Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

conditieverschil grote/kleine hond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Yep...kleine hondjes zijn sneller hersteld van inspanning ivm met grote honden met dezelfde bouw.

Grote honden kunnen wel verder voor ze leeg zijn qua energie.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

langehond1 schreef:Grote honden kunnen wel verder voor ze leeg zijn qua energie.
Dat klinkt net alsof ze grotere batterijen hebben :smile:

Maar inderdaad, ik heb die indruk ook wel ja.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja mijn kleine kruizing terrier liep even veel in hetzelfde tempo aan de fiets als de grote Duitse herder, dat wat de Schotse Collie totaal niet kon. De kleine terrier was echt het fanatieks van allemaal aan de fiets. Kon zo wel 1,5 uur met hem gaan fietsen en dan nog was hij niet helemaal bek af
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Werd vroeger altijd uitgescholden voor dierenbeul als mijn Jack Russell naast mijn Mastiff aan de fiets liep.
Tsss als ik thuiskwam liet de Mastiff zich omvallen en kwam de Jack Russell:
:gjump: balletje, balletje,balletje :mrgreen:
Gr. Aniek

Afbeelding
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Re: conditieverschil grote/kleine hond?

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Boutje schreef:En, last but not least mijn geplande vakantie indachtig, zou Sherlock naast het paard mee kunnen of zou ik ook een soort zadeltas voor hem moeten voorzien?
Hoe bedoel je dat?? Dat je je hond in die zadeltas wilt doen? (begrijp dat het in het echt minder erg is dan het nu klinkt hahaha)
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Onze Franse bulldog, een ras dat niet bekend staat om zijn wandelvermogen, loopt met alle gemak met onze herder mee hoor. Zelfs in de warmte kan hij dat goed volhouden. Hij heeft Rhodi er ook wel eens uitgelopen; Rhodi was het zat, maar Branco wou nog wel even door.

Dus ja... die kleintjes kunnen wat! :ok:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Saar kan enorm ver en lang dus ook lopen, maar Vera ook :19: :mrgreen:

Ik denk dat het zeker ook erg aan de individuele hond ligt, en in hoeverre ze echt genieten van wandelen en fietsen e.d.
Vera zou ik bijvoorbeeld een enorm plezier doen met een hele dag wandelen, Saar niet. Saar zou het prima trekken, zonder hijgen zelfs waarschijnlijk (Vera begint bijna te hijgen zodra ze los gaat :mrgreen: ), maar ze vindt er geen drol aan om een hele dag te wandelen, en zou een groot deel van de tijd achter mijn enkels hobbelen.
Naast de fiets kan ook niet met Saar; vindt ze niks aan, en dat wordt dus meer Saar voortsleuren :N:

Dus in mijn geval is het eerder zo dat de grotere hond het wandelen veel langer volhoudt, gewoon omdat ze het veel leuker vindt. Fietsen idem.
Ik heb Vera echt nog nooit zien kijken van "gaan we naar huis?". Laat staan gas terug zien nemen. Als we 3 uur wandelen is Vera 3 uur aan het rennen, springen, graven, zwemmen, en nog meer rennen.
Saar heeft het na een uurtje of 2 vaak wel gehad, en gaat dan pal achter mee meehobbelen met een kop van "allemachtig zeg, gezeur met dat wandelen elke keer". Terwijl Vera dan dus wel loopt te hijgen, en Saar niet.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

ik heb natuurlijk alleen maar frenk, maar als ik het zo moet inschatten, dan doet zijn conditie zeker niet onder voor de grotere honden die ik van dichtbij ken. In tegendeel! :wink:
Afbeelding
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

Ik denk dat een klein hondje vaak al drukker is dan een grote hond, de kleine hond heeft dus al meer conditie opgebouwd dan een grotere hond.

Mijn herder en border collie kan ik gerust 5 uur achterelkaar met 2 pauzes (van 5 min. lopen/zwemmen) meenemen zonder dat ze hijgend en kwijlend naast me liggen aan het eind.
Maar ik heb ook genoeg kleinee hondjes lopen bij de uitlaatservice mijn grote honden hebben zeker weten een betere conditie dan deze kleintjes.
Maar goed ik denk dat dat komt omdat ik veel meer met mijn honden doe dan de eigenaars van de kleine hondjes.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

mijn kleine hond kan iig ook anderhalf uur naast de fiets als het niet te warm is, zonder dat we daarvoor hoeven trainen. ook op cursus blijft hij zitten met gesloten bek waar de grotere honden vaak gelijk hijgen en gaan liggen als ze de kans krijgen.
het is ook wel het type hondje dat graag loopt, rent en op ontdekking gaat.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ben op 1 hond (JR) na nog nooit een hond tegen gekomen die mijn hussen eruit liep...maar dat is denk ik een beetje vals spelen :mrgreen:

De akita's worden er bijna altijd uitgelopen door kleinere honden :jank: :smile:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik denk dat het ook een beetje aan het tpe hond ligt;Max heeft altijd een heel goed uithoudingsvermogen gehad en dat heeft hij nog steeds.
Bente heeft veel en veel minder uv denk ik.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

marian* schreef:Ik denk dat het ook een beetje aan het tpe hond ligt;Max heeft altijd een heel goed uithoudingsvermogen gehad en dat heeft hij nog steeds.
Bente heeft veel en veel minder uv denk ik.
Dat denk ik inderdaad ook. Als ik kijk naar groepswandelingen die worden gemaakt met de honden, zie je dat heel goed.
Aan het eind van de wandeling (2 a 3 uurtjes met pauzes), zijn sommige grote honden bek af, terwijl de kleintjes nog aardig dribbelig zijn. Maar er zijn natuurlijk ook kleinere hondjes die de pijp leeg hebben.
Het ligt denk ik aan verschillende dingen. Vooraf opgebouwde conditie, bouw, type hond (ras), etc.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz

Ongelezen bericht door greatdane »

Nanna schreef:Een giga wandeling kan ik met bijna 8 jaar oude dwergteckel Simone gemakkelijk maken, die loopt me er nog uit. :eek:
Charles laat ik met zijn grote lijf gedurig nú al thuis als we erg ver gaan.

Dus ja, ik denk zeker dat kleine honden (door de bank genomen) naar verhouding veul meer aankunnen dan grote.
Nou,daar heb ik hier geen last van,hij staat zelfs nog een aantal x per week naast de fiets.
Zijn conditie is vele malen beter dan de kleine honden die we gehad hebben en ook nu met zijn 7 jaar beter als het keesje van 3.
Ik moet er wel bij zeggen dat er altijd veel met hem gedaan is,dus zijn conditie is over het algemeen al veel beter dan de gemiddelde hond. :wink:
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Moos schreef:Saar kan enorm ver en lang dus ook lopen, maar Vera ook :19: :mrgreen:

Ik denk dat het zeker ook erg aan de individuele hond ligt, en in hoeverre ze echt genieten van wandelen en fietsen e.d.
Vera zou ik bijvoorbeeld een enorm plezier doen met een hele dag wandelen, Saar niet. Saar zou het prima trekken, zonder hijgen zelfs waarschijnlijk (Vera begint bijna te hijgen zodra ze los gaat :mrgreen: ), maar ze vindt er geen drol aan om een hele dag te wandelen, en zou een groot deel van de tijd achter mijn enkels hobbelen.
Naast de fiets kan ook niet met Saar; vindt ze niks aan, en dat wordt dus meer Saar voortsleuren :N:

Dus in mijn geval is het eerder zo dat de grotere hond het wandelen veel langer volhoudt, gewoon omdat ze het veel leuker vindt. Fietsen idem.
Ik heb Vera echt nog nooit zien kijken van "gaan we naar huis?". Laat staan gas terug zien nemen. Als we 3 uur wandelen is Vera 3 uur aan het rennen, springen, graven, zwemmen, en nog meer rennen.
Saar heeft het na een uurtje of 2 vaak wel gehad, en gaat dan pal achter mee meehobbelen met een kop van "allemachtig zeg, gezeur met dat wandelen elke keer". Terwijl Vera dan dus wel loopt te hijgen, en Saar niet.
Jer zou het over mijn honden kunnen hebben :mrgreen:
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Tsuki heeft, mits het koel weer is, een veel grotere conditie dan Quasar. Met die dame kan je uren lopen en ze gaat nog niet slapen als we terugkomen. Nee, als ik dan naar de wc moet staat ze alweer bij de deur alsof ze hoognodig uit moet :denken:
Quasar gaat na de lange wandeling gewoon meteen in zijn hoek liggen meuren.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Boutje schreef:
Nu is het ook wel zo dat zoals Moos over Vera schreef, James loopt eigenlijk te hijgen zodra hij los is.
Volgens mij hijgen grotere honden veel sneller dan kleine hondjes gewoon hoor :wink:
Ik zie bij Vera hijgen als ze losloopt iig helemaal niet als teken dat ze te ver zou gaan ofzo, helemaal niet. Ik zie eigenlijk alle grotere honden ook gewoon hijgen als ze los aan het rennen en doen zijn, kleine hondjes veeeel minder snel.

Ik noem het trouwens voor het gemak hijgen, maar het is vaak ook meer, ehm 'met de bek open lopen' :mrgreen: Niet dat ze de hele wandeling zwaar hijgend doorbrengt ofzo. :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”