kitty schreef:
bedoel je dan met graying dat het zwart grijs wordt? Je ziet vaak als eerste een grijs 'brilletje'. Is dat wat je bedoeld?
Ja, dat is graying. Graying is progressief en kan tot drie jaar in beslag nemen, en soms zelfs nog langer.
Ticking: pups geboren met gepigmenteerde zooltjes hebben roan, die worden heel donker geschimmeld (roaning dus).
En toch klopt dat ook niet altijd. Ik heb een zwart/wit/tan teef met gepigmenteerde zooltjes maar echt witte poten.
Pups
geboren met zwarte zooltjes, zei ik

Ik heb ook een teef met zwarte zolen, maar die had bij de geboote echt roe zolen hoor.
Dat moet je dus vanaf dag 1 bijhouden om een beeld te krijgen.
Pups met roze zooltjes hebben ticking.
Allemaal? Een heel deel van de pups blijft toch gewoon wit?
Ook hier:
geboren met roze zooltjes.
En ze kunnen veel of erg weinig ticking hebben, maar in elk geval hebben ze geen roaning, dat is wat ik bedoelde.
Je zegt dus dat de zooltjes van pups met ticking gaan kleuren en niet roze blijven?
Ja, inderdaad, en niet altijd kleuren ze volledig in, soms gedeeltelijk.
Hoe gelijkmatiger, hoe meer spikkels, dat gaat meestal op.
Er is een variant (hoe dat genetisch zit is trouwens nog niet bekend) waarbij de zooltjes onregelmatig kleuren maar wel veel spikkels ontstaan, en dan vooral op het lichaam en niet op de poten.
Mijn teef Orpa heeft die variant, kijk maar op mijn website.
Ik weet niet op schapendoes die ook heeft, maar bij stabijs komt dit voor.
Ik zie bij een pup gelijk bij de geboorte of het wit blauw wordt of wit blijft. Het wit kan alleen later zoveel ticking gaan vertonen dat de hond alsnog donker lijkt.
Wat ik niet zie bij een pup is of het zwart zo blijft of toch wit wordt. Ik ken meerdere doezen die zeker tot hun tweede jaar zwart/blauw waren en daarna nog bijkleuren tot donker/grijs met lichtgrijs of geheel grijs.
Een zwarte hond kan op wat latere leeftijd graying gaan vertonen, denk maar aan Kerry Blue terriers, dat is hetzelfde gen.
Het kan heel licht worden zelfs.
De rui kan ook wijzigingen in kleur geven, een nieuwe vacht kan verschillen in tint. Dat is er dan natuurlijk al maar dat zie je niet altijd meteen. En realiseer je ook dat veel van de ticking in de ondervacht zit en daardoor niet meteen zichtbaar is.