oktober 2005 - 4 pups
juni 2007 - 11 pups
september 2008 - 8 pups
december 2009 - verwachting
Komen van dezelfde teef.
Moderator: moderatorteam
Dit is gewoon netjes van 1 jaar en 8 maanden tot 1 jaar en 3 maanden. Niets mis mee.Maeve schreef: Welke fokker is dit? Mag ook via PBBen maar een beetje nieuwsgierig
Martijn schreef: Vier nesten voor een teef vind ik zelf wat aan de overdreven kant maat dat gaat niet zozeer om de teef of de pups maar om het ras.
Oh nee, het was ook niet zo bedoelt van 'Oh wat slecht, ik wel weten wie dat is' In tegendeel, ik was benieuwd wie misschien de toekomstige ouders van de pup van TS word, gewoon nieiwsgierigheid zonder redenCashel Vale schreef:Dit is gewoon netjes van 1 jaar en 8 maanden tot 1 jaar en 3 maanden. Niets mis mee.Maeve schreef: Welke fokker is dit? Mag ook via PBBen maar een beetje nieuwsgierig
En wil je weten welke fokker dit is, dan kunnen er dat vele zijn. Dit is namelijk niets apart
Maar daar heb je als fokker wel een beetje zicht op. Als de teef erg goed vererfd, maar er gaat van ieder nest maar een enkele (of zelfs geen) de fokkerij in, dan kan het in mijn ogen helemaal geen kwaad. Het zijn veel vaker de reuen dan de teven die op iedere stamboom voor gaan komen. Ik ken reuen die 120 (ja je leest het goed 120!!!!!!!! keer gedekt hebben). Alsof zo'n teef met drie nesten (en hopelijk drie verschillende vaders), er dan wat toe doet.MARC_S schreef:Ik denk dat een teef die een goede moeder is het wel leuk vindt om 4 nestjes te krijgen. Er zijn denk ik genoeg teven die zelf ook genieten van hun pups. Ik vind net als Martijn dat het inpompen van 20+ pups uit 1 moeder in een ras wel wat overdreven is. Voor je het weet staan die honden op elke stamboom en zit er ineens toch iets in van een kwaal. Maar verder, voor de moederhond lijkt me dat geen enkel probleem.
Zelf zou ik 2 hooguit 3 nesten uit 1 moederhond fokken maar dat puur omdat ik dus niet zo nodig verantwoordelijk wil zijn voor meer dan 20 honden uit mijn hand

Even een praktijkvoorbeeldje aan de hand van mijn eigen nesten.poembaa schreef:
Dus ook ik krijg dan kriebels als een fokker met 1 teef telkens 1 loopsheid ertussen laat zitten. Omdat in mijn hoofd zit dat een verantwoordelijke fokker dat niet op die manier doet. Of het dan voor de gezondheid van moeder is of om de genetische basis niet te veel te besmetten weet ik niet.
idd, want,Martijn schreef:Want?murmel schreef:het hangt ook af van de grootte van het nest.
na dat nest met 11 pups zou ik persoonlijk toch 2 jaar hebben gewacht voor een volgend nest.
Waarom?Tamara. schreef:Als een fokker op deze manier met een teef fokt zal er toch iets anders ten grondslag liggen dan alleen maar een mooi nest willen fokken ter verbetering van het ras.
Het gebeurt vaak genoeg dat er 4 nesten worden geboren ook al zijn er regels en zal er binnen de regels gefokt worden. maar dan hoef ik het toch nog niet normaal te vinden? Ik ben persoonlijk van mening dat als je 4 nesten fokt met een en dezelfde teef dat je dat niet alleen doet om het ras te verbeteren.Marjoleine schreef:Waarom?Tamara. schreef:Als een fokker op deze manier met een teef fokt zal er toch iets anders ten grondslag liggen dan alleen maar een mooi nest willen fokken ter verbetering van het ras.
Als een eerste nest geboren wordt als de teef 2-3 jaar is, en je wilt 4 nesten fokken en je mag niet na het 7e jaar fokken...
Zulke regels zijn er, hoor.
Ik zie het probleem niet zo.
Doe je dat dan wel als je een reu 4x gebruikt? Voor reuen is dat volgens mij veel meer getolereerd. En ik ken wel wat reuen die in 2 jaar tijd al 20 nesten verwekt hebben. Maar daar hoor je niemand over klagen.Tamara. schreef:Het gebeurt vaak genoeg dat er 4 nesten worden geboren ook al zijn er regels en zal er binnen de regels gefokt worden. maar dan hoef ik het toch nog niet normaal te vinden? Ik ben persoonlijk van mening dat als je 4 nesten fokt met een en dezelfde teef dat je dat niet alleen doet om het ras te verbeteren. Als je dan begint met fokken met 2 jaar (is al erg vroeg, maar goed...) en het laatste nest is met 7 jaar, heeft een teef bijna elk jaar een nest. Ik vind dat teveel.Marjoleine schreef:Waarom?Tamara. schreef:Als een fokker op deze manier met een teef fokt zal er toch iets anders ten grondslag liggen dan alleen maar een mooi nest willen fokken ter verbetering van het ras.
Als een eerste nest geboren wordt als de teef 2-3 jaar is, en je wilt 4 nesten fokken en je mag niet na het 7e jaar fokken...
Zulke regels zijn er, hoor.
Ik zie het probleem niet zo.
Al kan de teef 2x in het jaar lichamelijk een nest ter wereld brengen en grootbrengen, dan hoef ik het toch nog niet normaal te vinden dat mensen dat willen met hun teef?

Als je fokt doe je dat in eerste instantie om een bijdrage te leveren aan een ras.poembaa schreef:Huh? Deze begrijp ik dan weer niet. Waarom moeten honden perse de fokkerij in? Een huishond moet ook goed, gezond, lief, rastypisch etc zijn.Als je drie nesten hebt van een teef maar er gaat niets de fokkerij is, dán is het vermeerderen in mijn ogen.
Ik was het ook helemaal met je vorige opmerking eens:Marjoleine schreef:Tja, dat kun je proberen misschien, maar ik zou dat niet durven zeggen hoor.tekkel schreef:Die praat over 'rasverbetering' vind ik maar onzin: dan waren alle rassen allang perfect![]()
Ik probeer een positieve bijdrage te leveren.
Verder zou ik echt niet durven gaan. Ik ben niet helderziend tenslotte.
Een bijdrage leveren. Dat is dus iets anders dan 'verbetering'. In stand houding lijkt me al meer dan genoegAls je fokt doe je dat in eerste instantie om een bijdrage te leveren aan een ras.
Lijkt mij.
Dat is althans wel mijn beweegreden

Ik wil verdomme verbéterenMarjoleine schreef:In stand houden zonder verslechtering vind ik al een hele prestatietekkel schreef:In stand houding lijkt me al meer dan genoeg