Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Merle x Merle

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

-Gaby- schreef:Edit: Fijn trouwens dat castratie zo heeft geholpen. :wink:
Waarschijnlijk heeft het dreigement dat ik de volgende keer 'het eindje aan de andere kant er af laat halen' ook wel geholpen :mrgreen: .

Effe zonder gein: collies zijn idd. normaal gesproken tolerant naar andere dieren en zachtaardig in de omgang met mensen en kinderen. Maar er is een verschil tussen sable (meest zachtaardig), tri-colour (iets drukker) en blue merle (meest temperamentvol en/of ondeugend).
Overigens, uitzonderingen bevestigen de regel hoor, ik ken een aantal zeer lieve bm's en een paar buitengewoon ondeugende en zelfs vinnige sables :wink: .
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

lieke schreef:
Waarschijnlijk heeft het dreigement dat ik de volgende keer 'het eindje aan de andere kant er af laat halen' ook wel geholpen :mrgreen: .

Effe zonder gein: collies zijn idd. normaal gesproken tolerant naar andere dieren en zachtaardig in de omgang met mensen en kinderen. Maar er is een verschil tussen sable (meest zachtaardig), tri-colour (iets drukker) en blue merle (meest temperamentvol en/of ondeugend).
Overigens, uitzonderingen bevestigen de regel hoor, ik ken een aantal zeer lieve bm's en een paar buitengewoon ondeugende en zelfs vinnige sables :wink: .
Misschien moeten wij dat dreigement ook eens proberen. :wink:

Goh, bijzonder hoor, dat wist ik helemaal niet. Ligt dat dan niet aan de lijnen o.i.d. waar de honden uit komen? En weet je toevallig ook of het zo werkt bij dubbel merle's?
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

-Gaby- schreef:
lieke schreef:

Goh, bijzonder hoor, dat wist ik helemaal niet. Ligt dat dan niet aan de lijnen o.i.d. waar de honden uit komen? En weet je toevallig ook of het zo werkt bij dubbel merle's?
Dubbelmerles mag al jaren niet van de collieclub en heb het idee dat het met schotten toch eigenlijk wel redelijk nageleefd wordt.

En tja er komen nogal eens sable en tricolors in 1 nest dus dan zou de lijn daarbij niet meer uitmaken.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

gyanty schreef: Tja ik weet niet of ze me met open armen zullen ontvangen als ik kom vertellen dat ik twijfel of de vader wel de echte vader is en dat ik dna wil van deze reu. Een ongelukje kan natuurlijk gebeurd zijn (alhoewel ze goede mogelijkheden hadden om ze van elkaar te scheiden).. alhoewel dat natuurlijk niet zo'n mooi ongelukje is!
Het kan ook zijn dat de teef al lang en breed gedekt was maar dat dat nog niet de juiste tijd was en ze later gewoon simpelweg door zoonlief is gedekt toen de tijd wel rijp was. Dan heeft de fokker dus niet echt dat idee zelf.
Maar die zus lijkt me een typische dubbel merle en dat ze kleiner zijn en langzamer groeien kan ook inteelt zijn. Maar het bestaat wel dat een enkel merle eruit ziet als een dubbel merle. Maar twee in een nest? Verder kun je kijken of pa of ma overmatig veel wit op de kop had. De witte vlekken zouden dan nl van pa of ma af moeten komen en niet van de dubbele delen merle. Dus is pa tricolour met heel veel wit dan zou het kunnen bestaan dat hij deze pups heeft gegeven. heeft pa een mooi dun blesje net als ma dan lijken mij dit absoluut dubbel merles :wink:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

gyanty schreef:
-Gaby- schreef:
lieke schreef:

Dubbelmerles mag al jaren niet van de collieclub en heb het idee dat het met schotten toch eigenlijk wel redelijk nageleefd wordt.

En tja er komen nogal eens sable en tricolors in 1 nest dus dan zou de lijn daarbij niet meer uitmaken.
Idd. dubbel merles komen naar mijn beste weten niet voor (en ik heb toch redelijk wat kennis van het collie-fokkerswereldje). Sable en (fokzuiver!) tri mag wel, wordt de laatste jaren ook wat vaker gedaan omdat er wat meer vraag is naar de zgn. 'darksable' en wat minder naar de 'goldsable'.
Afbeelding
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

Mickie schreef:Heeft een chipper van de Raad van Beheer dan genoeg kennis om dubbel merles eruit te kunnen pikken of een verdenking in die richting te kunnen koesteren?
Mijn idee is dat veel mensen die beroepshalve iets met honden doen, véél teveel kennis krijgen toegedicht. Dierenartsen weten altijd alles en zelfs ik, als beginnend fokker, sta voor pupkopers al op een bepaald voetstuk: zij zal het wel weten, want zij is Fokker... :19:
Hoe alwetend is een RvB-chipper op het gebied van kleurtjes en erfelijkheid?
Vroeg ik mij eigenlijk ook af. Hier vinden ze het soms nog lastig om de kleuren van de border terrier te bedenken.
Persoonlijk zo.
gyanty
Zeer actief

MARC_S schreef:
gyanty schreef: Tja ik weet niet of ze me met open armen zullen ontvangen als ik kom vertellen dat ik twijfel of de vader wel de echte vader is en dat ik dna wil van deze reu. Een ongelukje kan natuurlijk gebeurd zijn (alhoewel ze goede mogelijkheden hadden om ze van elkaar te scheiden).. alhoewel dat natuurlijk niet zo'n mooi ongelukje is!
Het kan ook zijn dat de teef al lang en breed gedekt was maar dat dat nog niet de juiste tijd was en ze later gewoon simpelweg door zoonlief is gedekt toen de tijd wel rijp was. Dan heeft de fokker dus niet echt dat idee zelf.
Maar die zus lijkt me een typische dubbel merle en dat ze kleiner zijn en langzamer groeien kan ook inteelt zijn. Maar het bestaat wel dat een enkel merle eruit ziet als een dubbel merle. Maar twee in een nest? Verder kun je kijken of pa of ma overmatig veel wit op de kop had. De witte vlekken zouden dan nl van pa of ma af moeten komen en niet van de dubbele delen merle. Dus is pa tricolour met heel veel wit dan zou het kunnen bestaan dat hij deze pups heeft gegeven. heeft pa een mooi dun blesje net als ma dan lijken mij dit absoluut dubbel merles :wink:
Hier even een foto van al hun borders:

Afbeelding

Even goed vertellen: voor ligt tricolor reu de vader van Kay. Heet op zich aardig wat wit, maar niet overdreven veel. In het midden ligt de blue merle teef, de moeder van Kay. Zij heeft op zich best veel wit en zou dit dus prima vererfd kunnen hebben. Links van mama is de broer van Kay die een aantal jaar ouder is. Rechts van mama de teef die niet aan deze honden verwand is.

Ik ken ook nog een andere oudere broer van Kay. Overigens is dat een tricolor met ook relatief veel wit, maar wel minder dan Kay.

Is dit gedeeltelijke lichte neus nou zo kenbaar voor een dubbelmerle? Ik weet dat merle's nog wel eens laat zijn met het volledig kleuren van de neus. Maar je ziet die lichte neus ook nog wel eens bij gewoon zwart witte collies met relatief veel wit volgens mij?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Gezien de moeder zo veel wit heeft zou de aftekening ook van haar kunnen komen. Toch blijf ik het maf veel wit vinden in jouw hond en zijn zusje helemaal en ook heeft de moeder een bles tussen de ogen en niet over de ogen. Maargoed, het kan. De neus vraag ik me af of dat kan bij een enkel merle. Dat durf ik echt niet te zeggen. Maar er zijn vast mensen die dat wel weten hier. :wink:

Op het eerste oog lijken ze sprekend dubbel merles. O ja, je vroeg over de bruine ogen. Dat kan. Daar waar merle dubbel komt wordt het lichtblauw of slecht. Daar waar het enkel komt wordt het ook blauw maar goed. Daar waar het niet komt blijft het de normale kleur. Daarom heeft een merle hond ook meestal wel grote zwarte stukken. Daar zit geen merle. Waar het grijs is zit het enkel en daar waar het wit is zit het buiten de normale witte aftekening om dubbel. Dus vandaar dat een neus die witte plekken heeft wel erg kenmerkend is voor een dubbel merle. Dan is alle pigment weg. Dubbel merles hebben ook meestal erg weinig zwart, veel grijs en veel wit. :wink: Enkel merles hebben vaak op hun koppen zelfs al hele zwarte plekken omdat merle her en der komt en in geval van enkel merle dus maar 1 laag over de hond. Bij dubbel wordt hij domweg nog een keer verdund en krijg je dus meer grijs, maar ook veel delen waar het op het eerdere grijs weer gebeurd en voila, het is lethal white. Vandaar ook dat aftekening van merles gewoon buiten de normaal afgetekende witte blessen zichtbaar is. Bij de dubbele worden hele delen van de kop wit en dat is ook buiten de bles. Witkoppen zijn erg kenmerkend voor de dubbele merles. Maar het kan net zo goed heel erg lijken op een enkel merle. :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mickie schreef:Hoe alwetend is een RvB-chipper op het gebied van kleurtjes en erfelijkheid?
Niet.

Ik hoorde laatst weer een mooi staaltje: een hond met een afwijkende kleur (de fokker vroeg mij of ik kon uitleggen wat het was), werd gewoon ingeschreven als een erkende kleur.
Dat was het niet, maar de fokker zei gewoon: O, dat komt wel vaker voor bij ons ras, die is straks gewoon bruin.

En dus staat er bruin op de stamboom.

Kijk, van mij mag het want uitsluiting vanwege kleur vind ik een erg slechte zaak, maar dit lijkt me toch niet de aangewezen weg om het terugdraaien van dat NEK-gedoe te bewerkstelligen.
Maar geloof me, chippers hebben geen idee.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Klijntjuh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Klijntjuh »

Ik vind merle ZOOOO gaaf!
Jammer dat het bij Chihuahua's niet mag.. (al vraag ik me af waarom precies.. is het echt zo ongezond? of afwijkend?)
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

MARC_S schreef:Gezien de moeder zo veel wit heeft zou de aftekening ook van haar kunnen komen. Toch blijf ik het maf veel wit vinden in jouw hond en zijn zusje helemaal en ook heeft de moeder een bles tussen de ogen en niet over de ogen. Maargoed, het kan. De neus vraag ik me af of dat kan bij een enkel merle. Dat durf ik echt niet te zeggen. Maar er zijn vast mensen die dat wel weten hier. :wink:

Op het eerste oog lijken ze sprekend dubbel merles. O ja, je vroeg over de bruine ogen. Dat kan. Daar waar merle dubbel komt wordt het lichtblauw of slecht. Daar waar het enkel komt wordt het ook blauw maar goed. Daar waar het niet komt blijft het de normale kleur. Daarom heeft een merle hond ook meestal wel grote zwarte stukken. Daar zit geen merle. Waar het grijs is zit het enkel en daar waar het wit is zit het buiten de normale witte aftekening om dubbel. Dus vandaar dat een neus die witte plekken heeft wel erg kenmerkend is voor een dubbel merle. Dan is alle pigment weg. Dubbel merles hebben ook meestal erg weinig zwart, veel grijs en veel wit. :wink: Enkel merles hebben vaak op hun koppen zelfs al hele zwarte plekken omdat merle her en der komt en in geval van enkel merle dus maar 1 laag over de hond. Bij dubbel wordt hij domweg nog een keer verdund en krijg je dus meer grijs, maar ook veel delen waar het op het eerdere grijs weer gebeurd en voila, het is lethal white. Vandaar ook dat aftekening van merles gewoon buiten de normaal afgetekende witte blessen zichtbaar is. Bij de dubbele worden hele delen van de kop wit en dat is ook buiten de bles. Witkoppen zijn erg kenmerkend voor de dubbele merles. Maar het kan net zo goed heel erg lijken op een enkel merle. :wink:
Bedankt voor je uitleg, heel duidelijk en weer wat meer begeleerd :D
Nog even over de bles bij mams. Het oog wat je nu niet ziet op de foto, zit in de bles.

Tja misschien moeten ze chippers eens gaan scholen dan? Weet niet hoeveel chippers er zijn, maar zou het niet mogelijk zijn om chippers alleen naar bepaalde rassen te laten gaan, daar waar ze dus wat meer over weten?
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Klijntjuh schreef:Ik vind merle ZOOOO gaaf!
Jammer dat het bij Chihuahua's niet mag.. (al vraag ik me af waarom precies.. is het echt zo ongezond? of afwijkend?)
In het onoficiele circuit zie je toch wel al heleboel merles? (wist niet dat het binnen het ras verder nog niet mocht, maar goed me ook niet verdiept erin :D)
Afbeelding
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Ariane »

MARC_S schreef:Gezien de moeder zo veel wit heeft zou de aftekening ook van haar kunnen komen. Toch blijf ik het maf veel wit vinden in jouw hond en zijn zusje helemaal en ook heeft de moeder een bles tussen de ogen en niet over de ogen. Maargoed, het kan. De neus vraag ik me af of dat kan bij een enkel merle. Dat durf ik echt niet te zeggen. Maar er zijn vast mensen die dat wel weten hier. :wink:

Gek dan, want Jaggers oog is heel donker blauw, zijn neus is donkerbruin zonder witte plekken en het wit is absoluut niet overheersend.
Zijn zicht en gehoor is normaal (ooit getest).
Toch moet hij dubbel merle zijn.
Is het hier ook dat uitzonderingen de regel bevestigen denk je?

Misschien zeg ik hele domme dingen :oeps:
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
gyanty
Zeer actief

Ariane schreef:

Gek dan, want Jaggers oog is heel donker blauw, zijn neus is donkerbruin zonder witte plekken en het wit is absoluut niet overheersend.

De dubbelmerles hebben een verhoogde kans op bepaalde dingen, maar het is niet zo dat ze het (allemaal) krijgen. Er zijn genoeg dubbelmerles die verder prima gezond zijn en waaraan je dus verder helemaal niks merkt.
Laatst gewijzigd door gyanty op 13 mei 2009 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ariane schreef:Gek dan, want Jaggers oog is heel donker blauw, zijn neus is donkerbruin zonder witte plekken en het wit is absoluut niet overheersend.

Nee.

Er zijn dubbel merles zonder problemen en er zijn overigens ook enkele merles die eruit zien als dubbel merles.
Deze honden lijken allemaal dubbel merles, maar een is het niet.
En hoewel een groot deel doof is (niet allemaal), hebben de meeste geen oogproblemen.
De enige M/m op deze foto's is overigens eenzijdig doof.
Het feit dat ze niet allemaal ernstige problemen hebben geeft veel fokkers wel het excuus hiermee door te gaan helaas.
Ik weet niet of iedereen deze foto's al kent, maar probeer de M/m er maar eens uit te halen. Dat valt vies tegen.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Marjoleine schreef:
Mickie schreef:Hoe alwetend is een RvB-chipper op het gebied van kleurtjes en erfelijkheid?
Niet.

Ik hoorde laatst weer een mooi staaltje: een hond met een afwijkende kleur (de fokker vroeg mij of ik kon uitleggen wat het was), werd gewoon ingeschreven als een erkende kleur.
Dat was het niet, maar de fokker zei gewoon: O, dat komt wel vaker voor bij ons ras, die is straks gewoon bruin.

En dus staat er bruin op de stamboom.

Kijk, van mij mag het want uitsluiting vanwege kleur vind ik een erg slechte zaak, maar dit lijkt me toch niet de aangewezen weg om het terugdraaien van dat NEK-gedoe te bewerkstelligen.
Maar geloof me, chippers hebben geen idee.
zo heb ik moeten vechten om de kleurnamen..

hij wilde mijn 2 brindle pups inschrijven als bruin.. uhm... nee dus! :eek:

was ff lastig maar uiteindelijk staan ze nu goed geregistreerd :mrgreen:
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Ariane schreef:Gek dan, want Jaggers oog is heel donker blauw, zijn neus is donkerbruin zonder witte plekken en het wit is absoluut niet overheersend.

Nee.

Er zijn dubbel merles zonder problemen en er zijn overigens ook enkele merles die eruit zien als dubbel merles.
Deze honden lijken allemaal dubbel merles, maar een is het niet.
En hoewel een groot deel doof is (niet allemaal), hebben de meeste geen oogproblemen.
De enige M/m op deze foto's is overigens eenzijdig doof.
Het feit dat ze niet allemaal ernstige problemen hebben geeft veel fokkers wel het excuus hiermee door te gaan helaas.
Ik weet niet of iedereen deze foto's al kent, maar probeer de M/m er maar eens uit te halen. Dat valt vies tegen.

Afbeelding
Afbeelding
Dat is lastig zeg! Ik twijfel tussen vier, maar als ik moet kiezen dan ga ik voor de laatste hond in de vijfde rij. De laatste dus van die drie met dezelfde achtergrond.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

-Gaby- schreef:Dat is lastig zeg! Ik twijfel tussen vier, maar als ik moet kiezen dan ga ik voor de laatste hond in de vijfde rij. De laatste dus van die drie met dezelfde achtergrond.
Nee, die is M/M.

Valt nog tegen he?

Afbeelding

gyanty
Zeer actief

Ik denk de eerste foto op de tweede rij. De voorste van 3 honden.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Ik denk de eerste foto op de tweede rij. De voorste van 3 honden.
Nee, dat is ook een M/M.

Afbeelding

-Gaby-
Zeer actief

Marjoleine schreef:
-Gaby- schreef:Dat is lastig zeg! Ik twijfel tussen vier, maar als ik moet kiezen dan ga ik voor de laatste hond in de vijfde rij. De laatste dus van die drie met dezelfde achtergrond.
Nee, die is M/M.

Valt nog tegen he?
Ja, het valt tegen. Ik probeerde de hond uit te kiezen met de meeste en zo donker mogelijke kleur gecombineerd met de donkerste neus. Maar aangezien je ook zegt dat de hond eenzijdig doof is, zal hij hoogstwaarschijnlijk toch nog erg wit zijn. Misschien de hond op foto 14 op het oranje/bruine vloerkleed?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

-Gaby- schreef:Ja, het valt tegen. Ik probeerde de hond uit te kiezen met de meeste en zo donker mogelijke kleur gecombineerd met de donkerste neus. Maar aangezien je ook zegt dat de hond eenzijdig doof is, zal hij hoogstwaarschijnlijk toch nog erg wit zijn. Misschien de hond op foto 14 op het oranje/bruine vloerkleed?
Die redenatie is helemaal niet zo gek.
Maar het is niet goed, die hond is ook M/M.

Afbeelding

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

De hond op foto 9 :pffff:
-Gaby-
Zeer actief

Marjoleine schreef:
-Gaby- schreef:Ja, het valt tegen. Ik probeerde de hond uit te kiezen met de meeste en zo donker mogelijke kleur gecombineerd met de donkerste neus. Maar aangezien je ook zegt dat de hond eenzijdig doof is, zal hij hoogstwaarschijnlijk toch nog erg wit zijn. Misschien de hond op foto 14 op het oranje/bruine vloerkleed?
Die redenatie is helemaal niet zo gek.
Maar het is niet goed, die hond is ook M/M.
Hmmm... Dan zou ik verder nog denken aan de volgende foto's: 3, 6, 7, 9 of 13. Ik heb ook wat naar de vorm/kleur/stand van de ogen gekeken, of je de typische dubbel merle oogjes ziet zeg maar, daarom vielen voor mij foto 2, 8, 10 en 11 eigenlijk al af. Het is niet meer zo nauwkeurig zo, en ik kan nog wel verder raden, maar dan zou het op goed geluk zijn, verder dan dit kom ik niet. :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Het is hond 7, de hond die over het hekje springt dus.
Die is M/m.

Welke ik had gedacht, die niet.

Dat hond 13 M/M is, verbaasde mij ook bijzonder moet ik bekennen.

Afbeelding

-Gaby-
Zeer actief

Marjoleine schreef:Het is hond 7, de hond die over het hekje springt dus.
Die is M/m.

Goh, ik had gedacht M/m bij die hond op foto 7 omdat hij zo veel kleur heeft en donker pigment op de kop, maar op zich is de kleur zelf wel erg M/M omdat het qua tint zo erg licht is, dus kan me ook goed voorstellen dat je die meteen van het lijstje M/m schrapt. Dat zie je ook terug bij onze hond, die is ook zo licht (dan wel blue merle, of eigenlijk grey leopard). Ik denk dat je deze foto misschien wel kent, maar weet het niet zeker:

Afbeelding

Hond 13 heeft inderdaad hele donkere vlekken. Maar er staan dus een aantal honden tussen waarvan ik zou denken M/m. Lastig hoor! Vond het trouwens wel echt een leuk raadspel. :wink: Zo kan ik mijn kennis over M/M en M/m wat opkrikken en dat is wel nodig nu ik zelf zo'n hond heb vind ik.
-Gaby-
Zeer actief

Nog even over die foto, hij is na zijn laatste verharing wel weer een tint donkerder geworden, maar nog altijd vrij licht.
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Ariane »

Marjoleine schreef:
Nee, die is M/M.

Valt nog tegen he?
De derde van onderen, dus degene waar geen foto naast staat?
Valt inderdaad niet mee.

Edit: ik loop weer achter de feiten aan zie ik :19:
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Marjoleine schreef:Het is hond 7, de hond die over het hekje springt dus.
Die is M/m.

Ik dacht wel aan 7 (en 13). Waarom weet ik niet precies. Waarschijnlijk omdat hij/zij toch meer pigment op de lippen en voetzolen heeft. Maar ik had het zonder meer geloofd als die M/M was.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ariane schreef:De derde van onderen, dus degene waar geen foto naast staat?
Valt inderdaad niet mee.

Edit: ik loop weer achter de feiten aan zie ik :19:
:smile: :smile:

Het was dus fout ;)

Ze moeten het ook eens met tekkels doen, die zijn minstens zo verwarrend!
In de US zijn vast genoeg M/M tekkels.
Hoewel Jagger wel een apart geval is, die wekt behoorlijk verwarring met zijn zuivere irish patroontje ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”