Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Merle x Merle

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Ze moeten het ook eens met tekkels doen, die zijn minstens zo verwarrend!
Dat valt in de FCI landen 100% mee. Wit is geen toegestane kleur, niet als wholecolour en niet als vlekkenpatroon.
Een doodordinaire FCI teckel zal dus NOOIT wit laten zien.
De enige teckels die alhier witte platen hebben zijn de MM'tjes ;-)
Dus die vallen zo door de mand.
Maar deze foto's komen dus van over de grote plas.
Je weet wel, waar ze wel bonte tekkels hebben ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Klijntjuh schreef:Ik vind merle ZOOOO gaaf!
Jammer dat het bij Chihuahua's niet mag.. (al vraag ik me af waarom precies.. is het echt zo ongezond? of afwijkend?)
Kom op Karlijn, dit weet je best.. Je loopt lang genoeg rond om dit te weten. Daar bij de Chihuahua alle kleuren en patronen mogen, en je merle moeilijk kan herkennen op een sable, of het verscholen kan worden onder het recessief gele gen (dit wist je dan weer niet), is het zeer gevaarlijk bij de Chihuahua. Omdat je hiermee de kans op merle x merle vergroot. En de gevaren weet je ook. Was uitgebreid besproken op het chiforum, toen jij ook nog lid was.
xx Marr en Keeff
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Hier nog een raadplaatje maar dan voor Catahoula's die ik op een site heb gevonden, welke van de pups zijn dubbel merle, merle en/of niet merle?

Afbeelding

Edit: Sorry voor de belachelijke grootte, ik weet zo even niet hoe ik dat makkelijk kleiner krijg. :denken:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Pup links MM, pup onder Mm, pup rechts MM, pup boven mm. Dat omdat pup onder witte voetjes heeft en geen gek wit. Pup rechts en links hebben wit daar waar een normale witte aftekening nooit zou zitten dus daar is M op M gekomen. Als de ouders allebei geen wit hadden dan is de pup onder ook MM. Hebben de ouders witte aftekeningen dan is die pup dus Mm waarschijnlijk. MM kan ook maar zou dan als normaal afgetekend uitgepakt hebben :wink:
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

MARC_S schreef:Pup links MM, pup onder Mm, pup rechts MM, pup boven mm. Dat omdat pup onder witte voetjes heeft en geen gek wit. Pup rechts en links hebben wit daar waar een normale witte aftekening nooit zou zitten dus daar is M op M gekomen. Als de ouders allebei geen wit hadden dan is de pup onder ook MM. Hebben de ouders witte aftekeningen dan is die pup dus Mm waarschijnlijk. MM kan ook maar zou dan als normaal afgetekend uitgepakt hebben :wink:
Je zit vrijwel goed, maar het is een beetje een instinker. Hoezo denk je trouwens dat de pup links wit heeft op een plek waar een normale witte aftekening nooit zou zitten? Lijkt mij op het eerste gezicht een vrij normale aftekening.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Omdat hij meerdere losse witte plekjes heeft. Op zijn nek en ook de schouder zitten plekken die wit zijn helemaal losliggend. Dat vind ik niet echt typisch voor een witte aftekening. Dat lijken mij de dubbel merle plekjes maar dat hoeft niet natuurlijk. :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

MARC_S schreef:Omdat hij meerdere losse witte plekjes heeft. Op zijn nek en ook de schouder zitten plekken die wit zijn helemaal losliggend. Dat vind ik niet echt typisch voor een witte aftekening. Dat lijken mij de dubbel merle plekjes maar dat hoeft niet natuurlijk. :wink:
Dergelijke losse vlekjes zie je bij mijn rassen ook, hoor.
Juist ook op die plaatsen.
Niet veel, maar bij manteltekening (wat wij mantel noemen dus, een heel erg donkere pied is dat) zie je het vrij vaak.

Ik denk dat alleen pup 1 een MM is en dat 2 en 3 Mm zijn. 4 is een mm.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Ariane »

Marjoleine schreef:
Ik denk dat alleen pup 1 een MM is en dat 2 en 3 Mm zijn. 4 is een mm.
Dat wilde ik net zeggen :F:
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

ik wist helemaal niet dat als je met merle fokte dat er zulke dingen konden gebeuren.
Verschrikkelijk, blind doof brrr.
-Gaby-
Zeer actief

Nou, zoals ik al zei, het is een instinker, maar het heeft vooral te maken met pup 4. :wink: Jullie zaten dus allemaal dicht in de buurt. :ok:

Bij deze de goede antwoorden (gekopieerd van de site):

Pup 1 = Double Merle (probably 2 full length merle alleles)
Pup 2 = Single Merle (full-length merle)
Pup 3 = Double Merle (probably Phantom and full-length merle)
Pup 4 = Single Merle (probably Phantom)

Dit is wat de fokker er bij schrijft: "I wonder how many of you chose #4 to be a non-merle. That would be the likely choice of many breeders if they were not aware of DNA testing and utilized it."

Dit is mede een reden waarom er bij Catahoula's vaak onbedoelt dubbel merle honden worden gefokt, deze fokker heeft zo een goed statement gemaakt om de honden hun DNA te laten testen voor dat ze gebruikt worden voor de fok. Wat nu precies het Phantom en full-lenght merle in houdt, dat weet ik ook niet precies. Voor het volledige stuk:

http://www.donabney.com/issue_merle.php
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Interesting. Toch zie je bij de linkerachterpoot van pup 4 wel een strookje grijs zitten....Was het een andere foto geweest hadden we het waarschijnlijk wel gezien. Maar heel goed van de fokker dat die er de aandacht op vestigt.

Ik was een keer schrijver bij een beauceron-keuring en daar kwam een "phantom" merle langs. Had slechts een tweetal héle kleine vlekjes. De keurmeester wilde aanvankelijk zelfs B&T opschrijven, maar ik zei "arlequin = arlequin" . Weet niet of dat doorslaggevend was, maar toen ging de hond als buitengewoon donker arlequin te boek. Als iemand daar zich niet bewust van is, kun je inderdaad dubbel merles fokken, en ik denk dat het zeker bij borders en aussies nog wel eens voorkomt. Omdat je het daar onder andere door de veel voorkomende (oa. witte) aftekeningen soms gewoon niet goed herkent. En als de hond dan op de stamboom als niet-merle staat....tja...
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
-Gaby-
Zeer actief

Madelief schreef:Interesting. Toch zie je bij de linkerachterpoot van pup 4 wel een strookje grijs zitten....Was het een andere foto geweest hadden we het waarschijnlijk wel gezien. Maar heel goed van de fokker dat die er de aandacht op vestigt.

Ik was een keer schrijver bij een beauceron-keuring en daar kwam een "phantom" merle langs. Had slechts een tweetal héle kleine vlekjes. De keurmeester wilde aanvankelijk zelfs B&T opschrijven, maar ik zei "arlequin = arlequin" . Weet niet of dat doorslaggevend was, maar toen ging de hond als buitengewoon donker arlequin te boek. Als iemand daar zich niet bewust van is, kun je inderdaad dubbel merles fokken, en ik denk dat het zeker bij borders en aussies nog wel eens voorkomt. Omdat je het daar onder andere door de veel voorkomende (oa. witte) aftekeningen soms gewoon niet goed herkent. En als de hond dan op de stamboom als niet-merle staat....tja...
Ik dacht ook een strookje grijs te zien, maar dat kan ook gewoon brindle zijn. Maar wie weet heeft hij inderdaad ook op zijn buik nog een vlek o.i.d. Zo'n foto, dat blijft toch slecht beoordelen.

Bij Beaucerons zal het inderdaad ook wel eens voorkomen, stel dat de keurmeester wel B & T op had geschreven en deze hond was gekoppeld aan een merle hond, dan heb je hetzelfde probleem. Ken je ook voorbeelden van dubbel merle Beaucerons? Krijgen zij ook witte vlekken? Lijkt me een raar gezicht, een Beauceron met wit.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Nou, maar als het goed is, waren die twee miniatuurvlekjes toen het hondjes heel klein was wel erg wit, dus staat de hond op stamboom hopelijk als arlequin.....maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.
Voor hetzelfde geld weet de fokker (te) weinig van kleurgenetica en heeft die op het formulier black and tan ingevuld....

Ze hebben wel bestaan, en ja ze krijgen ook witte aftekeningen. Ik zal even een foto maken van een foto in het beauceronboek.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

-Gaby- schreef:
Marjoleine schreef:Het is hond 7, de hond die over het hekje springt dus.
Die is M/m.

Welke ik had gedacht, die niet.

Dat hond 13 M/M is, verbaasde mij ook bijzonder moet ik bekennen.
Goh, ik had gedacht M/m bij die hond op foto 7 omdat hij zo veel kleur heeft en donker pigment op de kop, maar op zich is de kleur zelf wel erg M/M omdat het qua tint zo erg licht is, dus kan me ook goed voorstellen dat je die meteen van het lijstje M/m schrapt. Dat zie je ook terug bij onze hond, die is ook zo licht (dan wel blue merle, of eigenlijk grey leopard). Ik denk dat je deze foto misschien wel kent, maar weet het niet zeker:

Afbeelding

Hond 13 heeft inderdaad hele donkere vlekken. Maar er staan dus een aantal honden tussen waarvan ik zou denken M/m. Lastig hoor! Vond het trouwens wel echt een leuk raadspel. :wink: Zo kan ik mijn kennis over M/M en M/m wat opkrikken en dat is wel nodig nu ik zelf zo'n hond heb vind ik.
Is dit niet 'gewoon' een 'slate merle'?

Oftewel een blauwe hond (met dd dus) en dan merle?
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
-Gaby-
Zeer actief

Jacksel schreef:
-Gaby- schreef:
Marjoleine schreef:Het is hond 7, de hond die over het hekje springt dus.
Die is M/m.

Welke ik had gedacht, die niet.

Dat hond 13 M/M is, verbaasde mij ook bijzonder moet ik bekennen.
Goh, ik had gedacht M/m bij die hond op foto 7 omdat hij zo veel kleur heeft en donker pigment op de kop, maar op zich is de kleur zelf wel erg M/M omdat het qua tint zo erg licht is, dus kan me ook goed voorstellen dat je die meteen van het lijstje M/m schrapt. Dat zie je ook terug bij onze hond, die is ook zo licht (dan wel blue merle, of eigenlijk grey leopard). Ik denk dat je deze foto misschien wel kent, maar weet het niet zeker:

Afbeelding

Hond 13 heeft inderdaad hele donkere vlekken. Maar er staan dus een aantal honden tussen waarvan ik zou denken M/m. Lastig hoor! Vond het trouwens wel echt een leuk raadspel. :wink: Zo kan ik mijn kennis over M/M en M/m wat opkrikken en dat is wel nodig nu ik zelf zo'n hond heb vind ik.
Is dit niet 'gewoon' een 'slate merle'?

Oeh, daar heb ik dan weer helemaal geen verstand van. Begin nu net een beetje in het merle verhaal te komen. ;) Hij had wel een blauwe zus met tanaftekeningen zonder merle dus, maar ik weet niet of dat uit maakt. Hij komt wel uit twee merle ouders. De donkerste vlekken op de foto die daar erg donkergrijs zijn, die zijn inmiddels wel aardig zwart gekleurd.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Jacksel schreef:Is dit niet 'gewoon' een 'slate merle'?

Ik snap geen klap van die kleurbenamingen. De normale betekenis van "slate" is voorzover ik weet "lei(grijs)", maar dat heet dan weer "blauw"? :N: :19:
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Voici een MM beauceron. Zoals je ziet heeft ook die eigenlijk heel "normale" witte vlekken. Waar ze anders ook zouden zitten, zou er wit in de beauceron zitten. Met noemt het een erg donkere MM.

Pin me er niet op vast, want technisch gezien zouden het ook witte aftekeningen kunnen zijn. Het mág niet...maar het komt soms nog wel voor. van de week nog zag ik een B&T met een flinke witte borstvlek (een streepje van 7 cm ofzo, maar da's flink in ons ras ;-)). Het boek noemt dit echt een MM.
ZOu trouwens ook logischer zijn, want de witte vlekken zijn toch wel heel zeldzaam en er hebben nooit bonte beaucerons bestaan, in die zin. Wel vroeger de briardkleuren...geheel zwart, fauve, fauve-charbonné, charbonné , en grijs....
Ik vind het zelf errrug jammer dat die kleuren niet meer bestaan.....Maarja.

Oja....de foto:
Afbeelding
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Madelief schreef:Voici een MM beauceron. Zoals je ziet heeft ook die eigenlijk heel "normale" witte vlekken. Waar ze anders ook zouden zitten, zou er wit in de beauceron zitten. Met noemt het een erg donkere MM.

Pin me er niet op vast, want technisch gezien zouden het ook witte aftekeningen kunnen zijn. Het mág niet...maar het komt soms nog wel voor. van de week nog zag ik een B&T met een flinke witte borstvlek (een streepje van 7 cm ofzo, maar da's flink in ons ras ;-)). Het boek noemt dit echt een MM.
ZOu trouwens ook logischer zijn, want de witte vlekken zijn toch wel heel zeldzaam en er hebben nooit bonte beaucerons bestaan, in die zin. Wel vroeger de briardkleuren...geheel zwart, fauve, fauve-charbonné, charbonné , en grijs....
Ik vind het zelf errrug jammer dat die kleuren niet meer bestaan.....Maarja.

Oja....de foto:
Afbeelding
Als er nooit bonte Beaucerons hebben bestaan, dan is het inderdaad wel logisch dat die met wat wit toch een MM is.
Wat is charbonné eigenlijk? Het ziet er inderdaad apart uit, die MM Beauceron. Zou wel even drie keer moeten kijken als ik die voorbij zag lopen.

Edit: Bedankt voor de foto trouwens! ;)
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Daarnet was ik in het Griftpark (Utrecht), en was er een Australian Shepherd, MM. Ik vroeg aan het vrouwtje of beide ouders merle waren, maarja wat is merle nou weer? :denken: Ze waren beide erg licht, zei ze. Maar nee, door de lichte kleur konden de honden toch geen problemen krijgen? :neenee:
Argh, ik kan me zo ergeren aan die mensen. Die hond had dan geluk, geen problemen, maar wel blauwe ogen en verder érrug wit, dus ik denk wel MM. (Hij/zij had één bruine/rode vlek op zijn heupen en één op zijn oor, rest wit met grijs) Ik heb mevrouw uitgelegd dat daardoor problemen kunnen ontstaan, maar dat wilde ze niet geloven :boos:
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Frenk schreef:

Ik snap geen klap van die kleurbenamingen. De normale betekenis van "slate" is voorzover ik weet "lei(grijs)", maar dat heet dan weer "blauw"? :N: :19:
slate merle is de naam/benaming die ik bij de bordercollies vandaan gejat heb :wink:
En eigenlijk is de kleur 'blauw' natuurlijk gewoon grijs (verdund zwart) :wink: :mrgreen:
Hij had wel een blauwe zus met tanaftekeningen zonder merle dus,
Dan kan het heel goed zijn dat het dus een 'blauwe merle' is, maar ja, dan krijg je dus de verwarring met blue merle, dus ik gok dat vandaar de naam slate merle erin is gekomen...
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Jacksel schreef:
Frenk schreef:

slate merle is de naam/benaming die ik bij de bordercollies vandaan gejat heb :wink:
En eigenlijk is de kleur 'blauw' natuurlijk gewoon grijs (verdund zwart) :wink: :mrgreen:
Dan kan het heel goed zijn dat het dus een 'blauwe merle' is, maar ja, dan krijg je dus de verwarring met blue merle, dus ik gok dat vandaar de naam slate merle erin is gekomen...
maar wat is dan het verschil tussen 'slate' en 'blue'? Als 'slate' 'blauw' is, bedoel ik. :mrgreen:
Afbeelding
Tring
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Frenk schreef:
Jacksel schreef:
Frenk schreef:

maar wat is dan het verschil tussen 'slate' en 'blue'? Als 'slate' 'blauw' is, bedoel ik. :mrgreen:
Blue merle is een foute benaming omdat het een zwarte hond is met het merle patroon. Dat merle verdunt de vacht op verschillende plaatsen, waardoor de verdunde kleur blauw lijkt. Maar het is nog altijd een zwarte hond. Blauwe honden met het merle gen zijn blauw, en de verdunnig daarvan is ook lichter dan de blauwe kleur. Dus eigenlijk is de zwarte hond met Merle patroon een Black merle, maar dat staat niet sexy. :neenee: :mrgreen:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Frenk schreef:
Jacksel schreef:
Frenk schreef:

De merle kleuren zoals ik er weet van heb, benaming vanuit de bordercollies

Even tussen haakjes genetische codes erbij, een streepje betekent dar er zowel een hoofdletter als kleine letter kan staan ;) De B is voor zwart/bruin de D voor volle kleur of verdund

Een blue merle is 'zwart met merle-verdund zwart' (B-D-)
Een slate merle is 'verdund zwart met merle-verdund-verdund zwart (B-dd)
choc merle 'bruin met merle-verdund bruin (verdund bruin is zeg maar Weimaraner kleur) (bbD-)
lilac merle 'verdund bruin met merle-verdund-verdund bruin (bbdd)

Slate en Lilac merles zijn dus geen dubbel merle, het zijn 2 verschillende types verdunning, waardoor je een lichter en donker grijs/lilac krijgt qua uiterlijk...
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

TvanEmst schreef:Daarnet was ik in het Griftpark (Utrecht), en was er een Australian Shepherd, MM. Ik vroeg aan het vrouwtje of beide ouders merle waren, maarja wat is merle nou weer? :denken: Ze waren beide erg licht, zei ze. Maar nee, door de lichte kleur konden de honden toch geen problemen krijgen? :neenee:
Argh, ik kan me zo ergeren aan die mensen. Die hond had dan geluk, geen problemen, maar wel blauwe ogen en verder érrug wit, dus ik denk wel MM. (Hij/zij had één bruine/rode vlek op zijn heupen en één op zijn oor, rest wit met grijs) Ik heb mevrouw uitgelegd dat daardoor problemen kunnen ontstaan, maar dat wilde ze niet geloven :boos:
Nou, de eerste die het aan mij vroeg keek ik ook zo aan. Ik had ook echt geen verstand van de problemen die hierdoor konden komen, dus ik ben alles toen maar snel uit gaan zoeken. En toen kwam ik er dus achter dat onze hond niet eenzijdig doof was omdat hij een witte kop had (wat ik dus dacht), maar dat het met het merle-gen te maken heeft en eigenlijk dus met onverantwoord fokken. We moesten met onze hond ook heel erg snel beslissen of we hem wel of niet wilden, waardoor ik niet alles tot in detail heb uit kunnen zoeken. Daarbij staat het ook vrijwel nergens, is me nu achteraf opgevallen. Ik vind het jammer dat ik dit niet eerder wist, maar ik nam de vrouw die het mij vertelde wel serieus natuurlijk en ben het toen zelf verder uit gaan zoeken.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

-Gaby- schreef: Wat is charbonné eigenlijk?
Charbonné: de zwarte haarpunten aan het uiteinde van anders gekleurde (rode/grijze) haren bij bijvoorbeeld de Tervuerense en Mechelse Herdershond.

Wat het merle x merle gebeuren betreft kan ik helaas niet meepraten, maar ik vind het wel heel interessant om te volgen dit topic. :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Nanna schreef:
LongFields schreef: Wat het merle x merle gebeuren betreft kan ik helaas niet meepraten, maar ik vind het wel heel interessant om te volgen dit topic. :wink:
jammer, merle laekentjes lijken mij best mooi :mrgreen:
Volgens mij wordt dat een zooitje met die ruwharige vacht als dat merle zou zijn. Lijkt me geen goed plan. :mrgreen:
Klijntjuh
Zeer actief

Ongelezen bericht door Klijntjuh »

Tring schreef:
Klijntjuh schreef:Ik vind merle ZOOOO gaaf!
Jammer dat het bij Chihuahua's niet mag.. (al vraag ik me af waarom precies.. is het echt zo ongezond? of afwijkend?)
Kom op Karlijn, dit weet je best.. Je loopt lang genoeg rond om dit te weten. Daar bij de Chihuahua alle kleuren en patronen mogen, en je merle moeilijk kan herkennen op een sable, of het verscholen kan worden onder het recessief gele gen (dit wist je dan weer niet), is het zeer gevaarlijk bij de Chihuahua. Omdat je hiermee de kans op merle x merle vergroot. En de gevaren weet je ook. Was uitgebreid besproken op het chiforum, toen jij ook nog lid was.

WOW! en jij verwacht dat ik dit onthouden heb?
:denken:
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

LongFields schreef:
Charbonné: de zwarte haarpunten aan het uiteinde van anders gekleurde (rode/grijze) haren bij bijvoorbeeld de Tervuerense en Mechelse Herdershond.

Wat het merle x merle gebeuren betreft kan ik helaas niet meepraten, maar ik vind het wel heel interessant om te volgen dit topic. :wink:
Bedankt! Dan heb ik na aanleiding van wat charbonné is weer een vraag, de haren van onze hond zijn ook onderverdeeld in twee kleuren: wit en de punten zijn zwart gekleurd. Hoe groter het zwartgekleurde stuk is, hoe donkerder die haar is. Hierdoor lijkt hij op sommige plekken dus gewoon heel donker, terwijl als je tegen de haarrichting in aait, je ziet dat de haren wit beginnen. Ook de grijze stukken zijn witte haren gemixt met de haren met zwarte punten. Dus eigenlijk heeft onze hond geen grijze haren, maar lijkt het grijs door de mix van witte en zwarte haren. Is dit bij alle merle honden zo of hebben zij wel gewoon grijze haren? Of verschilt dat per vachttype? (Ik hoop dat jullie mijn verhaal een beetje kunnen volgen ;) )
TvanEmst
Zeer actief

-Gaby- schreef:
LongFields schreef:

Bedankt! Dan heb ik na aanleiding van wat charbonné is weer een vraag, de haren van onze hond zijn ook onderverdeeld in twee kleuren: wit en de punten zijn zwart gekleurd. Hoe groter het zwartgekleurde stuk is, hoe donkerder die haar is. Hierdoor lijkt hij op sommige plekken dus gewoon heel donker, terwijl als je tegen de haarrichting in aait, je ziet dat de haren wit beginnen. Ook de grijze stukken zijn witte haren gemixt met de haren met zwarte punten. Dus eigenlijk heeft onze hond geen grijze haren, maar lijkt het grijs door de mix van witte en zwarte haren. Is dit bij alle merle honden zo of hebben zij wel gewoon grijze haren? Of verschilt dat per vachttype? (Ik hoop dat jullie mijn verhaal een beetje kunnen volgen ;) )
Voor zover ik weet verdund het merle-gen het zwarte/de andere kleur, en de merle's die ik ken hebben hetzelfde als jou hond :wink:
Afbeelding
TvanEmst
Zeer actief

gyanty schreef:
MARC_S schreef:
gyanty schreef:Krijg ook regelmatig de vraag of Kay uit 2 merle ouders komt. Kay komt dat echter niet. alhoewel als ik hier zo lees, moeder was volgens mij de merle, dus je kan je afvragen op vader wel de echte vader was (want er was ook nog een merle reu). Het zusje wat ik gezien heb, was nog veel witter dan Kay. (maar er was ook nog een tricolorbroertje, de rest van het nest weet ik niet). Ga maar uit van wat er op zijn papieren staat.....
Die hond in je avator heeft niet de vader van de papieren als ik het zo moet inschatten. De neus is zelfs deels wit. MmxMm kan makkelijk een mm tricolourtje opleveren. Juist in die verhouding. Enkele witte MM, enkele merles Mm en enkele normale mm :wink:
Tja eigenlijk begin ik steeds meer aan de vader te twijfelen. Maar had de Raad van Beheer dat bij het chippen niet op moeten vallen dan? Moet nu zeggen dat Kay aan 1 kant wel een grote zwarte vlek heeft, dus misschien is de neus gewoon een foutje??

zal even demonstreren:

Afbeelding

en de 'zwarte' kant
Afbeelding

zal ook even foto's van de andere 2 die ik uit het nest ken plaatsen:
dit is het zusje, ze heeft echter wel 2 bruine ogen, kan dat bij een merle x merle dan wel?
Afbeelding
en dit is kay met zijn tricolor broertje:
Afbeelding

Het is overigens niet te hopen dat de reu de merle zou zijn, want dit is een zoon van het teefje en dus een oudere broer van Kay. Daarbij heeft deze zoon merle erg veel krullen, iets wat ik nog niet in die hoedanigheid terug zie bij Kay (wel een beetje krullen, maar net zoals bij mams).
Maar als mijn ene uitspraak klopt dat merle x merle ook meestal kleiner zijn dan de gemiddelden van een ras, zou Kay het weer kunnen zijn. Met zijn 6 maand doet hij vergeleke andere borders erg puppig aan. Ook is hij tot nu toe erg klein (of dat komt doordat hij op versvlees zit en andere honden op brokken misschien toch eerder die groeispurt hebben.... maar dat zullen we over enkele maanden beter kunnen beoordelen...)

Er zijn best dubbel Merle's met maar een deel roze neus:
Afbeelding
(Catahoula, dubbel merle. Rare foto, maar is een LCLD)
(Ergens anders had je daarover een vraag)
En dubbel merle met één bruin oog:
Afbeelding
(Ja, is een dubbel Merle, heb 't gevraagd aan de eigenaar)[/list]
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”