Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
terug brengen
Moderator: moderatorteam
- frank1985
- Zeer actief
terug brengen
ben al een tijdje ( maand of 4 ) bezig met het apporteren. gaat eigenlijk best goed alleen loop nu wel een beetje vast. zou graag willen wetenwat jullie hier aan zouden doen.
Het zit zo: ik ben begonnen met oefenen in huis. dit gaat perfect. ik kan gooien wat ik wil maar ze haalt het en brengt het netjes terug. gaat voor me zitten en laat wel direct los. krijg het niet voor elkaar om het vast te laten houden en lossen op comm.
We hadden in het oude huis geen tuin maar sinds een maand dus wel. Dus ook in de tuin gaan oefenen. ook prima ! ook als ik binnen sta en gooi iets naar buiten of andersom perfect !!!!
volgende stap was natuurlijk buiten op het weiland. lekker rustig en wat meer ruimte. wel aan de lange lijn gedaan ( 8 meter ) ging ook goed. keurig halen en brengen. maarrrrrr. los is een ramp !!!
zodra ze het gegooide voorwerp heeft is het vrooem en weg ! en alles behalve terug komen. ze loopt gewoon achter me of naast me maar net op zon afstand dat ik haar niet kan pakken.... en ze weigert te komen. voor niets !!!
nou heb ik geprobeerd om haar aan de lange lijn te doen ( 8 meter ) en het balletje in dit geval veel verder dan 8 meter weg te gooien zodat ze dus wel los is maar de lijn om heeft ( snappen jullie het nog ) en je raad het al..... gaat perfect..
wat doe ik verkeerd ?? ze loopt me gewoon te fucken denk ik maar ik zal toch iets verkeerds hebben gedaan ???
hoop op jullie reacitie!!
Het zit zo: ik ben begonnen met oefenen in huis. dit gaat perfect. ik kan gooien wat ik wil maar ze haalt het en brengt het netjes terug. gaat voor me zitten en laat wel direct los. krijg het niet voor elkaar om het vast te laten houden en lossen op comm.
We hadden in het oude huis geen tuin maar sinds een maand dus wel. Dus ook in de tuin gaan oefenen. ook prima ! ook als ik binnen sta en gooi iets naar buiten of andersom perfect !!!!
volgende stap was natuurlijk buiten op het weiland. lekker rustig en wat meer ruimte. wel aan de lange lijn gedaan ( 8 meter ) ging ook goed. keurig halen en brengen. maarrrrrr. los is een ramp !!!
zodra ze het gegooide voorwerp heeft is het vrooem en weg ! en alles behalve terug komen. ze loopt gewoon achter me of naast me maar net op zon afstand dat ik haar niet kan pakken.... en ze weigert te komen. voor niets !!!
nou heb ik geprobeerd om haar aan de lange lijn te doen ( 8 meter ) en het balletje in dit geval veel verder dan 8 meter weg te gooien zodat ze dus wel los is maar de lijn om heeft ( snappen jullie het nog ) en je raad het al..... gaat perfect..
wat doe ik verkeerd ?? ze loopt me gewoon te fucken denk ik maar ik zal toch iets verkeerds hebben gedaan ???
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wat ik denk dat je verkeerd doet is dat afpakken ook wegbergen betekend. Ik heb brengen en loslaten beloond met meteen een gooispelletje. Dus apport! Brengen, los, goed zoooo en dan smijt ik meteen de apport weg en mag ze spelen. Soms ruilen voor koekjes helpt ook. In ieder geval zorgen dat je hond denkt dat loslaten in de meeste gevallen iets leukers betekent dan wegbergen helpt heel erg.
Wat ze nu doet is ook erg leuk, jou machteloos laten roepen en achter haar aan laten vangen. Dat is misschien nog wel leuker dan teruggeven en opnieuw halen
Met riem weet ze dat ze die macht niet heeft dus doet ze het niet.
Wat ze nu doet is ook erg leuk, jou machteloos laten roepen en achter haar aan laten vangen. Dat is misschien nog wel leuker dan teruggeven en opnieuw halen

- frank1985
- Zeer actief
maar dat doe ik niet, als ze het terug brengt dan lost ze krijgt ze iets lekkers en gooi ik opnieuw...... het spel stopt dus niet als ze het terug brengt...daar had ik wel overnagedacht...MARC_S schreef:Wat ik denk dat je verkeerd doet is dat afpakken ook wegbergen betekend. Ik heb brengen en loslaten beloond met meteen een gooispelletje. Dus apport! Brengen, los, goed zoooo en dan smijt ik meteen de apport weg en mag ze spelen. Soms ruilen voor koekjes helpt ook. In ieder geval zorgen dat je hond denkt dat loslaten in de meeste gevallen iets leukers betekent dan wegbergen helpt heel erg.
Wat ze nu doet is ook erg leuk, jou machteloos laten roepen en achter haar aan laten vangen. Dat is misschien nog wel leuker dan teruggeven en opnieuw halenMet riem weet ze dat ze die macht niet heeft dus doet ze het niet.

dat ze het spelletje leuk vind is duidelijk en ik denk ook dat ze weet dat ze aan d elijn geen kans heeft.
maar hoe op te lossen ?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
De lijn er even aan laten.frank1985 schreef:maar dat doe ik niet, als ze het terug brengt dan lost ze krijgt ze iets lekkers en gooi ik opnieuw...... het spel stopt dus niet als ze het terug brengt...daar had ik wel overnagedacht...MARC_S schreef:Wat ik denk dat je verkeerd doet is dat afpakken ook wegbergen betekend. Ik heb brengen en loslaten beloond met meteen een gooispelletje. Dus apport! Brengen, los, goed zoooo en dan smijt ik meteen de apport weg en mag ze spelen. Soms ruilen voor koekjes helpt ook. In ieder geval zorgen dat je hond denkt dat loslaten in de meeste gevallen iets leukers betekent dan wegbergen helpt heel erg.
Wat ze nu doet is ook erg leuk, jou machteloos laten roepen en achter haar aan laten vangen. Dat is misschien nog wel leuker dan teruggeven en opnieuw halenMet riem weet ze dat ze die macht niet heeft dus doet ze het niet.
![]()
dat ze het spelletje leuk vind is duidelijk en ik denk ook dat ze weet dat ze aan d elijn geen kans heeft.
maar hoe op te lossen ?
Afwisselend de lijn vasthouden bij het apport en over de grond mee laten slepen.
Daarna voorzichtig de lijn steeds een stukje inkorten (afknippen) tot ze uiteindelijk eigenlijk alleen nog met een paar centimeter lijn aan de halsband loopt.
Het is een truukje van vroeger, maar het zal nog steeds wel kunnen werken denk ik

Voor de rest is het de leeftijd.
Ik zou zelf voorlopig geen weiland meer gebruiken zonder lijn er aan.
edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 20 apr 2009 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Wat nou als ze de bal niet af geeft en jij draait je gewoon om en gaat naar huis. Meestal zijn balletjes een stuk minder leuk als er niemand is om er mee te gooien.
Voor het loslaten zou ik ook geen snoepje geven, maar gewoon meteen de bal weer weggooien. Dat snoepje weegt toch niet op tegen het achter de bal aan rennen.
Voor het loslaten zou ik ook geen snoepje geven, maar gewoon meteen de bal weer weggooien. Dat snoepje weegt toch niet op tegen het achter de bal aan rennen.
- Moos
- Zeer actief
Vera kwat het ook gewoon uit dan. Ook met de dummy; als we daarmee bezig zijn vreet ze nog geen biefstuk denk ikJoyce schreef:

Ik vind de tip van Nettie ook een goede!

- frank1985
- Zeer actief
ook geprobeerd. als ik me omdraai en naar huis loop loopt ze keurig 3 meter achter me of naast me. met zon blik van haha ik heb die bal toch wel. het weglopen is echt alleen maar als ze een bak,stok oid heeft. als ik haar gewoon los heb dan komt ze vrijwel altijd !!Joyce schreef:Wat nou als ze de bal niet af geeft en jij draait je gewoon om en gaat naar huis. Meestal zijn balletjes een stuk minder leuk als er niemand is om er mee te gooien.
ga het eens proberen met de lijn afknippen..
lijkt me idd ook wel een idee....
maar hoe zou het nou komen dat ze thuis en in de tuin het wel kan. heeft ze dan echt het idee dat ze toch niet weg kan en het maar gewoon netjes doet ?? bah slim hondje

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Jafrank1985 schreef:ook geprobeerd. als ik me omdraai en naar huis loop loopt ze keurig 3 meter achter me of naast me. met zon blik van haha ik heb die bal toch wel. het weglopen is echt alleen maar als ze een bak,stok oid heeft. als ik haar gewoon los heb dan komt ze vrijwel altijd !!Joyce schreef:Wat nou als ze de bal niet af geeft en jij draait je gewoon om en gaat naar huis. Meestal zijn balletjes een stuk minder leuk als er niemand is om er mee te gooien.
ga het eens proberen met de lijn afknippen..
lijkt me idd ook wel een idee....
maar hoe zou het nou komen dat ze thuis en in de tuin het wel kan. heeft ze dan echt het idee dat ze toch niet weg kan en het maar gewoon netjes doet ?? bah slim hondje

In feite is het niet veel anders dan een hond die op het trainingsveld zo gehoorzaam is als je maar kunt bedenken (er zijn geen andere kansen) en die je in het bos voor paal laat staan.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: terug brengen
het is nog een jonge hond, die hoeven hier nog niet direct voor te zitten en te lossen... eerst het ene dan het andere, niet alles tegelijk. Dus netjes afgeven of dat nu staand of zittend is en niet laten vallen, laat ze het vallen doe je een stapje achteruit laat het haar zelf weer oppakken en weer naar je toebrengen, vallen is niet aanzitten gewoon weer achteruit net zolang ze het je aan gaat geven.frank1985 schreef:
lange lijn er toch aan... hier leren ze zulke dingen alleen maar aan de lange lijn, zou op het veld te gevaarlijk zijn als ze naar een hond toe zouden vliegen die geen pups/jonge honden moet bijv.We hadden in het oude huis geen tuin maar sinds een maand dus wel. Dus ook in de tuin gaan oefenen. ook prima ! ook als ik binnen sta en gooi iets naar buiten of andersom perfect !!!!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- frank1985
- Zeer actief
Re: terug brengen
het zitten deed ze eigenlijk van zich zelf al ... heb dat dus mooi zo gelaten... lange lijn blijf ik zeker doen !malinois schreef:het is nog een jonge hond, die hoeven hier nog niet direct voor te zitten en te lossen... eerst het ene dan het andere, niet alles tegelijk. Dus netjes afgeven of dat nu staand of zittend is en niet laten vallen, laat ze het vallen doe je een stapje achteruit laat het haar zelf weer oppakken en weer naar je toebrengen, vallen is niet aanzitten gewoon weer achteruit net zolang ze het je aan gaat geven.frank1985 schreef:
lange lijn er toch aan... hier leren ze zulke dingen alleen maar aan de lange lijn, zou op het veld te gevaarlijk zijn als ze naar een hond toe zouden vliegen die geen pups/jonge honden moet bijv.We hadden in het oude huis geen tuin maar sinds een maand dus wel. Dus ook in de tuin gaan oefenen. ook prima ! ook als ik binnen sta en gooi iets naar buiten of andersom perfect !!!!