Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waterhond: advies gevraagd
Moderator: moderatorteam
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Waterhond: advies gevraagd
Mijn schoonouders hadden altijd honden. Toen er kinderen kwamen hadden zij een bouvier en een engelse basset.
Helaas hebben ze van beide afstand moeten doen omdat de jongste zoon, mijn zwager, allergisch bleek. Hij kreeg flinke astma aanvallen en had altijd last van zijn ogen.
Inmiddels zijn ze 23 jaar verder, jongste zoon woont nog altijd thuis. Sinds wij Cena hebben kriebelt het steeds vaker... Ze willen zó graag weer een hond!
Van de week kwamen we met onze opvanger Cream op bezoek en ze hebben haar vertroeteld en waren zo verliefd! Maar het kan gewoon niet!
Na enige speurwerk kwamen ze er achter dat zowel spaanse (en portugese?) waterhonden als labradoedels anti-allergisch zijn.
Voor zo'n hond blijk je echter €3700,- af te moeten rekenen!
Ik kan nergens terug vinden of dat dat werkelijk zo is.
Wie kan mij meer vertellen over deze rassen, over fokkers en over de aanschaf van zo'n ras?
Helaas hebben ze van beide afstand moeten doen omdat de jongste zoon, mijn zwager, allergisch bleek. Hij kreeg flinke astma aanvallen en had altijd last van zijn ogen.
Inmiddels zijn ze 23 jaar verder, jongste zoon woont nog altijd thuis. Sinds wij Cena hebben kriebelt het steeds vaker... Ze willen zó graag weer een hond!
Van de week kwamen we met onze opvanger Cream op bezoek en ze hebben haar vertroeteld en waren zo verliefd! Maar het kan gewoon niet!
Na enige speurwerk kwamen ze er achter dat zowel spaanse (en portugese?) waterhonden als labradoedels anti-allergisch zijn.
Wie kan mij meer vertellen over deze rassen, over fokkers en over de aanschaf van zo'n ras?
RIP Cena
- Moos
- Zeer actief
Die prijs lijkt me door de 'hype' vanwege Obama in de wereld gebracht te zijn maar is volgens mij onzin.
Voor zover ik weet is een poedel (dus zonder de kruizing met een Lab) ook vaak geschikt voor allergische mensen, net zoals bijvoorbeeld een aantal hondjes uit de bichon groep.
Als je schoonouders het echt willen zou ik denk ik eens kijken of je een aantal uren, met zoon, bij fokkers op bezoek kan bijvoorbeeld. Om te kijken of hij er echt niet op reageert.
Voor zover ik weet is een poedel (dus zonder de kruizing met een Lab) ook vaak geschikt voor allergische mensen, net zoals bijvoorbeeld een aantal hondjes uit de bichon groep.
Als je schoonouders het echt willen zou ik denk ik eens kijken of je een aantal uren, met zoon, bij fokkers op bezoek kan bijvoorbeeld. Om te kijken of hij er echt niet op reageert.

- ChantalBos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
- Aantal honden: 5
Inderdaad, want dit soort honden verhaart niet waardoor de huidschilfers in de vacht blijven zitten en niet door het huis rond dwarrelen. Als je naar iemand gaat die alleen dit soort honden heeft en dan niet stiekum ergens een teckel of labje hebben rondlopen kan je aardig beoordelen of je er tegen kan.Moos schreef: Als je schoonouders het echt willen zou ik denk ik eens kijken of je een aantal uren, met zoon, bij fokkers op bezoek kan bijvoorbeeld. Om te kijken of hij er echt niet op reageert.
Voor een waterhond betaal je bij een erkende fokker echt geen €3700,-.Na enige speurwerk kwamen ze er achter dat zowel spaanse (en portugese?) waterhonden als labradoedels anti-allergisch zijn.
Denk meer aan prijzen rond de €1000,-.
En ik weet haast wel zeker dat de portie's die nu overal worden aangeboden, zoals op marktplaats, geen zuivere portie's zijn. Op MP worden foto's van andere honden gebruikt, zoals de honden van Rosita.
En zoals de naam al zegt het zijn waterhonden
En het liefst duiken ze in sloten met een dikke laag drek erin....
Het zijn actieve honden die graag wat voor de baas willen doen. Het zijn zeker geen honden die de hele dag voor de kachel moeten liggen.
Verdiep je goed in de verschillende rassen en ga eens mee met wandelingen die door de rasverenigingen worden georganiseerd.
Tja wat wil je weten? Ik kan uren praten over de waterhonden.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
Doe eens!ChantalBos schreef:Tja wat wil je weten? Ik kan uren praten over de waterhonden.
Mijn schoonouders werken allebei, schoonmoeder alleen 's morgens. Ik vind het geen mensen om elke dag een uur naar het bos te gaan. Maar goed, ik kende ze dan ook niet toen ze honden hadden.
@ Moos: Bichon-groep zegt me niets. Wat voor honden zijn dat?
Ik vind het lastig om een hond te kiezen op basis van zijn vacht, ipv op basis van karakter(eigenschappen)...
Offtopic: Cena is geen officiele waterhond maar duikt ook in elke slijksloot!
RIP Cena
- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
Bichongroep: Maltezer, Bolognezer, Havanezer, Coton de Tulear en het Leeuwhondje.
Ik weet dat ik zelf juist wel reageer op haren van bijv. de maltezer. En ik heb geen astma :N:
Vertel me maar gerust alles wat in jullie opkomt. alle info is meegenomen.
Bedankt trouwens voor de tip van bij de fokker gaan kijken!
Ik weet dat ik zelf juist wel reageer op haren van bijv. de maltezer. En ik heb geen astma :N:
Vertel me maar gerust alles wat in jullie opkomt. alle info is meegenomen.
Bedankt trouwens voor de tip van bij de fokker gaan kijken!
RIP Cena
- Moos
- Zeer actief
Maltezer/Bolognezer. Ik twijfel over de Coton de TulearSannePP schreef:
@ Moos: Bichon-groep zegt me niets. Wat voor honden zijn dat?
Het gaat om het niet verharen gedeelte voor zover ik weet bij dat anti-allergisch.
Lijkt me opzich wel beter passen bij:
dan een waterhond waar je volgens mij niet alleen qua bewegen maar ook qua geestelijk bezig houden serieus mee bezig moet zijn?Ik vind het geen mensen om elke dag een uur naar het bos te gaan.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Palmuk
- Actief
Een oom van Linda heeft een PON / Polski Owczarek Nizinny terwijl hij ook allergisch is. Die komt dus ook in aanmerking, net als de Tibetaanse Terrier. Daarnaast is volgens mij de Lagotto Romagnolo nog niet genoemd...
Oftewel er zijn genoeg rassen die in aanmerking komen en je kan best nog wat kiezen op het gebied van karakter.
Uit ervaring weet ik dat de Tibetaan een goede hond kan zijn voor mensen leuk met de hond om willen gaan, maar niet extreem willen sporten. Het zijn echter ook hondjes die niet perfect luisteren en (op een leuke manier als je ervan houdt) aanleg hebben voor kattenkwaad. Het is maar afhankelijk van wat je zoekt. De Nizinny heeft veel overeenkomsten, maar is in mijn ervaring wat afstandelijker naar vreemde mensen.
Oftewel er zijn genoeg rassen die in aanmerking komen en je kan best nog wat kiezen op het gebied van karakter.
Uit ervaring weet ik dat de Tibetaan een goede hond kan zijn voor mensen leuk met de hond om willen gaan, maar niet extreem willen sporten. Het zijn echter ook hondjes die niet perfect luisteren en (op een leuke manier als je ervan houdt) aanleg hebben voor kattenkwaad. Het is maar afhankelijk van wat je zoekt. De Nizinny heeft veel overeenkomsten, maar is in mijn ervaring wat afstandelijker naar vreemde mensen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Dat heeft ze toch ook wel gedaan, in een ander topic?ranetje schreef:De soft coated wheaten terrier verhaart ook niet dacht ik?
De coton verliest toch ook geen haar?
Rosita Compagner zal het waarschijnlijk zo op weten te noemen
Neem daarom vooral het advies van moos ter harte en bedenk dat wanneer je tegen hond A van ras X kunt dat hond C van hetzelfde ras wel een heel andere reactie op kan wekken. En wat dan?
Het advies van iemand anders is misschien wel het beste; vraag je af wat die allergie voor honden betekent. Misschien wel dat je gewoon geen hond moet nemen?
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik ken er twee, wel pittige dingen hoor! In die ene zit ook een jachtdrift waar mijn podenco's helemaal niks bij zijn.tekkel schreef:Wou ik ook net zeggenranetje schreef:De soft coated wheaten terrier verhaart ook niet dacht ik?
![]()
Ik ken er eentje, en daar vind ik niet veel aanMaar dat zegt nix over het hele ras natuurlijk
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een poedel. Hartstikke slim en toch niet van dat hypere. Poedels blijven zo'n 'naam' houden vanwege dat achterlijke kapselgedoe, maar gewoon een beetje kort geknipt zijn het gewoon leuke hondjes.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
- Aantal honden: 3
- ChantalBos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
- Aantal honden: 5
De Lagotto valt onder de waterhondenPalmuk schreef:Een oom van Linda heeft een PON / Polski Owczarek Nizinny terwijl hij ook allergisch is. Die komt dus ook in aanmerking, net als de Tibetaanse Terrier. Daarnaast is volgens mij de Lagotto Romagnolo nog niet genoemd...
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
-
wen
- Zeer actief
Kunnen ze idd niet wachten tot die het huis uit is.. kunnen ze misschien een hond uitzoeken die precies bij hun wensen past?
Maar zo een allergie is best ingewikkeld. je kan niet zeggen dat een bepaald ras geschikt is het ligt aan de hond zelf.
Verstandig is als je eenmaal een hond hebt gevonden om van die hond haar en speeksel af te nemen en daar een test mee te doen of hij daar allergisch op reageert, want dat verschild van hond tot hond.
En al komt de hond positief door de test, zo een allergie ontwikkeld zich dus dat kan beteken dat ie over een tijdje er wel allergisch op reageert.
Om gestress te voorkomen zou ik wachten tot de kust veilig is
Maar zo een allergie is best ingewikkeld. je kan niet zeggen dat een bepaald ras geschikt is het ligt aan de hond zelf.
Verstandig is als je eenmaal een hond hebt gevonden om van die hond haar en speeksel af te nemen en daar een test mee te doen of hij daar allergisch op reageert, want dat verschild van hond tot hond.
En al komt de hond positief door de test, zo een allergie ontwikkeld zich dus dat kan beteken dat ie over een tijdje er wel allergisch op reageert.
Om gestress te voorkomen zou ik wachten tot de kust veilig is
- Palmuk
- Actief
Ja, weet ik, maar de spanjaarden, poedels en portugezen werden specifiek genoemd, dus ik wilde het eerlijk houdenChantalBos schreef:De Lagotto valt onder de waterhonden
Over de allergie: ik zou in hun geval eerst kijken welke hond qua karakter lijkt te passen (naar mijn idee is er genoeg keuze) en vervolgens een aantal van dat ras opzoeken in de buurt om een tijdje op schoot te zitten bij de zwager. Dan heb je wel een aardig idee. Gezien hoe het gegaan is bij mijn schoonoom (?) heb ik het idee dat het gewoon moet kunnen. Een herplaatser zou natuurlijk nog mooier zijn, dan kan je het met de individuele hond testen.
p.s. Mocht het tegenzitten met de allergie dan is het gelijk een goede reden voor hem er op uit te gaan
- Moos
- Zeer actief
Maar als hij echt heel erg zwaar allergisch reageert op veel honden zit je dan misschien met dat hij nauwelijks meer bij zijn ouders op bezoek kan komen ook?Inge O schreef:dat wou ik dus ook zeggen. lijkt me niet dat dit nog zo lang kan duren toch, met een beetje goede wil van beide kanten?wubjes schreef:Kunnen ze idd niet wachten tot die het huis uit is.. kunnen ze misschien een hond uitzoeken die precies bij hun wensen past?

- Moos
- Zeer actief
Ja, als zo'n pilletje helpt zou ik dat ook adviseren jaInge O schreef: tja, in zo'n geval zou ik toch echt even een pilletje adviseren, het kan egoïstisch klinken maar ik zou niet mijn verdere leven laten afhangen van iemand die af en toe eens op bezoek komt.
Maar dan kan hij nu ook al aan die pilletjes lijkt mij?
Maar stel dat dat niet werkt, dan is het wel je zoon die eventueel dus niet meer op bezoek kan komen vanwege de hond. Ik vind dat even iets verder gaan dan "iemand die af en toe eens op bezoek komt" hoor

- Moos
- Zeer actief
Oh oke, dat wist ik nietInge O schreef:
nee, want die zou hij dan continu moeten nemen en dat wordt toch nogal ingrijpend.
Maar je kan natuurlijk wel een paar keer bij fokkers op bezoek gaan van bepaalde rassen om te kijken hoe hij erop reageert toch?het is ook niet dat ik bedoel dat die dan maar niet meer zou moeten komen, dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. maar ik zou voor zo'n tijdelijke 'allergie-momenten' dan een andere oplossing zoeken - of pilletje of hond tijdelijk buiten. als je nou met een bepaald ras echt bij wijze van spreken een garantie zou kunnen krijgen zou het makkelijker zijn, maar dat kan je niet.
Hond buiten kan natuurlijk ook inderdaad. Of dat pilletje, dat zou het makkelijkste zijn

- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
Tis allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt hoor... Zwagerlief heeft voorlopig nog geen plannen om uit huis te gaan; Hij heeft voor alles net wat meer tijd nodig dan wij, zeg maar...
En als hij dan uit huis is, zal hij veel thuis blijven komen, gok ik zo. Beetje jammer als dat niet zo makkelijk gaat vanwege de hond...
Hoewel hij trouwens ook vaak bij ons komt, en ik hem maar zelden hoor klagen over last van Cena.
Hij gebruikt nu dagelijks medicatie tegen astma.
Ik heb in elk geval aangeraden om eens opnieuw te laten testen, want wie weet is hij wel over de allergie heen gegroeid?!
Dat gaan ze later doen. Zeker omdat hij nauwelijks reageert op Cena.
Daarna gaan ze eventueel kijken naar de verschillende rassen die jullie genoemd hebben. Welk ras past het beste bij hen? En is het haalbaar?
ik ben erg benieuwd!
Vandaag is Cream de hele dag bij hen geweest en ze zijn zo verliefd... Dan zie je gewoon echt dat ze het zo missen om een hond te hebben. En geef ze eens ongelijk!
En als hij dan uit huis is, zal hij veel thuis blijven komen, gok ik zo. Beetje jammer als dat niet zo makkelijk gaat vanwege de hond...
Hoewel hij trouwens ook vaak bij ons komt, en ik hem maar zelden hoor klagen over last van Cena.
Hij gebruikt nu dagelijks medicatie tegen astma.
Ik heb in elk geval aangeraden om eens opnieuw te laten testen, want wie weet is hij wel over de allergie heen gegroeid?!
Dat gaan ze later doen. Zeker omdat hij nauwelijks reageert op Cena.
Daarna gaan ze eventueel kijken naar de verschillende rassen die jullie genoemd hebben. Welk ras past het beste bij hen? En is het haalbaar?
ik ben erg benieuwd!
Vandaag is Cream de hele dag bij hen geweest en ze zijn zo verliefd... Dan zie je gewoon echt dat ze het zo missen om een hond te hebben. En geef ze eens ongelijk!
RIP Cena
-
wen
- Zeer actief
Daarom is het ook verstandig om de hond eerst testen .Inge O schreef:uiteraard kan dat geen kwaad. maar of het dan ook garandeert dat net jouw pup van dat ras ook geen reactie uitlokt? ik weet het niet, maar zou er toch niet te hard op rekenen.Moos schreef: Maar je kan natuurlijk wel een paar keer bij fokkers op bezoek gaan van bepaalde rassen om te kijken hoe hij erop reageert toch?
Twee weken geleden was er een uitzending bij "tieren zuchen ein zuhause" hierover. Misschien heb je hier wat aan
http://www.wdr.de/tv/servicezeit/tiere_ ... lergie.jsp
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Tja uiteindelijk hangt die allergie van zoveel dingen af. Mijn zus is ook zwaar astmatisch en schoorde de hoogst haalbare score op de allergietest bij katten, honden en konijnen. Nu heeft ze zelf thuis 4 katten en een langharige schotse collie. Er zit ook naar mijn mening soms een gedeelte gewenning in. (natuurlijk in combinatie met effectief medicijngebruik en bepaalde allergievrije ruimtes)
Een goede vriendin van mij is ook nogal allergisch voor dieren. Zij zelf heeft thuis geen dieren en kan daarom juist om mijn dieren in huis erg reageren. Als zij komt, dan haal ik een halfuur van te voren goed een stofzuiger door het huis, ook alle stoffe meubelen en tierlantijntjes neem ik dan even mee. Nog een dweil er door heen. Kat kan naar buiten (of naar boven) en de hond kan ook buiten, maar meestal heeft ze er dus niet zoveel last van als ik van te voren het huis even onder handen neem. Bij een andere vriendin kan ze dan weer niet op bezoek. Die heeft 2 katten maar is ook wat minder schoon op haar huis. Binnen een half uur heeft ze het daar stikbenauwd...
Een goede vriendin van mij is ook nogal allergisch voor dieren. Zij zelf heeft thuis geen dieren en kan daarom juist om mijn dieren in huis erg reageren. Als zij komt, dan haal ik een halfuur van te voren goed een stofzuiger door het huis, ook alle stoffe meubelen en tierlantijntjes neem ik dan even mee. Nog een dweil er door heen. Kat kan naar buiten (of naar boven) en de hond kan ook buiten, maar meestal heeft ze er dus niet zoveel last van als ik van te voren het huis even onder handen neem. Bij een andere vriendin kan ze dan weer niet op bezoek. Die heeft 2 katten maar is ook wat minder schoon op haar huis. Binnen een half uur heeft ze het daar stikbenauwd...

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dan weet je dus eigenlijk nooit of je allergisch bent voor je uitgekozen pup of nietInge O schreef:interssante linkwubjes schreef:Daarom is het ook verstandig om de hond eerst testen .Inge O schreef:uiteraard kan dat geen kwaad. maar of het dan ook garandeert dat net jouw pup van dat ras ook geen reactie uitlokt? ik weet het niet, maar zou er toch niet te hard op rekenen.Moos schreef: Maar je kan natuurlijk wel een paar keer bij fokkers op bezoek gaan van bepaalde rassen om te kijken hoe hij erop reageert toch?
Twee weken geleden was er een uitzending bij "tieren zuchen ein zuhause" hierover. Misschien heb je hier wat aan
http://www.wdr.de/tv/servicezeit/tiere_ ... lergie.jsp.
ik haal er vooral ook deze quote uit :
'Ausführliche, an männlichen und weiblichen Tieren von 34 Rassen durchgeführte Tests zeigten, dass es keine rassetypischen Allergenmuster gibt. Ein Mensch kann daher durchaus gegen Dackel Waldi allergisch sein, während er in Gegenwart von Dackel Herbert keine entsprechenden Symptome bemerkt. Jeder Hund produziert quasi eine individuelle Allergenmischung. Diese Vielfalt können kommerzielle Extrakte natürlich nicht widerspiegeln.“'
en dat bedoelde ik dus : pin je niet teveel op een ras vast.
Het zou kunnen zijn dat je net broertje of zusje had moeten hebben, qua allergie dan.