Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als je weet dat je hond zou kúnnen bijten..

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Petraa

Ongelezen bericht door Petraa »

Moos schreef:
Petraa schreef:
Ik heb hem dus een keer of 150 mee genomen naar die bakker en het is 2 keer gebeurt dat iemand aan hem kwam. Zonder gevolgen.... op een snap en grauw na.
Ik ga er ook écht van uit dat hij alleen waarschuwt en niet bijt!
Voorkomen dat mensen aan hem komen is dus zelfs al lastig als ik met hem fiets.

Jij mag dat dan niet snappen.... en dat geeft ook niks....ik wil gewoon mijn hond graag overal mee naar toe nemen zodat hij niet nogmaals alleen thuis hoeft te zijn. In de weekenden en op vrije dagen laat ik hem nooit alleen thuis.
Gewoon omdat ik het alleen thuis zijn zo veel mogelijk wil beperken.
Eerder schreef je dit:
Petraa schreef:Even voor de duidelijkheid.... Er is niemand gebeten!!
Chubby waarschuwt (schrikt) met een grom en hap in de lucht. Maar ik zou niet met zekerheid kunnen zeggen dat hij echt niet zal bijten.
Hij heeft toen we hem net gekregen mij ook wel eens gebeten. Dus ik weet dat het zou kunnen gebeuren
Dan ga ik dus uit van het gegeven dat je niet zeker weet of hij niet een keer wel echt zal bijten :wink:

En tuurlijk snap ik dat je de hond zoveel mogelijk mee wil nemen, dat doe ik zelf ook. Alleen net zoals ik ook niet alles kan wat ik wil met een jonge enthousiaste mensgerichte hond qua vastleggen, kan jij dat naar mijn persoonlijke mening ook niet met een hondje wat hapt/snapt/eventueel bijt.
:neenee: Ik heb vanaf het begin geschreven dat ik het niet zeker weet of hij nooit zal bijten. Toen we hem net hadden heeft hij mij regelmatig gebeten hoor.

Ik ga er inmiddels 3 jaar verder, nu ik hem een stabiele hond vind, van uit dat hij niet zal bijten. Waakzaam zal ik daar altijd op blijven.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Petraa schreef:
Tijdje terug renden er een groep kinderen schreeuwend achter mij aan terwijl Chub naast de fiets liep. Ook toen gaf hij een snauw naar achteren.
Maar daar bestaat dus onduidelijkheid over. Ik ga er eens achteraan of ik uit kan vinden hoe dat in elkaar zit.
Nee hoor,daar bestaat geen onduidelijkheid over. Jij bent verantwoordelijk als je hond iemand bijt. Al hang je er honderdduizend bordjes omheen.
Als je hond iemand bijt én de politie wordt ingeschakeld dan kan er een bijtrapportage naar de gemeente gaan, krijg je een waarschuwing of een aanlijngebod en/of muilkorfgebod.
Vanaf dan staat je hond te boek als gevaarlijke hond en gaan er andere regels voor hem gelden.
Of indien de situatie of de verwondingen dusdanig ernstig zijn, dan kan me ook gelijk in de richting van het strafrecht gaan. art.425 SR.
Als het letsel echt ernstig is kan de hond ook nog in beslag genomen worden.

Let wel, deze maatregelen kunnen ze je allemaal opleggen, dat hoeven ze nauurlijk niet te doen, maar het kan je wel overkomen als je hond iemand bijt. Ik zou het er dus niet op aan laten komen als ik jou was.
Gr. Aniek

Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Petraa schreef:Chubby is niet bang hoor als hij zit te wachten. Zit keurig, kijkt naar mij. Is niet onrustig, blaft of piept niet of wat dan ook :ok:
Als mensen op hem af lopen geeft zijn lichaamstaal dat voor mij duidelijk aan of hij dat wil of niet.
Als mensen hier op visite komen kan hij reageren of het een long lost pal is of hij blijft op afstand.

Als mensen hem met beleid en rustig aaien vindt hij dat prima of hij duikt wat in elkaar en doet een stap terug.
Echter als mensen doelbewust op hem afstappen en ineens aaien zodat hij er van schrikt komt de schrik,grom,snap reaktie.
Als hij: schrik, grom, SNAP doet als iemand doelbewust op hem afkomt en hem aait dan lijkt het mij logisch dat je het hondje lekker thuis laat.
Helaas zijn er ook klieren van kinderen die zo'n hondje gaan pesten en wat gebeurt er dan?
Hondje thuis laten en na het boodschappen doen gaan wandelen oid.
Maar dat is allemaal al eerder gezegd dus ik zeg niets nieuws. :wink:
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

ach ik neem morgen bobje ook lekker mee naar de bakker
en zet hem ook aan de deur vast
ben er zo bij
alleen als er een andere reu langskomt en ze laten de reu te dichtbij komen dan heb je de kans dat ie pakt
maar moet kunnen he
moeten de eigenaren van die honden maar snuggerer zijn en hun hondje niet bij de mijne te laten

ja sorry hoor
maar ik vind het niet normaal dat je je hond hieraan bloot stelt
het zal zoiezo voor de hond een stresssituatie zijn
enwat als ie wel bijt en ze doen aangifte
heb je nog kans dat je hond in beslag genomen wordt durende het onderzoek
dan erbij vind ik dat je dit niet kunt maken tegenover andere mensen
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik snap het *belang* niet zo om je hond vast te binden bij de winkel wanneer je weet dat ie uit angst kan bijten? :denken:
Ontzettend dom als je dat risico willens en wetens neemt.
Straks bijt ie een kind vol in het gezicht en dan mag ie lina recta naar de da voor de roze spuit zeker? :roll:

Neem aub de verantwoording voor je hond en houd hem weg bij vreemden die hem persé willen aaien.
Mijn teef is erg terughoudend en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt haar onbewaakt ergens vast te zetten, of te laten aaien door mensen(vreemden) terwijl ze dat helemaal niet leuk vind. :19:
Die verantwoording neem IK en niet zij. :ok:

Ik stel voor dat jij hetzelfde doet anders is het niet de vraag OF ie een keer bijt maar WANNEER. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Petraa schreef:ik wil gewoon mijn hond graag overal mee naar toe nemen zodat hij niet nogmaals alleen thuis hoeft te zijn. In de weekenden en op vrije dagen laat ik hem nooit alleen thuis.
Gewoon omdat ik het alleen thuis zijn zo veel mogelijk wil beperken.
Ik begrijp dat dit goed bedoeld is, maar in sommige situaties is een hond beter af met alleen thuis blijven :wink:
Afbeelding
Marieta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog†. Boxer

Ongelezen bericht door Marieta »

Ik heb het 1 keer gehad met Ohana, dat ik even langs het werk moest en haar even mee moest nemen. Ik stond bij de balie te wachten met haar en had deze keer niet gezien dat er iemand achter stond met een kind dat net kon lopen. Als ik ga lopen heb ik ook echt ogen achter in mn hoofd zitten, omdat ik weet dat ze niet met vreemde kinderen en honden kan.
Die mama liet haar kleine ineens in een vlucht op een duitse dog afrennen :evil: Zonder mij ook maar iets te vragen. Ik zag het kind in mn ooghoeken en Ohana snauwde een keer. Die kleine rende gelijk terug naar mama en mama keek ene partij boos!

Ik snap dat niet, dat je een kind zomaar op een hond af kan laten lopen, en al helemaal niet als die kleiner is dan de hond zelf.

Ik vind (heb pagina 2 en 3 niet gelezen) dat iemand daar zelf verantwoordelijk voor is als ze gebeten worden. Kinderen is een ander verhaal, dat risico zou ik niet willen nemen. Er zijn genoeg kinderen die alleen rondhobbelen en buitenspelen. Het risico dat ie bijt is er en ook al ssta je erbij, je kunt het niet altijd in de gaten houden. Dat had ik wel door met Ohana en die kleine.

En anders doe je m een muiltje om als je hem vastlegt. Dan hoeft ie m maar even om.

Groetjes Marieta
Afbeelding
Petraa

Jongens jongens ! De discussie gaat over het wel of niet af liggen van je hond buiten een winkel.
Dit heeft niets met mijn oorspronkelijke vraag te maken ! Het ging mij erom of je als je een waarschuwing ( niet aaien of pas op ik bijt) aan je hond hangt je dan niets verweten kan worden in het geval van bijten terwijl de hond aangelijnd is..
Dat stukje van de bakker was een voorbeeld situatie waardoor ik op die vraag kwam.

Iedere hond kan bijten! Geen eentje uitgezonderd. Bij de een is de drempel wat lager..... maar iedere hond kan bijten.
Chubby heeft nogmaals nog nooit een ander gebeten. En nogmaals...nog nooit alleen bij een winkel uit het zicht vast gezeten.

Het aanraken door vreemde mensen kan altijd gebeuren. Ook als ik gewoon door de wijk wandel is me dat wel eens bijna gebeurt.
Zelfs op de hondenclub waar bovenaan in de regels staat dat honden die vastzitten/in een bench zitten met rust gelaten moeten worden kan het gebeuren.
Op een mooie zondagmorgen.... honden liggen netjes naast elkaar vast aan het hek terwijl baasjes parcours opbouwen. Gezinnetje met 3 kinderen wandelen toevallig voorbij en besluiten eens te gaan kijken of het wat voor hun pup is. Terwijl ouders staan te praten in de kantine roept 1 van de kinderen "Kijk die met die krullen is leuk" en ze rennen er op af. En ja.... ik was een heel eind verder, buiten zicht, in de schuur hindernissen aan het halen.
Er was iemand van de club die het kon voorkomen en de kinderen erop wees dat dat niet mocht.

En zo kan ik vele situaties bedenken.
Er wordt al 3 jaar aan getraind. En ook daar heb ik hulp bij op de club. Met examens ging het staan en laten betasten/beoordelen net wat anders dan officieel hoorde.
Trainers en mede cursisten lopen af en toe eens dicht langs hem.... aaien hem eens.... dat soort dingen.
En zelfs na 3 jaar hebben we nog een stijgende lijn in zijn gedrag :ok:

Maar goed.... ik had hem misschien beter verzwakt, gebroken staart, bang voor de hele wereld, al het vertrouwen kwijt in het asiel kunnen laten.
Beter dan bij zo'n onverantwoorde baas bij wie hij zijn roze spuit in de ogen kijkt :roll:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Sorry hoor Petraa, maar dat laatste wat je schrijf slaat echt helemaal nergens op. Snap niet waarom je dat er bij haalt.
Er zijn hier meer mensen zat met herplaatsers (waaronder ikzelf) en dat heeft helemaal niets te maken met verantwoording nemen, je hond in bescherming nemen. Dát is waar de mensen die hier reageren het over hebben, en niet per se over het wel of niet je hond buiten vast leggen.
Als dat het enige is wat je uit de reacties haalt dan lees je niet goed. Althans, je snapt de strekking niet.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Petraa schreef:
Het aanraken door vreemde mensen kan altijd gebeuren. Ook als ik gewoon door de wijk wandel is me dat wel eens bijna gebeurt.
Ja, alles kan altijd gebeuren, maar dan kan je nog wel risico situaties die je heel simpel kan voorkomen, voorkomen.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Petraa schreef:Maar goed.... ik had hem misschien beter verzwakt, gebroken staart, bang voor de hele wereld, al het vertrouwen kwijt in het asiel kunnen laten.
Beter dan bij zo'n onverantwoorde baas bij wie hij zijn roze spuit in de ogen kijkt :roll:
Dit is niet zo'n handige tactiek :mrgreen:
Kijk, het is gewoon dom om een hond die niet zo goed is in contacten met mensen vast te leggen op een plek waar veel mensen langs komen terwijl je er zelf niet bij bent. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? :19:

Je zegt dat je er al 3 jaar mee bezig bent maar je brengt hem rustig in zo'n situatie. Daar begrijp ik dan niks van. Jij loopt geen risico, maar je hond loopt risico. Vanwege een keuze die jij maakt.

De oorspronkelijke vraag zou niet eens bij je op moeten komen, maar dat gebeurt schijnbaar wél :wink:
En dat is omdat jij je hond in een situatie brengt waarin de foutkans groot is. En dat is niet eerlijk. Tegenover de hond.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Petraa

Jaap* schreef:
Petraa schreef:Maar goed.... ik had hem misschien beter verzwakt, gebroken staart, bang voor de hele wereld, al het vertrouwen kwijt in het asiel kunnen laten.
Kijk, het is gewoon dom om een hond die niet zo goed is in contacten met mensen vast te leggen op een plek waar veel mensen langs komen terwijl je er zelf niet bij bent. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? :19:

Je zegt dat je er al 3 jaar mee bezig bent maar je brengt hem rustig in zo'n situatie. Daar begrijp ik dan niks van. Jij loopt geen risico, maar je hond loopt risico. Vanwege een keuze die jij maakt.

De oorspronkelijke vraag zou niet eens bij je op moeten komen, maar dat gebeurt schijnbaar wél :wink:
Geen handige taktiek? Mwa.... zo voelde het gewoon even :mrgreen:

Ik vind het niet dom. Het is een gezinshond die ik graag mee wil kunnen nemen. En dan zal je daar ook op moeten trainen. En dat gaat geweldig ! Voor de allerlaatste keer... Ik denk écht dat hij niet! zal bijten.
Bij de bakker is het niet! druk. Er lopen in de halve minuut hooguit 1 of 2 mensen voorbij.

Dat die vraag niet in me op hoort te komen? Waarom niet? Die man attendeerde me erop en dan ben ik nieuwsgierig genoeg om te willen weten of dat werkelijk zo is.

Samenvattend op dit moment.... hij is geen stresshond, hij heeft nog nooit een ander gebeten.... we trainen op een positieve manier.... hij staat perfect onder appél....negeert alle mensen.....loopt lekker in de wedstrijgroep behendigheid enz.

Maar goed.... ik hou erover op. Ik hou het weer voor gezien.
Bedankt allemaal voor de reakties.
Laatst gewijzigd door Petraa op 06 mei 2009 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Rami
Zeer actief

Dat is het precies Jaap.
Je doet je hond er absoluut geen plezier mee om 'm in een situatie te brengen waar hij of zij zo 'ongelukkkig' (angstig, onzeker, etc.). is dat hij kan grauwen, snauwen en/of snappen/bijten. Alsof 'ie dat gedrag voor de lol laat zien zeg... :roll:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Rami schreef:Dat is het precies Jaap.
Je doet je hond er absoluut geen plezier mee om 'm in een situatie te brengen waar hij of zij zo 'ongelukkkig' (angstig, onzeker, etc.). is dat hij kan grauwen, snauwen en/of snappen/bijten. Alsof 'ie dat gedrag voor de lol laat zien zeg... :roll:
Dat probeer ik al een paar keer duidelijk te maken maar daar wordt blijkbaar overheen gelezen of gelezen als onbelangrijk :19: Het is blijkbaar minder belangrijk dan of je wel of niet ergens verantwoordelijk voor bent.
Je bent ten alle tijden verantwoordelijk voor je hond en zijn of haar daden.
Petraa

Petraa schreef:
Jaap* schreef:

Geen handige taktiek? Mwa.... zo voelde het gewoon even :mrgreen:

Ik vind het niet dom. Het is een gezinshond die ik graag mee wil kunnen nemen. En dan zal je daar ook op moeten trainen. En dat gaat geweldig ! Voor de allerlaatste keer... Ik denk écht dat hij niet! zal bijten.
Bij de bakker is het niet! druk. Er lopen in de halve minuut hooguit 1 of 2 mensen voorbij.

Dat die vraag niet in me op hoort te komen? Waarom niet? Die man attendeerde me erop en dan ben ik nieuwsgierig genoeg om te willen weten of dat werkelijk zo is.

Samenvattend op dit moment.... hij is geen stresshond, hij heeft nog nooit een ander gebeten.... we trainen op een positieve manier.... hij staat perfect onder appél....negeert alle mensen.....loopt lekker in de wedstrijgroep behendigheid enz.

Maar goed.... ik hou erover op. Ik hou het weer voor gezien.
Bedankt allemaal voor de reakties.
Voor de aller aller aller laatste keer !!

Chubby zit daar kwispelend naar me te kijken en te wachten. Hij is op zo'n moment NIET onzeker, bang, gestressed of angstig!
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Petraa schreef:
Voor de aller aller aller laatste keer !!

Chubby zit daar kwispelend naar me te kijken en te wachten. Hij is op zo'n moment NIET onzeker, bang, gestressed of angstig!
Nee, tuurlijk dan niet. Maar wel als er dus iemand aankomt die opeens aan hem gaat zitten. En dat stressmoment kan je voorkomen door hem heel simpel niet meer vast te zetten op afstand. Ook al gebeurt het heel weinig, de keren dat het gebeurt ervaart hij duidelijk als vervelend, en bovendien zou ik juist met een hondje waar ik zoveel werk in heb zitten dit soort dingen zoveel mogelijk voorkomen.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Petraa schreef:Voor de aller aller aller laatste keer !!

Ok :19:
Dan begrijp ik het topic niet waarschijnlijk.
Maar afijn, als je hond iemand bijt ben je daar verantwoordelijk voor, hoeveel bordjes je er ook omheen hangt :wink:
Het gaat mij er alleen even om dat ik me daar niet zo druk over zou maken. Het traject waar mijn hond dan in kan verzeilen zou mij veel meer kunnen schelen. Zoveel dat ik er geen risico mee zou willen nemen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Naad
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am Akita, Am Staff

Ongelezen bericht door Naad »

Gizmo is niet te vertrouwen met vreemde mensen / honden dus zet ik haar ook niet buiten bij de slager voor de deur neer, dat is vragen om problemen!
Afbeelding
Rust zacht meisje, ik zal je missen 7-8-1995 - 25-11-2009
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

iones schreef:Overigens, kun je een hondeneigenaar wel iets maken, als diens hond je bijt, terwijl deze aangelijnd zit?
ABSOLUUT!

Een hond hoort niet te bijten namelijk.

Maar, ik vind in deze situatie, waarin bekend is dat de hond zou kunnen happen/snappen, het onverantwoord deze achter te laten, hoe kort ook. Juist dit soort "kleine incidentjes' gebeuren voordat je er erg in hebt.

Kijk, als je erbij bent, het wordt gevraagd, jij zegt "niet aaien" mensen doen het toch... dan ben je niet aansprakelijk in principe.. let op het woordje "principe" want jij moet wel "hard maken" dat je gewaarschuwd hebt om niet te aaien.

Dus, dat die meneer in de topic van TS wat te toeteren had is volkomen onterecht; hij was gewaarschuwd ;-)
Dat TS de hond beter niet kan meenemen en buiten een winkel vastleggen lijkt mij ook helder: kinderen (en de meeste volwassenen) lezen de hondentaal niet, al is het voor "ons" misschien nog zo duidelijk dat de hond niet geaaid wil worden. Kun je ze niet kwalijk nemen...
Het hoeft maar 1 x mis te gaan... je zult het jezelf nooit vergeven denk ik..

Je zou evt een K9 tuig kunnen kopen met als "vrije text" erop geplakt "niet aaien" maar of mensen dat serieus nemen...???

Suzanne
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ik weet niet zo goed wat je wilt. :19: Ja, als je hond daar rustig bij de bakker kon zitten en niemand zou hem verder ooit aanraken, dat zou perfect zijn. Dan is er niets aan het handje. Jij blij, hondje blij, iedereen blij. Maar zo gaat het blijkbaar niet, want misschien gaat het 364 dagen per jaar prima en is het leuk, leuk, leuk, dan is er die ene dag dat het net even anders gaat en dan bestaat er dus een kans dat het ook goed mis gaat. Aan jou de keuze of je dat wilt. En of het fair is naar je hond toe. Er zijn vast nog genoeg andere dingen te doen die ook leuk, leuk, leuk zijn, maar met wat minder risico.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

En dalijk bijt de hond een keer écht en dan is het : Had ik maar.. :jank:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Rami
Zeer actief

Petraa schreef: Voor de aller aller aller laatste keer !!

Maar in je openingsbericht schrijf je anders wel letterlijk het volgende:

Het is bij de bakker al een keer eerder gebeurt dat iemand hem wilde aaien terwijl hij vast zit te wachten. Hij snapte en hij werd een valse hond genoemd.

Vanmorgen wilde een man hem aaien. Ik zei nog "Nee niet doen".
Chubby zat strak naar mij te kijken en de man aaide hem terwijl hij van achteren kwam over de kop. Jullie raden het al..... Chub snapte met een dikke grom naar de man.
Die ging helemaal over de zeik.

Dat houdt dus in dat je hond - bij benadering van vreemden (iets dat gewoon niet te voorkomen is als je je hond onbeheerd achterlaat) - wel stress heeft, angstig/onzeker is. Nogmaals: hij snapt niet voor de lol.

Tja, ik heb het eigenlijk een beetje het idee dat je in dit topic niet de reacties krijgt die je graag had willen krijgen en dat je de boel toch wat begint te verdraaien. :wink:
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Als je weet dat je hond zou kúnnen bijten..

Ongelezen bericht door *Esther »

[quote="Petraa"] Chubby is een angstbijter [quote]

Petraa......lees dan eerst je eigen post nog even door misschien snap je dan waarom wij allemaal bezorgd zijn over hem????
Iedereen zegt 10 keer hetzelfde..... :roll:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Petraa schreef:Dit heeft niets met mijn oorspronkelijke vraag te maken ! Het ging mij erom of je als je een waarschuwing ( niet aaien of pas op ik bijt) aan je hond hangt je dan niets verweten kan worden in het geval van bijten terwijl de hond aangelijnd is..
Dat stukje van de bakker was een voorbeeld situatie waardoor ik op die vraag kwam.
Ja en precies op die vraag heb ik je nu al 3 keer antwoord gegeven :19: .
Maar daar lees je klaarblijkelijk over heen. Ik heb zelfs nergens een oordeel geveld over het hoe en waarom, ik heb alleen antwoord gegeven op die vraag, maar schijnbaar lees je daar dan steeds overheen.
'K heb notabene het artikel in het Wetboek van Strafrecht erbij genoemd.
Gr. Aniek

Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Petraa schreef: Voor de aller aller aller laatste keer !!

Ik heb ook een hond die het hartstikke leuk vind om samen met vrouwtje te gaan winkelen. Gelukkig kan ik hem wel vastzetten bij de bakker in het zicht, zonder risico dat hij gaat happen.

Als jij hetzelfde wilt blijven doen, winkelen met een hond die daarvan geniet maar die hapt als een vreemde hem aanhaalt, dan is dat toch simpel? Zo'n nylon snuitje mee, steek je zo in je zak. Bij de slager doe je het om voor je binnen gaat, en zodra je buiten staat gaat het weer af. Worstje erin, hond blij, en nul risico. Probleem opgelost...
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Petraa schreef:Echter als mensen doelbewust op hem afstappen en ineens aaien zodat hij er van schrikt komt de schrik,grom,snap reaktie.
Quote het gewoon nog een keer.

Dit bovenste wil je toch niet?
Als je weet dat je hond het niet prettig vind dat vreemden hem aaien dan neem je hem niet mee.
Je kunt er honderden bordjes bij hangen maar als die ene persoon denkt: ach het zal wel meevallen, ik aai hem toch en die zijn er! dan heb je een hoop gezeur.
Ook al zou je in je recht staan door dat bordje dat maakt dan toch niet uit, je hond heeft iemand gebeten en dat is toch iets wat je niet wilt.
Ik snap het even niet meer :denken:
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

wat een discussie zeg, zet je hond gewoon niet buiten.
Jij bent de eigenaar, jij bent verantwoordelijk en jij neemt dat risico ongeacht het kartonnen bordje, neon lichten etc.
Zou ik niet doen.
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

minhie schreef:wat een discussie zeg, zet je hond gewoon niet buiten.
Jij bent de eigenaar, jij bent verantwoordelijk en jij neemt dat risico ongeacht het kartonnen bordje, neon lichten etc.
Zou ik niet doen.
Inderdaad. Het is zo simpel te voorkomen. Ik zou het niet eens willen :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Wij hebben ook een hond die niet graag aangehaald word ze is erg afstandelijk naar volwassenen en kinderen geeft ze een waarschuwing als ze haar benaderen door hoog te blaffen .
Haar zal ik echt nooit ergens vastzetten ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren.
Er zijn mensen die je hond negeren maar er zijn er zat die dat niet doen.
Als we op vakantie gaan gaat ze altijd mee maar als ze buiten vaststaat aan een lijn is er altijd 1 van ons bij haar .
We hebben nog 2 honden en hun kan ik wel meenemen als ik naar de bakker ga want die kan je zo aan halen.
Wat die weer wel kunnen doen is het korstje of eierkoek uit de kinderen hun handen pakken dus het blijft oppassen :wink:

Groetjes Rian,Ijuiba,Fynn en Asani
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Jij bent ten allen tijde verantwoordelijk en dus ook dat ie niet in situaties komt waarin hij mensen kan bijten.

Niet alleen vastzetten bij een winkel lijkt me overduidelijk. De hond is al angstig en je hebt er dan helemaal geen kijk op, of geen mogelijkheid tot ingrijpen.

Ik sta er regelmatig van te kijken hoe makkelijk ouders hun (kleine) kinderen een hond laten aaien zonder daar oog op te hebben. Altijd vragen ...zelfs de meest lieve hond kan gaan happen bij kleine kinderen omdat ze zo onvoorspelbaar zijn en hondengedrag niet herkennen.

Als jij heel duidelijk waarschuwt, en iemand zet toch door, dan zou je de hond moeten beschermen. Sommige mensen zijn nu eenmaal maloten, maar als ie bijt krijg je wel een boel gezeik EN de hond bijt omdat ie dus te bang is geworden of gemaakt.....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”