Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominantie Feit of Fictie

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Marjoleine schreef:
Het moment van roepen moet samenvallen met het moment dat je contact hebt.

.
Maar het lastige is dat je dat bij sommige honden op bepaalde momenten dus eigenlijk gewoon niet krijgt.
Neem ik nog even het voorbeeld van Moos van 1.5 die hem achter een vreemde hond aanpeerde. Dan kwam er gewoon geen momentje van contact op die leeftijd :19: En aangezien sommige andere hondenbazen stug op vol tempo door blijven lopen, begin je als baas toch wwat nerveus te worden, en ga je roepen in de hoop dat dit 1 van die keren is dat je hond er toch wel op reageert :N: :wink:

Ik weet wel dat toen Moos ouder werd, hij vanzelf ietsss minder totaal gefocussed werd op andere honden, en dan kon je inderdaad wachten totdat hij een fractie van een seconde bijvoorbeeld mijn kant op keek, en dan meteen jubelen en gek doen. En dan kwam hij :wink:

Edit: ik heb het wat dat betreft (contact zoeken met de baas) heel makkelijk nu met Saar en Vera. Die doen dat uit zichzelf al wel. Maar bij Moos kon ik echt met halve biefstukken rondlopen, als hij een leuke hond zag ging hij er op vol tempo achteraan, wat ik ook deed.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Moos schreef:
Marjoleine schreef:
Het moment van roepen moet samenvallen met het moment dat je contact hebt.

.
Maar het lastige is dat je dat bij sommige honden op bepaalde momenten dus eigenlijk gewoon niet krijgt.
Neem ik nog even het voorbeeld van Moos van 1.5 die hem achter een vreemde hond aanpeerde. Dan kwam er gewoon geen momentje van contact op die leeftijd :19: En aangezien sommige andere hondenbazen stug op vol tempo door blijven lopen, begin je als baas toch wwat nerveus te worden, en ga je roepen in de hoop dat dit 1 van die keren is dat je hond er toch wel op reageert :N: :wink:

Ik weet wel dat toen Moos ouder werd, hij vanzelf ietsss minder totaal gefocussed werd op andere honden, en dan kon je inderdaad wachten totdat hij een fractie van een seconde bijvoorbeeld mijn kant op keek, en dan meteen jubelen en gek doen. En dan kwam hij :wink:
Ik weet niet hoe lang het zou duren voordat hij helemaal uit zichzelf contact zoekt, dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd, maar ik vermoed heeeuuuul lang :N: :F:

Wat overigens wel eens gebeurd is dat ik een schuine blik krijg, terwijl hij zich naar het volgende plasje begeeft, maar denk maar niet dat roepen hem van zijn plan af kan brengen hoor. Hij heeft een hoofd vol luchtjes en er is geen ruimte voor aandacht voor mij.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frenk schreef: Ik weet niet hoe lang het zou duren voordat hij helemaal uit zichzelf contact zoekt, dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd, maar ik vermoed heeeuuuul lang :N: :F:
Nee, het lastige is dat je dat ook vaak niet echt helemaal uit kan gaan testen, omdat je hond hem ondertussen dus wel op flink tempo aan het peren is :N: :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

Frenk schreef:
Ragyo schreef:nou inderdaad, Ragyo vermaakt zich ook best wel even zonder mij. zeker als er teven of tevenplasjes te ruiken zijn, maar hij aarzelt ook niet om dan ff lekker een andere hond te gaan etteren.
hij let wel op me, hoor. hij weet me precies weer te vinden als hij klaar is :wink:
nee, dat doen we zo dus niet...
Maar hoe doorbreek jij dat dan?
ik heb nog geen oplossing. weet alleen dat het zelf weglopen bij hem niet werkt. ik hoop nog eens een briljante ingeving te krijgen. tot nu toe modder ik wat aan, net als jij :wink:
ik ga hem iig halen als hij blijft plakken bij een hond. maar ik heb me vooral gericht op het proberen te voorkomen door met een stuk worst oid te gaan zwaaien als er een ander hond in zicht kwam. werkt ook lang niet altijd, maar helpt wel wat. er zat vooruitgang in. als ik ver van tevoren zag dat hij een hond niet moest of eng vond lijnde ik hem aan en gingen we er samen langs.
mijn volgende plan was trainen met de lange lijn, alleen omdat ik nu Kiba erbij heb ben ik daar nog niet aan toe gekomen. op het moment mogen ze geen van tweeen los als er andere honden in de buurt zijn. Ragyo heeft nu Kiba erbij is namelijk bedacht dat ie genoeg backup heeft om alle honden die hij niet mot al blaffend weg te jagen. ook op straat begon hij weer met uitvallen aan de lijn. dus het enige wat hij nu mag, is braaf naast me hobbelen en stukjes worst en goedzo's in ontvangst nemen als hij niet uitvalt. ook dat gaat al weer beter.
maar of ik me ooit met beide tegelijk in een losloopgebied kan wagen terwijl ze zich fatsoenlijk gedragen, ik weet het nog zo net niet.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:
Frenk schreef: Ik weet niet hoe lang het zou duren voordat hij helemaal uit zichzelf contact zoekt, dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd, maar ik vermoed heeeuuuul lang :N: :F:
Nee, het lastige is dat je dat ook vaak niet echt helemaal uit kan gaan testen, omdat je hond hem ondertussen dus wel op flink tempo aan het peren is :N: :mrgreen: :wink:
Nee, precies. :F:
En daar sta ik dan :U:
Terwijl Frenk :cheer: :balon1:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Frenk schreef:
Marjoleine schreef:Roepen als je geen contact hebt maakt je eerder ongeloofwaardig denk ik persoonlijk.
Dan kan ik dus nooit roepen :denken: :F:
En ik probeer contact te krijgen, dat is nou juist wat niet lukt. :19:

Wat zou jij doen dan?
Verschillende dingen denk ik.

Ik zou bv ergens heengaan waar hij amper kwaad kan en dan weggaan.

Ik zou een ander inschakelen en zorgen dat hij zich een keer helemaal een slag in de rondte schrikt.

Ik zou hem een keer mee laten nemen door een vreemde (voor hem dan).

En ik ou persoonlijk graag eens zien of ie écht geen contact met jou maakt.
Want stiekem geloof ik dat niet namelijk ;)
Die hond is niet gek!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Frenk
Zeer actief

Nanna schreef:Ik roep Topsi gewoon als ik haar niet zie (en dat is 90% van de uitlaattijd ;-) ) Als ze klaarblijkelijk erg ver weg zit gebruik ik het hondenfluitje.
Ze komt altijd. Wellicht vanwege de lekkernijen en jubelingen die daartegenover staan ;-)

Terwijl zij toch óók zat lekkere luchtjes in haar neusch heeft ;-)
Maar hier staan er ook lekkernijen en jubelingen tegenover. In grote getale.
dat is hier dus niet het ei van Columbus...
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Die hond is niet gek!
Frenk maakt heel veel contact :wink: , behalve als hij 'm echt gaat peren.
Dat heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen, en dan gaat hij echt met de oren wapperend in de wind vol gas vooruit.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Marjoleine schreef:
Die hond is niet gek!
Dat heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen, en dan gaat hij echt met de oren wapperend in de wind vol gas vooruit.
Ik geloof niet dat hij dan opeens niet weet waar baas-van-Frenk gebleven is.
Ik zet er iets op dat hij dat gewoon exact weet.

Die kleine etterbak met die stippies hier lijkt ook altijd weg.
Die loopt een partij de autist uit te hangen, echt erg! :N:
En die blijkt dus als je de kans geeft de betrouwbaarste van allemaal.

Afbeelding

Frenk
Zeer actief

Marjoleine schreef:Verschillende dingen denk ik.

Ik zou bv ergens heengaan waar hij amper kwaad kan en dan weggaan.

Ik zou een ander inschakelen en zorgen dat hij zich een keer helemaal een slag in de rondte schrikt.

Ik zou hem een keer mee laten nemen door een vreemde (voor hem dan).
Oke, interessant. Hij moet zich de blubber schrikken en realiseren dat ik ook verdwijnen kan. Zoiets opperde mijn moeder ook al. Maar wat voor plek zou daarvoor geschikt zijn?
Die hond is niet gek!
Ik snap dat je dat niet gelooft, dat zou ik waarschijnlijk ook niet :mrgreen:
maar ik bezweer je dat het waar is.
Het vervelende is ook nog eens dat het niet altijd is. Het zijn vlagen. De ene keer kan hij prima luisteren en de volgende negeert hij mij volledig en is de hele wereld leuker dan ik.
Zo heeft hij een hele periode keurig geluisterd en nu is het alweer een tijd bal :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:
Marjoleine schreef:
Die hond is niet gek!
De paarden waren toen vooral favoriet, toch :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Moos schreef:
Marjoleine schreef:
Die hond is niet gek!

Oh nee tuurlijk weten ze dat wel. Maar daar heb je als baas dus niet zoveel aan als je je hond achter een hond behorende bij een jogger aan ziet gaan ofzo. Ik heb ook weleens een pokkestuk mee moeten joggen met zo'n jogger met hond die dus vertikte te stoppen terwijl Moos vrolijk meerende.
Dan kan je wel denken "hij weet wel waar ik ben", maar ja, als dat ergens 15 minuten verder op in een bos is dat voor de baas toch een dusdanig niet veilig gevoel dat je gewoon blijft staan. Tenminste ik niet :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Moos schreef:
Marjoleine schreef:
Die hond is niet gek!

Oh, ik denk ook dat hij dat heel goed weet. en ik denk daarnaast dat ik vooral heel betrouwbaar/voorspelbaar ben. Ik ben er namelijk toch wel.
Ik vind het doodeng om het risico te nemen en er gewoon vandoor te gaan.
Maar dat moet ik dus toch maar gaan doen? Met alle risico van dien?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frenk schreef:
Moos schreef:
Marjoleine schreef:
Die hond is niet gek!
Maar die kwamen ook wel hoogstirritant steeds terug onze kant op gegallopeerd :boos:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:Oh nee tuurlijk weten ze dat wel. Maar daar heb je als baas dus niet zoveel aan als je je hond achter een hond behorende bij een jogger aan ziet gaan ofzo. Ik heb ook weleens een pokkestuk mee moeten joggen met zo'n jogger met hond die dus vertikte te stoppen terwijl Moos vrolijk meerende.
Dan kan je wel denken "hij weet wel waar ik ben", maar ja, als dat ergens 15 minuten verder op in een bos is dat voor de baas toch een dusdanig niet veilig gevoel dat je gewoon blijft staan. Tenminste ik niet :mrgreen:
:smile: :smile: :smile:

oh en ik ben dus ook niet van het blijven staan :mrgreen:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:Oke, interessant. Hij moet zich de blubber schrikken en realiseren dat ik ook verdwijnen kan. Zoiets opperde mijn moeder ook al. Maar wat voor plek zou daarvoor geschikt zijn?
Een heul groot losloopgebied.
Veiligheid is wel handig namelijk ;)

Kom eens langs zou ik zeggen :mrgreen: is 200 ha genoeg denk je? ;)
Die hond is niet gek!
Okee, ik geef je het voordeel van de twijfel.
Maar toch, ik denk dat hij je gewoon terug kan vinden. En dat ie dat doet ook als het moet.

Afbeelding

Frenk
Zeer actief

Moos schreef:
Frenk schreef:
Moos schreef:Frenk maakt heel veel contact :wink: , behalve als hij 'm echt gaat peren.
Maar die kwamen ook wel hoogstirritant steeds terug onze kant op gegallopeerd :boos:
Man, het leek wel een paarden-epidemie :boos:
Op vakantie in Frankrijk had hij trouwens eenzelfde fascinatie voor koeien.... :N: Dat was dus aangelijnd blijven :smile2:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:Ik vind het doodeng om het risico te nemen en er gewoon vandoor te gaan.
Ik zou dat doen, ja.

Dat zal hem leren.

Wel op een veilig gebied uiteraard, maar ik ben ook een keer weggereden.
Als ze tegenwoordig de kolder heeft is de klank van de autodeur genoeg :mrgreen:

Afbeelding

Moos
Zeer actief

Frenk schreef:
Moos schreef:Oh nee tuurlijk weten ze dat wel. Maar daar heb je als baas dus niet zoveel aan als je je hond achter een hond behorende bij een jogger aan ziet gaan ofzo. Ik heb ook weleens een pokkestuk mee moeten joggen met zo'n jogger met hond die dus vertikte te stoppen terwijl Moos vrolijk meerende.

Ja, de herkenning in bepaald jeugdig gedrag van Frenk, vergeleken met jeugdige Moos, is soms eng :mrgreen:

Maar je, of tenminste ik haha, gaat ook niet blijven staan als je dat een keer geprobeerd hebt en je hond staat nog op een grasveld terwijl jij bijna thuis bent.
Frenk gaat ook echt wel heel ver weg, en ik snap heel goed dat je dan niet denkt "ik blijf staan" of "ik loop de andere kant op".
Zou misschien wel werken als je maar ver genoeg weg loopt, maar je kan je hond toch ook moeilijk helemaal alleen rond laten dwalen? :19:
Dan stuitten we weer op de discussie van niet zo hondvriendelijke honden in losloopgebieden enzo he? :N: :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Frenk schreef:Ik vind het doodeng om het risico te nemen en er gewoon vandoor te gaan.
Ik zou dat doen, ja.

Dat zal hem leren.

Als ze tegenwoordig de kolder heeft is de klank van de autodeur genoeg :mrgreen:
Ja, maar hoe ver reed jij dan weg?

Ik heb dus een keer bijna thuis gestaan, met Moos nog op het grasveld. Hij was alleen nog een heeeel klein wit vlekje aan de horizon geworden.
Ik durfde dan echt niet echt het huis binnen te gaan ofzo, en hem daar te laten staan :N: :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Frenk schreef:Oke, interessant. Hij moet zich de blubber schrikken en realiseren dat ik ook verdwijnen kan. Zoiets opperde mijn moeder ook al. Maar wat voor plek zou daarvoor geschikt zijn?
Een heul groot losloopgebied.
Veiligheid is wel handig namelijk ;)

Kom eens langs zou ik zeggen :mrgreen: is 200 ha genoeg denk je? ;)
Ik ken het. Ben daar in de buurt opgegroeid :cheer:
Maareh. Graag! (Ga je ook mee Marloes? Roadtrip naar Gaasterland?)
En misschien kan Isabel hem anders in het gareel meppen :wink: (die was het toch met haar handtas? :mrgreen:)
Die hond is niet gek!
Okee, ik geef je het voordeel van de twijfel.
Maar toch, ik denk dat hij je gewoon terug kan vinden. En dat ie dat doet ook als het moet.
Ik weet zeker dat hij me terug kan vinden. Ik weet alleen niet of hij dan niet intussen 6 wegen is overgestoken en 4 agressieve honden is tegengekomen alvorens hij tot het besef komt dat ik er niet meer ben. :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frenk schreef: Ik ken het. Ben daar in de buurt opgegroeid :cheer:
Maareh. Graag! (Ga je ook mee Marloes? Roadtrip naar Gaasterland?)
En misschien kan Isabel hem anders in het gareel meppen :wink: (die was het toch met haar handtas? :mrgreen:)
Leuk :cheer: :mrgreen: :cheer:
Ik weet zeker dat hij me terug kan vinden. Ik weet alleen niet of hij dan niet intussen 6 wegen is overgestoken en 4 agressieve honden is tegengekomen alvorens hij tot het besef komt dat ik er niet meer ben. :wink:
Dat bedoel ik ook inderdaad :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:
Frenk schreef:

Ja, de herkenning in bepaald jeugdig gedrag van Frenk, vergeleken met jeugdige Moos, is soms eng :mrgreen:

Maar je, of tenminste ik haha, gaat ook niet blijven staan als je dat een keer geprobeerd hebt en je hond staat nog op een grasveld terwijl jij bijna thuis bent.
Frenk gaat ook echt wel heel ver weg, en ik snap heel goed dat je dan niet denkt "ik blijf staan" of "ik loop de andere kant op".
Zou misschien wel werken als je maar ver genoeg weg loopt, maar je kan je hond toch ook moeilijk helemaal alleen rond laten dwalen? :19:
Dan stuitten we weer op de discussie van niet zo hondvriendelijke honden in losloopgebieden enzo he? :N: :mrgreen:
Nou dat en dus drukke wegen enzo. Je zit hier gewoon nooit echt zover van de beschaving dat ik dat echt aan zou durven... Frenk neemt rustig een kilometer vrees ik. Als ik kijk naar hoeveel ruimte hij op het strand toen nam :N: :N: :N: en hij was nog echt niet nerveus te noemen...
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Ik zou dat doen, ja.

Dat zal hem leren.

Yep, het advies van mijn moeder inderdaad. :mrgreen:

noem me maar een muts, maar bij het idee alleen al krijg ik buikpijn :N: :F:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Marjoleine schreef:
Ik zou dat doen, ja.

Dat zal hem leren.

Zeg maar wanneer de koffie klaar moet staan ;)

Afbeelding

Frenk
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Frenk schreef:
Marjoleine schreef:
Ik zou dat doen, ja.

Dat zal hem leren.

Zeg maar wanneer de koffie klaar moet staan ;)
Even met Marloes overleggen wanneer we die kant op kunnen karren :mrgreen:

Oh.. en ik heb dus fisher discs gekocht, heeft dat nog enig nut? Of kan hem beter eerst uit z'n vel laten springen van schrik? :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Ja, maar hoe ver reed jij dan weg?

Ik heb dus een keer bijna thuis gestaan, met Moos nog op het grasveld. Hij was alleen nog een heeeel klein wit vlekje aan de horizon geworden.
Ik durfde dan echt niet echt het huis binnen te gaan ofzo, en hem daar te laten staan :N: :wink:
De eerste keer dat ik het deed was 100 meter genoeg, want het bos is niet naast huis maar 5 kilometer verderop.
En mocht dat niet helpen:
Ik kan anderhalve kilometer het bos door, naar de andere kant :mrgreen:

En geloof me: dan zien ze je echt niet meer ;)

Afbeelding

*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Marjoleine schreef:
Frenk schreef:Ik heb nog de hoop dat het met veel oefenen, positieve bekrachtiging en het ouder worden steeds beter zal gaan. :denken: :mrgreen:
Weglopen, lollig doen en koekjes geven.
Meer doe ik niet. :19:

Ik geloof wel dat vooral het weglopen erg belangrijk is.
Ik ga me daar niet op die hond letten, hoor. Die let maar op mij :pffff:

Die houding werkt erg goed, is mijn ervaring ;)
Ja, die houding werkt erg goed. Bij Sun, Juul en opvangers. Maar niet bij Bono :mrgreen: Is hij me kwijt? Boeien. Heb wel eens met Sun en Juul gezellig in de bosjes verstopt gezeten, nou dan zie je hem een beetje rondkijken en dan loopt ie gewoon verder. Helemaaaaaal niet erg dat het vrouwtje weg is. Hij raakt niet in paniek, gaat niet zoeken, niets. Gaat gewoon lekker plassen, zwemmen ed. Het interesseert hem gewoon echt helemaal NIETS :N:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Marjoleine schreef:
Ik zou dat doen, ja.

Dat zal hem leren.

Ook gedaan, helpt niet :mrgreen: Bono is echt zo'n hond die vroeger vaak op straat zag in kleine dorpjes. Gewoon lekker de hort op, negeert alles, vecht nooit en doet zijn eigen ding. Dat alleen op stap gaat me dus net even te ver maar het zou dus prima kunnen met hem. Hij is erg wereldwijs :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Janetje schreef:Staat iemand er wel eens bij stil waar het idee van dominantie vandaan komt?

Ziet een hond zich als deel van de menselijke roedel? Ziet een hond ons als hond?

De rangorde regels zijn gebaseerd op wat wolven zouden doen. Maar hoe weten we hoe wolven zich gedragen? Veruit het meeste onderzoek naar wolven is gedaan in onnatuurlijke situaties (lees dierentuin, natuurreservaat, samengestelde groepen door mensen). David Mech heeft echter onderzoek gedaan in natuurlijke situatie. Uit zijn onderzoek bleek dat de ouders de leiders zijn van de groep met jongen, goed te vergelijken hoe wij samenleven in het gezin. Hij beschrijft geen agressie of onderdrukking in de roedel.
In gevangenschap is dit anders en hier lijkt de theorie van de rangorde regels op gebaseerd. Vreemd naar mijn idee, zou net zoiets zijn als dat je het gedrag van de soldaten in Irak zou benoemen als het gedrag van mensen (dit als voorbeeld en niet bedoeld om iemand te beledigen).

De rangorde regels komen dus bij wolven vandaan (waar je dus je vraagtekens bij kunt zetten), maar kun je een hond nog wel vergelijken met een wolf? Zijn wij precies hetzelde als apen?

Groetjes Jane.
Als er geen dominantie zou zijn, waarom zijn er in een roedel een alpha reu/teef??

Wat doe je dan met een hond die uit zichzelf veel van de dominantie regels toepast. Tirsa blijft regelmatig gewoon stokstijf stil staan totdat ik eerst door de deur ben, maar dit doet ze ook bij anderen die Tirsa dan aanmoedigen ga maar, maar nee, zij zullen toch echt eerst moeten gaan.

Als je verhouding tot je hond goed is, hoef je inderdaad echt niet de regeltjes exact toe te passen, want dan loopt het allemaal wel. Maar als je toeten nog blazen weet hoe een hond werkt, zijn de regels toch een zeer grote hulp om rust in de huishouding te brengen en zeer zeker ook rust voor de hond.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”