Martijn schreef:Niet alleen dubbel merle is slecht voor de gezondheid van een hond. De enkele versie is dat ook. Minder slecht dan dubbel maar het blijft ongezond.
http://www.pnas.org/content/103/5/1376.full
Bij enkele merle kan a.l voorkomen:
microphtalmie (te kleine ogen)
colobomen (sleutelgatpupillen met slechtziendheid.)
slechthorendheid
Bij dubbel ook nog:
Doofheid
bloederziekte
kanker
En ongetwijfeld nog veel meer.
Als ik dat even mag nuanceren?
Microphthalmia is de onderontwikkeldheid van het oog, de bol zelf dus, en is in een aantal rassen in verband gebracht met merle inderdaad, ook aangetoond.
De andere kant is dat het ook voorkomt bij Malamutes, en ook bij enkele andere rassen incidenteel, en dat zijn alle rassen die geen merle hebben.
Dit gaat overigens ook op voor de andere aandoeningen die genoemd worden, zij het dat daar geen specifiek onderzoek naar is gedaan in dit verband, en naar microphthalmia wel.
Merle tast de vorming van pigment aan, en pigment is wat er nodig is voor het ontwikkelen van de zintuigcellen.
Je kunt je dus voorstellen dat merle effect kan hebben op die zintuigen, en dat kan het ook hebben op andere dingen.
Maar: er zijn ook M/M honden (zuiver merle dus) die geen enkele van die problemen hebben.
Dat is natuurlijk geen excuus om maar M?M te gaan fokken, maar ik wil er wel mee aangeven dat M/M dus niet per definitie zwaar gehandicapt door het leven moeten.
Een hond die M/M is, loopt over het algemeen wel meer risico op aangeboren problemen en dat moet je je realiseren als eigenaar.
Als een hond uit merle x merle is geboren betekent dat overigens niet dat hij altijd M/M is.
Een fenotypische merle is namelijk M/m, en als je die combineert met een M/m krijg je niet alleen maar M/M natuurlijk, maar ook m/m en M/m.
Ik weet niet of Jagger getest is, maar hij kan dus best iets anders zijn dan M/M, hij kan net zo goed M/m of m/m zijn.
Gezien zijn oog gok ik wel dat hij geen m/m is trouwens