MARC_S schreef:speedy-fien-doeke schreef:Jeetje mina zeg, alsof een stamboom heiligmakend is! Als ik zo op de stambomen van mijn honden kijk zie ik een aantal HD uitslagen en verder niks. Dat de honden op ogen zijn getest staat nergens (terwijl dat wel is gebeurd, want ik heb de bewijzen gezien).
De sfeer hier is altijd één van "de aanval is de beste verdediging".....flauw hoor! Er wordt maar meteen van uit gegaan dat ze te kwader trouw is en al haar stamboomloze puppies dus wel in het asiel belanden....alsof er geen stamboomhonden in het asiel zitten.
En nee, die zitten er ook niet, of niet zo lang, omdat men altijd de rasvereniging benadert voor de opvang.
Hou aub op met die aanvallen. En voor Rebecca, geniet van de pups en zorg dat ze een goed en blijvend tehuis krijgen!
Als het je geen drol intresseert maakt het inderdaad niet uit hoor, kan ik me voorstellen.
Ik heb niet voor niks honden met stamboom maar dat heeft mij niet gewaarschuwd dat mijn Landseer broer en zus beiden een hartafwijking hadden, en ook niet dat ze zwaar HD zouden krijgen.
Maar nu even de argumenten van iemand die het helaas wel wat kan schelen. Poedels, leuke honden, niet in de mode dus de serieuze fokkers hebben het rijk alleen zou je zeggen. Nou niet dus, helaas. Een poedel uit een gemengd nest zonder stamboom is helaas exact hetzelfde als de boomer van de buren waarvan paps een JR was en mams een York. Een bastaardhond zonder fokwaarde, hoe raszuiver hij ook is. Net als een staffie, zonder boom wordt het een pitje.
Waar streven we nu naar met z'n allen, serieus gefokte goede honden lijkt me. Niet het vermeerderen van honden waarvan er al duizenden te veel van zijn. Goed gefokte honden met een goede stamboom zitten vrijwel nooit in het asiel, die worden via de verantwoordelijke verenigingen en fokkers geplaatst. Dat geldt dus voor de goed gefokte honden. Rashonden zitten er best wel in het asiel, dat zijn dus meestal de rashonden die onverantwoord gefokt zijn, niet geregistreerd, geen stamboom en niet goed gefokt. Leuk hoor, zo'n hond. Niks mis mee, alleen zijn er dus duizenden van dat soort honden OVER in NL. Teveel!
Wat is de toegevoegde waarde van dit nest behalve de lol van de baas en het plezier dat hopelijk de goed gevonden eigenaars van deze pups zullen hebben? Dat uiteraard ten koste van een iets minder lief koppie in het asiel. Niets, het zijn en blijven rasloze honden, net als mijn hond. NIET FOKWAARDIG dus.
Als je zo nodig wil fokken doe het dan goed. Koop een stamboomteef die goed gekeurd wordt, zoek een mooie reu, schakel de rasvereniging in, regel alles goed en weet wat je fokt. Alleen dan geef je de pups de beste kansen en doe je niet mee aan het vergoten van de hondenberg zonder enige reden, ja je eigen lol, maar die had ik al besproken.
Dus ja, helaas, sommige mensen zijn het zat dat een ander zonder na te denken weer een nest rasloze niks honden op de wereld zet. Op die wereld wachten miljoenen van dat soort honden op een baas. Hoe kun je! ga je je bijna afvragen.
Mensen als ik en een hoop andere op dit forum willen ook wel eens een rashond-puppie, maargoed, zolang er arme stakkers als deze al een jaar op een baas wachten kunnen wij dat niet over ons hart verkijgen. Mag ik effe klagen dan?