Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarschuwing voor gier!!!!
Moderator: moderatorteam
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Waarschuwing voor gier!!!!
Op een ander forum gevonden:
====================
====================
Ik heb dit uit het muensterlaender-treff forum met de vraag het verder te geven!!
Waarschuwing voor Merngmest!!
Wij moesten Vrijdag onze Shadow naar de Dierenklinik brengen omdat hij niet meern goed kon lopen. In het begin zag het der na uit of hij door zijn rug was gegaan of een Bandscheibenvorfall ( heb geen vertaaling gevonden) had toen hij bij het trappen lopen gestrompelt was.
Een dag later waren de klachten zo erg dat hij niet eens met hulp nohc staan of lopen kon. Since saterdag is hij darom stationär in de Dierenklinik. Omdat de klachten niet goed bij de resultaten van het onderzoek passten werd in plaats van rugklachten een zenuwwortelonsteking behandelt.
Op maandag verscheenen bei Ruby de zelfde symptomen en ook zij kon binnen een halve dag niet meer zelfstandig staan of lopen.
Ruby is nu ook in de Dierenklinik en het verdere onderzoek laat geen andere Diagnose toe als Botulisme (duits: Botulismus...heb geen vertaaling gevonden).
Bij Botulisme gaat het om een Vergifteging met een van de giftigste Stoffen die er bestaan. Het Gif kann onstaan in dode Dieren ( voogels of muisen) en komt erg vaak in ingekuilt voer en mengmest voor. bij dit Gif gaat het om een Gif wat op de zenuwen werkt en de verbinding tussen zenuwen en spieren onderbrekt.
Dat is bij ons hochstwaarschijnlijk de Orzaak. In onze Omgeeving zijn er veel velden met mengmest besproeit. Wij heben well alltijd er op gelet dat de honden er niet bij gaan maar julie weeten dat dat niet alltijd lukt. Wij hebben ons tot nu toe ook geen ernstige zorgen over de Gevondheit van onze Honden gemaakt in verbinding met mengmest.
Ik wil nu geen Paniek maken maar well alle Hondebesitters waarschuwen voor de gevaaren die er van zon veld uitgaan. Zoek eens naar Botulisme in het internet jiij zult daar zeken wat finden.
Er bestaan geen Tegengif of medicijne tegen het Gif die het onschaadelijk maken. De eenige kans die je hebt is te waachten tot het lichaam het Gif zelf af heeft gebaut. Dit kan daagen weeken of maanden duuren, ligt an de hoeveelhijd die er van het Gif is opgenoomen.
Als het Gif in zenuwen komt die naar het haart, longen of andere levensnotzaakelijke organen gaan gestaat er geen Hoop meer. Maar ook als dit niet het geval is kan er een levenslange schade onstaan!
Bij ons is het aktueel stadium zo dat Shadow bijna niet meer anspreekbar is en zich niet meer alleen kan omdraaien of anders te gaan liggen. Hij had vannacht 40 Grade korts.
Ruby gaat het op moment noch wat beter maar niemand weet of zij het zelde doormaakt met 2 daagen vertraging of dat zij minder gif heeft gevreten. Maar ook zij is ongeveer van de hals af verlaamd, zij kann well de Poten noch beweegen maar er zit heelemal geen kraft meer in. Het ergste is dat haar hoofd noch in orde is een zij jouw zielig ankijkt en om hulp bedelt.
De Genezingsuitsichten zijn tenminste voor Shadow erg slecht en als er in de komende twee daagen geen verbetering te zien is zullen wij een beslising moeten maken. Als zich de staat van Ruby zal verslechteren zullen zij noch voor eind van de week haar van haar leed verlossen.
Ik heb van een Herder gehoort dat hij op een dag enkele tientaale schapen verloren heeft.
Orzaak waren doode muisen in het Kuilvoer. Die waren bei het maaien er in gekommen en door verrotting is er "Clostridium Botulinum" onstaan.
Opmerking: Intussen moesten zij alle twee Honden in laten slapen!!!
Geef a.u.b dese Informatie verder an alle Hondebesitters die jij kennt!!!
Wat is mengmest?
====================
====================
Ik heb dit uit het muensterlaender-treff forum met de vraag het verder te geven!!
Waarschuwing voor Merngmest!!
Wij moesten Vrijdag onze Shadow naar de Dierenklinik brengen omdat hij niet meern goed kon lopen. In het begin zag het der na uit of hij door zijn rug was gegaan of een Bandscheibenvorfall ( heb geen vertaaling gevonden) had toen hij bij het trappen lopen gestrompelt was.
Een dag later waren de klachten zo erg dat hij niet eens met hulp nohc staan of lopen kon. Since saterdag is hij darom stationär in de Dierenklinik. Omdat de klachten niet goed bij de resultaten van het onderzoek passten werd in plaats van rugklachten een zenuwwortelonsteking behandelt.
Op maandag verscheenen bei Ruby de zelfde symptomen en ook zij kon binnen een halve dag niet meer zelfstandig staan of lopen.
Ruby is nu ook in de Dierenklinik en het verdere onderzoek laat geen andere Diagnose toe als Botulisme (duits: Botulismus...heb geen vertaaling gevonden).
Bij Botulisme gaat het om een Vergifteging met een van de giftigste Stoffen die er bestaan. Het Gif kann onstaan in dode Dieren ( voogels of muisen) en komt erg vaak in ingekuilt voer en mengmest voor. bij dit Gif gaat het om een Gif wat op de zenuwen werkt en de verbinding tussen zenuwen en spieren onderbrekt.
Dat is bij ons hochstwaarschijnlijk de Orzaak. In onze Omgeeving zijn er veel velden met mengmest besproeit. Wij heben well alltijd er op gelet dat de honden er niet bij gaan maar julie weeten dat dat niet alltijd lukt. Wij hebben ons tot nu toe ook geen ernstige zorgen over de Gevondheit van onze Honden gemaakt in verbinding met mengmest.
Ik wil nu geen Paniek maken maar well alle Hondebesitters waarschuwen voor de gevaaren die er van zon veld uitgaan. Zoek eens naar Botulisme in het internet jiij zult daar zeken wat finden.
Er bestaan geen Tegengif of medicijne tegen het Gif die het onschaadelijk maken. De eenige kans die je hebt is te waachten tot het lichaam het Gif zelf af heeft gebaut. Dit kan daagen weeken of maanden duuren, ligt an de hoeveelhijd die er van het Gif is opgenoomen.
Als het Gif in zenuwen komt die naar het haart, longen of andere levensnotzaakelijke organen gaan gestaat er geen Hoop meer. Maar ook als dit niet het geval is kan er een levenslange schade onstaan!
Bij ons is het aktueel stadium zo dat Shadow bijna niet meer anspreekbar is en zich niet meer alleen kan omdraaien of anders te gaan liggen. Hij had vannacht 40 Grade korts.
Ruby gaat het op moment noch wat beter maar niemand weet of zij het zelde doormaakt met 2 daagen vertraging of dat zij minder gif heeft gevreten. Maar ook zij is ongeveer van de hals af verlaamd, zij kann well de Poten noch beweegen maar er zit heelemal geen kraft meer in. Het ergste is dat haar hoofd noch in orde is een zij jouw zielig ankijkt en om hulp bedelt.
De Genezingsuitsichten zijn tenminste voor Shadow erg slecht en als er in de komende twee daagen geen verbetering te zien is zullen wij een beslising moeten maken. Als zich de staat van Ruby zal verslechteren zullen zij noch voor eind van de week haar van haar leed verlossen.
Ik heb van een Herder gehoort dat hij op een dag enkele tientaale schapen verloren heeft.
Orzaak waren doode muisen in het Kuilvoer. Die waren bei het maaien er in gekommen en door verrotting is er "Clostridium Botulinum" onstaan.
Opmerking: Intussen moesten zij alle twee Honden in laten slapen!!!
Geef a.u.b dese Informatie verder an alle Hondebesitters die jij kennt!!!
Wat is mengmest?
Laatst gewijzigd door marian* op 04 mei 2009 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
shanty
-
mari-anne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
-
mari-anne
- Zeer actief
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
- Aantal honden: 2
WIKIPEDIA

Botulisme is een vergiftiging door het vergif botuline waaraan vooral watervogels en vissen sterven. In het begin gaat het vooral gepaard met spierverlamming. Er zijn 7 verschillende typen botuline waaronder enkele die gevaarlijk zijn voor de mens.
De bacterie Clostridium botulinum (en de nauw verwante C. argentinense), die botulisme veroorzaakt kan zich alleen onder bepaalde omstandigheden snel vermenigvuldigen:
-in een eiwitrijk zuurstofarm milieu (dode vogels of vissen, vooral wanneer deze in het water liggen);
-in water dat 20 graden Celsius of nog warmer is (met name ondiep, stilstaand water wordt in de zomer snel warm).
-De bacterie komt wereldwijd voor en de naam komt van botulus (worst), omdat de ziekte wel eens optrad na het eten van vleesconserven.
Niet de bacterie zelf veroorzaakt de symptomen, maar het door die bacterie afgescheiden toxine (botuline). Dit veroorzaakt een blokkade van de signaaloverdracht van zenuw naar spier.
Gier is vloeibare dierlijke mest, dus kan haast niet besmet zijn. Tenzij de boeren dus slik uit sloten uitrijden( waarvan ik het nut niet zie) Dan nog zie ik met de huidige (water)temperatuur niet hoe er nu al sprake kan zijn van botulisme hier in Nederland.De ziekte komt in de hele wereld voor. Er zijn verschillende typen botulisme toxinen, type A t/m F. Ze zijn niet allemaal even gevaarlijk. Voor de mens zijn de typen A, B en E gevaarlijk, voor andere zoogdieren vooral de types C en D. Bij de hond wordt vooral type C geassocieerd met ziekte. Dit type toxine is vreemd genoeg ongevaarlijk voor de mens. De ziekte komt vooral voor in de zomer (hoge temperatuur) en wordt vooral gezien wanneer er zich dode dieren in water bevinden.
Laatst gewijzigd door Ma-Rianne op 04 mei 2009 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Hutsje
- Zeer actief
als gier wordt uitgspreid over het land en de hond kan er bij eten ze het wel, het is gewoon koeienmest tenslotte. maar dat op zich is niet giftig. ik ken ook honden die kuilvoer eten (waaronder mijn eigen soms) maar de toegankelijkheid is er natuurlijk niet, tenzij je je hond op het erf van een boer gaat uitlatenInge O schreef:ja, kuilvoer kan om die reden wel gevaarlijk zijn, maar dat waren schápen die daaraan stierven, die eten dat kuilvoer (waar de kadavertoxines ingedrongen zijn) namelijk op, maar een hond drinkt toch geen gier of eet toch geen kuilvoer?marian* schreef:Zoials ik het begrijp zouden er in het kuilvoer met botulisme besmette en meegemaaide dieren hebben gezetenInge O schreef:veel aannemelijker is dat hij ergens aan één of ander kadaver(tje) heeft gegeten.

- Hutsje
- Zeer actief
ja, idd, maar/en ik kan me ook niet voorstellen dat een boer giftige mest over zijn land gaat verspreiden als daar zijn vee nog op moet lopen of als het land gemaaid wordt voor veevoer. een kadaver uit de gier plukken kan bijna niet, het moet dan al een gedeelte zijn want het gaat door een verspreider, een heel prooidier komt daar niet doorheen.Inge O schreef:maar in allebei de gevallen gaat het dan over uitermate minieme hoeveelheden - als het toxine verspreid zit over de mest of het pak kuilvoer krijgen ze zo natuurlijk nog maar 2 keer niks binnen.Hutsje schreef:als gier wordt uitgspreid over het land en de hond kan er bij eten ze het wel, het is gewoon koeienmest tenslotte. maar dat op zich is niet giftig. ik ken ook honden die kuilvoer eten (waaronder mijn eigen soms) maar de toegankelijkheid is er natuurlijk niet, tenzij je je hond op het erf van een boer gaat uitlatenInge O schreef:ja, kuilvoer kan om die reden wel gevaarlijk zijn, maar dat waren schápen die daaraan stierven, die eten dat kuilvoer (waar de kadavertoxines ingedrongen zijn) namelijk op, maar een hond drinkt toch geen gier of eet toch geen kuilvoer?marian* schreef: Zoials ik het begrijp zouden er in het kuilvoer met botulisme besmette en meegemaaide dieren hebben gezeten.
tenzij ze natuurlijk net het kadavertje uit de gier of kuil plukken en dat lijkt me veel aannemelijker - maar dat maakt de gier niet gevaarlijk - wel het kadaver (eventueel).
dus dit zal heus een ongeluk zijn geweest, heel sneu maar geen reden tot paniek, zeker niet in NL omdat daar de gier niet op het land verspreid wordt.

- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Hutsje
- Zeer actief
-
L@nghaar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
http://www.wgs.nl/genieten_van_water/zw ... /botulisme
Gezonde honden zijn nauwelijks gevoelig voor botulisme. Alleen als een hond een (lichte) maagbeschadiging heeft, bestaat er kans op besmetting. Een hond die besmet is met botulisme loopt met een korte, stijve stap, wil niet eten of drinken en vertoont verlammingsverschijnselen.
Ter geruststelling......
Gezonde honden zijn nauwelijks gevoelig voor botulisme. Alleen als een hond een (lichte) maagbeschadiging heeft, bestaat er kans op besmetting. Een hond die besmet is met botulisme loopt met een korte, stijve stap, wil niet eten of drinken en vertoont verlammingsverschijnselen.
Ter geruststelling......

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Daar kunnen honden prima bijHutsje schreef:in duitsland ja, in nederland is het verboden. het wordt wel geinjecteerd, maar dan kunnen de honden er dus niet bij.marian* schreef:Het blijkt om gier te gaan en dat wordt op dit moment op heel veel velden uitgereden.
Niet altijd op het land zelf, maar wel bij de plek waar de tank gevuld wordt uit de container met gier.
Als ik in de link kijk die Marian heeft gegeven is mengmest een meststof voor planten, die meer dan één van de hoofdmineralen stikstof, fosfor en kali bevat.
Hoort gier daar ook bij?
Ik heb het idee dat die honden nog iets anders gegeten moeten hebben.
Wel erg dat ze gestorven zijn.
Ik weet ook niet hoe recent dit verhaal is.
Botulisme in deze tijd van het jaar?
Bovendien niet zo enorm riskant voor honden dacht ik.
(zie posting van Langhaar
-
~Suzanne~
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
Dit is geschreven door iemand die al 20 jaar geen Nederlands heeft geschreven en heeft geprobeerd dit stuk te vertalen uit het Duits.Suzanne123 schreef:Hm.. ik vind het hele bericht zo vol staan met taal en spelfouten ddat ik er daarom al niet zoveel vertrouwen in heb...
Suzanne
Daarom veel spelfouten en germanismen.
Kan je de schrijver nauwelijks kwalijk nemen denk je ook niet?
- britty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
-
~Suzanne~
- Zeer actief
eh.. nee, maar hoe kan ik dat weten dan?ranetje schreef:Dit is geschreven door iemand die al 20 jaar geen Nederlands heeft geschreven en heeft geprobeerd dit stuk te vertalen uit het Duits.Suzanne123 schreef:Hm.. ik vind het hele bericht zo vol staan met taal en spelfouten ddat ik er daarom al niet zoveel vertrouwen in heb...
Suzanne
Dat verandert mijn visie wel hoor, daar niet van!
Suzanne
- ranetje
- Zeer actief
Nee hoor, kon je niet wetenSuzanne123 schreef:eh.. nee, maar hoe kan ik dat weten dan?ranetje schreef:Dit is geschreven door iemand die al 20 jaar geen Nederlands heeft geschreven en heeft geprobeerd dit stuk te vertalen uit het Duits.Suzanne123 schreef:Hm.. ik vind het hele bericht zo vol staan met taal en spelfouten ddat ik er daarom al niet zoveel vertrouwen in heb...
Suzanne
Dat verandert mijn visie wel hoor, daar niet van!
Suzanne
Ik wist toevallig wie het vertaald had.
Het bericht kwam van het "Muensterlaender treff forum" (dat is Duits
-
mari-anne
- Zeer actief