Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Klijntjuh schreef:Ik vind merle ZOOOO gaaf!
Jammer dat het bij Chihuahua's niet mag.. (al vraag ik me af waarom precies.. is het echt zo ongezond? of afwijkend?)
Kom op Karlijn, dit weet je best.. Je loopt lang genoeg rond om dit te weten. Daar bij de Chihuahua alle kleuren en patronen mogen, en je merle moeilijk kan herkennen op een sable, of het verscholen kan worden onder het recessief gele gen (dit wist je dan weer niet), is het zeer gevaarlijk bij de Chihuahua. Omdat je hiermee de kans op merle x merle vergroot. En de gevaren weet je ook. Was uitgebreid besproken op het chiforum, toen jij ook nog lid was.
Ik wil de gevaren wel eens weten dan... eigenlijk.
Hetzelfde als bij andere rassen? want dan weet ik het wel, maar snap ik niet waarom het bijv. bij chihuahua's niet zou kunnen/mogen en bij andere rassen wel.
Als mensen dan op het gele/sable letten, kan het toch gewoon even goed gaan?
Klijntjuh schreef:
Hetzelfde als bij andere rassen? want dan weet ik het wel, maar snap ik niet waarom het bijv. bij chihuahua's niet zou kunnen/mogen en bij andere rassen wel.
Van gevaren weet ik niks af, maar ik vraag me af waar je dat merle dan wel zou willen vandaan halen om toe te voegen aan je ras? Zonder kruisingen te gerbuiken dan.
Op een laekense zie je het merle niet eens. Dus dat zou zinloos zijn. Je ziet alleen wat gesmeer op de snuit. Er zit hier wel iemand met een kruising mechelaar die merle is. Je ziet alleen via het charbonnee wat gekke streepplekjes en verder niks. Als Eva merle was had ze hooguit een wat rommelig masker gehad wat alleen maar slecht zou staan.
Eum ik neem aan dat Eva (de Laekense herder over het algeheel dus) sable is. Dat blijkt ook uit de zwarte haarpunten volgens mij. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat je merle op sable niet of heel slecht ziet, soms alleen bij de pasgeborenj pups en daarna niet meer. Maar weet het niet zeker meer... Bij gelen weet ik het zeker dat het niet zichtbaar is, maar ik geloof bij sable dus ook niet...
MARC_S schreef: Je ziet alleen wat gesmeer op de snuit. Er zit hier wel iemand met een kruising mechelaar die merle is. Je ziet alleen via het charbonnee wat gekke streepplekjes en verder niks.
Ik kan me er helemaal niks bij voorstellen. Heb je geen afbeelding van zoiets?
MARC_S schreef: Je ziet alleen wat gesmeer op de snuit. Er zit hier wel iemand met een kruising mechelaar die merle is. Je ziet alleen via het charbonnee wat gekke streepplekjes en verder niks.
Ik kan me er helemaal niks bij voorstellen. Heb je geen afbeelding van zoiets?
Klijntjuh schreef:
Van gevaren weet ik niks af, maar ik vraag me af waar je dat merle dan wel zou willen vandaan halen om toe te voegen aan je ras? Zonder kruisingen te gerbuiken dan.
Ze zijn er in het buitenland wel met stamboom. Er lopen er zelfs in shows merle's mee
Jacksel schreef:Eum ik neem aan dat Eva (de Laekense herder over het algeheel dus) sable is. Dat blijkt ook uit de zwarte haarpunten volgens mij. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat je merle op sable niet of heel slecht ziet, soms alleen bij de pasgeborenj pups en daarna niet meer. Maar weet het niet zeker meer... Bij gelen weet ik het zeker dat het niet zichtbaar is, maar ik geloof bij sable dus ook niet...
\
Ik ben niet goed in kleurgenetica, maar kan wel melden dat lang niet alle Laekense zwarte haarpunten hebben. Dit is bij de Mechelaar en Tervuerense in de rasstandaard omschreven (die dienen charbonné te hebben) maar bij de Laekense is charbonné niet verplicht.
Dus of je gelijk hebt betwijfel ik.
Klijntjuh schreef:
Ze zijn er in het buitenland wel met stamboom. Er lopen er zelfs in shows merle's mee
Juist, en waar halen die ze vandaan denk je? Zoveel spontane mutaties doen er zich niet voor denk ik (allesinds niet in de gewenste merle-kleur).
Jacksel schreef:Eum ik neem aan dat Eva (de Laekense herder over het algeheel dus) sable is. Dat blijkt ook uit de zwarte haarpunten volgens mij. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat je merle op sable niet of heel slecht ziet, soms alleen bij de pasgeborenj pups en daarna niet meer. Maar weet het niet zeker meer... Bij gelen weet ik het zeker dat het niet zichtbaar is, maar ik geloof bij sable dus ook niet...
\
Ik ben niet goed in kleurgenetica, maar kan wel melden dat lang niet alle Laekense zwarte haarpunten hebben. Dit is bij de Mechelaar en Tervuerense in de rasstandaard omschreven (die dienen charbonné te hebben) maar bij de Laekense is charbonné niet verplicht.
Dus of je gelijk hebt betwijfel ik.
Ook niet alleen te zien in het nest en daarna niet meer?
Jacksel schreef:
Wat bedoel je hiermee, ik kan je niet volgen.
Sable is vaak alleen te herkennen bij pups, als ik me Marjoleines verhalen goed onthouden heb. Dus dan zou je in het nest wel kunnen zien dat er een donkere gloed op ligt, maar die zwarte haarpunten verdwijnen dan... Bij volwassen honden is het dan niet te zien dat het om sable gaat...
Jacksel schreef:
Sable is vaak alleen te herkennen bij pups, als ik me Marjoleines verhalen goed onthouden heb. Dus dan zou je in het nest wel kunnen zien dat er een donkere gloed op ligt, maar die zwarte haarpunten verdwijnen dan... Bij volwassen honden is het dan niet te zien dat het om sable gaat...
Laekense Herderpups hebben een puppyvacht met over het algemeen zwart dekhaar. Dat zijn dus hele zwarte haren en niet alleen zwarte haarpunten. Die puppyvacht wordt er af geplukt en daarna ontwikkelt zich een ruwharige bovenvacht, waar bij sommige honden wel charbonné ontwikkelt en bij sommigen niet of minder.
Bij Duitse Doggen die fawn en merle zijn, zie je als ze geboren zijn fawn (geel) met een grijzige zweem erover en wat grijs/gele vlekjes. Als ze ouder worden (weken/paar maanden) dan trekt die grijze zweem weg en de grijze vlekjes ook. Dan wordt het lijf en poten geel. Maar als er een zwart masker aanwezig is (snuit/oren) dan zie je daar wel merle (maar anders dan bij een gewone merle). Daar is nl. zwart pigment aanwezig en merle zie je alleen op zwart pigment. Een dog zonder masker die wat ouder is, is hoogstwaarschijnlijk niet meer te identificeren als fawn met een merle gen.
Een fawn merle Duitse Dog is a^y a^y Mm kk
K is zwart en k is recessief en zorgt bij Duitse Doggen voor geel
Kk ziet er uit als zwart maar de dog draagt geel. En kk is fawn (een gele dog).
Jacksel schreef:
Laekense Herderpups hebben een puppyvacht met over het algemeen zwart dekhaar. Dat zijn dus hele zwarte haren en niet alleen zwarte haarpunten. Die puppyvacht wordt er af geplukt en daarna ontwikkelt zich een ruwharige bovenvacht, waar bij sommige honden wel charbonné ontwikkelt en bij sommigen niet of minder.
Marjoleine weet het waarschijnlijk een stuk beter dan ik (ik heb juist zo ongeveer alles van haar geleerd) maar volgens mij is dat inderdaad 'een teken' dat ze sable zijn. Er is zwart zichtbaar en dat verdwijnt dan. Geldt (van wat ik lees?) dus ook voor fawn Duitse doggen...