Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
opbouwen van wandelingen na 1 jaar
Moderator: moderatorteam
-
Elisabeth
- Actief
opbouwen van wandelingen na 1 jaar
Ik ben op zoek naar een wandelschema voor honden ouder dan 1 jaar.
Na 1 jaar loopt de hond 1 uur, hoe bouw je lange afstanden het beste op?
We willen uiteindelijk maximaal 25 km per dag lopen (2 dagen achter elkaar) en dan 1 rustdag.
Elisabeth
Na 1 jaar loopt de hond 1 uur, hoe bouw je lange afstanden het beste op?
We willen uiteindelijk maximaal 25 km per dag lopen (2 dagen achter elkaar) en dan 1 rustdag.
Elisabeth
- gizmo
- Zeer actief
-
~Suzanne~
- Zeer actief
poeh, ik denk dat je dat het beste op gevoel kunt doen EN heel goed naar de hond kijken. Zorgen dat je rustpauzes inlast en dat er genoeg water beschikbaar is.
Als de hond elke dag 1 uur kan lopen, moet 1 x bijv. anderhalf uur totaal geen probleem zijn. De dag ervoor en de dag erop evt wat minder wandelen.
Maak, denk ik, een onderscheid tussen "dit is een wandeling om het wandelen" en een wandelig waabij ook gespeeld en geravot wordt. Dat kun je bijv. doen door een tuig ipv een halsband te gebruiken of juist een ander tuig. Honden leren dat snel genoeg, hoef je verder niets voor te doen behalve "niet spelen" als hij dat omheeft wat bedoeld is voor "wandelen om het wandelen".
Afhankelijk van het ras (bij een groot ras is de hond na 1 jaar nog niet volgroeid en dan kun je nog NIET zover gaan uitbouwen!!) kun je denk ik redelijk snel gaan uitbouwen naar 2 uur en dan naar 3 uur.
Pas de rest van je dagelijkse activiteiten er natuurlijk op aan
Let wel: ik heb er niet voor doorgeleerd, dit zijn mijn eerste ingevingen.
Haal eruit waar je wat aan hebt, vergeet de rest!
Suzanne
Als de hond elke dag 1 uur kan lopen, moet 1 x bijv. anderhalf uur totaal geen probleem zijn. De dag ervoor en de dag erop evt wat minder wandelen.
Maak, denk ik, een onderscheid tussen "dit is een wandeling om het wandelen" en een wandelig waabij ook gespeeld en geravot wordt. Dat kun je bijv. doen door een tuig ipv een halsband te gebruiken of juist een ander tuig. Honden leren dat snel genoeg, hoef je verder niets voor te doen behalve "niet spelen" als hij dat omheeft wat bedoeld is voor "wandelen om het wandelen".
Afhankelijk van het ras (bij een groot ras is de hond na 1 jaar nog niet volgroeid en dan kun je nog NIET zover gaan uitbouwen!!) kun je denk ik redelijk snel gaan uitbouwen naar 2 uur en dan naar 3 uur.
Pas de rest van je dagelijkse activiteiten er natuurlijk op aan
Let wel: ik heb er niet voor doorgeleerd, dit zijn mijn eerste ingevingen.
Haal eruit waar je wat aan hebt, vergeet de rest!
Suzanne
- Moos
- Zeer actief
Mwa, ze zijn niet van suiker hoorSuzanne123 schreef:
Ik denk dat zeker Vera (Golden van 14 maanden, voor TS even) ook probleemloos een hele dag door zou kunnen lopen, maar ik kan me voorstellen dat je daar wel op gaat trainen inderdaad. Met opbouwen

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Oh, maar zo bedoelde ik ook! Dat je in de opbouwfase gewoon van 1 uur naar 1,5 uur kunt, en dat je evt de eerste keer dat je dat doet de dag ervoor en erna "maar 3 kwartier loopt" ofzoMoos schreef:Mwa, ze zijn niet van suiker hoorSuzanne123 schreef:
Als de hond elke dag 1 uur kan lopen, moet 1 x bijv. anderhalf uur totaal geen probleem zijn. De dag ervoor en de dag erop evt wat minder wandelen.Hier lopen we soms 2-3 uur, en over het algemeen zo'n 1-1.5 uur. Die 3 uur wandelen die we een paar keer per maand doen kunnen ze meer dan prima hebben hoor; daar hoeven ze ook niet voor te trainen van die 1.5 uur naar af en toe eens 3 uur.
Ik denk dat zeker Vera (Golden van 14 maanden, voor TS even) ook probleemloos een hele dag door zou kunnen lopen, maar ik kan me voorstellen dat je daar wel op gaat trainen inderdaad. Met opbouwen
Ik zou niet met een hond die 1 uur kan lopen ineens naar 2 uur gaan bijvoorbeeld, al zal dat een incidenteel keer misschien best kunnen
Dat je niet opbouwt op heel hete dagen lijkt me logisch? Hier worden de shelties in ieder geval niet gelukkig van 1,5 uur lopen in de brandende zon! Dus, lange wandelngen worden dan in de avond gedaan, niet overdag. Uiteraard komen ze we gewoon buiten en krijgen hun wandelingen, maar de volgorde in lengte draaine we dan wel even om.
Bij het opbouwen altijd goed op de hond letten; als die gaat liggen echt moe is... dan maar pauze inbouwen... ?
Suzanne
- Moos
- Zeer actief
Ik zou als je echte dagtochten wil gaan doen wel gaan trainen en opbouwen denk ik, maar een hond die 1 uur mee wandelt normaal, valt van 2 uur wandelen echt niet meteen neerSuzanne123 schreef: Ik zou niet met een hond die 1 uur kan lopen ineens naar 2 uur gaan bijvoorbeeld, al zal dat een incidenteel keer misschien best kunnenmaar aangezien het de bedoeling is dat de hond van TS vaker langere wanelingen mee gaat doen, lijkt me een opbouw op zijn plaats.
Maar ik ben sowieso niet van het op de minuut opbouwen. Als je dat doet, en nooit afwijkt, dan zit je inderdaad misschien wel anders dan als je altijd al meer naar de hond kijkt, en als de hond 10 maanden is ook best weleens 1.5 uur loopt, en dan inderdaad de volgende dag weer even wat minder.
Nee, op hete dagen zou ik zeker niet enorm op gaan bouwen. Ik wandel ook geen lange tijd in de volle zon.Dat je niet opbouwt op heel hete dagen lijkt me logisch? Hier worden de shelties in ieder geval niet gelukkig van 1,5 uur lopen in de brandende zon! Dus, lange wandelngen worden dan in de avond gedaan, niet overdag. Uiteraard komen ze we gewoon buiten en krijgen hun wandelingen, maar de volgorde in lengte draaine we dan wel even om.
Bij het opbouwen altijd goed op de hond letten; als die gaat liggen echt moe is... dan maar pauze inbouwen... ?
Suzanne

- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Gewoon je gevoel volgen en vooral goed kijken naar je hond. Zelf ben ik niet zo van de strakke schema''s maar als je je daar goed bij voelt waarom niet, wel even afh. van de grootte van de hond uiteraard.
Ook voordat hij een jaar oud was heb ik mijn hond heus wel eens een keer 2 a 3 uur meegenomen, of zelfs toen ie net een jaar was een lang weekend mee wandelen in de ardennen 2 dagen een tocht van 10 tot bijna 20 km, uurtje of 5 a 6 erover doen. Wel let ik dan op dat ie niet te veel rent, dus stukken aan de flexlijn, neem pauzes, zorg voor drinkwater en liefst zwemmen tussendoor. Dagje rust tussen 2 ''zwaardere'' dagen in, waarom niet.
Als je wilt opbouwen daar meerdaagse tochten van 25 km achter elkaar zou ik vanaf nu vaker eens een toch van 2 tot 3 uur (rond 10 km) gaan maken, een een weekend weg etc. Tussendoor voldoende rust. Zelf ben ik ook erg van korte stukjes (1 tot 3 km) fietsen paar keer in de week voor spier- en conditieopbouw.
Ook voordat hij een jaar oud was heb ik mijn hond heus wel eens een keer 2 a 3 uur meegenomen, of zelfs toen ie net een jaar was een lang weekend mee wandelen in de ardennen 2 dagen een tocht van 10 tot bijna 20 km, uurtje of 5 a 6 erover doen. Wel let ik dan op dat ie niet te veel rent, dus stukken aan de flexlijn, neem pauzes, zorg voor drinkwater en liefst zwemmen tussendoor. Dagje rust tussen 2 ''zwaardere'' dagen in, waarom niet.
Als je wilt opbouwen daar meerdaagse tochten van 25 km achter elkaar zou ik vanaf nu vaker eens een toch van 2 tot 3 uur (rond 10 km) gaan maken, een een weekend weg etc. Tussendoor voldoende rust. Zelf ben ik ook erg van korte stukjes (1 tot 3 km) fietsen paar keer in de week voor spier- en conditieopbouw.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik zou langzamer aan wat langer gaan lopen en dan een paar keer per week een echt grotere wandeling pakken dus een uur of 3 lekker doorstappen... mss zou je wat kunnen fietsen enzo voor de conditie erbij.
Als je idd voor een dogtrail gaat oefenen dan een paar keer van tevoren de echte afstand lopen en kijken hoe dat gaat... als je hond al een goede conditie heeft zal dat wel makkelijk gaan denk.
Als je idd voor een dogtrail gaat oefenen dan een paar keer van tevoren de echte afstand lopen en kijken hoe dat gaat... als je hond al een goede conditie heeft zal dat wel makkelijk gaan denk.
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik denk inderdaad dat je gewoon goed naar je hond moet kijken.
De ene hond kan op 12 maanden makkelijk 3 uur lopen en de ander is na anderhalf uur al wel moe (bij wijze van spreken
).
Het ligt ook heel erg aan het type hond natuurlijk en de conditie die hij/zij al heeft.
Maar zoals Moos ook al zegt...ze zijn niet van suiker. Op een jaar kunnen ze al best wel wat hebben.
De ene hond kan op 12 maanden makkelijk 3 uur lopen en de ander is na anderhalf uur al wel moe (bij wijze van spreken
Het ligt ook heel erg aan het type hond natuurlijk en de conditie die hij/zij al heeft.
Maar zoals Moos ook al zegt...ze zijn niet van suiker. Op een jaar kunnen ze al best wel wat hebben.
- starfleet
- Erelid
Het ligt heel erg aan het tempo en het aantal rustmomenten. Gewoon wandelen houdt een hond veel langer vol dan wandelen met van hot naar her vliegen. Wij hebben bij Bufffy niet opgebouwd maar maakten vanaf het jaar al regelmatig eens een wandeling van twee a drie uur in rustig tempo en ook eens even pauze tussendoor. Als het echt stevig doorstappen is, zou ik wel conditie opbouwen en inderdaad goed naar de hond kijken. Ik zie liever geen tongen op de grond en ook aan het lopen kun je zien of een hond moe wordt.
Hoe is je hond na een uurtje wandelen? ligt hij daarna echt op apegapen of maakt hij nog een frisse indruk?
Anne
Hoe is je hond na een uurtje wandelen? ligt hij daarna echt op apegapen of maakt hij nog een frisse indruk?
Anne
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als je hond gezond is, niet dik en geen gewrichtsproblemen heeft mag dit geen probleem zijn bij een langbenig normaal ras van redelijke grootte. Dus ik zou het gewoon lekker doen ipv er over nadenken
25 km is ver maar voor een hond valt dat reuze mee. Als ik het kan kunnen de honden het hier in ieder geval zonder training beter 
-
Elisabeth
- Actief
Bedankt voor jullie vele reacties.
Het is idd de bedoeling het wel op te bouwen, maar ik begrijp uit jullie reacties dat ik gewoon naar de hond moet kijken.
Het wandelen nu gaat gewoon heel goed, hij loopt sowieso altijd aan de riem of flexieriem omdat het hierkomen niet goed gaat dus rennen doet hij tijdens wandelingen niet.
Ik loop nu ook 's ochtends de langste wandeling en als we dus een weekend weg zijn of op vakantie zijn dan beginnen we ook vroeg met wandelen om niet op het heetst van de dag te moeten lopen.
Ga nu de wandelingen 2x per week een kwartiertje langer maken en kijken hoe dit dan gaat, zodat ik de km uit kan breiden.
Dus dan heb ik nog genoeg tijd om met de vakantie in augustus genoeg getraind te hebben.
Fietsen wil ik ook gaan gebruiken, had al wel een fietsschema gevonden maar wil dat niet tegelijk gaan gebruiken nu ik het wandelen op wil bouwen omdat ik ook een paar rustige dagen voor hem per week wil.
Elisabeth
Het is idd de bedoeling het wel op te bouwen, maar ik begrijp uit jullie reacties dat ik gewoon naar de hond moet kijken.
Het wandelen nu gaat gewoon heel goed, hij loopt sowieso altijd aan de riem of flexieriem omdat het hierkomen niet goed gaat dus rennen doet hij tijdens wandelingen niet.
Ik loop nu ook 's ochtends de langste wandeling en als we dus een weekend weg zijn of op vakantie zijn dan beginnen we ook vroeg met wandelen om niet op het heetst van de dag te moeten lopen.
Ga nu de wandelingen 2x per week een kwartiertje langer maken en kijken hoe dit dan gaat, zodat ik de km uit kan breiden.
Dus dan heb ik nog genoeg tijd om met de vakantie in augustus genoeg getraind te hebben.
Fietsen wil ik ook gaan gebruiken, had al wel een fietsschema gevonden maar wil dat niet tegelijk gaan gebruiken nu ik het wandelen op wil bouwen omdat ik ook een paar rustige dagen voor hem per week wil.
Elisabeth
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik wandel met de honden zo'n 2 á 2,5 uur per dag (1 x 30 á 45 minuten / 1 x 1 á 1,5 uur en 1 x kleine 30 minuten).
Ik heb geen hoog wandeltempo, ook geen sloffen, maar gewoon op m'n gemakje.
De buurvrouw is aan het trainen voor haar jaarlijkse wandelvakantie en komt dan altijd zo'n half jaar lang één maal per week Kaya ophalen (Rottweiler) om samen te trainen. Ze lopen dan is heel flink tempo ongeveer 12 á 15 kilometer (3 uur).
Kaya kan het niet meer in verband met haar HD, maar schakelde zelfs voor een vrij stevig ras, feilloos om naar het snelle tempo en de grote afstand.
Tegenwoordig gaat Puchu mee, wel een slank ras, 2 jaar oud. Maar dezelfde gewenning qua wandelen met mij.
Ook geen enkel probleem.
Ik denk inderdaad dat een gezonde hond hier geen moeite mee zal hebben.
Misschien kan je van te voren nog wat trainen op 10 á 15 km afstanden en hem niet ineens 25 km laten lopen. Maar als je hond al regelmatig goede beweging krijgt, dan zal het volgens mij geen problemen geven.
Ik heb geen hoog wandeltempo, ook geen sloffen, maar gewoon op m'n gemakje.
De buurvrouw is aan het trainen voor haar jaarlijkse wandelvakantie en komt dan altijd zo'n half jaar lang één maal per week Kaya ophalen (Rottweiler) om samen te trainen. Ze lopen dan is heel flink tempo ongeveer 12 á 15 kilometer (3 uur).
Kaya kan het niet meer in verband met haar HD, maar schakelde zelfs voor een vrij stevig ras, feilloos om naar het snelle tempo en de grote afstand.
Tegenwoordig gaat Puchu mee, wel een slank ras, 2 jaar oud. Maar dezelfde gewenning qua wandelen met mij.
Ook geen enkel probleem.
Ik denk inderdaad dat een gezonde hond hier geen moeite mee zal hebben.
Misschien kan je van te voren nog wat trainen op 10 á 15 km afstanden en hem niet ineens 25 km laten lopen. Maar als je hond al regelmatig goede beweging krijgt, dan zal het volgens mij geen problemen geven.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Twee keer per week 15 minuten extra is echt niets hoorElisabeth schreef:Bedankt voor jullie vele reacties.
Elisabeth
Ik zou dat veel meer opbouwen. Om de dag een half uur of 45 minuten extra.
-
Elisabeth
- Actief
Het is idd niet de bedoeling om meteen naar 25 km te gaan, maar in de zomervakantie willen we zo'n 15-20 km gaan lopen. We lopen zo'n 5 km per uur. Aangezien we naar Eifel+Luxemburg gaan wil ik ook een aantal langere wandelingen in Limburg gaan lopen, dan hebben we meteen wat heuvels te pakken.
De komende jaren willen we ook naar berggebieden gaan maar dat leek ons nu even niet verstandig.
Het zal dus allemaal wel goed komen.
Elisabeth
De komende jaren willen we ook naar berggebieden gaan maar dat leek ons nu even niet verstandig.
Het zal dus allemaal wel goed komen.
Elisabeth