Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

uitbreken en rondje draaien tijdens volgen....

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

frank1985
Zeer actief

uitbreken en rondje draaien tijdens volgen....

Ongelezen bericht door frank1985 »

ik ben met mijn pup bezig met het volgen. gaat opzich steeds beter maar er zijn 2 dingen waar ik tegenaan loop en hoop dat jullie hier iets op weten....

het eerste is het uitbreken tijdens volgen. ik noem het maar ff zo ....
het ziet er als volgt uit.. tijdens het volgens gaat de kont van de hond steeds iets verder van mij af. als ik dat door laat gaan staat ze naar een tijdje dus haaks op me... :denken: Haar kop blijft wel in de goede richting, als ik dan ff stop en weer aan de voet laat komen is het ook weer klaar.

oplossing die ik zelf had bedacht... terug gaan naar kleinere stukjes volgen en beter belonen voor de stukjes die ze goed heeft gedaan....

het 2e: bij het hier komen,volgens af gaan,gaan zitten dus bijna elke basis oefening die ze goed of redelijk goed kent draait ze eerst heel snel een rondje om haar eigen as voor dat ze het uitvoerd.
dus bijv: ik sta voor haar zeg zit... ze draait heel snel een klein rondje en gaat keurig zitten.... is echt iets van de laatste dagen 4a5.

eigen oplossing: echt werkelijk geen idee.... ik heb het idee dat ze het uit enthousiasme doet....

nog iets kleins: ik loop altijd te knoeien met de bal,lijn evt snoepje... nu zag ik van die jassen met een balldropper er aanvast. iemand ervaring mee en is dit echt handig... scheelt je dus een vrije hand...

hoop dat jullie een idee hebben....
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik denk dat ze te sterk gefocust is op oogcontact.
Althans, te sterk, dat is natuurlijk goed, maar jij moet dan je lichaamshouding aanpassen anders gaat ze dus steeds verder van je af om je te kunnen zien.
Zo klinkt het mij althans.

Wat dat rondje draaien betreft: oppassen dat het gee gewoonte wordt. Even oefenen met veel rust in de oefening en evt langs een muurtje of zo, dan kan ze dus niet draaien.
En vooral niet lachen natuurlijk ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

als je onhandig bent helpen hulpmiddelen niet, timing is belangrijk. EN volgen ga maar een linkercirkel lopen dan blijft die wel op positie en dan belonen met bal bijvoorbeeld onder je linkeroksel, balen vallen dus.
Jan
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

ff voor de duidelijkheid ze gaat dus NIET echt verder van me aflopen he....
haar kop en zeg maar de voorkant van haar lijf blijft op de juist plek. de achterkant gaat ze mee scheef lopen....
bochtjes naar links gebeurd het ook loopt ze dus ook iets scheef.....

als ik haar echt door zou laten gaan denk ik dat ze gewoon op een gegeven moment recht tegenover me staat :denken:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:ff voor de duidelijkheid ze gaat dus NIET echt verder van me aflopen he....
haar kop en zeg maar de voorkant van haar lijf blijft op de juist plek. de achterkant gaat ze mee scheef lopen....

als ik haar echt door zou laten gaan denk ik dat ze gewoon op een gegeven moment recht tegenover me staat :denken:
Is dat niet omdat ze probeert naar je te kijken dan?

Ik heb het ook eens gehad, dat was dus om die reden.
Mijn hoofd verder draaien (okee, iets vanuit mijn middel zelfs, maar ik ben een vrouw, ik heb een obstakel in deze) en het was opgelost.
Het is vanzelf overgegaan toen ze ouder en zelfzekerder werd.

Afbeelding

frank1985
Zeer actief

Marjoleine schreef:
frank1985 schreef:ff voor de duidelijkheid ze gaat dus NIET echt verder van me aflopen he....

Is dat niet omdat ze probeert naar je te kijken dan?

Ik heb het ook eens gehad, dat was dus om die reden.
Mijn hoofd verder draaien (okee, iets vanuit mijn middel zelfs, maar ik ben een vrouw, ik heb een obstakel in deze) en het was opgelost.
Het is vanzelf overgegaan toen ze ouder en zelfzekerder werd.
ja daar zou je wel gelijk in kunnen hebben ik ga het proberen.
en wat betreft de rondjes draaien en soms ook huppeltjes maken.....
is moeilijk om niet in de lach te schieten :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:en wat betreft de rondjes draaien en soms ook huppeltjes maken.....
is moeilijk om niet in de lach te schieten :mrgreen:
Breek me de bek niet open :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

heel dun stokje, langs de buitenkant van de hond bewegen dus niet mee slaan, van voor naar achter en weer terug bewegen met de beweging van je armen mee.

Ik heb jaren met een balldropperjasje getraint, ideaal in mijn ogen.
Nu doe ik het niet meer omdat hij niet meer aan de voet wilde gaan zitten en maar bleef wachten op het balletje uit die koker...
Volgende pup begin ik er direct weer mee.

dat draaitje maken, ik heb het met revieren gehad, gewoon genegeerd en het was met een paar weken over.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
frank1985
Zeer actief

malinois schreef:heel dun stokje, langs de buitenkant van de hond bewegen dus niet mee slaan, van voor naar achter en weer terug bewegen met de beweging van je armen mee.

Nu doe ik het niet meer omdat hij niet meer aan de voet wilde gaan zitten en maar bleef wachten op het balletje uit die koker...

dat draaitje maken, ik heb het met revieren gehad, gewoon genegeerd en het was met een paar weken over.
ok maar als ik dat met het stokje doe he, wat moet je dan doen als ze toch naar buiten draait ? het stokje is er voor om hem in een rechte lijn te laten lopen ? daarmee duw je hem als het ware de goede richting in ? begrijp ik het goed ?

waat zou dat draaitje vandaan komen ? enthousiasme ? ze doet het ook als ze af ligt en ik roep haar dan springt ze op maakt een of ander vaag huppeltje en rent dan naar me toe..... echt je ligt in een deuk :mrgreen:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Voordat je met 'dunne stokjes' gaat werken, kijk je eerst naar jezelf he? Heb je geen les? Dan kan de trainer naar jouw lopen kijken want je duwt die hond zelf scheef.
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Rosita Compagner schreef:Voordat je met 'dunne stokjes' gaat werken, kijk je eerst naar jezelf he? Heb je geen les? Dan kan de trainer naar jouw lopen kijken want je duwt die hond zelf scheef.
staat al een afsrpaak
Jan
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

janinca2002 schreef:
Rosita Compagner schreef:Voordat je met 'dunne stokjes' gaat werken, kijk je eerst naar jezelf he? Heb je geen les? Dan kan de trainer naar jouw lopen kijken want je duwt die hond zelf scheef.
staat al een afsrpaak
Fijn Jan :cheer:
Miss_Liz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldogs

Ongelezen bericht door Miss_Liz »

Ik heb dat ook gehad met lizzy, maar door middel van een hoek maken naar de hond toe was ze er al snel achter dat ze toch naast moest blijven omdat de kans anders heel erg groot is dat je op de teentjes getrapt word..
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:
malinois schreef:heel dun stokje, langs de buitenkant van de hond bewegen dus niet mee slaan, van voor naar achter en weer terug bewegen met de beweging van je armen mee.

ok maar als ik dat met het stokje doe he, wat moet je dan doen als ze toch naar buiten draait ? het stokje is er voor om hem in een rechte lijn te laten lopen ? daarmee duw je hem als het ware de goede richting in ? begrijp ik het goed ?
je gaat met het stokje langs haar lichaam en zo 'dwing' je idd. de juiste manier te lopen maar niet stil tegen de zijkant van haar achterkant houden maar gewoon met de beweging van je handen mee zo valt het straks niet/minder op dat je geen stokje meer hebt...
Hoe meer je het toelaat schuin lopen hoe schuiner ze gaat lopen heb ik de ervaring.
Wat hier overigens genoemd wordt is juist, je moet wel iemand hebben die er voor jou op let, zodra jij er op gaat letten ga je zelf automatisch draaien en dat is niet de bedoeling :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat dacht je van laten volgen langs een hekje of muurtje?
Hond tussen jou en het muurtje en haar niet meer ruimte geven dan ze nodig heeft om naast je te lopen :ok:
Korte stukjes volgen is ruim voldoende voor haar dacht ik?
Zorg voor voldoende eigen tempo.

Verder zou ik denken dat ze er vooral kennelijk veel plezier aan beleeft en graag contact zoekt en volle aandacht heeft voor jou.
Voor een hond van die leeftijd lijkt me dat geweldig.

Veel succes met Jan :D :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Wat dacht je van laten volgen langs een hekje of muurtje?
Hond tussen jou en het muurtje en haar niet meer ruimte geven dan ze nodig heeft om naast je te lopen :ok:
ik heb de ervaring (tenminste bij meerdere honden gezien) dat dit niet werkt aangezien het hek 'te zichtbaar' is voor de hond dus als ie er niet is dan volgt ze weer scheef...
Het is altijd te proberen overigens
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
ranetje schreef:Wat dacht je van laten volgen langs een hekje of muurtje?
ik heb de ervaring (tenminste bij meerdere honden gezien) dat dit niet werkt aangezien het hek 'te zichtbaar' is voor de hond dus als ie er niet is dan volgt ze weer scheef...
Het is altijd te proberen overigens
Ik Heb Rana op die manier zelfs recht achteruit leren lopen naast me (zelf loop ik dan ook achteruit :mrgreen: )

Soms zie je dat de hond meteen weer scheef zit/loopt zonder muurtje.
Dan is de timing van de beloning en mogelijk ook de lichaamshouding niet helemaal correct.
Als je weer snel over stapt op lopen midden op een veld heeft een muurtje ook weinig zin.
je lost een gewoonte niet binnen een week op.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Tip: blijf zelf recht lopen. Veel mensen (ook ik) hebben de neiging om te willen kijken naar je hond tijdens het volgen waardoor je scheef/krom gaat lopen, veel honden reageren daarop door ook scheef te gaan lopen. Je drukt ze namelijk als het ware weg door je eigen lichaamstaal. :wink:
Vooral bij Marouck was dat heel sterk te merken, als ik recht voor me keek (uit mijn ooghoek de hond in de gaten houdend) volgde ze veel netter. Maar omdat Marouck heel klein is en mijn linkeroog niet veel doet :roll: ging ik automatisch toch weer krom lopen omdat ik haar anders helemaal niet kon zien. :roll:
Biène is een stuk groter en bij haar kan ik wel rechter blijven lopen en haar toch zien uit mijn ooghoek, dat scheelt enorm.

Als voorbeeld wat ik bedoel:

Hier Marouck waar ik net een bocht inga, ze loopt schuin voor me door mijn eigen lichaamstaal
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Inge op 29 mei 2009 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: je lost een gewoonte niet binnen een week op.
dat zeker niet, dat is bij alle opties overigens het geval, je moet het allemaal lang volhouden ook al volgt ze netjes....
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

bedankt voor jullie tips, ik ben er van overtuigd dat het idd aan mijn houding ligt.... ze heeft idd heel erg veel aandacht maar die aandacht is ook heel erg snel weer weg. er hoeft maar een speld te vallen en ze is weer weg met haar aandacht... :wink:

maar idd er staat een afspraak met Jan !!!! ben ik blij om !!

iemand nog een idee wat het rondje/huppeltje zou kunnen zijn ?
ranetje
Zeer actief

frank1985 schreef:iemand nog een idee wat het rondje/huppeltje zou kunnen zijn ?
Kan van alles betekenen tussen een stressignaal en alleen maar lol.
Als het beeld wat ik er van heb ook werkelijk zo is.

Ik zie het vaak bij einde van de volgoefenening.
Netjes naast zitten gaat dan via een cirkeltje om de baas heen.
Kan een gewoonte worden en dan is het wat lastig afleren, net als dat "uitbreken" :wink:

Ik denk dat ik het zo goed/positief mogelijk zou proberen tegen te houden door de beloning te geven voor ze de kans heeft om dat rondje te lopen.
Je zult wel snelle reflexen hebben, dus dat lukt je wel :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”