poembaa schreef:Ehm natuur??
Ik ken mensen die in hun leven 15 kinderen hebben gekregen en dat binnen 15 jaar. Geloof mij, van de natuur kan het, maar ik geloof nooit dat het goed is voor een mens. De natuur loopt een beetje achter volgens mij. Die gaat er nog van uit dat veel voortplanten goed is, omdat er een hoop puppen (honden) dood gaan aan gebrek aan eten, roofdieren etc. En tsja, dat is niet echt de praktijk meer .....
In de natuur krijgt überhaupt niet iedere "hond" een nest. Alleen de alfa-dames. De rest wordt braaf schijnzwanger en produceert melk en moedergevoelens zodat ze optimaal mee kunnen helpen met het grootbrengen van het roedelnest. Dus nee, de natuur loopt niet achter...wij willen gewoon wat anders. Bovendien worden ze "in de natuur" maar 1 maal per jaar loops.
Maar op zich is een hond binnen 3 maanden volledig hersteld en lichamelijk in orde. Misschien wel wat langer bij de grotere nesten, want in de "natuur" zouden 11 pups het waarschijnlijk niet redden.
Ik denk dat we vooral ook graag die loopsheden ertussen zien omdat ze graag willen dat we fijne huishonden hebben, met een leuk leven, geen puppiefabrieken. Zou een hond ieder half jaar loops worden en steeds gedekt worden ook, dan zou dat toch wel een flinke aanslag zijn. Op het lichaam, maar ook op de geest. Ze moet het tenslotte helemaal alleen doen, zonder hulp van de roedel, en dan vaak ook nog met meer puppen dan natuurlijk is. We zien toch graag dat ook een "fokteef" (ik vind alleen al dat woord verschrikkelijk als ik erover nadenk, omdat het impliceert dat ze er alleen is om te mee te fokken) gewoon een heerlijk zorgenvrij ontspannen en met vertier en bijvoorbeeld sport gevuld leven leidt, waarbij ze af en toe een nest krijgt en dat heel bijzonder is.
Ons Saar wordt maar 1 x per jaar loops. Er zit dus al gauw twee jaar tussen haar nesten. 4 nesten zou ze nooit halen. 3 nesten is al krap. Omdat het voor het ras beter is om ook niet te vroeg te beginnen.