Marjoleine schreef:Frenk schreef:Maar dat hele bak-kunnen-weghalen-idee (wat ik niet van Gaus, maar op onze KC heb gehoord) is niet bedoelt om een hond te pesten ofzo, maar om ervoor te zorgen dat de hond accepteert dat jij overal aan kan komen, zodat je op het moment dat het nodig is ook aan zijn voer/bot kan komen.
Ja, ik weet dat dat het principe erachter is.
Alleen is de methode niet logisch, want elk dier verdedigt zijn voedsel en
mag dat ook.
En ik ben ervan overtuigd dat een goede relatie met je hond is gebaseerd op vertrouwen en veiligheid. Onzekerheid over je bak eten hoort daar mijns inziens niet bij.
Dat ben ik (zoals vast al wel duidelijk was) met je eens, maar ik heb dus nooit het idee gehad dat het aanleren van aan voer mogen komen onzekerheid opriep

Dat is meer wat ik bedoel. Onzekerheid zou ik juist nooit willen. Vertrouwen en de daaruit volgende relaxtheid, dat is wat ik wil.
Grommen omdat er iemand voorbij loopt terwijl je eet heeft niets met ontspannenheid, vertrouwen of je veilig voelen te maken

Ik wil graag dat voor mijn hond grommen helemaal niet nodig is, omdat hij uiteindelijk z'n eten of wat dan ook gewoon krijgt. En als het nodig is, dan zou ik 'm dat aanleren, ja. Maar dat vind ik echt niet negatief of "pesten' of "onzeker maken". Juist niet
En ik heb er maar eentje, maar ook bij meerdere honden zou ik geen zin hebben in "gedoe". Bij ons thuis hebben de honden elkaar met rust te laten als er gegeten wordt. Ook als de een veel langzamer eet dan de ander. En omdat dat geregeld/aangeleerd wordt is voernijd dus niet nodig. Het kan wel voorkomen dat er gegromd wordt, dat mag ook best. Zolang het allemaal maar 'gezellig' blijft.

Wordt er gegromd om voer, dan wordt degene die aan komt lopen vriendelijk verzocht even op te zouten tot de ander uitgegeten is, gaat het om een botje of speeltje, dan hangt het helemaal van de situatie af. Is het een 'gewone' grom, prima, maar is het 'gedoe', dan gaat het botje/speeltje even weg.
Dat is geloof ik het echte uitgangspunt: Geen Gedoe.
Overigens kan ik hier alle bakken weghalen als ik dat wil (en soms wil ik dat, als ik ze weer eens verkeerd neerzet en dus moet wisselen

).
Ze bijten me nooit in m'n vingers, en als ik roep dat ze moeten wachten, stoppen ze braaf met eten

Maar is dat dan niet gewoon aangeleerd op basis van hoe je het gewoon doet in het dagelijkse gebeuren? (zoals hier dus het geval is

)