Toen ik de eerste keer de foto zag was mijn eerste reactie : dit hondje vindt het echt niet leuk"
Naturlijk kan 1 foto bedriegelijk zijn, maar aan de andere kant heb ik genoeg honden gezien in de opbouw van pakwerk om ook onderscheid te kunnen maken.
De sport is voor jullie helemaal nieuw gezien ook de antwoorden dat weet ik niet of dat heb ik nog noit gezien/gehoord.
Het is precies wat Jaap* al schrijft - ga eerst eens info verzamelen voordat je ergens induikt.
Wat voor sport je ook gaat doen met je hondje het is aan jou om het gedrag te herkennen en daar op in te spelen. Afhankelijk van dat gedrag kan je dan je hondje steunen of meer of minder vrij (zelfstandig) laten.
Daarnaast zijn er nog de nodige stress-signalen die hond afgeeft tijdens het "werken". Een heel klein beetje stress is helemaal niet erg, maar bij grotere stress neemt je hond niks meer op en zal dan ook niks leren.
Wanneer je nu die foto bekijkt en het beeld wat je hondje daar afgeeft opzoekt in onderstaande plaatje dan zie je dat je hondje in ieder geval geen zekerheid uitstraalt. Let dan vooral op orenstand, stand van de mondhoeken, staartdracht en lichaamshouding
Je hebt er nu voor gekozen om niet meer alles tegelijk te willen en je alleen te richten op IPO. Ook in IPO krijg je hier mee te maken.
In het speuren moet de hond helemaal zelfstandig werken terwijl in het appelgedeelte het een samenspel van baas en hond moet zijn.
Het pakwerk is een appeloefening onder extreem moeilijke omstandigheden, waar de hond soms geheel zelfstandig en soms samen met de baas moet werken.
Daarnaast worden in het pakwerk ook nog eens verschillende driften van de hond aangesproken.
Najagen (buitdrift) bij de vlucht, maar ook weerdrift bij de overval en afstand stellen.
Vooral bij de afstand komt de hond voor een keuze te staan
Fight - zelfstandg het gevecht aangaan of flight - het gevecht toch maar voor gezien houden.
De kans dat jouw hondje dat laatste zal doen is groot gezien de lichaamshouding.
Met een goede training kan dat best nog veranderen maar dat ligt grotendeels helemaal aan jou zelf en hoe jij je hondje kan begeleiden en zonodig kan steunen.
Daarmee kom je ook op de onwenselijkheid om je hond uit handen te geven als je een keertje niet zou kunnen trainen.
Hoe moet je hondje vertrouwen krijgen en houden in jou als geleider als er ook anderen mee trainen?
Voel je niet aangevallen maar pak het op als positieve feedback want al het commentaar is echt niet l..llig bedoeld.