Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
tineke schreef:Ik ken er twee hier in de omgeving ,maar goed ze komen ook van hier in de omgeving vandaan ,Noordwijk of Noordwijkerhout dus dat kan toeval zijn.
Komt de fokker van Ariane ( ) niet ook uit die omgeving?
Nanna, bedankt voor de uitleg, maar ik heb nog een vraag: bij de shelties zie je nog wel eens bi-black of bi-blue. Ik heb begrepen dat de bi-black ook het merlegen kan meedragen.
Nou is me alleen niet duidelijk of dezelfde risico's bestaan met het kruisen van deze types zijn als bij merlexmerle. En mogen deze kruisingen volgens de nieuwe regel van RvB wel of niet?
Ik heb één uitleg gevonden op internet maar snapte er niet veel van . Kun jij me dit (in simpele bewoordingen alsjeblieft ) uitleggen?
Ariane schreef:Dan is Mick dus inderdaad blond/geel.
Hoe kan het dat er geen NEK op zijn stamboom staat?
Geel herken je doordat er echt nergens ook maar één zwarte haarpunt te vinden is en ook niet was als ieniemienie pupje.
Vaak zie je het bij de volwassen dieren niet maar in het nest wel.
Als Jagger inderdaad geel is, staat er geen NEK op de stamboom omdat de fokker tegen de chipper heeft gezegd dat het dat niet is.
Zo simpel kan het zijn
Duidelijk Maar het gaat niet om Jagger maar om Mick
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
lieke schreef:bij de shelties zie je nog wel eens bi-black of bi-blue. Ik heb begrepen dat de bi-black ook het merlegen kan meedragen.
Geen enkele hond kan verborgen het merle-gen meedragen. Of het moet een "ghost-merle" zijn (een hond met bijvoorbeeld maar een ieniemienie zilverkleurig vlekje op zijn buik, maar ja, het is dan genetisch tóch een merle).
Om merle pups te fokken MOET minstens één van beide ouders een merle zijn.
Een zwarte pup uit merle ouders zal zelf nooit merle kunnen doorgeven.
Bij een bi-black hoef je je dus geen zorgen te maken.
Een bi-blue is gewoon een merle, maar dan zonder de tanpoints.
Dat is duidelijk uitgelegd, dank je . Maar wat betreft het 'verborgen' merlegen: hoe zit het dan met het voorschrift bij de collies dat het verboden is om sable en merle te kruisen omdat sable dominant is en het merlegen niet te zien is maar wel weer op kan duiken in volgende generaties? Met name als er wordt gekruist met een fokonzuivere tri (met merle-ouders)?
Of zit dat dan weer anders?
lieke schreef: Maar wat betreft het 'verborgen' merlegen: hoe zit het dan met het voorschrift bij de collies dat het verboden is om sable en merle te kruisen omdat sable dominant is en het merlegen niet te zien is maar wel weer op kan duiken in volgende generaties? Met name als er wordt gekruist met een fokonzuivere tri (met merle-ouders)?
Of zit dat dan weer anders?
Bij Collies mag het niet omdat de merle-aftekening vaak heel slecht tot absoluut niet te zien op sables (zeker op de lichter gekleurde sables).
Om te voorkomen dat een sable merle nietsvermoedend door een blue merle gedekt wordt (omdat ze eigenaar van de sable merle gewoon niet wéét dat zijn hond merle is) heeft de collieclub (heel verstandig!) het toelaten van sables in de merlefok verboden.
Wat bedoel je met een fokonzuivere tri? Geen enkele tri kan merle meedragen; hij heeft dat niet en kan het ook niet verder geven, als waren zijn voorouders tot in de 10e generatie terug allemaal merles
Aha, nou begrijp ik het. En ik haal 2 dingen door elkaar, ik heb het even opgezocht. Er is fokonzuiver sable en dat betekent dat het een nakomeling is van een tri en een sable. Sable is dominant en de pups zullen dus sable zijn maar wel een sable/tri-gen hebben. Diens nakomelingen kunnen dus zowel sable als tri vergeven. En ik lees op de (vernieuwde ) collieclubsite dat een tri altijd tri/tri genen heeft.
't Begint me langzaam te dagen...
lieke schreef:Aha, nou begrijp ik het. En ik haal 2 dingen door elkaar, ik heb het even opgezocht. Er is fokonzuiver sable en dat betekent dat het een nakomeling is van een tri en een sable. Sable is dominant en de pups zullen dus sable zijn maar wel een sable/tri-gen hebben. Diens nakomelingen kunnen dus zowel sable als tri vergeven. En ik lees op de (vernieuwde ) collieclubsite dat een tri altijd tri/tri genen heeft.
Dat klopt, maar met een kleine aanpassing:
Een sable/tri hond heeft dus ay/at en geeft daarmee dat at (tanpoint dus) door aan de helft van zijn nakomelingen.
En alleen die helft kan dus weer at (tri) werpen, de rest niet.
lieke schreef:Aha, nou begrijp ik het. En ik haal 2 dingen door elkaar, ik heb het even opgezocht. Er is fokonzuiver sable en dat betekent dat het een nakomeling is van een tri en een sable. Sable is dominant en de pups zullen dus sable zijn maar wel een sable/tri-gen hebben. Diens nakomelingen kunnen dus zowel sable als tri vergeven. En ik lees op de (vernieuwde ) collieclubsite dat een tri altijd tri/tri genen heeft.
Dat klopt, maar met een kleine aanpassing:
Een sable/tri hond heeft dus ay/at en geeft daarmee dat at (tanpoint dus) door aan de helft van zijn nakomelingen.
En alleen die helft kan dus weer at (tri) werpen, de rest niet.
Oké, ik geloof dat ik het nu helemaal snap.
Ben overigens wel blij dat ik geen fokker ben noch plannen in die richting. Om nou avonden aan de keukentafel te moeten puzzelen wie nou wel met wie of niet mag.... :N:
lieke schreef:
Ben overigens wel blij dat ik geen fokker ben noch plannen in die richting. Om nou avonden aan de keukentafel te moeten puzzelen wie nou wel met wie of niet mag.... :N:
Dat is niet zo moeilijk hoor
Een blue merle mag alleen aan een tri gepaard worden.
Voor de rest mag je doen waar je trek in hebt. Sable x sable, of sable x tri. Of tri x tri
Ja, maar dan komt het gelazer om te bekijken wie gedeelde voorouders heeft, welke lijnen gebruikt moeten worden (of juist niet), dekreuen zoeken en wie/waarom/ nou wel/niet... Pfff, lijkt me dus helemaal driemaal niks.
En als de dekking nou nog lukt, mamma en pups het allemaal goed doen, moet ik de baby's nog verkopen ook :N: .
Komt er waarschijnlijk op neer dat ik dat niet over m'n hart kan verkrijgen en ze nog allemaal hou ook (zal je er 10 hebben ).
lieke schreef:
Voor de rest mag je doen waar je trek in hebt. Sable x sable, of sable x tri. Of tri x tri
Ja, maar dan komt het gelazer om te bekijken wie gedeelde voorouders heeft, welke lijnen gebruikt moeten worden (of juist niet), dekreuen zoeken en wie/waarom/ nou wel/niet... Pfff, lijkt me dus helemaal driemaal niks.
En als de dekking nou nog lukt, mamma en pups het allemaal goed doen, moet ik de baby's nog verkopen ook :N: .
Komt er waarschijnlijk op neer dat ik dat niet over m'n hart kan verkrijgen en ze nog allemaal hou ook (zal je er 10 hebben ).
Het uitzoeken valt best wel mee tenminste ik vond het wel leuk om al die lijnen door tespitten ( en ik had hulp van een fokker)
Trouwens ik was blij dat sommige pups na 13 weken eindelijk naar hun eigenaar gingen
Helaas doe ik ook mee aan "de mode", want ik heb ook een dubbel merle hond. Had ik meer verstand van zaken gehad wat betreft de kleur merle op het moment dat we de hond voor het eerst gingen bekijken, had ik het niet gedaan. Achteraf vind ik het hartstikke jammer en zou het in de toekomst nooit weer doen. Helaas is het daar nu te laat voor. Ik probeer mensen wel in te lichten over de kleur en de eventueel daaraan gekoppelde problemen als ik een gesprek met ze heb. Misschien dat ik er dan toch nog iets goeds mee kan doen.
lieke schreef:
Bijna
Een bluemerle mag ook aan een biblack gepaard worden (bij shelties) maar ik geloof dat er geen biblack collies zijn?
Ook geen biblue nu ik erover nadenk?
Suzanne123 schreef:Een bluemerle mag ook aan een biblack gepaard worden (bij shelties) maar ik geloof dat er geen biblack collies zijn?
Ook geen biblue nu ik erover nadenk?
Ik heb geen idee wat er op de stambomen staat.
De termen bi-black en bi-blue worden niet bij de Cardigan bebruikt, terwiljl het wel voorkomt. niet zoveel. De meeste "zwart-witte" Cardigans zijn nl. driekleuren met brindle aftekening, waarbij deze aftekening zo donker is, dat hij nauwelijks te zien is.
De meeste blue-merle Cardigans hebben tan of brindle aftekening, maar dit wordt niet aparpt vermeld.
Elly* schreef:Ik heb geen idee wat er op de stambomen staat.
De termen bi-black en bi-blue worden niet bij de Cardigan bebruikt, terwiljl het wel voorkomt. niet zoveel. De meeste "zwart-witte" Cardigans zijn nl. driekleuren met brindle aftekening, waarbij deze aftekening zo donker is, dat hij nauwelijks te zien is.
De meeste blue-merle Cardigans hebben tan of brindle aftekening, maar dit wordt niet apart vermeld.
En hoe heet een brindle met witte corgi dan op de stamboom?
Mijn kaartsysteem loopt maar tot 1990 en de online database is helaas verwijderd.
Maar in mijn kaarten is er geen enheid in de benming. De Engelse en nederlandse benamingen worden door elkaar gebruikt. dus brindle naast gestroomd; driekleur naast tricolour.
Witte aftekening wordt niet altijd genoemd en het onderscheid tussen rood en sable is ook niet duidelijk.
ik vermoed dat de meeste rode in werkelijkheid sables zijn. Zo zag ik laatst foto's van een nestje waarin een aantal sables met maskertje zitten, maar worden rood met masker genoemd. Deze zullen denk ik als rood op de stamboom vermeld worden.
Het probleem met foto's is wel dat de kleuren niet altijd goed weergegeven worden.
Elly* schreef:
Witte aftekening wordt niet altijd genoemd en het onderscheid tussen rood en sable is ook niet duidelijk.
ik vermoed dat de meeste rode in werkelijkheid sables zijn. Zo zag ik laatst foto's van een nestje waarin een aantal sables met maskertje zitten, maar worden rood met masker genoemd. Deze zullen denk ik als rood op de stamboom vermeld worden.
Het probleem met foto's is wel dat de kleuren niet altijd goed weergegeven worden.
Maar een hond met masker die geel of rood heet te zijn, kan genetisch alleen maar sable zijn.
Dus dat kan niet anders als er masker is.
Ik wist niet dat er recessief gele corgi's waren? Ik dacht dat er alleen sables waren en diverse nuances.
Recessief rood komt wel voor bij de Cardigan, maar niet erg veel. Maar de fokkers weten niet het verschil (ik eerder dus ook niet) en noemen elke sable met weinig zwart een rode.
Mijn Rico heeft echter wel sable op stamboom staan. Is hij ook, maar in de volksmond wordt hij rood genoemd.
MARC_S schreef:O ja, ook enkel merle geeft slechthorende honden. Dat is onderzocht en bewezen. Ze zijn dan wel niet doof maar een hond heeft zijn oren wel nodig. Dus waarom vlekjes voor de lolly op een hond zetten die dan vervolgens neurologische problemen krijgt? Kost wat kost toch die vlekjes omdat 90% van de pupkopers dat wil? Bij een aussie staat volgens mij bijna iedereen op de lijst voor merle. Dus dan is het hopen op een groot nest en het kwart dubbel merle neemt men voor lief
Weet je misschien waar ik het artikel kan vinden over slechthorendheid bij enkele merles?
MARC_S schreef:O ja, ook enkel merle geeft slechthorende honden. Dat is onderzocht en bewezen. Ze zijn dan wel niet doof maar een hond heeft zijn oren wel nodig. Dus waarom vlekjes voor de lolly op een hond zetten die dan vervolgens neurologische problemen krijgt? Kost wat kost toch die vlekjes omdat 90% van de pupkopers dat wil? Bij een aussie staat volgens mij bijna iedereen op de lijst voor merle. Dus dan is het hopen op een groot nest en het kwart dubbel merle neemt men voor lief
Weet je misschien waar ik het artikel kan vinden over slechthorendheid bij enkele merles?
De link staat in het merle x merle topic geloof ik. Ik dacht dat Martijn dat daar heeft gezet.
-Gaby- schreef:Helaas doe ik ook mee aan "de mode", want ik heb ook een dubbel merle hond. Had ik meer verstand van zaken gehad wat betreft de kleur merle op het moment dat we de hond voor het eerst gingen bekijken, had ik het niet gedaan. Achteraf vind ik het hartstikke jammer en zou het in de toekomst nooit weer doen. Helaas is het daar nu te laat voor. Ik probeer mensen wel in te lichten over de kleur en de eventueel daaraan gekoppelde problemen als ik een gesprek met ze heb. Misschien dat ik er dan toch nog iets goeds mee kan doen.
Mag ik vragen wat voor ras jouw hond is?
Want ik dacht een Stafford achtig iets te zien?
Daar komt merle toch helemaal niet bij voor?
Paulala schreef:Mag ik vragen wat voor ras jouw hond is?
Want ik dacht een Stafford achtig iets te zien?
Daar komt merle toch helemaal niet bij voor?
Ik ben Gaby niet, maar ik weet wel wat voor hond ze heeft: een Catahoula.
En die hebben merle.
Ja, precies. Het klopt wel dat zijn kop soms wat weg heeft van een Stafford. Mensen op straat vragen dat ook wel, hoewel hij veel fijner gebouwd is.
Maar bij een Catahoula, ze heten eigenlijk voluit Louisiana Catahoula Leopard dog, zijn de vlekjes zéér gewenst, vandaar ook de term Leopard. Er worden in Amerika ook heel veel merle honden met elkaar gekruist en de pups die erg wit zijn maken ze bij de geboorte al af. Aangezien dat meestal de dubbel merle pups zijn met problemen qua doofheid e.d.
Ik vind merles gewoon niet mooi qua kleur eerlijk gezegd. Als je die problemen ziet van dubbel merles, dan begrijp ik ook niet zo goed waarom sommigen dat toch doen. Het verbod van de RvB lijkt me wat dat betreft prima. Maar wat je ook doet, het is een illusie dat je op wat voor manier dan ook de broodfokker kunt afhouden van dit soort praktijken, ben ik bang.
Als er zulke gezondheidsrisico's aan een kleur/aftekening verbonden zijn, vind ik dat toch van een andere orde als een "foute" kleur. Zeker als je kijkt door wie en wanneer er besloten is dat dat een foute kleur is. Als ik bijvoorbeeld naar de belgische herders kijk, is dat in eerste instantie grotendeels bepaald door volstrekte willekeur.
Waar ik overigens ook grote moeite mee heb is dat fokkers zulke honden als op de schrijnende foto's te zien zijn, niet ingeslapen hebben. Nu zal ik iedereen wel over me heen krijgen, maar dat is dan maar zo.