Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaringen behendigheid

Moderator: moderatorteam

Spikey2008
Vaste gebruiker

Ervaringen behendigheid

Ongelezen bericht door Spikey2008 »

Ik heb een jackrussel hondje van 11 maanden. Ik zit met hem vanaf het begin op cursus en ben nu aan beland bij de e.g. cursus. Hiervan hebben we volgende week examen en daarna moesten we onze keuze bekend maken of we verder wilden trainen.

De vervolgcursus in de gehoorzaamheid is v.e.g. echter de trainster raadde mij dat af, omdat ze denkt dat het te hoog is voor mijn hondje (ik zelf ook). Wel vind ze hem heel erg geschikt voor behendigheid.

Echter ik mij hier nog niet in gelezen en weet ook niet precies wat ik kan verwachten (wel gehoord wat er in voor komt), maar ik zou ook graag ervaringen willen lezen van mensen die al behendigheid volgen.

Alvast bedankt
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Behendigheid is een parcours van verschillende toestellen: sprongen, schutting, wip, tunnel, paaltjes etcetera. Het doel: de hond die de toestellen in de juiste volgorde en op de correcte wijze het snelste neemt, die wint de wedstrijd. En op een cursus leer je hoe dat uiteindelijk moet.

Veel honden vinden het samen met de baas bezig zijn en dan ook nog lekker rauzen, springen en opdrachtjes (zoals door een tunnel rennen of om paaltjes heen slalommen) ontzettend leuk om te doen.

Is dit een beetje wat je wilt horen?

Mijn hondje vind het in ieder geval ontzettend leuk om te doen. Tijdens een proefles zie je eigenlijk al meteen of je hond er echt enthousiast van wordt of niet.

Veel plezier :ok:

Toevoeging: de honden lopen zo'n parcours los met de baas mee. Het is dus wel van belang dat je hondje dat zal kunnen.
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Helaas mag Luka geen behendigheid meer doen, vanwege zijn gezondheid, maar wij hebben het 1.5 jaar gedaan en er heel veel plezier aan beleefd. Het is een leuke actieve sport waarbij je hond allerlei toestellen moet nemen op aanwijzen van de eigenaar. Op http://www.agilityclub.nl kun je meer informatie vinden en hier op het forum is ook al heel veel gesproken over deze hondensport. Succes met het maken van een keuze!
Afbeelding
Spikey2008
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben eigenlijk wel van plan om behendigheid te gaan doen. Ik wil met mijn hond bezig zijn en aangezien de gehoorzaamheid daarin nu stopt op cursus vind ik behendigheid wel een goed alternatief.

De hindernissen leren ze eerst aangelijnd aan en daarna inderdaad los. Ik vind dit wel een groot pluspunt, want ben namelijk bang dat mijn hond niet reageert als hij los (overigens als we oefenen op cursus met hierkomen is hij ook helemaal gefocust op mij dus eigenlijk moet dat wel goed komen).
Frenk
Zeer actief

Spikey2008 schreef:Ik vind dit wel een groot pluspunt, want ben namelijk bang dat mijn hond niet reageert als hij los (overigens als we oefenen op cursus met hierkomen is hij ook helemaal gefocust op mij dus eigenlijk moet dat wel goed komen).
Maar als je hond niet betrouwbaar luistert als hij los is, dan ben je toch nog niet 'klaar' qua gehoorzaamheid?

Mijn hond (18 maanden) luistert nog niet betrouwbaar (zie voor voorbeelden mijn eigen topics daarover) en wij hebben dus nog voldoende gehoorzaamheidswerk te verrichten. :wink:
Afbeelding
Spikey2008
Vaste gebruiker

Op cursus qua gehoorzaamheid kan ik niet verder. Dit zal ik thuis zelf moeten uitbreiden en blijven oefenen. De trainster acht hem wel ver genoeg voor behendigheid.

Het gevoel dat hij nog niet voldoende luistert is mijn eigen onzekerheid. Ik durf hem zelf niet op een grasveld (niet omheint) mee te laten lopen. Ik zal hierin dus mijn hond die zekerheid moeten meegeven dat ik hem wel vertrouw.
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Spikey2008 schreef:Op cursus qua gehoorzaamheid kan ik niet verder. Dit zal ik thuis zelf moeten uitbreiden en blijven oefenen. De trainster acht hem wel ver genoeg voor behendigheid.

Het gevoel dat hij nog niet voldoende luistert is mijn eigen onzekerheid. Ik durf hem zelf niet op een grasveld (niet omheint) mee te laten lopen. Ik zal hierin dus mijn hond die zekerheid moeten meegeven dat ik hem wel vertrouw.
sorry dat ik het zeg, maar voor hondenschool is dat??
Zelfs honden met G&G 3 achter hun naam zijn nimmer klaar met gehoorzaamheid. Met gehoorzaamheid ben je NOOIT klaar!

Je zegt zelf dat je je hond niet durft los te laten, dan krijg je dus totaal verkeerde begeleiding op de hondenschool. Een goede instructeur leidt namelijk niet de hond op, maar zijn eigenaar en geeft die het vertrouwen en de kennis om in bepaalde situaties op te treden en er mee om te gaan.

Behendigheid is alles los, met meerdere honden in de groep, dus hoe wil je dat gaan doen??

Ik zou eerst op zoek gaan naar een goede instructeur/school of GB en lekker nog een tijdje doorgaan met gehoorzaamheid trainen. (beter nog, de cursus sociale huishond!)
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Spikey2008
Vaste gebruiker

Deze school leert de behendigheid eerst aan de riem aan voordat de honden los gaan. Zowiezo zijn de honden van pup cursus tot nu aan de e.g. nooit op de cursus zodanig los geweest dat je weet hoe je hond reageert.

We hebben 2 oefeningen gedaan de ene was dat de trainster de hond vasthield aan de halsband de baas weg rent en de hond vervolgens moet komen. (er waren verder geen andere honden in de afgesloten wei). En de andere oefening was dat er een park ritueel werd nagedaan (meerdere honden aan de riem) en dan moest de hond ook na jou komen tussen deze mensen heen. Overigens was deze laatste oefening ook in het hele begin van de basiscursus.
Frenk
Zeer actief

Spikey2008 schreef:Zowiezo zijn de honden van pup cursus tot nu aan de e.g. nooit op de cursus zodanig los geweest dat je weet hoe je hond reageert.
Nee, maar ik neem aan dat jij je hond wel los laat lopen in het bos? Dan weet je in ieder geval hoe hij daarop reageert. :19:
Afbeelding
Spikey2008
Vaste gebruiker

Eh..nee. Wel een paar keer in een afgezette wei gedaan, maar nooit zo in het bos of park of zoiets.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Dat aangelijnd toestellen aanleren, is heel snel gedaan hoor. Binnen no time gaan ze los. En dan is het wel bijzonder handig als je een hond hebt die luistert. Maar je kunt het toch gewoon proberen. De school vindt het prima, dus kijk maar hoe het gaat.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Danielle schreef:
Spikey2008 schreef:Op cursus qua gehoorzaamheid kan ik niet verder. Dit zal ik thuis zelf moeten uitbreiden en blijven oefenen. De trainster acht hem wel ver genoeg voor behendigheid.

sorry dat ik het zeg, maar voor hondenschool is dat??
Zelfs honden met G&G 3 achter hun naam zijn nimmer klaar met gehoorzaamheid. Met gehoorzaamheid ben je NOOIT klaar!

Je zegt zelf dat je je hond niet durft los te laten, dan krijg je dus totaal verkeerde begeleiding op de hondenschool. Een goede instructeur leidt namelijk niet de hond op, maar zijn eigenaar en geeft die het vertrouwen en de kennis om in bepaalde situaties op te treden en er mee om te gaan.

Behendigheid is alles los, met meerdere honden in de groep, dus hoe wil je dat gaan doen??

Ik zou eerst op zoek gaan naar een goede instructeur/school of GB en lekker nog een tijdje doorgaan met gehoorzaamheid trainen. (beter nog, de cursus sociale huishond!)
Misschien bedoelt de hondenschool dat het gewoon geen hondje is voor de sport gehoorzaamheid? GG3 staat naar mijn idee heel ver van gehoorzaamheid in het dadelijks leven en zal in dit geval ook weinig meerwaarde opleveren. En als hij alle oefeningen verder wel goed doet is het ook niet echt spannend weer zo'n zelfde cursus te doen.

Als loslopen het probleem is zou ik me vooral daar op gaan richten, eerder met iemand aan huis dan een cursus.

Ik vind alle gehoorzaamheid niet zo'n heel groot vereiste voor behendigheid, alleen het loslopen is wel erg belangrijk. Maar sommige honden pikken dit bij behendigheid heel erg snel op. Ik denk dat het ook belangrijk is vertrouwen in je hondje te krijgen en ik zou daarbij zelf kiezen voor priveles zodat je je daar op kunt focussen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Frenk
Zeer actief

Spikey2008 schreef:Eh..nee. Wel een paar keer in een afgezette wei gedaan, maar nooit zo in het bos of park of zoiets.
Daar ben ik verbaasd over. Dat is toch wat je normaal gesproken van pup af aan aanleert. Dat het dan met het puberen even tijdelijk minder gaat, dat is niet raar, maar helemaal nooit los :denken:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Ik begrijp je onzekerheid, en juist daarom zou ik vooral WEL aanvullende gehoorzaamheidscursussen volgen. Wel bij een andere hondenschool, zoals ook eerder aangegeven!
Behendigheidslessen volgen hoeft niets te maken te hebben met een "papiertje" in gehoorzaamheid, maar je hond moet wel een bepaald nivo bereikt hebben in gehoorzaamheid om goed mee te kunnen. Hij moet kunnen "zit en blijf" bijvoorbeeld. En hij moet tijdens de lessen andere honden niet hinderen.
Je leert een deel daarvan wel bij behendigheid, maar als je hond en jij geen goede basis hebben wordt het moeilijk.

Zoek een hondenschool waar ze met een hondvriendelijke methode de toestellen aanleren, bijv met een clicker. Vermijdt alles wat lijkt op de "pleur en sleur"-methode ;-) (de hond over de toestellen dwingen).

Leer vertrouwen in je hond te hebben.... en dat leer je mede door cursussen te gaan volgen en daar (mede) te leren bijv. "los volgen" en andere los-oefeningen. Overweeg een cursus "Sociale Huishond"?
Niet omdat je daarvoor moet slagen, maar wel omdat je dan een basis-gehoorzaamheid aanleert die (ook in de dagelijkse praktijk) handig kan zijn.

Begin rustig als je behendigheid gaat doen.. je hondje is dan wel uitgegroeid, maar nog maar "net" met zijn 11 maanden.... niet te fanatiek nog met van alles! (Een goede hondenschool wijst je daar ook op en zal je sturen en begeleiden hierin)

Suzanne
Spikey2008
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie antwoorden en adviezen.

Waarom ze op cursus het niet zo vaak oefenen het loslopen is voor mij ook niet heel erg duidelijk. De meeste doen het ook nauwelijks of op een afgesloten terrein.

De honden moeten e.g. geslaagd zijn voordat ze behendigheid mogen gaan doen. Dat is volgende week dat examen. Mijn hond vind het moeilijk te volgen in dat op zicht om constant naar mij te kijken en de wendingen zijn lastig. Ook is het een hondje dat problemen heeft met het af liggen. Bij de v.e.g. die na deze cursus komt moeten de honden minstens 2 minuten afliggen. Daarnaast ook op 10 meter af blijven liggen en het volgen wordt sterker. Nu is het ook 2 minuten afliggen en dan op lijn lengte. Mijn hond houd dit met moeite 1 minuut vol. Daarom is de v.e.g. te hoog volgens de trainster.

Dit houd natuurlijk niet in dat ik denk o hij is dadelijk geslaagd en het is genoeg zo. Ik ga er wel zelf mee bezig. Dus ik ga op internet speuren voor leuke oefeningen om dit uit te breiden en misschien in de toekomst weer naar een hondenschool voor de gehoorzaamheid te gaan.

In het dagelijks leven in huis is wandelen zonder trekken, zitten en blijven geen probleem. Tja hij is aan het uit proberen dus zo nu en dan gaat het minder, maar in hoofdlijnen kan ik zeggen er is geen probleem hij kent de commando's.
Spikey2008
Vaste gebruiker

Kennen jullie mogelijk een boek waarvan je zegt daar kun je thuis de gehoorzaamheid mee uitbreiden?

Daarnaast werken ze op deze hondenschool niet met de clicker. Ze werken met een brok om het aan te leren.
~Suzanne~
Zeer actief

Nou, daar heb je je antwoord ;-)
Zoek een hondenschool die met de clicker werkt, maak het leuk om naar je te kijken tijdens het volgen. Begin met 1 pas (wat zeg je.. 1 pas) en click en beloon. Doe leuk, doe enthousiast, praat tegen je hond. Volgen wordt al snel een feestje. Oefen eerst binnen, dan in de tuin, dan in je achterpad en zoek steeds drukkere situaties op. Hou de lijn losjes om je pols of evt aan een soort gordel / riem om je middel. Mocht hij de benen nemen heb je 'm toch vast.
Oefen veel maar kort 1 a 2 minutjes achter elkaar is genoeg maar doe dat een keer of 5, 6 per dag.
Koppel er pas een "cue" (ik vind "commando" niet lekker klinknen) aan als de hond het een pas of 10 / 20 kan volhouden. Ga niet sneller dan de hond kan.
Als de hond binnenshuis 5 passen kan volgen en je gaat naar de achtertuin, ga dan terug naar 1 of 2 passen. Elke keer als je de situatie moeilijker maakt, (meer afleiding) ga dan terug (behorlijk terug) in aantal passen.

Waar woon je..? Misschien heb ik suggesties voor een hondenschool?

Suzanne
Spikey2008
Vaste gebruiker

Ik woon omgeving Arnhem/Nijmegen.

Het probleem met tegen de hond praten is dat ie daar niet echt op reageert. Hij snuffelt graag over de grond. Op de cursus hebben ze gezegd dat ik goed moet opletten als ie de andere kant op gaat en dan Let Op zeggen of Hé. En dan bij de wending kijken kijken, kijk eens.
~Suzanne~
Zeer actief

Spikey2008 schreef:Ik woon omgeving Arnhem/Nijmegen.

Het probleem met tegen de hond praten is dat ie daar niet echt op reageert. Hij snuffelt graag over de grond. Op de cursus hebben ze gezegd dat ik goed moet opletten als ie de andere kant op gaat en dan Let Op zeggen of Hé. En dan bij de wending kijken kijken, kijk eens.
Hm... jammer, in die omgeving ken ik geen hondenscholen.

Het is mogelijk dat je hond volstrekt niet doorheeft dat jij leuker bent dan de grond. Dus, wordt leuk! Praat "gek" tegen hem, zoals je tegen een puppie ook doet. Neem de lekkerste worst in je handen, van mijn part kleine stukejs rauwe pens. Wedden dat jij leuker wordt dan de grond? ;-)

Ik zou niet afwachten tot hij gaat snuffelen, maar voor die tijd zijn aandacht bij jou zien te krijgen. Niet gaan oefenen als hij geen aandacht voor jou heeft dus.

Hoe gaat het op wandelingen / uitlaten? Let hij dan wel op je? Zo niet, zou ik DAAR al mijn tijd en aandacht aan besteden.
Zorg dat je altijd en overal lekkers in je broekzak hebt, iets wat hij echt heerlijk vind. Roep hem op gezette tijden, waar hij ook mee bezig is, bij je en beloon. Zo leert hij dat bij jou komen / zijn / blijven leuk is en leuk zal blijven.

Ik heb gemerkt dat met clickertraining eea wel veel leuker wordt voor de hond. Simpelweg het feit dat ik de clicker pak betekent: we gaan lol maken samen.

Als Eindhoven je toch niet te ver is; denk 's aan DogAction; traint met de clicker ;)

Suzanne
Frenk
Zeer actief

Ik gebruik sinds kort ook een clicker. Ben ermee begonnen om het terugsturen naar het vak aan te leren, maar ik gebruik hem ook om het volgen te verbeteren. Als hij uit zichzelf naar me kijkt, dan click-en-beloon ik. Gevolg is dat hij veel automatischer (en ook langduriger) naar me op kijkt tijdens het volgen.

Wat ik hem al eerder geleerd had (zonder clicker) was het commando "kijk 'es". Begonnen met hm gewoon zittend voor me. Als hij me aankeek riep ik 'kijk 'es' en hup koekie erin. Dat zat er zo in :wink:

Ik ken het systeem niet met e.g. en v.e.g., mijn hondenschool werkt met pup, basis, A, B, C en dan de G&G's. Ik vind het apart dat de honden daar nauwelijks loslopen. :denken: Bij ons is het los "hierkomen" bijna elke les geoefend, op verschillende manieren. En ook doen we sinds de basis al bepaalde oefeningen los, zoals de af-en-blijf en target-lopen, maar ook spelletjes die we ter afwisseling doen.
Afbeelding
Spikey2008
Vaste gebruiker

Spelletjes en dergelijke zijn allemaal aan de riem. Behalve dus het incidenteel hier komen op een afgesloten wei. Dat kijk eens met voor mij zitten kent ie wel en dat vind ie leuk, zijn staart kwispelt dan de hele tijd.

Bij ons werken ze als volgt
puppycurus
basiscursus
elementaire gehoorzaamheid
voortgezet elementaire gehoorzaamheid beginners
voortgezet elementaire gehoorzaamheid gevorderden
GG 1
GG 2
GG 3
Frenk
Zeer actief

Spikey2008 schreef:Spelletjes en dergelijke zijn allemaal aan de riem. Behalve dus het incidenteel hier komen op een afgesloten wei. Dat kijk eens met voor mij zitten kent ie wel en dat vind ie leuk, zijn staart kwispelt dan de hele tijd.

Bij ons werken ze als volgt
puppycurus
basiscursus
elementaire gehoorzaamheid
voortgezet elementaire gehoorzaamheid beginners
voortgezet elementaire gehoorzaamheid gevorderden
GG 1
GG 2
GG 3
Aha, dan is e.g. dus onze A en v.e.g. onze B. Denk ik. :wink:

Wat je kunt doen (en daar heb je niet perse een clicker bij nodig, maar het is wel echt een goed hulpmiddel) is elke keer als hij uit zichzelf naar je kijkt (dat kun je ook uitlokken door een brokje voor zijn neus te houden, maar ik zou niet met stem gaan lokken) tijdens het lopen: superblij zijn en hem belonen met iets heel erg lekkers. De meeste honden gaan dan vanzelf vaker naar je kijken, want naar je kijken = leuk. Als hij dat dan vaker doet, dat 'ie echt wacht op z'n beloning, dan kun je er een commando aan koppelen. En dan weer later kun je dat commando gaan gebruiken om de actie van hem te vragen.
Mijn hond liep wel al mooi mee, maar nog niet echt met z'n koppie omhoog. Dat train ik nu ook op deze manier :wink:
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Spikey2008 schreef:Ik woon omgeving Arnhem/Nijmegen.

Ik kan je deze hondenschool zeker aanraden --> Link hondenschool
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”