Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond versus kat vraag....

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Sandy&Co
Actief
Contacteer:

Hond versus kat vraag....

Ongelezen bericht door Sandy&Co »

Soms schieten er van die vragen in mijn hoofd waar ik niet goed uitkom. Misschien wel een super stomme vraag of gek dat ik het me afvraag, maar toch even hier voorbij laten komen. Hier komt 'ie

Als een hond bijt, omdat hij in een hoek gedreven wordt of uit onbegrip, dus bijten maar niet uit valsheid, maar uit iets anders. Deze honden worden vaak herplaatst of afgemaakt.
Maar als een kat krabt uit valsheid of uit de zelfde reden dat een hond bijt, waarom worden die kattten dan niet herplaatst, maar wordt dat als "normaal" beschouwd??

Dus kat bijt, en er gebeurt vaak niets, maar hond bijt en dan moet hij/zij gelijk weg???

Wat vinden jullie hiervan?
In beide gevallen probeer ik zulk gedrag natuurlijk te voorkomen, door mijn huisdieren niet alleen te laten met de kids, hoewel mijn zoon van 5,5 nu zo oud is dat hij weet niet pijn te doen en als het dfier wegloopt van hem, niet erachteraan te gaan. maar mijn dochtertje van bijna 2 zal ik nooit alleen laten met 1 van de 2 kat of hond, die zit nog in de "hoe ver kan ik gaan" fase.
Dus voorkomen is beter dan genezen dat is mijn opinie....
Afbeelding
Sometimes I pretend to be normal, but it gets boring...So I got back to being me again
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Een kat richt over het algemeen veel minder schade aan dan een hond. Als een kat bijt dan is dat vrijwel altijd een hele korte, felle uithaal, net als een krab. Het is niet dat ze zich echt vastbijten en gaan schudden (nou ja, tenzij je 'm vastknijpt ofzo). Ook denk ik dat katten veel vaker geneigd zijn te vluchten dan te bijten/krabben uit verweer. Dat lijken mij wel redenen waarom een kat niet wordt afgemaakt. Verder zijn mensen met een ietwat agressieve kat veel beter in staat het fysieke contact wat te vermijden dan met een ietwat agressieve hond, daar moet je toch echt mee uit enzo. Over het algemeen denk ik dus dat de risico's met katten gewoon veel kleiner zijn, en dat men er daarom veel soepeler mee omgaat dan met honden. Én katten hebben geen benul van roedels en dat iemand de leiding moet hebben, die doen vaak gewoon hun eigen ding.

Ik vind het inderdaad wel een heel goed idee om kleine kinderen ook niet alleen met katten te laten, zo'n nageltje in een oog ofzo richt natuurlijk wél heel wat schade aan, en een kat heeft best wel wat goede 'handgrepen' voor een kind om eens lekker in te knijpen... 'Kijken wattie doet!' :roll: Natuurlijk lang niet alle kinderen, maar ze zitten ertussen, gewoon puur uit nieuwsgierigheid.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Honden maak je af, katten doe je weg.

Op de een of andere manier is dat altijd zo geweest, gek genoeg.
Als een hond "niet deugt", zien mensen dat als veel gevaarlijker dan wanneer een kat aanvalt of uithaalt, om welke reden dan ook.
"Dan moet je maar oppassen", zeggen ze dan.
Terwijl honden verdraagzaam horen te zijn, daarvoor hoef je blijkbaar niet op te passen. Die horen zélf op te passen.

Honden zijn de beste vriend van de mens, katten zijn voor de muizen.
Dus het verwachtingspatroon is heel anders, ik denk dat het daardoor komt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik heb een keer een kat laten inslapen omdat het niet meer verantwoord was, zo vuil was ze :jank: en dat ging van kwaad tot erger, op een gegeven moment werden er echt kluiten enzo naar haar gegooid om haar weg te jagen, maar dan ging ze soms nog in de aanval :N: .
Ook in huis viel ze uit naar alles wat in haar ogen vreemd bewoog :19: dat wou ik een ander ook niet aandoen, dus, was einde verhaal :N: een kat die aanvalt en doorbijt is een ramp
Sandy&Co
Actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Honden maak je af, katten doe je weg.

Als een hond "niet deugt", zien mensen dat als veel gevaarlijker dan wanneer een kat aanvalt of uithaalt, om welke reden dan ook.
Terwijl honden verdraagzaam horen te zijn, daarvoor hoef je blijkbaar niet op te passen. Die horen zélf op te passen.

in mijn hoofd zou het dan zo moeten zijn dat je JUIST een hond een kans geeft OMDAT hij een beste vriend is.....??
Afbeelding
Sometimes I pretend to be normal, but it gets boring...So I got back to being me again
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

een kat is ook vaak veel kleiner, als mijn hond aanvalt met zijn 50 kilo, dan heb ik echt een serieus probleem :N: , terwijl de meeste katten een kilootje of 4 wegen, uitzonderingen daargelaten.
verder kun je een kat best, buitenshuis handhaven, terwijl dat met een heleboel honden al een stuk moeilijker gaat. die hebben meer verzorging nodig
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Sandy&Co schreef:in mijn hoofd zou het dan zo moeten zijn dat je JUIST een hond een kans geeft OMDAT hij een beste vriend is.....??
Ja, in het mijne ook.

En dat je katten wegdoet snap ik ook nooit.
Weg waarheen dan? :denken:
Het komt volgens mij meestal neer op buiten zetten en er niet meer inlaten.
Vanwege binnen plassen of zo, of wat dan ook.

Met honden kan dat niet en die maak je dus af.

Zoiets, denk ik.

Niet dat ik het doe of snap hoor, ik verwoord alleen wat ik vaak heb gezien/meegemaakt in de loop der jaren.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Ik denk dat het te maken heeft met dat de hond een onderdeel is van de roedel, het gezin dus en de kat is toch zelfstandig.
Een kat is onderdeel van het gezin maar ook een eenling, de meeste katten dan.
Een kat kun je heel veel leren maar het blijft een vrije geest.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat veel mensen katten niet zien als een echt huisdier. Iets dat gewoon rondloopt en je gewoon zijn gang laat gaan, zie je ook wel aan hoe mensen het normaal vinden dat hun katten eigendommen van andere mensen vernielen en dus hele dagen buiten moeten rondhangen.
Terwijl een kat bijna evenveel te leren is als een hond. :roll:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

S@ndr@ schreef:een kat is ook vaak veel kleiner, als mijn hond aanvalt met zijn 50 kilo, dan heb ik echt een serieus probleem :N: , terwijl de meeste katten een kilootje of 4 wegen, uitzonderingen daargelaten.
verder kun je een kat best, buitenshuis handhaven, terwijl dat met een heleboel honden al een stuk moeilijker gaat. die hebben meer verzorging nodig
Hier dacht ik ook aan.
Als een grote hond je bijt of een kat van amper 5 kilo krabt of bijt scheelt nogal. En denk inderdaad omdat het verwachtingspatroon anders is. Een hond moet je trouw zijn, je beste maatje enz. :blah:
En een kat is er meer voor gezelschap, maar heeft toch wel zo zijn eigen willetje enz..
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Honden en katten zijn niet met elkaar te vergelijken dus het is moeilijk om dan eenzelfde "beoordeling" te geven.
En het is niet zo dat katten er makkelijker mee weg komen, ze worden vaak weggedaan en wat dat in kan houden wil je niet weten :N:
Mensen vergrijpen zich nu eenmaal makkelijker aan een kat dan aan een hond.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Geen van beide dieren word bij mij zomaar ingeslapen, en al zeker niet voor een willekeurige beet of krab...

Inslapen doe je pas als aller-, allerlaatste optie! En vergis je niet, wij hebben zelf een kat die ZOU worden ingeslapen omdat ze gevaarlijk zou zijn voor kinderen... maar daar hebben we een stokje voor gestoken. En gelukkig maar, want ze is verre van gevaarlijk voor wat dan ook....

Inslapen gebeurd me uberhaupt te gemakkelijk en veel te snel... Helaas... :(
Elk dier verdiend meerdere kansen!

Maar om je vraag te beantwoorden; honden worden gemakkelijker ingeslapen omdat de eisen aan de honden inderdaad veel hoger zijn. Daarbij wil men een bijtende hond niet aan een ander doorgeven. Wat katten betreft; een kat die echt aanvalt word wel ingeslapen, maar een kat die bijv. niet met kinderen kan word vaker herplaatst.
Ook is het met katten gemakkelijk, omdat er zo weinig schade is in 99% van de gevallen....
Afbeelding
Marian4
Actief
Mijn ras(sen): chow chowXcollie?

Ongelezen bericht door Marian4 »

Ik heb lang geleden een herplaatser gehad. Het was een zwarte kater (Ebony) die bijzonder agressief was. Ik weet bijna zeker dat hij gepest werd door het kind in huis. Hij stond op de nominatie om ingeslapen te worden. Hij viel mensen en honden aan. In het begin heeft hij mij ook wel eens te pakken gehad in mijn armen. Ik probeerde altijd goed mijn gezicht (en mijn visite) te beschermen. Na een paar weken apart zitten en rustig aan kon ik hem oppakken en heb ik hem laten castreren en na verloop van tijd werd hij steeds rustiger en socialer. Hij gedroeg zich als een waakhond en hij heeft nog een keer geprobeerd 2 bouviers aan te vallen die op visite waren en tijdens deze actie beet hij door de pink van mijn partner. Hij heeft nog lang in harmonie bij onze andere 5 katten en hond gewoond en is van ouderdom gestorven. Het was een geweldige lieve kat die ik nooit zal vergeten.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Een valse kat is, zoals eerder aangegeven, meestal makkelijker te hanteren qua formaat dan een hond.
Maar ik heb één keer een kat laten inslapen vanwege buitengewoon agressief gedrag. 't Was nooit een lieverdje, maar op een gegeven moment viel hij zo ongeveer alles aan wat bewoog. De andere katten, mijn honden, mensen (behalve mij dan). En hij vloog echt gericht bij mensen naar de keel :N: . En mijn andere dieren waren doodsbang voor hem geworden.
Uiteindelijk was de situatie zo onhoudbaar geworden dat ik hem, i.o.m. de da, heb laten inslapen en sectie heb laten plegen. Hij bleek een flinke hersentumor te hebben, de stakker.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Marjoleine schreef:Honden maak je af, katten doe je weg.

Hier zie ik wel een steek van waarheid in.
Daarbij komt dat de maatschappij naar honden veel intoleranter is dan naar katten: katten mogen overal komen en iedereen lastig vallen, maar honden moeten overal aangelijnd en mogen bijna nergens los.
Katten mogen jagen in de natuur, honden mogen het niet.

Terwijl honden inderdaad de beste vriend zijn van de mens.

En ik zie hier dat mensen verschil zien in de beet van een grote hond of die van een kat. Dat verschil zie ik ook wel, maar hoe zit het dan met de beet van een kleine hond? Ook die worden rustig afgemaakt hoor, als ze bijten.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
miko
Zeer actief

Ongelezen bericht door miko »

wat gebeurd er eigenlijk met een hond die een kat kapot bijt en dat bekend is bij de eigenaar van de kat / politie ???
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

miko schreef:wat gebeurd er eigenlijk met een hond die een kat kapot bijt en dat bekend is bij de eigenaar van de kat / politie ???
En wat gebeurt er eigenlijk met een hond die een hond kapot bijt en die bekend is bij de eigenaar van die hond / politie?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Ik denk ook dat het onderscheid een stuk ligt bij het feit dat je met een hond veel intensiever moet bezig zijn dan met een kat.

Als je een kat hebt die niet graag veel contact met mensen heeft is dat imo leefbaar. Het diertje maakt zijn eigen leven wel, en als jij een mandje klaarzet op een rustige plek en wat eten in zijn potje doet denk ik niet dat hij veel problemen zal geven.

Pak een hond die vlug mensaggresief word en dat lukt gewoon niet. Aleen al de dagelijkse omgang bv halsband aan/uit, uitlaten (nog meer mensen en stress),...
En een hond heeft geen leven als die zichzelf maar moet uitlaten in de tuin.
Laatst gewijzigd door Paddle op 07 mei 2009 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

miko schreef:wat gebeurd er eigenlijk met een hond die een kat kapot bijt en dat bekend is bij de eigenaar van de kat / politie ???
Dood.Een kat is een levend wezen en dat gaat dood, niet kapot.
Eva-Joy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Eva-Joy »

Marie-Josée schreef:
ach zolang we weten wat er bedoeld wordt :wink:

ontopic, gaat denk ik puur om het feit dat als een snauw/bijt krab van een poes krijgt.. nouja klein krasje beetje betadine erop, klaar..... gebeurd dat met een hond... kun je met een noodgang naar de eerste hulp rijden :N: (overdrijving verduidelijkt de zaak :wink: )
miko
Zeer actief

Marie-Josée schreef:
ja... goed....in ieder geval doet ie het dan niet meer. En nee ik vind het niet leuk als een hond iets kapot bijt, geen vogel, geen kat etc. maar het gebeurd.

vandaar mijn vraag. als een hond een schaap pakt wordt ie afgemaakt, als een hond een hond dood bijt de ene keer wel de andere keer niet, ligt eraan wat voor soort hond de dader is volgens mij....
maar hoe zit het als een hond een kat dood ? moet ie dan ook een spuit krijgen van de politie of wie dat ook beslist ?
Sandy&Co
Actief
Contacteer:

Ik vind voor veel wel wat te zeggen.
Mijn situatie is iig dat mijn kat even groot is als mijn hond, en bijde bijten en krabben niet (gelukkig maar) ik moet er toch niet aan denken dat welke van de 2 dan ook uithaalt maar de kids...(schrijf ik op het moment dat de kat uithaalt naar de hond pffff)
Beide krijgen trouwens de zelfde kansen van mij. Ik weet nml dat ik beter op moet letten met de kids en de hond interactie dan de kids en kat, dus zal het grotendeels aan mijn onoplettendheid zijn als er iets gebeurd.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Bij mij blijven beide leven hoor :wink: , zowel hond als kat.
En ik heb beide. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
kobus08
Zeer actief

Ongelezen bericht door kobus08 »

Is er eigenlijk wel eens iemand doodgebeten/gekrabt door een kat? Ben wel benieuwd eigenlijk.

En mijn kat is net zoveel huisdier voor mij als m'n hond. Hij weet ook dondersgoed wat wel en niet mag en slaapt 's avonds het liefst naast me op het hoofdkussen.
miko
Zeer actief

kobus08 schreef:Is er eigenlijk wel eens iemand doodgebeten/gekrabt door een kat?
een leeuw is ook een kat, dus ja :mrgreen:

maar of iemand ooit door een standaard huiskatje doodgebeten of gekrabt is kan ik me niet voorstellen :eek: tenzij ie je halsslagader doorkrabt of bijt, maar dat soort dingen zie je alleen in tekenfilms volgens mij :mrgreen:
Marie-Josée
Erelid

miko schreef:maar hoe zit het als een hond een kat dood ? moet ie dan ook een spuit krijgen van de politie of wie dat ook beslist ?
Daar is geen vaste wet voor, het wordt bekeken in een civiele procedure (als het al zover komt) en dan worden er meer kanten belicht.
esther161068
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door esther161068 »

Katten niet zien als huisdier??? Ik ben helemaal gek op ze....ow...ik krijg t warm als ik er eentje aai, heb verleden jaar allebei de katten weg gedaan omdat de straat er niet meer van gediend was....
En ja, katten mogen los lopen, maar als mensen gaan klagen, trek ik aan t kortste eind. Ik heb dan ook alles gedaan wat hier mogelijk was, zelfs met een tuigje buiten, maar t waren zo'n slimmerikken, ze deden t tuigje gewoon af en gingen weer op stap :smile: !
Ik vind dit wel een goede reden om een kat weg te doen.....Overigens slikte ik al die jaren allergietabletten, had ik er voor over.....!
Ik reageer geloof ik wat heftig, excuses......maar ik ben zooooo verliefd op die beestjes en dat moet bij onze hond nog ff groeien :wink:
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

miko schreef:
kobus08 schreef:Is er eigenlijk wel eens iemand doodgebeten/gekrabt door een kat?
een leeuw is ook een kat, dus ja :mrgreen:

maar of iemand ooit door een standaard huiskatje doodgebeten of gekrabt is kan ik me niet voorstellen :eek: tenzij ie je halsslagader doorkrabt of bijt, maar dat soort dingen zie je alleen in tekenfilms volgens mij :mrgreen:
Heb wel eens gehoord dat katten een Yorkpup vermoord hadden, maar wellicht is dat een Broodje Aapverhaal.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

esther161068 schreef:Katten niet zien als huisdier??? Ik ben helemaal gek op ze....ow...ik krijg t warm als ik er eentje aai, heb verleden jaar allebei de katten weg gedaan omdat de straat er niet meer van gediend was....
En ja, katten mogen los lopen, maar als mensen gaan klagen, trek ik aan t kortste eind. Ik heb dan ook alles gedaan wat hier mogelijk was, zelfs met een tuigje buiten, maar t waren zo'n slimmerikken, ze deden t tuigje gewoon af en gingen weer op stap :smile: !
Ik vind dit wel een goede reden om een kat weg te doen.....Overigens slikte ik al die jaren allergietabletten, had ik er voor over.....!
Ik reageer geloof ik wat heftig, excuses......maar ik ben zooooo verliefd op die beestjes en dat moet bij onze hond nog ff groeien :wink:
Dat begrijp ik ook niet, katten niet als huisdier. Ik heb nu 23 jaar katten en ze zijn voor mij net zoveel huisdier als honden.

Maar on topic, als een kat uithaalt is het meestal een haal of een bijt en dan is het over (en dan moet je het als eigenaar/mens wel erg bont maken bij een 'normale' kat). Wat er kan gebeuren met een hond die gericht bij, is algemeen bekend.

Is het echter een echte agressieve kat (zoals degene die Tirsa aanviel en ons zelfs achterna liep :eek: dan weet ik zo net nog niet wat ik daarmee zou doen. (ben in ieder geval nooit meer die straat ingegaan waar we dat beest tegenkwamen).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”