Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een tweede hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Eva-Joy
Zeer actief

een tweede hond

Ongelezen bericht door Eva-Joy »

we hebben nu ongeveer 4 of 5 maandjes baco bij ons! waar ik alles mee doe, trainen, wandelen alles.. mijn vriend natuurlijk ook maar eigenlijk is het vooral mijn hond. Mijn vriend wil dolgraag een tweede hond erbij, zodat hij daarmee kan trainen e.d. en ik ook natuurlijk :wink: het lijkt me leuk voor baco, want hoeveel tijd we ook in hem steken, wij zullen nooit een echte hond vervangen als vriend.. hij is gek op andere honden en vindt het heerlijk te spelen, rennen, knuffelen en noem maar op.

'Probleem' is... mijn vriend wil perse een pup. Het gaat sowieso een teefje worden (niet om mee te fokken;) een rottweiler. Ik durf dat nu eigenlijk niet aan, Baco is nog erg jong en twee pupsels opvoeden wordt natuurlijk een grotere klus dan alleen Baco;) Baco is zindelijk, luistert goed, maar het blijft een pubertje nog! die eigenlijk al mijn/onze aandacht nodig heeft. mijn vriend denkt dat het eigenlijk wel zou kunnen nu al. maar ik ben bang dat baco er te wild mee omgaat nu nog.. aan de andere kant lijkt het me wel erg goed ook voor baco..

graag zou ik jullie mening horen!
kan ik beter wachten tot Baco volwassen is, of is het juist wel goed om het eerder te doen, zodat ze een beetje : samen opgroeien? baco is nu 6maanden oud
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ik heb Durga erbij genomen toen Christo zeven maanden was. Een leeftijd die Gaus adviseerde - niet dat dat een aanbeveling is. :mrgreen:
Ze hebben heel veel lol aan elkaar gehad en het was handenvol werk. En dan was het nog een klein ras dat ik erbij nam. Een rottweiler, ook al is het een teefje, zou ik zelf niet zo snel als tweede erbij nemen, dan zou ik echt nog even wachten, minstens tot Baco anderhalf jaar is. Tegen de tijd dat de nieuwe pup dan gaat puberen, is hij twee jaar en al een stuk stabieler in zijn gedrag.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik zou wachten, zeker omdat je zelf al zegt dat Baco al jullie aandacht nodig heeft.
Als je er nu een pup bij zet heb je een flinke kans dat ze als de pup een half jaar is en Baco een jaar ze gezellie samen buiten hun eigen plan gaan trekken. En dat ze, altijd leuk, met bananen in de oren samen op andere honden af gaan stuiven :mrgreen: :wink:
Of, ook leuk, ze je samen over straat gaan trekken.

Baco kan nu ook nog helemaal niet meehelpen de pup opvoeden, terwijl dat juist je voordeel is van een pup bij de al aanwezige hond zetten.

Maar goed, je moet het zelf beslissen natuurlijk. Ik zelf zou er even niet aan moeten denken twee pups/jonge honden van behoorlijk grote en sterke rassen tegelijk opvoeden. Alleen al het samen aan de riem gaan laten lopen, en dan als er een andere hond langskomt ofzo, nee, lijkt me drie keer niks haha.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik zou ook even wachten, om de bovenstaande redenen (niet nodig om nog een keer te herhalen :mrgreen:). Zeker als jullie een groter ras erbij willen.
Eva-Joy
Zeer actief

ja dat waren ook mijn argumenten, ik ben ook eigenlijk veel meer voor een leuke herplaatser.. maar heb daar niet alleen zeggenschap over natuurlijk;)

maar bedankt voor de antwoorden, nu weet ik in elk geval dat ik geen onzin liep te verkondigen aan mijn vriend :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik sluit me aan bij de tekst van Moos :wink:
Een pup er bij is erg leuk.................................. als de eerste hond is opgevoed. :ok:
Minimum verschil in leeftijd was bij mij 1,5 jaar.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

Ik zou ook nog even wachten, maar je kan zelf zien wanneer je Baco "volwassen" genoeg vind om er een nieuwe hond bij te doen. Dat kan al zijn met 9mnd, een jaar, of misschien nog wel later.
Het verschilt ook heel erg per hond, natuurlijk is een groot ras op de leeftijden die ik net noemde nog niet echt volwassen, maar misschien vind jij het wel volwassen genoeg om er weer een pup bij te zetten. Ik zou dus niet perse wachten tot een hond echt 3 jaar is en mentaal volwassen, ik denk dat het wel eerder kan.
Afbeelding
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door mari-anne »

Wat hier al staat, het is ideaal als je hond al helemaal is opgevoed dan is het heel makkelijk. De opgevoede hond helpt dan vaak de pup op te voeden.

Maar als je bereid bent om er veel energie in te steken kan het wel.
Wij hebben ook 2 jonge honden. Shyra was 6 maand toen Raya van 11 weken bij ons kwam.
Je merkt gewoon dat je dus veel dingen dubbel moet doen. Allebei op hun eigen manier de wereld leren ontdekken, dus apart uitlaten, apart andere honden leren kennen en apart oefenen.
Veel meer werk dus.
Maar het is ook wel weer heel leuk. Ze halen samen ondeugd uit, hebben veel plezier aan elkaar omdat ze allebei nog veel willen spelen en daar hoeven ze bijv niet mee aan te komen bij Raisa van 13.

Ik vind het echt genieten. Maar het kost je dus gewoon meer tijd en geduld. Zelf heb ik het er wel dubbel en dwars voor over trouwens.

Groetjes Marianne
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Als jullie allebei apart gaan trainen met de honden, zie ik het probleem niet zo.
Dan worden ze vaak genoeg van elkaar gescheiden om niet aan elkaar te klitten
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

onze honden schelen een half jaar, het was wel zo dat toen Ivan erbij kwam hij al 8 maanden was en Odin dus een half jaar ouder.
Als je het doet, en het is veel werk heb ik zelf ondervonden, moet je inderdaad apart gaan trainen maar ook veel apart gewoon wandelen. Wij hebben er veel werk ingestoken maar dat heeft ook weer zijn vruchten afgeworpen. Het kan dus wel, maar heb de tijd er dan ook voor.

En niet te vergeten, je hebt straks twee honden die samen oud zijn, met dus de nodige ouderdoms kwaaltjes. Moet je wel vast over nadenken.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Eva-Joy
Zeer actief

ik zou niet weten waar ik op dit moment de tijd vandaan moet halen voor een tweede pup :mrgreen: zoals jullie al zeggen, het kost gewoon veel meer tijd.... ik werk, vriend werkt, (gelukkig dan wel zo dat baco maar maar 3 dagen in de week 5/6 uur alleen is.. voor het werk, na het werk flink wandelen, spelen en trainen... met een pup zie ik dat echt niet voor me, plus dat ik mijn kleine heer Baco nog echt niet volwassen genoeg vind :wink:

wil ook dat hij straks kan helpen met de opvoeding, en daar moet hij toch echt wat ouder voor zijn nog :wink:

en over dat trainen, nu doe ik gehoorzaamheid en uiteindelijk wil ik graag behendigheid gaan doen, maar daarvoor moet baco ook een stuk ouder zijn natuurlijk (volgroeid) en met een pup erbij komt het er de eerste 2 jaar niet van, trainen... want eer die weer volwassen is haha!

nee de beslissing staat sowieso vast voorlopig geen tweede pup, eerst baco maar eens zien dat baco volwassen (genoeg) is

:mrgreen:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay is nu 6 maand en ik weet dat ik er geen pup bij kan nemen nu. Als ik zie hoe hij naar jongere pups reageerd, heel anders dan de evenoude rotweiler reu in mijn groep. Kay is veelste druk met jonge pups en wil ze domineren (hij heeft dat al met leeftijdsgenoten). De rotweiler daarentegen speelt al heel zachtjes met de jongere pups. Ik denk dat er pas een hond bijkomt als Kay minimaal volledig opgevoed is en dat is toch met 2 jaar. Waarschijnlijk komt de 2e hond er pas als Kay ergens tussen de 2 en 4 jaar is...
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Ik zou inderdaad ook zeker de puberteit afwachten. Dit alleen maar om het feit dat onze hond met 8 maand een heerlijke hond was, hij kon zowat overal los, was braaf naar alle andere honden, bleef altijd goed in de buurt, enz. En nu zit meneer in de puberteit (nét 1 jaar) en het is een behoorlijke kluif geworden, we hebben er onze handen aan vol. Hij gaat achter de teven aan en probeert te vechten met andere reuen. We hebben dan ook wel een moeilijk ras, maar als ik zo die ommezwaai zie die hij binnen een paar maand tijd heeft gemaakt wat wij niet hadden verwacht in deze mate, zou ik eerst nog even wachten.
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Ik denk dat je een verstandige beslissing neemt om te wachten!

Niet om vervelend te doen hoor, maar ik snap dat mijn hond/jouw hond principe nooit echt. ik heb het wel meer gehoord op dit forum maar ik kan me er zo praktisch niets bij voorstellen.

Als je vriend wilt trainen kan hij toch met ook Baco trainen? Is het dan ook de bedoeling dat jij met jouw hond speelt en wandelt en hij met zijn hond?
Afbeelding
Eva-Joy
Zeer actief

haha nee natuurlijk niet, maar Baco traint met mij, ik doe alle wandelingen, baco hangt meer aan mij, luistert ook eigenlijk alleen naar mij. ook naar mijn vriend hoor maar duidelijk met minder will to please.. :wink: maar het is wel duidelijk mijn hondje. voor mijn vriend is het natuurlijk leuk als hij ook kan trainen en doen, want je kunt met 1hond niet met zijn tweeen dubbel doen.. plus dat het me voor Baco ontzettend leuk lijkt een maatje.

waar haal je uit dat hij met zijn hond gaat wandelen en ik met de mijne? we houden ze niet gescheiden ofzo :roll:
we doen hier eigenlijk altijd alles samen qua hond. Mijn vriend gaat mee naar de trainingen en soms doet hij er 1 met hem. Maar natuurlijk is het leuker met twee honden :wink:
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Ik snap het. Maar, is het dan niet heel zuur als de tweede hond ook naar jouw toetrekt (stel dat)? Ondanks dat je vriend met haar traint dan?
Afbeelding
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

lijkt me een goeie beslissing, joh de tijd vliegt toch met zo'n muppie of niet dan :mrgreen:
ik ben zelf erg blij nu ik Kiba heb dat Ragyo gewoon oud en wijs genoeg is dat ik me even niet met hem hoef te bemoeien als Kiba de stuiters krijgt of bijv niet de auto in durft, Ragyo blijft dan gewoon meelopen/wachten/gaat er eens relaxed bij liggen. Ideaal. En ook heerlijk tenminste 1 hond te hebben die gewoon weet hoe de dagelijkse gang van zaken is, niet in je huis loopt te schijten of dingen sloopt die je vergeten was op te ruimen :wink: en en passant je kleine lompe stuiterbal leert dat ie niet het centrum van de hele wereld is :mrgreen:
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Een hele goede en wijze beslissing..als ik jullie was zou ik idd lekker wachten totdat baco een jaartje ouder is en dan kan jij lekker met baco aan de training en je vriend de nieuwe pup onder zijn hoede nemen zodat die meer zijn hond gaat worden...
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Pup erbij? Ik adviseer in aanschafspreekuren altijd dat mensen eerst hond 1 in hun vingers moeten hebben. En gemiddeld heb je een hond pas in je vingers als hij 2,5 tot 3 jaar oud is. Voor die tijd een pup erbij, dan krijg je inderdaad wat je in je eerste post schreef. Ze spelen met elkaar, en hebben jou absoluut niet nodig. Ja, om de deur open te doen om buiten te komen, maar verder kun je roepen tot je een ons weegt. Honden die samen opgroeien, zijn altijd samen en erg op elkaar gericht. Als baas sta je buitenspel. Daarbij komt er een dag dat ze ouder worden, heb je straks twee oude honden in huis. Dat is ook niet leuk. Stel dat er eentje dood gaat, dan heb je vaak een probleem als ze zo op elkaar gericht waren. Daarbij kies je voor een tweede hond een rottweiler. Gemiddeld genomen zijn rottweilers erg zelfstandige honden. Dus dat sterkt nog eens extra om met zijn tweeën erop uit te gaan en de baas links te laten liggen.

Dus wijsheid is, wacht nog een jaar of 2.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”