilde proberen. Hier overigens geen bezitsdrang. Los gaat heel erg prima en dat is nooit een probleem. Wel dus laatst bij mij afpakken. Het is me nu 2 keer gebeurd in een week dat ze de bal af ging pakken. Een keer met de werparm toen ik nog onderweg was. Ze beet in de werparm dus ik zeg los! maar dat deed ze dus niet :mrgreen: Ze ging als een gek rukken aan de werparm en begon helemaal te piepen en te doen. Dan weet ik al hoe laat het is. Dus ik laat dan de werparm los, draai me om en wacht even tot het gestopt is. Dan zeg ik LOS! en kan ik het zo wegnemen :ok: Zou ik aan de werparm gaan trekken, de mond open maken of proberen een los af te dwingen dan gaat het niet. Dus dat is net zo'n moment als waar ik het over had in begin van de topic. En dat is ook alles. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”